Gå til innhold

Slå på tråden og dra i snora!


bIomstre

Anbefalte innlegg

Driver do trening med vesla, og tar meg i at jeg sier "så må vi dra i snora"... Tror vesla synes jeg er litt tullete, vi har da slettes ingen snor å dra i. Ikke er jeg så gammel at jeg har vokst opp med snorer å dra i heller... Eller tråd man må slå på for oppnå kontakt med telefonsentralen... Jeg legger også på forøvrig!

 

Andre gamle uttrykk som henger igjen i dagligtalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mentha & Junior

Striskjorte og havrelefse? Ganske sikker på at jeg ikke har vært borti noen av delene. Selv om den siste faktisk høres ganske god ut. Strieskjorte derimot... Iiiiiiitchyyyy!

 

Og hva er egentlig originalbetydningen av hvetebrødsdager? Var det fra gammelt av når man "tok seg råd" til å ete bare hvetebrød i en uke etter bryllupet, eller er det noe annet? Var det så gode dager at det var like bra som å ete hvetebrød? Kan like greit kalle det loffedager, men det høres ikke like romantisk ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å legge på? Som i legge på røret? Blir ikke helt det samme nå om man er sint heller, og helst ville ha hevet på røret... Trykk forsiktig på touchskjermen liksom?

 

Jeg sier faktisk dra opp etter å ha vært på do, jeg dro jo opp i den pinnen vet du...

 

hva med skru opp og ned volumet? Stort sett knapper som blir brukt her nå...

Endret av den perfekte mor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å legge på? Som i legge på røret? Blir ikke helt det samme nå om man er sint heller, og helst ville ha hevet på røret... Trykk forsiktig på touchskjermen liksom?

 

Jeg sier faktisk dra opp etter å ha vært på do, jeg dro jo opp i den pinnen vet du...

 

hva med skru opp og ned volumet? Stort sett knapper som blir brukt her nå...

Jepp, var egentlig det jeg sikta til i siste setning... Å så deilig det hadde vært å kunne slenge på røret av og til (noe var bedre før altså...)!

 

Det med volumet er jeg enten for ung eller for trøtt til å skjønne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor sier alltid ser deg istad. Hvor kommer det uttrykket fra, vi normale sier jo etterpå eller siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor sier alltid ser deg istad. Hvor kommer det uttrykket fra, vi normale sier jo etterpå eller siden

 

i stad bruker jeg også, men som for litt siden. Altså om fortid, ikke fremtid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja som fortid funker det jo, men hun bruker det om fremtid og jeg har aldri helt skjønt det, bare blitt vant med at hun sier det så skjønner jo hva hun mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Én ting vi kan gjøre, vi tar tak i røret, og slenger det rundt som en sleggeeee!"

 

 

Her bruker forresten far og datter dialektuttrykket: "Å tappe ned (i do)." Noe som skapte bekymring i barnehagen en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Én ting vi kan gjøre, vi tar tak i røret, og slenger det rundt som en sleggeeee!"

 

 

Her bruker forresten far og datter dialektuttrykket: "Å tappe ned (i do)." Noe som skapte bekymring i barnehagen en stund...

 

Så "å tappe ned" er ikke normal dagligtale? Hmm, så vet jeg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Én ting vi kan gjøre, vi tar tak i røret, og slenger det rundt som en sleggeeee!"

 

 

Her bruker forresten far og datter dialektuttrykket: "Å tappe ned (i do)." Noe som skapte bekymring i barnehagen en stund...

 

SÅ "Å tappe ned" er ikke normal dagligtale? Hmm, sÅ vet jeg det...

 

Det er helt normal dagligtale enkelte steder langs kysten i Norge, pÅ lik linje med "vindpessar" (altsÅ, Én som jobber pÅ ferje.). Men her vi bor nÅ er det ikke fullt sÅ utbredt, nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde seg til det telefoniske: Et møbel som få kjenner til for tiden et et telefonbord, et sånt med et sete der man kunne sitte og prate mens telefonen med snurreledning og dreieskive stod på bordplata ved siden av. Og i skuffen under telefonen lå et par kilo telefonkataloger. Ah - det var tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Jøss, multitasking betalte seg plutselig på en Gud-i-tornebusken foruroligende måte - nå kom lammet på tv, gitt. Lammetamburmajor, intet mindre - selv om det altså var et sterkt preg av drillpike...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sug lut

Jøss, multitasking betalte seg plutselig på en Gud-i-tornebusken foruroligende måte - nå kom lammet på tv, gitt. Lammetamburmajor, intet mindre - selv om det altså var et sterkt preg av drillpike...

Jøss, spektakulært feilpostet innlegg. Nå skal jeg kopiere det og flytte det over i rett tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, multitasking betalte seg plutselig på en Gud-i-tornebusken foruroligende måte - nå kom lammet på tv, gitt. Lammetamburmajor, intet mindre - selv om det altså var et sterkt preg av drillpike...

Jøss, spektakulært feilpostet innlegg. Nå skal jeg kopiere det og flytte det over i rett tråd.

 

Det er forståelig med litt feilplasseringer ved multitasking når man brått er blitt blendet av et blendahvitt smil fra en strålende blid bollebakende lammetekstikkelinnehaver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkje attom nøva = røyke (egentlig gå bak hjørnet).

 

Røyking er så umoderne at uttrykket sikkert dør ut sammen med aktiviteten snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

"... pÅ lik linje med "vindpessar" (altsÅ, Én som jobber pÅ ferje.)."

 

Jøss. SÅnt pessar har jeg aldri hørt om :) Høres ikke særlig behagelig ut med gjennomtrekk i Laura!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Hva har skjedd med ransel? Det er da ikke en eneste ting som tilsier at ikke ungenes sekk fremdeles kan være ransel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"... pÅ lik linje med "vindpessar" (altsÅ, Én som jobber pÅ ferje.)."

 

Jøss. SÅnt pessar har jeg aldri hørt om :) Høres ikke særlig behagelig ut med gjennomtrekk i Laura!

 

Hehehe, nÅ fikk jo "vindpessar" (altsÅ, Én sÅnn derre ferjemann som raskt mÅ lære seg hvilken vei det blæs og hvilken vei han dermed slenger piller'n ut over dekk) en helt ny betydning. Ser for meg innlosjering av prevensjon med føner eller no'.

 

Eller følgende uttrop: øy, kjerring, ut pÅ trappa med deg, det er meldt kuling. Skal det bli no' pÅ deg i kveld bør'u fÅ blæst pÅ plass det vindpessaret nÅ mens du har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Hva har skjedd med ransel? Det er da ikke en eneste ting som tilsier at ikke ungenes sekk fremdeles kan være ransel?

Ja, savner ransel! Men portemoneen er jo tilbake, så kanskje det er håp for ranselrenessanse også?

http://www.riksmalsf...on=1&NewsId=885

Det der opplever jeg også stadig vekk - men ordet sitter spikra i hodet, det bare er sånn. Men hvor gammel kan man være og enda være vant med "sekk" og ikke ransel? Tror jeg må teste ut det på anonym, faktisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Var det HER det kom fra ja!

Ransel var som sagt noe de voksne sa, men det er aldri et ord eg har reagert på som utdatert. Kanskje fordi jeg hørte det såpass mye i oppveksten. Vil det si at jeg er gammel? Eller bare gammeldags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo telefon, så har det blitt gjort en undersøkelse som viser at 80% (eller noe i den duren) av ungdommer ikke klarer bruke en telefon med dreieskive.. Jeg bruker forsåvidt ordet ransel og penalhus hele tiden, av nostalgiske årsaker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...