Babymama♡ skrev 10 mai 2012 - 20:46:
Anonym bruker skrev 10 mai 2012 - 20:35:
Vi bruker også Stevia osv istedet for sukker, samt feks kokosmel/mandelmel o.l ved baking, men kan også fint spise vanlige kaker og godteri.
Det viktigste tror jeg er at man får i seg masse antioksidanter og næringsstoffer, og det må man være mer obs på når man spiser mye melkeprodukter.
Det dummeste man gjør er i alle fall å erstatte melk/kjøtt med soyaprodukter. Soya er mye verre, spesielt for barn og i alle fall gutter.
Høres ut som en fornuftig tilnærming, selv om jeg ville prøvd å unnga meierprod helt hvis jeg var deg
Har du noen kilder til det du sier ang soya? Ifg de kildene HI refererer til er soya overtfall å foretrekke over kumelk....
Vi har levd helt melkefritt i en lang periode og også spist mye raw food. Det var ikke så positivt for vår helse som jeg hadde håpet på. Nå har jeg sykdommer som gjør at jeg ikke orket å jobbe så mye for å lage sunn mat til alle måltider, og når man MÅ kutte ut melk, ikke vil bruke soya og helst vil at alt skal være naturlig og sunt... Ja, da ble det fort stress, noe jeg ble sykere av. Jeg har også en sykdom som blir verre av mye rå mat, feks rå brokkoli, spinat, mandler, belgfrukter osv.
Da lillemannen her vokste av seg melkeallergien innførte vi noe ost, setersmør, rømme osv, melkeprodukter som er vanskelig å erstatte. Bruker aldri lett-produkter og lite melkeprodukter i det hele tatt, men merker faktisk ingen forskjell i helsen på da og nå, forskjellen er jeg stresser mindre nå.
Vi bruker aldri ren melk på feks havregryn osv, da bruker vi gjerne hampmelk som jeg lager selv, eller ris-havremelk.
Både vi og barna bruker supermat som supplement for å få mer energi og bedre helse. Finnes mye godt
Ang soya, det finnes en del stoff på nettet for de som leter, men her er en link som er et sammendrag av et intervju med forfatteren av The Whole Soy Story. Hun, som så mange andre artikler, konkluderer med at soya er full av planteøstrogen som tuller med kjønnsutviklingen til barn, feminiserer gutter og gir jenter ekstremt tidlig pubertet. Det kan også gi sykdommen Lavt stoffskifte (noe jeg fikk, jeg er vokst opp med soya), en sykdom som for mange kan ligne på ME.
http://lilalife.no/w...__09__01__soya/
Det ligger også en artikkel på matoghelse.no som heter "Soya eller soynei"