Gå til innhold

Grotesk...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Slik jeg har oppfattet diskusjonen, er det ingen som mener at de som har fått beskjed om alvorlig syke barn ikke skal ha rett til senabort. Men jordmødrene det var snakk om her, hadde så vidt jeg har fått med meg, fått sosiale årsaker oppgitt som grunn for senabortene. Og det ble forsvart med at dersom grunnen var god nok, kunne friske fostre senaborteres.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8128542

 

Det vil alltid være noen som utnytter tilbud på en måte de ikke er ment. Men jeg tror at det kunne vært unngått her ved å rett og slett kreve medisinsk grunn knyttet til fosteret - altså svært sykt barn - dersom en abort skulle utføres senere enn en bestemt uke, og ikke tillate aborter av sosiale årsaker etter denne uken. Da heller gå for så mye hjelp og støtte til den gravide som mulig, og så hjelpe til med adopsjon når barnet er ute.

 

Psykisk sykdom, rusmisbruk eller incest kan være knallhardt for mor, og det er vanskelig å sette seg til doms over skjebner på denne måten. Jeg syns dette er kjempevanskelig. Og jeg hører til dem som er for selvbestemt abort frem til uke 12. Men når fostrene er mer enn halvbårne, mener jeg at de også har rettigheter. å abortere fostere etter uke 22 betyr jo i praksis i uke 23 eller kanskje enda senere, og da kan vi jo faktisk redde dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillemor og lillefrøken

I det hele tatt synes jeg "grensa" på 22 uker også burde flyttes drastisk tilbake. Dette er et tidspunkt for så hårfint skille mellom om de kan overleve eller ikke at det nærmer seg drap da også, mener jeg, uavhengig av om de har dødd av gift før de fødes ut levende eller ikke. Det har overlevd babyer ned til uke 21. Kanskje grensa burde settes til uke 18, jeg har ikke forutsetninger for å kunne si en slik grense, men det er helt horribelt at grensen er på 22 uker i utgangspunktet, og ikke bedre når det har blitt godtatt senaborter (av sosiale årsaker) utover dette. Da loven ble skrevet for nesten 40 år siden, var jo 22 uker langt unna det som var levedyktig alder for fostre, forsto det slik at de da kanskje ikke kunne redde barn før uke 27.

 

Da mener jeg selvsagt ikke der det er snakk om svært sykt foster eller fare for mors liv, det må jo alltid vurderes individuelt utenom dette.

 

Dette tror jeg er en av de tingene som etter hvert noen ildsjeler vil kjempe for, og få igjennom endring i lovverk om. Og som vi samlet vil se tilbake på med skam, og ikke forstå hvordan det gikk an, her i Norge.

Endret av lillemor og lillefrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere er ubarmhjertige når dere snakker som dere gjør.

 

Ikke fordi jeg synes dette er en grei praksis - den er grusom og jeg håper det blir slutt på den like mye som alle dere gjør.

 

Men dere vet ingenting om hvilke grunner noen kan ha for å ønske seg en abort av sosiale grunner så sent. (Incest er feks en grunn, jeg vil se den av dere som vil fortelle en kvinne som ønsker abort fordi hun er voldtatt av sin far og har fornektet det til 22. uke er bare grusom!)

 

Selvsagt finnest det jenter som ønsker å ta abort av sosiale grunner, det finnest sikkert de som helst hadde ønsket det helt til den dager de føder! Og med GODE grunner!!!

 

Det er LOVEN og RETNINGSLINJENE det er noe feil med, ikke disse stakkars kvinnene/jentene som er desperate og som ønsker babyen vekk! De vet vell knapt hva det er som blir gjort, eller hvordan det føles å føde ett barn el hvilke følelser man får! En gravid 12-åring kan ikke vite slikt, eller forstå hvor langt ett 22. ukers foster er kommet i utvikling!! Jeg håper de setter en absolutt grense mye før uke 22, helst veldig nærme uke 12.

 

Den sorgen man føler når man mister et barn etter en for tidlig fødsel i uke 21 kan IKKE stilles opp mot de følelsene dere mener disse kvinnene mangler. De har helt sikkert sine grunner for å føle som de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Jeg synes dere er ubarmhjertige når dere snakker som dere gjør.

 

Ikke fordi jeg synes dette er en grei praksis - den er grusom og jeg håper det blir slutt på den like mye som alle dere gjør.

 

Men dere vet ingenting om hvilke grunner noen kan ha for å ønske seg en abort av sosiale grunner så sent. (Incest er feks en grunn, jeg vil se den av dere som vil fortelle en kvinne som ønsker abort fordi hun er voldtatt av sin far og har fornektet det til 22. uke er bare grusom!)

 

Selvsagt finnest det jenter som ønsker å ta abort av sosiale grunner, det finnest sikkert de som helst hadde ønsket det helt til den dager de føder! Og med GODE grunner!!!

 

Det er LOVEN og RETNINGSLINJENE det er noe feil med, ikke disse stakkars kvinnene/jentene som er desperate og som ønsker babyen vekk! De vet vell knapt hva det er som blir gjort, eller hvordan det føles å føde ett barn el hvilke følelser man får! En gravid 12-åring kan ikke vite slikt, eller forstå hvor langt ett 22. ukers foster er kommet i utvikling!! Jeg håper de setter en absolutt grense mye før uke 22, helst veldig nærme uke 12.

 

Den sorgen man føler når man mister et barn etter en for tidlig fødsel i uke 21 kan IKKE stilles opp mot de følelsene dere mener disse kvinnene mangler. De har helt sikkert sine grunner for å føle som de gjør.

 

Så har jeg ikke stilt mitt tap opp mot abort heller, får du gi deg. Det jeg sier er at ut ifra egen erfaring med hvordan de små i uke 21 var, så klarer jeg ikke fatte hva som går gjennom hodet til den som velger abort så sent, ligger det i redsel for selve fødselen så finnes det keisersnitt, ligger det i at man ikke vil klare å ta seg av barnet, så finnes det adopsjon.

Og vi er ikke noe mer ubarmhjertig enn de som søker og de som invilger senabort pga sosiale årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke de stakkars jentene dette handler om.

Det handler om at abortklagenemnda har gått utover et regelverk som setter et absolutt forbud mot aborter etter uke 22.

 

Jeg mener, selv om det ikke løser mye, at lederen for nemnda må gå. Dette er en grotesk sak og jeg synes det er ufattelig at vi som et velutviklet samfunn kan klare å gjøre dette mot våre aller, aller minste.

 

å legge levende barn bort for å dø gjør man bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ubarmhjertig å legge et lite barn bort, alene, for å dø, jeg.

 

Jeg trodde det var noe som hørte fortiden til, da folk la ut babyer i skogen for å slippe å ta seg av dem..

 

Jeg lurer på hva samfunnet har blitt når vi ikke engang ser verdien av disse aller minste. Det skremmer meg, og ikke minst gjør det meg ufattelig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I prinsippet mener jeg at grensen for abort må være endelig. Ikke noe vurdering og synsing fra en nemnd som skal sitte og leke Gud og bestemme hvem som skal få leve og ikke. Det er mulig uke 12 er tidlig, med babyen har faktisk alle sine organer på plass allerede da.

 

Når det gjelder sosiale årsaker er det helt hårreisende at de kan vente så lenge. De aller aller fleste vet de et gravide etter få uker, og når man da venter med å bestemme seg til man er halvgått gjennom svangerskapet, ja så burde man tvinges til å bære fram barnet. For det er et barn! Om man ikke vil beholde barnet selv, så et det nok av barnløse som for alt i verden ønsker seg et barn og ønsker å adoptere.

 

Jeg synes i grunnen det er altfor sent å abortere et sykt barn også.

Det er ikke alltid grunnen er at barnet ikke kommer til å være levedyktig. Dette gjelder også Downsbarn, og de er da svært så levedyktige.

 

Men for all del, la oss ikke ta hensyn til barna, det er jo mors velvære det handler om.

 

Horribelt! Siste frist for abort bør være 12 uker og evt 14 ved alvorlig sykdom som ikke er forenlig med liv, ellers ALDRI.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo drap jo...

Iflg Helsepersonelloven PLIKTER helsepetsonell å redde liv!

I disse tilfellene er det unnlatenhet av grusomste sort! De skjuler barnet i et teppe for å slippe å se det lider! Og det er faktisk enda mer grusomt at de ber om en mulighet for å gjøre dødsprosessen kortere...(medikamenter?). Og det er avvlivning! Som et dyr!

 

Blir kvalm! Og hadde aldri gjennomført dette som jordmor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere er ubarmhjertige når dere snakker som dere gjør.

 

Ikke fordi jeg synes dette er en grei praksis - den er grusom og jeg håper det blir slutt på den like mye som alle dere gjør.

 

Men dere vet ingenting om hvilke grunner noen kan ha for å ønske seg en abort av sosiale grunner så sent. (Incest er feks en grunn, jeg vil se den av dere som vil fortelle en kvinne som ønsker abort fordi hun er voldtatt av sin far og har fornektet det til 22. uke er bare grusom!)

 

Selvsagt finnest det jenter som ønsker å ta abort av sosiale grunner, det finnest sikkert de som helst hadde ønsket det helt til den dager de føder! Og med GODE grunner!!!

 

Det er LOVEN og RETNINGSLINJENE det er noe feil med, ikke disse stakkars kvinnene/jentene som er desperate og som ønsker babyen vekk! De vet vell knapt hva det er som blir gjort, eller hvordan det føles å føde ett barn el hvilke følelser man får! En gravid 12-åring kan ikke vite slikt, eller forstå hvor langt ett 22. ukers foster er kommet i utvikling!! Jeg håper de setter en absolutt grense mye før uke 22, helst veldig nærme uke 12.

 

Den sorgen man føler når man mister et barn etter en for tidlig fødsel i uke 21 kan IKKE stilles opp mot de følelsene dere mener disse kvinnene mangler. De har helt sikkert sine grunner for å føle som de gjør.

 

Så har jeg ikke stilt mitt tap opp mot abort heller, får du gi deg. Det jeg sier er at ut ifra egen erfaring med hvordan de små i uke 21 var, så klarer jeg ikke fatte hva som går gjennom hodet til den som velger abort så sent, ligger det i redsel for selve fødselen så finnes det keisersnitt, ligger det i at man ikke vil klare å ta seg av barnet, så finnes det adopsjon.

Og vi er ikke noe mer ubarmhjertig enn de som søker og de som invilger senabort pga sosiale årsaker.

 

å fatte hva som feks går gjennom hodet til en 12-åring som har blitt utsatt for incest og blir gravid er nok vanskelig for alle andre enn den det gjelder.

 

Misforstå meg rett, jeg har all mulig medfølelse med deg og ditt tap. Og alle andre som mister, jeg kan ikke forestille meg den sorgen det må være.

 

Det er regelverket som må endres og som er grusomt, det hjelper ingenting å legge stein til byrden for de som har hatt grunner for å ønske abort som vi andre ikke kan forstå. De har lovlig fått invilget senabort, og har nok heller ikke visst hvordan det kunne bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke disse kvinnene vi kritiserer, det er systemet som tillater dette vi vil til livs.

 

Forøvrig anser jeg det som potensielt medisinsk uforsvarlig å la en tolvåring fullføre et svangerskap, så det eksemplet blir for mye satt på spissen til at jeg føler det faller under det vi snakker om her. Er det fare for mors liv, eller barnet uansett ikke kan overleve, så må man veie dette opp mot handlingen.

 

Uansett mener jeg at man da i tilfelle må gi barna noe som gjør at man vet med sikkerhet at de ikke føler smerte eller er bevisst det som skjer.

 

Sånn som det utføres idag er i mitt hode helt uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...