Flere som har hatt småfolk som setter seg på bakbeina? ikke så¨lett å tine min 4åring på en time,med alle disse oppgavene/testene... guud altså!
Usj, ikke "godkjent" 4års kontroll.. må tilbake med poden:(
Opprettet av
zombie2be
, mai 10 2012 18:57
9 svar til dette emnet
Skrevet 10 mai 2012 - 18:57
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 11 mai 2012 - 10:07
Min fireåring måtte tilbake. Hun nektet bent å samarbeide om synstesten. Jeg syntes det var litt flaut men helsesøsteren tok det pent. En måned senere gikk det til slutt....
Skrevet 12 mai 2012 - 07:08
Min jente klarte ikke 3 års kontrollen, og måtte tilbake gikk bra da, men i mine øyne var det helsesøstra (vikar) som ikke klarte 3 års kontrollen til min datter for når vi var tilbake en mnd senere med en annen helsesøster som dattra mi kjente og likte så gikk alt på skinner, de ville jo at vi skulle vente i 6mnd for og så ta kontrollen på nytt, men jeg presset frem at jeg ville først prøve med vår vante helsesøster. men det er ikke alltid lett og få de små til og sammarbeide, min er 5 nå og jeg har funnet ut at det hjelper mye og forberede godt før det skal testes noe som helst
Skrevet 14 mai 2012 - 17:45
Uff, her var kontrollen et mareritt! Poden satte opp det bestemte fjeset og nektet alt. Heldigvis var helsesøster flink og fikk han inn i "lek", så noen oppgaver gikk greit, men mor ble utslitt!
Skrevet 17 mai 2012 - 20:31
Mi jente skal på fireårskontroll i veka som kjem. Ho er sjenert og er redd ho ikkje tør å gjere "oppgåvene". Kva skal dei gjennom? Syn, hørsel, ...what ?
Skrevet 18 mai 2012 - 06:44
som jeg husker så var det en del begrep slik som: over, under, inni, oppå ol. hos min så hadde helsesøster et ark med masse figurer i forskjellig positurer som var rødt og blått så skulle jenta mi finne først det som var ikke rødt og så spurte helsesøster om hvor figuren som var over undre mellom osv. og så skulle hun tegne en tegning med den røde blå og grønne blyanten, det var veldig mye prat, og det syns min jente at er kjedelig. men vi hadde hørsel og syn også, det var hørsel med slik øreklokker så skulle hun legge en brikke i en eske hvær gang hun hørte en lyd. men kom på nå at vi var innom barnelegen først og dær var det syn og helse generelt, på synet var det 1 en plakat med figurer så var det en figur på et ark som var slik at du måtte konse for og se hva det var, men hun tok den før meg
det er en helt kurant kontroll, men kanskje du skal fortelle jenta de litt først så hun er litt forberedt på det
Skrevet 21 mai 2012 - 10:19
Her gikk kontrollen som en drøm. Hun lekte rundt inne hos både lege og helsesøster. Tror egentlig hun synes oppgavene var litt for enkle for hun så på helsesøster som om hun trodde hun tullet da hun spurte om farger osv. (vi pleier å tulle med det hjemme).
Hos oss var det: Hørse, syn, et par farger, begreper (over, under osv), hinke, tegne et menneske (snupp skrev navnet sitt også gitt!)
Hos oss var det: Hørse, syn, et par farger, begreper (over, under osv), hinke, tegne et menneske (snupp skrev navnet sitt også gitt!)
Skrevet 21 mai 2012 - 10:20
Ja - vi hadde jo da selvsagt snakket litt med barnet i forkant om det som skulle skje da. Jeg visste ikke alt, men hun hadde fått vite at det var noen oppgaver hun skulle løse. Elsker oppgavebøker, så det var jo kjent for henne.
Skrevet 07 juni 2012 - 13:37
Jeg mener det burde være slik at helsesøster oppsøkte barnet, og ikke omvendt. Barnet bør observeres i, og samhandles med, i et kjent miljø. Det er ikke det minste rart at enkelte barn setter seg på bakbena på helsestasjonen, og veldig mange barn får av den grunn ikke vist hvem de er. Det er med andre ord ikke barna det er noe "feil" med, det er systemet:-)
Når ordningen er som den er i dag, tenker jeg at det blir vel så viktig å snakke med foreldrene om hva barnet kan/ ikke kan, som å observere det på helsestasjonen. Det er naivt å tro at alle barn får vist frem hele seg når de er utenfor det trygge miljøet.
Fagfolk må være der barna er, ikke motsatt;-)
Når ordningen er som den er i dag, tenker jeg at det blir vel så viktig å snakke med foreldrene om hva barnet kan/ ikke kan, som å observere det på helsestasjonen. Det er naivt å tro at alle barn får vist frem hele seg når de er utenfor det trygge miljøet.
Fagfolk må være der barna er, ikke motsatt;-)
Skrevet 10 juni 2012 - 21:58
Millea - det kan jo være så det, men samtidig er det å observere barnet i ikke altfor kjente omgivelser også en ting da. Hvordan takler de det?
Jeg er veldig fornøyd med at mitt barn lærer å takle litt fremmede situasjoner. "utsetter" henne for diverse slikt av naturlige årsaker stadig vekk. Greit om ungen f.eks. takler å komme til legen osv, særlig om det er noe akutt.
De aller fleste barn går i barnehagen og da er det jo eventuelt bare for hs å ta kontakt med dem dersom det er noe de lurer på også. (med foreldrenes samtykke selvsagt)
Jeg er veldig fornøyd med at mitt barn lærer å takle litt fremmede situasjoner. "utsetter" henne for diverse slikt av naturlige årsaker stadig vekk. Greit om ungen f.eks. takler å komme til legen osv, særlig om det er noe akutt.
De aller fleste barn går i barnehagen og da er det jo eventuelt bare for hs å ta kontakt med dem dersom det er noe de lurer på også. (med foreldrenes samtykke selvsagt)