Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Mat hver time??? Blir snart sprøøøø :(

• Logg inn for å svare
9 svar til dette emnet

#1 bitthen

bitthen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 849 Innlegg:

Skrevet 10 mai 2012 - 13:10

Han insisterer på å ete hver time hele døgnet, hva kan man gjøre med det da?? Jeg har jo lyst til å sove også.... :(

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Gjest_peacock_*

Gjest_peacock_*
  • Gjest

Skrevet 10 mai 2012 - 13:10

Hvor gammel er han? Vi måtte begynne på riktig mat ved 4 mnd fordi han spiste og spiste og spiste...

#3 bitthen

bitthen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 849 Innlegg:

Skrevet 10 mai 2012 - 16:23

4 uker, hehe... såååå litt tid igjen til fast føde :P men trorfaktisk jeg må ha for lite melk, få prøve pumpe så jeg får mer, og spe på med litt mme om natta. Heldigvis tar han flaske da. Lå leenge på puppen i sted, bælja etter en time, og da fikk han mme fordi jeg skulle ut. Åt 100 ml, og nå har han sovet et par timer.
  • Grynet:) liker dette

#4 Leelo

Leelo

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 362 Innlegg:

Skrevet 10 mai 2012 - 16:47

Jeg opplevde mange økedøgn de første 6 mnd... Da var det pupp minst 10 ganger i døgnet + mer...men er man tålmodig nok pleier produksjonen å øke. Jo mer etterspørsel, jo mer lages det, så dette er noe man bare må komme seg gjennom. Men når det er sagt, så er det opp til hver enkelt om de vil gi tillegg eller ikke(men dette kan virke negativt på produksjonen).
  • cowboylaila liker dette

#5 bitthen

bitthen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 849 Innlegg:

Skrevet 10 mai 2012 - 16:58

saken er at han gidder ikke suge mer når der ikke er trykk, så han ligger kun 10 min max, så kan han sove i kanskje 10 min før han gidder ta mer. Sover kanskje max 3t pr natt og har gjort det i 3 uker. Tror jeg satser på å pumpe for å få opp prod på dagtid for å gi han tillegg etter ene amminga på natt. Må jo sove også :P

#6 yrild

yrild

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 434 Innlegg:

Skrevet 10 mai 2012 - 17:02

Høres ut som en helt normal baby og helt normale pupper :-) Jeg ville prøvd samsoving (hvis dere ikke allerede praktiserer det) så slipper du å stå opp når han vil ah pupp.

La babyen bestemme og sov når du kan, det går seg til :-)

#7 Gjest_peacock_*

Gjest_peacock_*
  • Gjest

Skrevet 10 mai 2012 - 20:52

Oi, ja da er det kanskje en idé å snakke med de på helsestasjonen... Man vil jo ikke heller at de bare får i seg formelken (om melkemengden økes).

Er det forresten ikke slik at melkemengden er styrt av hormoner de første 3 mnd? For da hjelper nok lite å pumpe. Uansett tar det ca 3 timer før puppene er fulle, etter en time er det bare 50%. Så om gutten din ikke orker tomme pupper/lite trykk er det nok bra om han ikke spiser hver time.

Forstår godt det er slitsomt, tror de sier at amming 8-12 ganger i døgnet er normalt. Om det har vært sånn lenge hadde jeg tatt kontakt med HS eller ammehjelpen. Når sønnen min var liten spiste han annen hver time ca med et litt lengre opphold på natten. Spiste sakte (gjerne opp mot en time!), så det tok mange timer hver dag. Men det går over :-)

#8 lillenims

lillenims

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 649 Innlegg:

Skrevet 11 mai 2012 - 18:31

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no
Det er vanlig å amme 8-12 ganger i døgnet i den alderen - sjeldnere ned mot 8 enn opp mot 12, og under 8 ganger i døgnet er som regel ikke nok.
MEN det er også normalt å amme oftere - det er IKKE unormalt å amme 20 ganger i døgnet heller.

Det viktige er om barnet får nok mat. Om han har 5-8 godt våte bleier pr døgn, og legger på seg slik at han følger sin egen kurve - i snitt 120-210g pr uke - så får han nok mat.

Produksjonen er DELVIS hormonstyrt de første 2-3 mnd. Det vil si at det kommer melk uansett, men dess lenger etter fødselen man er, dess mer blir produksjonen påvirket av etterspørselen. Så pumping kan absolutt påvirke mengden.

#9 bitthen

bitthen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 849 Innlegg:

Skrevet 14 mai 2012 - 20:13

Joda får nok mat, men er alltid sulten likevel. Han sovner ofte. Har lagt på seg 1.5 kg på 4 uker. Jeg begynner bli drittrøtt, han sover bare 1 -1.5 t mellom ammingene. Men får han nan, sover han mer. Det viser deg at jeg har nok melk, spreng om det går over 3 timer. Han har vel bare matvett og jeg har glemt at det var akkurat slik sist gang også hehe :-)

#10 lillenims

lillenims

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 649 Innlegg:

Skrevet 15 mai 2012 - 20:24

Ang sovning så kan det enkelte ganger hjelpe å IKKE stelle før amming (om man ikke må, hehe...), selv om det også anbefales å stelle først for å vekke. Kan være verdt å prøve stell etter amming for å se om han ikke sliter seg ut på "underholdninga" før maten da. Ellers er det en del tips om søvnige barn på http://ammehjelpen.n...19/Sovnige-barn, bla. om å kile under føttene, kle av undervegs, ta opp for å rape, bytte side osv.

Ammer du på en eller begge sider til hvert måltid? Du kan forsøke å amme på bare en side, om han vil bytte så kan du lure han med en rap og så legge til igjen på samme side... Ammer du på en side pr måltid så prøv å amme på samme side to ganger på rad. Dette vil kunne føre til at han får i seg mer fet melk, som ofte gjør at de holder seg mette litt lengre.

Det går også an å prøve metoden som er beskrevet på http://ammehjelpen.n...-overproduksjon selv om du nok ikke har så stor produksjon at det i seg selv er noe som bør løses (å ha spreng etter 3 timer er et tegn på at du sannsynligvis har tilstrekkelig med melk, men ikke at du har for mye).
Men det kan samtidig godt hende det kan hjelpe med en liten justering i produksjonen, at han vil komme inn i et spisemønster som du synes er mer overkommelig da.

Ellers høres det også riktig ut at han har matvett og ellers er helt normal :)