Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Scenario: Babyen din har akkurat sovnet, og du kjenner at hun er våt gjennom bleia.... Vekker du henne for å skifte, eller satser du på

• Logg inn for å svare
22 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 801 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 19:33

at hun greier seg til neste måltid om en times tid?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 801 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 19:35

at hun greier seg til neste måltid om en times tid?

Ville veldig gjerne unngått bleieutslett og sår stump, så jeg hadde nok skiftet.

Jenta mi hadde så godt sovehjerte at hun sov seg gjennom bleieskiftingen..

#3 Yzma

Yzma

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 026 Innlegg:
  • StedFlyttefot?

Skrevet 09 mai 2012 - 19:35

Eh, jeg skifter, så klart.
Ville du likt å sove med våt truse? Selv om du akkurat hadde sovna?
Du ville mest sannsynlig skifta, siden du vet hva som kan skje om man er våt for lenge. Det kan ikke babyen, så det er ditt ansvar å forhindre at hun blir sår.
I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

#4 Ziva

Ziva

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 267 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 19:37

Jeg skiftet, men prøvde faktisk å la være å vekke henne.
  • stinen ♀ ♂ ♂ liker dette
Want to be cruel? Make someone think!

#5 Tigerpote

Tigerpote

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 281 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 19:40

Hvis det hadde vært natt hadde jeg såklart skiftet, hvis hun likevel skulle opp snart hadde jeg ventet. Hvis hun sover så gjør hun seg jo ingenting av det :) Vel og merke hvis vi snakker om urin og ikke avføring.
  • `lilje liker dette

#6 marmeladen

marmeladen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 63 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 19:42

Jeg skifta i de situasjonene, men mest fordi hun lett blir sår.
Hadde hun ikke blitt det, og likevel snart skulle opp å spise.. tja, da ville jeg sikkert latt henne sove:)

Men minien min sov også igjennom bleieskift:)

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 801 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 19:44

Det kommer jo an på hvor lenge babyen skal sove?

Den ene babyen min sov aldri lenger enn 30 min på dagtid, så da hadde jeg glatt ventet. Men dersom du vet at det kan bli mange timer burde du kanskje skifte.

Ingen av mine barn har blitt såre av tissebleier. Det er kun bæsj som har gitt sårhet, så det er jeg mer nøye på.

#8 eliona

eliona

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 588 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 19:44

jeg hadde helt klart skiftet. en time med våt bleie er alt for lenge etter min mening..
  • <3Barn&Engler<3 liker dette

#9 Gullunger

Gullunger

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 702 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 19:52

Jeg ville helt klart skiftet!

#10 yrild

yrild

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 434 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 20:03

Min har utrolig lite problemer med huden, så hvis hun akkurat hadde sovnet (og hun sover sjelden veldig lenge av gangen) og det bare var tiss ville jeg nok latt det være.

#11 LillaGorilla♥♥

LillaGorilla♥♥

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 021 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 20:21

Kommer an på hvor vått, hvor lenge det er til ungen uansett våkner, og hvor godt de tåler det.

Men er bleien gjennomvåt og resten av natten står igjen, eller ungen lett blir sår, så skifter man straks, etter min mening.

Når mi var lita, så skifta jeg bleier i senga om natta, med neddimmet lys og så lite lyd og virak som mulig.
Den som gir seg er en dritt.

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 801 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 20:31

Vi snakket med en søvnterapaut for babisser. Vi fikk beskjed om at dersom vi brukte moderne bleier (altså ikke tøy) skulle vi la ungen sove med mindre det var bæsjebleier. Hun kalte oss førstegangsforeldre (for det var vi da) lettere hysteriske og mente vi ødela søvnmønsteret til barna våre selv for fremtiden ved å vekke for skifting i ett kjør. Hun mente at om barnet ikke er så vått at det våkner av det, så var det ikke krise...

#13 GGI

GGI

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 170 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 20:34

Tror jeg ville forskjøvet neste måltid og bare skiftet og gitt mat med en gang. Spørs litt hvor gammel babyen er og hvor "fast" matingen er.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 801 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 21:04

Hadde helt klart latt henne sove. Hadde hun hatt det ubehagelig hadde hun våkna. Og en time... Nå har aldri jeg hatt barn som har blitt såre da. Det skal vel litt mer til enn en time med fuktighet for å bli sår?
  • iskaffe ♂ ♀ liker dette

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 801 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 21:21

Det gjorde jeg noen ganger med sønnen de første ukene. Jeg var totalt utkjørt og sov når han sov. Har ikke dårlig samvittighet av den grunn.

#16 Cat.68

Cat.68

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 910 Innlegg:
  • StedNord-Trøndelag

Skrevet 09 mai 2012 - 21:35

Du sier hun er våt gjennom bleien. Det betyr jo i praksis at klær og det babyen ligger på er blitt vått. Jo da hadde jeg skiftet. Lell om hun sover godt kan hun fort bli kald og bakterier begynner fort å blomstre. Hadde bare bleien i seg selvt vært bløt, men ikke så at det går igjennom hadde babyen fått sove ... trur jeg.
  • M@mm@ til 6 småtroll <3, <3Barn&Engler<3, iskaffe ♂ ♀ og 3 andre liker dette

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 801 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 21:46

Vi snakket med en søvnterapaut for babisser. Vi fikk beskjed om at dersom vi brukte moderne bleier (altså ikke tøy) skulle vi la ungen sove med mindre det var bæsjebleier. Hun kalte oss førstegangsforeldre (for det var vi da) lettere hysteriske og mente vi ødela søvnmønsteret til barna våre selv for fremtiden ved å vekke for skifting i ett kjør. Hun mente at om barnet ikke er så vått at det våkner av det, så var det ikke krise...

Nå er det ikke bare snakk om en tissevåt bleie da, men at babyen har tisset igjennom. Ikke bra å sove med vått tøy på, jeg hadde skiftet.

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 605 801 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 21:49

Måltid om en time sier du? nei, hadde nok ikke skiftet, for mine barn sover lett og hadde våknet og ikke sovnet igjen. Og det var den duppen...
Men ville nok vekket etter maks en time så det ikke ble for lang tid å ligge våt.

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 463 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 21:53

Om natta er mottoet at det ikke er fullt før det renner over, og det har aldri skjedd. Har hatt fire-fem bleielekkasjer med bæsj, men aldri tiss.

Men hvordan merker man at en sovende baby har tisset gjennom, letter man på dyna og kjenner etter? Jeg forsøker etter beste evne å ikke forstyrre henne når hun skal sove...
  • Tigerpote og Magehus liker dette

#20 2 hjertegull :)

2 hjertegull :)

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 607 Innlegg:

Skrevet 09 mai 2012 - 22:14

Babyen har akkurat sovnet? Hvorfor har babyen akkurat sovnet med våt bleie...? Jeg skifta alltid bleie før jenta mi skulle sove.. Opplevde aldri at hun da tissa så mye at den ble våt og full når hun akkurat hadde sovna. Synes scenarioet er litt suspect :)
  • <3Barn&Engler<3 og Yzma liker dette
"Du kan ikke bli sint på dumme folk, de vet bare ikke bedre..."