Gå til innhold

Gir du barna dine kjøtt og meieriprodukter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil nå heller nyte en saftig biff og bli 85 år, enn å tygge vissen salat og leve til jeg er 100...

 

Hva dere andre gjør får dere stå for selv, det gidder ikke jeg å legge meg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Husfrua

WHO anbefaler melk til barna for å styrke skjelettet. Jeg er utenlandsk, og i mitt hjemland gikk helsemyndigheter ut med samme anbefaling. Så jeg stoler heller på det enn på hubbabubba-forskning for dem som synes så synd på kyrne som blir melket!

 

Tenk på elefanten f.eks. Digre dyr med en enorm benbygning og flotte store støttenner. Hvor mange glass melk må en elefant drikke pr dag for å få nok kalsium til å vedlikeholde skjelettet sitt? dette er ikke hubba bubba forskning, men sunn fornuft!

 

Nå er jo ikke vi elefanter, men mennesker så klart. Men samme prinsippet gjelder for oss. Vår nærmeste slektning, sjimpansen, trenger heller ikke drikke melk for å styrke skjelettet sitt.

 

 

Nei,den drikker nok ikke melk,men er heller ikke en planteeter. Sjimpanser er omnivore som mange andre aperarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får ungene kjøtt og meieriprodukter. De får også fisk, bønner, linser, grønnsaker frukt og bær. Brød får de også, og godis en gang i blant. Det kalles et variert kosthold, og jeg tror ikke at det har tatt livet av noen ennå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle i verden skulle leve på grøntfor og korn, så har ikke verden plass til alle mennesker som bor på jorden, om alle skulle bli mette. Da hadde vi trengt plassen til å dyrke det alle ville spist. Og mange ville dø. Enten fordi vi rike bruker deres land til å dyrke maten, eller fordi de ikke kan dyrke som oss fordi de har det for tørt.

 

Hva med inuitter, som klarer seg ganske så bra helsemessig sett målt etter helsen i hele verden, og som stort sett lever av sel? Hvorfor funker det, dersom vi ikke er laget for kjøtt og fett? Der er lite grønnsaker i den dietten der, altså.

 

For en del hundre år siden(eller egentlig bare noen 10-år siden) så levde de fleste på lite kjøtt, og mest grønt og korn. Hva var da levealderen? Kan kosten ha hatt noe å si? Vi lever lenger og lenger, og vi spiser kjøtt.

 

Kom ikke å påstå at kosten vi i dag har som normalen, er det som ødelegger oss. Ei heller aktivitetsnivået. I dag betaler vi for å trene våre muskler, før jobbet de hardt på jordet for maten og fikk treningen samtidig.

 

Har du forskning som viser at veganere lever lenger enn andre? Hva med alle som er over 100 år i dag? Tror du de har vært veganere, eller tror du de har spist det de har fått hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinge dem til å ikke spise kjøtt? nekte mener du?

 

og hvorfor tror dere barna VIL ha kjøtt? er vel fordi foreldene gir dem det i utgangspunktet. kan ikke savne noe dem ikke har smakt.

 

Synes det er verre med foreldre som "tvinger" i barna kjøtt selv om de ikke vil ha...

 

ta en tur i dyreparken, pek på et lam og spør om han/henne vil spise det.. lurer på hva de hadde svart....

 

ikke hi

 

og hadde kjøtt vært en naturlig næringskilde for oss menneser ville barnet instinktivt kastet seg over det som en løveunge ville gjort.

 

konklusjon: dyrekjøtt er IKKE mat for mennesker

 

 

Hahaha, pleier ungene dine å kaste seg over salaten dem eller? Freser de når de ser melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHO anbefaler melk til barna for å styrke skjelettet. Jeg er utenlandsk, og i mitt hjemland gikk helsemyndigheter ut med samme anbefaling. Så jeg stoler heller på det enn på hubbabubba-forskning for dem som synes så synd på kyrne som blir melket!

 

Tenk på elefanten f.eks. Digre dyr med en enorm benbygning og flotte store støttenner. Hvor mange glass melk må en elefant drikke pr dag for å få nok kalsium til å vedlikeholde skjelettet sitt? dette er ikke hubba bubba forskning, men sunn fornuft!

 

Nå er jo ikke vi elefanter, men mennesker så klart. Men samme prinsippet gjelder for oss. Vår nærmeste slektning, sjimpansen, trenger heller ikke drikke melk for å styrke skjelettet sitt.

 

 

Nei,den drikker nok ikke melk,men er heller ikke en planteeter. Sjimpanser er omnivore som mange andre aperarter.

 

Nei, nettopp. Hverken menneske, sjimpansen, eller elefanten trenger å drikke en ANNEN ARTS melk for å leve og være sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare noen spørsmål, og stiller dem like gjerne her siden det først er en tråd om dette.

 

Jeg har begynt å kutte ut kjøttprodukter, og skal kutte det helt fra kostholdet, men velger en myk overgang slik at kroppen min skal vende seg til det. Leser og lærer litt hver dag, men er enda ikke helt oppdatert på all fakta, og har noen spørsmål

 

Jeg har brukt omega-3 fiskeolje, men lurer på hva jeg kan bruke som et alternativ til dette?

For dem som tidligere har spist kjøtt, fisk eller fugl - hvordan "blir" kroppen etter å ha blitt vegetarianer? Tenker på vekt, sykdom og mangler, i tillegg til rent psykisk?

Er det stor forskjell i pris når man kun spiser vegetarmat? (Kjøtt er jo i seg selv dyrt - men hvordan er prisen i forskjell for alternativene? Fra helsekost, innvandrerbutikker og vanlige dagligvarehandlere?)

Hva er det viktigste å passe på når man endrer kostholdet på denne måten?

 

Har fått litt svar på noen av spørsmålene, men vil gjerne ha svar fra flere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare noen spørsmål, og stiller dem like gjerne her siden det først er en tråd om dette.

 

Jeg har begynt å kutte ut kjøttprodukter, og skal kutte det helt fra kostholdet, men velger en myk overgang slik at kroppen min skal vende seg til det. Leser og lærer litt hver dag, men er enda ikke helt oppdatert på all fakta, og har noen spørsmål

 

Jeg har brukt omega-3 fiskeolje, men lurer på hva jeg kan bruke som et alternativ til dette?

For dem som tidligere har spist kjøtt, fisk eller fugl - hvordan "blir" kroppen etter å ha blitt vegetarianer? Tenker på vekt, sykdom og mangler, i tillegg til rent psykisk?

Er det stor forskjell i pris når man kun spiser vegetarmat? (Kjøtt er jo i seg selv dyrt - men hvordan er prisen i forskjell for alternativene? Fra helsekost, innvandrerbutikker og vanlige dagligvarehandlere?)

Hva er det viktigste å passe på når man endrer kostholdet på denne måten?

 

Har fått litt svar på noen av spørsmålene, men vil gjerne ha svar fra flere:)

 

Det viktigste er nok å spise variert og å lese seg litt opp på kost og ernæring for veggiser. Du finner masse info her http://www.pcrm.org/health/diets/vsk/vegetarian-starter-kit

 

Den finnes en oljeblanding på helsekosten som heter Udos choice. Denne er god omega3 kilde. I tillegg finnes omega3 i blant annt linfrø og valnøtter.

 

Jeg har vært veganer i ca 5 år. Er sunn, frisk og ca samme vekt som tidligere. Har blitt gravid, vært gravid, og født en sunn og frisk baby som veganer - alt under oppfølgning av lege. Hadde et sprekt svangerskap og en normal fødsel.

 

Kjøtt er dyrt ja - så selv om man velger å kjøpe økologisk så vil jeg si at det er billigere å være veggis. Vi bruker bønner og linser som erstatning for kjøtt i retter. Kjøper store poser i innvandrerbutikker, koker opp, og fryser i posjonsstrls. Når du lager middag tar du ut av fryseren og skyller unner vamrmt vann - enkelt, greit, billig, og godt :)

 

Eneste man ikke får i seg naturlig er vitamin B12. Dette løser du enkelt ved å ta en multivitamintablett, eller drikke ett glass soyamelk eller soyayoghurt (som er beriket med B12) om dagen. Selv får jeg min daglige dose ved å bestille en soyalatte hos kaffebrenneriet :D

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår familie på mor, far og to barn spiser stort sett vegant. Barna spiser fisk en gang i uka og vi spiser litt ost. Om vi er på besøk/ute og reiser spiser vi melkeprodukter og egg hvis det ikke finnes andre alternativ, men de fleste av våre venner har blitt inspirert av oss og liker å lage vegetarisk både til seg selv og oss når vi er på besøk. Barna får med seg vegetarpølser i bursdag om ikke verten har dette selv (noe de som regel allerede har ordnet) og den eldste spiser det h*n vil på besøk hos venner. For å sikre nok omega 3 og D-vitamin spiser vi tilskudd, slik jeg også gjorde før jeg ble vegetarianer. Jern og kalsium er det masse av i et variert plantebasert kosthold, og blodprøver fra meg og barna viser at vi får i oss det vi trenger. Og vi lever ikke bare på salatblader, det meste av det vi spiser serveres til kjøttetere uten at de merker forskjell. :)

 

Den mest tungtveiende årsaken til at jeg har valgt dette kostholdet for meg og min familie er det faktum at dyr i dagens industrielle husdyrproduksjon stort sett lever og dør under begredelige kår. Selvsagt finnes det også dyr som har det bra, men dette er heller unntaket enn regelen. Ikke fordi bønder ikke bryr seg om dyrene sine, men fordi rammebetingelse for husdyrnæringen fører til krav om effektivitet og lønnsomhet foran dyrevelferd. 70% av kyrne står fremdeles bundet på bås 10 av 12 måneder i året. Kalver blir tatt fra moren rett etter fødsel og plassert alene i små binger slik at vi mennesker skal få drikke kumelk (som er like "naturlig" for oss som å drikke hundemelk eller elefantmelk). Norske griser og kyllinger har det desidert verst, de får aldri oppleve dagslys eller å puste frisk luft. Griser lever sine korte liv i små betongbinger, uten mulighet til å løpe fritt og rulle i gjørme eller lete etter mat slik griser egentlig skal. Kyllinger oppdrettes i store låver med 14 000 dyr stuet sammen, hvor de lever under kunstig belysning som skal stimulere dem til å spise så mye som mulig, på kortest mulig tid. De sendes til slakt når de er ca 31 dager gamle, da har beina på mange allerede rukket å knekkes under den vanvittige vekten. Disse dyrene er avlet frem til å ha en dobbel kroppsvekt av en voksen urhøne når de er bare en måned gamle. Det sier seg vel selv at dette går ut over dyrevelferden.

 

I tillegg er det slik at husdyrproduksjonen er en miljøversting, og bidra til over 18% av de globale menneskeskapte klimagassutslipp, dette er mer en hele transportsektoren til sammen. Bryr du deg om miljøet er det enkleste og mest effektive du kan gjøre å spise mindre kjøtt.

 

Til den som sa over her at det ikke ville vært nok mat i verden om alle spiste vegetarisk: kjøttproduksjon er svært energikrevende, man trenger mellom 4-10 kalorier vegetabilsk mat for å kunne produsere 1 kalori kjøtt, og opp mot 90% av energien går tapt ved å la mat gå gjennom dyr i stedet for å gi den direkte til mennesker. I Norge kommer 70% av kjøttet vi spiser fra kraftfôrbaserte husdyr, det vil si kylling og svin. Samtidig spiser drøvtyggerne våre nå opp mot 40-50% kraftfôr. Og 50% av dette igjen er importert fra utlandet. Det vil si at vi beslaglegger store landområder i utlandet for å opprettholde vårt kjøttrike kosthold. Som ikke bare påvirker dyr, miljø og matsikkerhet negativt, men også vår egen helse. Hvor sunt er det å spise dyr fremavla i fangenskap på importert kraftfôr?

 

Jeg anbefaler alle som tror at norske husdyr springer frie og glade ute på heia å lese Stortingsmelding 12: "Norsk dyrehold og dyrevelferd". Jeg vil anta at de fleste ser på dette som en pålitelig kilde, her står det svart på hvitt om de etiske problemstillingene knyttet til de ulike produksjonen.

 

Alle trenger ikke å bli veganere, men de fleste av oss hadde hatt godt av å spise mindre kjøtt og meieriprodukter. Og om man vil spise kjøtt så velg ihvertfall kjøtt fra dyr som har hatt mulighet til å bevege seg fritt, til å være utendørs og til å vokse i normalt tempo. Ha respekt for maten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...