Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Synes det er så teit med folk som konsekvent

• Logg inn for å svare
17 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 920 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 21:50

Aldri har penger før ny lønn kommer. Har en venninne (som også har barn forresten) som alltid er helt blakk 1-2 uker før lønnen kommer. Spurte i forrige uke om vi skulle ta en tur på cafe iløpet av uka, og da sa hun bare "men du vet jo at jeg ikke får lønn før på fredag, så vi får evt. ta det til helgen".
Hun sier det til meg som om det er en selvfølge at jeg skal vite at hun er blakk, pga at det er noen dager før lønn. Vet om flere slike folk. Hva med å planlegge litt bedre?
(hender en gang innimellom at jeg er blakk selv også altså, men har stort sett alltid penger på konto når neste lønn kommer)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 min<3

min<3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 948 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 21:52

Konsekvent? Mener du da med vilje eller? Kanskje hun har mere utgifter enn deg?? Dårligere betalt jobb?? Syntes du det er dumt fordi dere ikke kan drikke kaffe akkurat når det passer deg?

#3 Koala *g07*

Koala *g07*

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 887 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 22:02

Slik det blir når staten spiser opp alt vi har av penger!
Ikke slått deg at folk kanskje har det trangt i utgangspunktet, og ikke kan kaste bort penger på kafébesøk ol. Det går fort mange kroner der.

#4 It's all about me!

It's all about me!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 365 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 22:06

Så lenge de har penger til mat og slikt er det da ingen big deal at de ikke har prioritert å legge av penger til kafe-besøk.
Er ikke alle som har så mye penger at en kan legge av til slike ting til enhver tid.
Vil ikke stå opp, vil sove meeeeer

#5 eliona

eliona

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 587 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 22:10

Vårt regnskap tillater ikke alltid kafe besøk når vi vil. Har vi f.eks prioritert kino og/eller restaurant besøk en mnd vi ikke har så god råd så er det ikke sikkert at jeg har råd til kafe besøk med venninner ei uke før lønning. Da prioriteres viktigere ting. Jeg kan også da si at jeg er blakk i den forstand at det er ikke mulighet for mer "sløsing" . Men det betyr ikke at jeg ikke har brød hjemme ;-)

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 920 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 22:11

Nå var de ikke akkurat det som at poenget da, at hun ikke hadde råd til å dra på cafe. Men det at det er en selvfølge at hun ikke har penger 1-2 uker før lønn! Og slik er det hver eneste måned. Det er ikke spesielt dårlig råd, men dårlige prioriteringer som er greia.

HI

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 876 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 22:12

Jeg tror det HI mener er at et cafebesøk er like dyrt uansett tid i måneden, og at det at det er "selvfølgelig" å være blakk halve måneden indikerer utrolig dårlig disponering av penger...

#8 Koala *g07*

Koala *g07*

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 887 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 22:15

Tror ikke din irritasjon over denne venninnen fører frem noe bedre forbruk ved å omtale situasjonen hennes her inne. Med mindre du ønsker å hjelpe henne til å prioritere bedre sånn sett.

Noen er dårlig på økonomi dessverre. Men allikevel kan situasjonen hennes være vanskelig, og økonomisk trang. Det er nå en gang slik at det er vanskelig å komme ut av en ond sirkel når det kommer til dårlige prioriteringer.

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 920 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 22:15

Bare så synd at du ikke respekterer din venninnes prioriteringer da, iom du har full oversikt over at det er greia..

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 920 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 23:01

Du hørtes litt snobbete og forutinntatt ut må jeg si, HI.

Jeg og min samboer har stort sett hatt god økonomi og kunne kost oss masse, men vi hadde en periode med trang økonomi av diverse grunner. Jeg kunne knappest kjøpe et par sokker til meg selv fordi vi hadde så dårlig råd.  Det var rart å plutselig ikke kunne penger som vi ville og vi måtte droppe alt som var om vi skulle ha råd til middag for familien resten av mnd.

Jeg var litt sånn selv før at jeg tenkte inni meg "herregud, har de ikke råd til å ta en kopp kaffe en gang". Men jeg forstår det bedre nå som jeg har vært i samme situasjon selv.  Og om noe sliter med økonomien, fordi de ikke klarer å struktere godt nok, så er det ingen grunn til å være nedlatende.

Samtidig skal jeg være den første til å innrømme at uansett hvor god råd jeg har så klarer jeg å bli blakk før lønn. Nesten blakk ihvertfall, sånn at jeg må tviholde på de siste kronene de siste dagene.   Sånn er jeg bare, og du er på din måte.  

Kanskje det er måten venninna di planlegger økonomien sin på, at hun ikke bruker det på cafetur. Kanskje hun ikke vil dra på cafe med deg, har du tenkt på det? Hva med å invitere henne hjem på kaffe til deg, istedet for å dømme henne slik...       Så lenge hun ikke må stjele til livets opphold, så er det vel ikke din sak hvordan hun fordeler lønna si utover måneden!

#11 <3Barn&Engler<3

<3Barn&Engler<3

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 234 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 23:09

Hallo HI..

Hun prioriterer anderledes enn deg, og når dette ikke er eneste mnd, men noe som hender HVER mnd, så BURDE det være en selvfølge at hun ikke har økonomi til det. Og enda hun sier hun ikke har råd til det akurat nå, så er jo ikke det det samme som at hun er blakk. Kan hende hun liker å beholde resten av pengene til lønning, kun kjøpe det viktigste, og cafe besøk er IKKE viktig.

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 920 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 23:12

Ikke alle som gidder å kaste bort pengene på å sitte på kafe.

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 920 Innlegg:

Skrevet 10 mai 2012 - 00:09

De fleste her skjønte vist ikke innlegget mitt i det hele tatt. Poenget var ikke at hun ikke har råd til cafebesøk, men at hun sløser bort alle pengene sine de to første ukene etter lønn og er fullstendig blakk de to neste.
Jaja, hun får jo prioritere som hun vil. Og det er ikke det at hun ikke vil på cafebesøk med meg heller. Vi møtes heller hjemme med ungene.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 920 Innlegg:

Skrevet 10 mai 2012 - 00:11

Vis innlegg★ skrev 09 mai 2012 - 22:12:

Jeg tror det HI mener er at et cafebesøk er like dyrt uansett tid i måneden, og at det at det er "selvfølgelig" å være blakk halve måneden indikerer utrolig dårlig disponering av penger...

Nettopp, det er det jeg mente. Forøvrig prioriterer hun dessverre røyk og byturer altfor høyt..

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 920 Innlegg:

Skrevet 10 mai 2012 - 03:17

Men er det da ditt problem?      
Greit å få utblåsning for sin irritasjon, men hva er det som er så teit med slike folk? Enda teitere å kalle venninna si for teit spør du meg!

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 920 Innlegg:

Skrevet 10 mai 2012 - 06:12

hmm jeg er blakk nå og har i mine øyne vært blakk hele uken for jeg har kun hadde 3000 kr på konto  pa mandag og får lønn  den 12.   nå har jeg 2000 i gjenn og føler meg anda blakkerer.

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 920 Innlegg:

Skrevet 10 mai 2012 - 07:12

Jeg skjønner hva du mener HI. Jeg kan ikke si at det irriterer meg direkte, men det forundrer meg. Jeg synes det er er rart at voksne mennesker (med en relativt normal inntekt) kan være "blakke" 1-2 uker før lønn. Som hun over meg føler jeg med blakk om jeg kun har et par tusen på konto. Har da en sparekonto som jeg alltids kan føre over penger fra. Viktig å ha noe i bakhånd, noen måneder kan jo være tøffere enn andre med tanke på regninger eller spesielle innkjøp.

#18 jente___

jente___

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 277 Innlegg:

Skrevet 10 mai 2012 - 10:38

Jeg sier jeg er blakk selv om jeg har 12000 igjen på konto og det er en uke til lønn,da har jeg som regel sagt det fordi de pengene er til mat klær og bensin.