Gå til innhold

Gir du barna dine kjøtt og meieriprodukter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

"Jepp, og i USA blir pizza regnet som grønnsak i forhold til kosthold på barneskolen. Skikkelig verdig eksempel!"

 

I choose not to argue with idiots; they tend to drag you down to their level and beat you with experience.

 

Typisk, Når man ikke har saklig svar så kaller man andre for idioter og drar frem klisjeer. Hva med å skrive noe du selv tenker og ikke kopiere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Jepp, og i USA blir pizza regnet som grønnsak i forhold til kosthold på barneskolen. Skikkelig verdig eksempel!"

 

I choose not to argue with idiots; they tend to drag you down to their level and beat you with experience.

 

Typisk, Når man ikke har saklig svar så kaller man andre for idioter og drar frem klisjeer. Hva med å skrive noe du selv tenker og ikke kopiere andre?

 

Det var et usakelig svar parert med et nytt usakelig svar. Så da er vi even-steven ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jepp, og i USA blir pizza regnet som grønnsak i forhold til kosthold på barneskolen. Skikkelig verdig eksempel!"

 

I choose not to argue with idiots; they tend to drag you down to their level and beat you with experience.

 

Typisk, Når man ikke har saklig svar så kaller man andre for idioter og drar frem klisjeer. Hva med å skrive noe du selv tenker og ikke kopiere andre?

 

Det var et usakelig svar parert med et nytt usakelig svar. Så da er vi even-steven ;)

 

Der var det enda en klisje. Ok. Når man drar frem Oprah som kilde og driver med propaganda av sitt syn på sunt kosthold med herskemetoder a la "vil dere ikke barna deres beste?" "er ikke dere nok opplyst" osv, så er man usaklig i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri vært veganer. Er alt for glad i sjokolade

 

Hehe, jeg har faktisk prøvd mange av rettene til raw veganere, og der kan man spise sjokolade til frokost med god samvittighet! wink.png sjekk ut feks http://chocolatecoveredkatie.com/ - hun er veganer wink.png

 

Ps: jeg er ikke veganer altså, men bruker en del av det i kostholdet

 

Hun er da ikke veganer. Det var jo melk i mange av oppskriftene hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jepp, og i USA blir pizza regnet som grønnsak i forhold til kosthold på barneskolen. Skikkelig verdig eksempel!"

 

I choose not to argue with idiots; they tend to drag you down to their level and beat you with experience.

 

Typisk, Når man ikke har saklig svar så kaller man andre for idioter og drar frem klisjeer. Hva med å skrive noe du selv tenker og ikke kopiere andre?

 

Det var et usakelig svar parert med et nytt usakelig svar. Så da er vi even-steven ;)

 

Der var det enda en klisje. Ok. Når man drar frem Oprah som kilde og driver med propaganda av sitt syn på sunt kosthold med herskemetoder a la "vil dere ikke barna deres beste?" "er ikke dere nok opplyst" osv, så er man usaklig i utgangspunktet.

 

HI her....

 

Må bare bryte inn i diskusjonen å presisere at det var IKKE jeg som refererte til Oprah, og heller ikke jeg som bega meg inn på "usaklig-diskusjonen" over.

 

Som tidligere nevt, så var dette ment som en saklig, faktabasert diskusjon. Alle mine kilder er solide, du er velkommen til å sjekke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆÆÆÆÆ????

 

Denne artikkelen presenterer ikke forskningen den refererer til og ikke henviser til en variasjon i forskning. Npå er det slik at det ikke er noe problem å finne forksning som støtter det en selv mener. Men å finne GOD og TILSTREKKELIG forskning er noe heeeeelt annet.

 

Desverre minner artikkelen meg meget mye om de som har blitt presentert fra carsleren. Trist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Hi.

 

Jeg skal ikke late som om jeg vet noe om hvorvidt veganer diett er det beste helsemessig eller ikke... Selv spurte jeg legen min og han anbefalte det ikke til barn i vekst, men han er nok ingen ekspert på akkurat det ;) Han kom ikke med masse flotte kilder for eller i mot..

 

Lurer bare på hvor mye matbudsjettet ditt er på i mnd? Innbiller meg at det er sinnsykt dyrt? Har dere bare venner som er veganere, ved tanke på å bli bedt til middag?(Tror jeg selv ville syns det hadde vært et voldsomt slit å ha dere på besøk). Bruker der bare hamp klær? Leste på en veganer side at de holder seg unna alt av animalske produkter..

 

Barna har med seg spesialmat hvor enn de drar?? Bare nysgjerrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser ikke den artikkelen for å være "solide kilder".

 

Neivel, hvorfor ikke? Den er skrevet av en lege og ernæringsspesialist.

 

I tillegg kan dere finne mer solid informasjon her:

http://www.pcrm.org/health/diets/vegdiets/vegetarian-diets-advantages-for-children

 

Og du tror det blir vanskelig å høste opp EN lege og EN ernæringsspesialist som går god for kjøtt? I så fall, slutter du å tvinge barna til å leve på gress (for å bruke din retorikk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri vært veganer. Er alt for glad i sjokolade

 

Hehe, jeg har faktisk prøvd mange av rettene til raw veganere, og der kan man spise sjokolade til frokost med god samvittighet! ;) sjekk ut feks http://chocolatecoveredkatie.com/ - hun er veganer ;)

 

Ps: jeg er ikke veganer altså, men bruker en del av det i kostholdet

 

Hun er da ikke veganer. Det var jo melk i mange av oppskriftene hennes

 

Hæ? Hvor da??? Hun bruker "non-dairy milk"... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere like sære som hun som skrev for en stund siden at barna hennes ikke spiste pølser og kun spiste hjemmelaget fra bunn, at dere sender med barna egen mat i bursdager, skoletilstelninger, bryllup, dåp osv? Er ikke det litt snålt?

 

Det er jeg som svarte i innlegget over deg, ang soya. Jeg er ganske nøye hjemme, men ikke særlig nøye når verken vi eller barna er bedt bort. Jeg tenker at grunnlaget for god helse bygges hjemme, og at totalt sukkeravhold ikke er bra, men kan føre til en veldig usunn livsstil når barna blir voksne (fordi de har mors sunne kosthold oppi halsen..).

 

Så jeg er IKKE fanatisk, men ganske opplyst ;):)

 

Er du HI? hvis ikke, var mitt innlegg plantet på HI

 

Nei, jeg er ikke HI ;)

Jeg svarte fordi du skrev "dere" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser ikke den artikkelen for å være "solide kilder".

 

Neivel, hvorfor ikke? Den er skrevet av en lege og ernæringsspesialist.

 

I tillegg kan dere finne mer solid informasjon her:

http://www.pcrm.org/health/diets/vegdiets/vegetarian-diets-advantages-for-children

 

Og du tror det blir vanskelig å høste opp EN lege og EN ernæringsspesialist som går god for kjøtt? I så fall, slutter du å tvinge barna til å leve på gress (for å bruke din retorikk)?

 

Nå er ikke artikkelen den eneste kilden jeg refererer til da. Hvis du gidder å lese linken i innlegget du selv svarte på så tror jeg ikke du kan avvise validiteten der.

 

Nå har dette blitt en kjedsommelig diskusjon rundt kildebruk. Det var ikke meningen. Dersom dere er uenige med meg er det helt greit. Jeg melder meg herved ut av diskusjonen.

 

Lykke til med helsa :)

 

HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan finne gode artikler for hva som helst.. Mener du denne artikkelen er særlig pålitelig da den er postet på nettsiden forksoverknives?:P

 

Uansett - fint for deg at du velger den livsstilen, men det gir deg ikke retten til å prakke den på andre eller å rakke ned på de som velger en annen sti i matveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliggift_

Man kan finne gode artikler for hva som helst.. Mener du denne artikkelen er særlig pålitelig da den er postet på nettsiden forksoverknives?tongue.png

 

Uansett - fint for deg at du velger den livsstilen, men det gir deg ikke retten til å prakke den på andre eller å rakke ned på de som velger en annen sti i matveien.

 

Og i tillegg bruke hersketeknikker som "lykke til med helsa", "vil dere ikke det beste for barna deres" og "er dere lite opplyst". Ser ikke ut som det kostholdet ga deg noe særlig gode sosiale antenner ihvertfall :D Men tilbake til mer saklighet: all fanatisme er skadelig. Man ender alltid med å rakke ned på andre og skyve folk fra seg. Så vil du beholde vennene dine, slutt med propagandaen og lev det livet du ønsker selv uten å rakke ned på andre. Blir litt som med sektmedlemmer som forteller andre at de havner i helvete og lever i synd - man får ikke mange venner av å ikke være tolerant overfor andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHO anbefaler melk til barna for å styrke skjelettet. Jeg er utenlandsk, og i mitt hjemland gikk helsemyndigheter ut med samme anbefaling. Så jeg stoler heller på det enn på hubbabubba-forskning for dem som synes så synd på kyrne som blir melket!

 

Tenk på elefanten f.eks. Digre dyr med en enorm benbygning og flotte store støttenner. Hvor mange glass melk må en elefant drikke pr dag for å få nok kalsium til å vedlikeholde skjelettet sitt? dette er ikke hubba bubba forskning, men sunn fornuft!

 

Nå er jo ikke vi elefanter, men mennesker så klart. Men samme prinsippet gjelder for oss. Vår nærmeste slektning, sjimpansen, trenger heller ikke drikke melk for å styrke skjelettet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHO anbefaler melk til barna for å styrke skjelettet. Jeg er utenlandsk, og i mitt hjemland gikk helsemyndigheter ut med samme anbefaling. Så jeg stoler heller på det enn på hubbabubba-forskning for dem som synes så synd på kyrne som blir melket!

 

Tenk på elefanten f.eks. Digre dyr med en enorm benbygning og flotte store støttenner. Hvor mange glass melk må en elefant drikke pr dag for å få nok kalsium til å vedlikeholde skjelettet sitt? dette er ikke hubba bubba forskning, men sunn fornuft!

 

Nå er jo ikke vi elefanter, men mennesker så klart. Men samme prinsippet gjelder for oss. Vår nærmeste slektning, sjimpansen, trenger heller ikke drikke melk for å styrke skjelettet sitt.

 

Nei, men de spiser døgnet rundt. Mennesker trenger lite kalorier pga lavt aktivitetsnivå, og dermed må måten være næringstett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHO anbefaler melk til barna for å styrke skjelettet. Jeg er utenlandsk, og i mitt hjemland gikk helsemyndigheter ut med samme anbefaling. Så jeg stoler heller på det enn på hubbabubba-forskning for dem som synes så synd på kyrne som blir melket!

 

Tenk på elefanten f.eks. Digre dyr med en enorm benbygning og flotte store støttenner. Hvor mange glass melk må en elefant drikke pr dag for å få nok kalsium til å vedlikeholde skjelettet sitt? dette er ikke hubba bubba forskning, men sunn fornuft!

 

Nå er jo ikke vi elefanter, men mennesker så klart. Men samme prinsippet gjelder for oss. Vår nærmeste slektning, sjimpansen, trenger heller ikke drikke melk for å styrke skjelettet sitt.

 

Nei, men de spiser døgnet rundt. Mennesker trenger lite kalorier pga lavt aktivitetsnivå, og dermed må måten være næringstett.

 

På en måte enig med deg, for vi mennesker spiser så mye søppelmat (eks, potetgull, frysetørret mat, kjøtt, brus, osv) at noen av oss trenger å spise vitamintabletter for å få i oss det vi trenger. Hadde vi brukt oppskriften til "moder jord" så hadde vi ikke trengt melk f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte enig med deg, for vi mennesker spiser så mye søppelmat (eks, potetgull, frysetørret mat, kjøtt, brus, osv) at noen av oss trenger å spise vitamintabletter for å få i oss det vi trenger. Hadde vi brukt oppskriften til "moder jord" så hadde vi ikke trengt melk f.eks.

Enig i noe her, uenig i annet. Det er ingen ting som tyder på at frysetørret mat er et problem. Man må ete frisk mat også pga enzymer og annet som ikke tåler varme, men frysetørret bevarer vitaminer. Kjøtt er også næringstett. Men det er riktig at vi kan dekke behovene våre på vegetarmat hvis vi ikke putter i oss noe unødvendig og bruker til på å sette sammen menyen. Men hva er moroa i det? Jeg spiser for å leve, ikke bare overleve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her i huset spiser vi ikke noe mat.

Alt er jo farlig. Vi lever på luft og kjærlighet smile.png

 

 

-For ikke å glemme vannet! det er jo også farligt!.. så kan vi ikke alle bare legge oss ned og vente på å få komme opp til Jesus??? Eller er det til Allha vi skal? For det er jo sånn det er for tiden, at mindretallet ikke aksepterer at landet er som det er...muslimene vil omvende de kristne og vegterianerene vil skremme kjøtteteren,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at flertallet aldri har rett;) Uten mindretallet hadde ikke verden utviklet seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er iallefall glad for at min apetitt ikke går på bekostning av dyrs liv og velferd. Ungen min skal heller ikke spise kjøtt (så lenge jeg bestemmer)

 

for å si det sånn; jeg er 30 år, og har vært kjøtteter mesteparten av livet. Og jeg likte det, biff, pølser, osv alt gikk ned! MEN etter at jeg fikk kunnskaper om kjøttindustrien så har jeg ikke lenger samvittighet til å spise kjøtt. Det er mitt valg. Så får andre velge for seg selv.

Jeg kjenner flere Herford bønder. Alle de jeg kjenner leverer kjøtt til Gilde. Flere av kyrne er ute hele året (for dette er en type som tåler vinter). De lever under kjempebra forhold. Bøndene er glade i dyrene å de bruker mye tid sammen med de. Kjenner også flere som arbeider på Nortura. Kjøttindustrien i Norge er bra. Vi kjøper bare Gilde produkter. De vet jeg hvor kommer av. Spiser kjøtt med god samvittighet med tanke på dyrene. Kanskje ikke med like god samvittighet med tanke for meg selv, men det er så godt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

barna mine skal iallfall ikke vokse opp som veganer takk........ himmel..

 

Neivel. Så når du får servert informasjon basert på solide kilder som sier at kjøtt og melk er usunt og kan lede til en rekke sykdommer, så velger du å stikke hode i sanden og overse dette?

 

Greit nok at du gjør dette mot deg selv, men hva med barna dine?

 

HI.

 

 

Eh, ja, for denne har jo stått på trykk i British medical journal.

Stikk fingern i jorda, HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*steker meg noen biffstrilmer og venter på flere svar fra vegitarianerne og veganerne ;p* nammmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke videre imponert over hvor tøff du prøver å framstå når du kun framstår som usympatisk og uvitende.

Men har imponerende mange skrivefeil i en så kort tekst da! *tommel opp*

Jeg er dyreverner og vil gjerne opplyse om temaet når jeg ser slik desinformasjon som regjerer her. At dere reagerer med å bli usaklig og barnslig viser vel bare til hvor svake deres side er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...