Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

ferie under svangerskapspermisjon . Lønn eller feriepenger?

• Logg inn for å svare
3 svar til dette emnet

#1 Hønemor ___

Hønemor ___

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Skrevet 10 mai 2012 - 10:05

Hei !

Jeg skal ta 5 uker ferie i juni . Da skal far få hjemme med minsten ,
spørsmålet er da hva får jeg ? Får jeg lønn eller feriepenger ?
Feriepengene har jeg vel rett på .. de opptjente jeg jo i fjor .
Jeg får vel ikke lønn + ferie penger?

Håper noen kan svare :-)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Studine mevik

Studine mevik

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 894 Innlegg:

Skrevet 10 mai 2012 - 10:27

Hvis du skal avvikle ferie så får du ikke lønn for den tiden du har ferie. Siden de fleste utbetaler feriepenger i juni så ville jeg gå utifra at du får feriepengene dine da. Hvis du har en jobb med fast betaling så blir du automatisk trekt for ferien din. Hvis du har timesbetalt så får du betalt for de timene du jobber. Så hvis du nå er i fødselspermisjon og har meldt i fra om de ukene du skal ha ferie så får du bare feriepenger i juni antar jeg

Det ble litt rotete, men håper du skjønner hva jeg mener

#3 Guttemamma75

Guttemamma75

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 143 Innlegg:

Skrevet 12 mai 2012 - 09:02

Bare vær obs på at om du har fått foreldrepenger rett fra nav så er det ikke store feriepengene du får.. Da får du bare for de første 12 eller 15 ukene avhengig av dekningsgrad.. Og så får du jo fra arbeidsgiver for det du jobbet i fjor selvsagt... Får du forskuttert foreldrepenger fra arbeidsgiver kan du være heldig å få fulle feriepenger, sjekk hvilken praksis/avtale arbeidsgiver har på dette...

#4 mamman til to gutter

mamman til to gutter

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 415 Innlegg:

Skrevet 12 mai 2012 - 20:38

Man får aldri lønn i ferien, kun feriepenger. De fleste arbeidsgivere velger å betale ut feriepenger en fast mnd til alle uavhengig av når de har ferie og så betaler de ut vanlig lønn resten av året i stedet for å trekke alle akkurat når de har ferie.