Gå til innhold

Ha henne som gudmor eller ikke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en bestevenninne fra jeg var 6 år, som jeg kjenner ut og inn. Vi kan snakke om absolutt alt, og har opplevd alt mulig sammen. Nå har jeg fått barn, og jeg planlegger å ha henne som gudmor, noe hun også vet og er kjempeglad for.

However, hun har mange problemer i livet sitt. Hun sliter med dårlig økonomi, og hun har ett rusproblem hun arbeider med daglig for å holde i sjakk. Hun har klart seg bra, og har vært nykter i ett år nå med to sprikker.

Hun har ett barn på 11 år.

Det som får meg til å tenke litt, er at hun kan love å komme på besøk en dag, men så hører jeg ikke noe fra henne på ett par dager. Hun sier ikke ifra om at hun ikke kan komme, hun bare uteblir. Tar heller ikke telefonen om jeg prøver å ringe.. Jenta mi er 5 mndr og hun har vært på besøk her bare tre ganger.

Jeg vet at hun sliter nå, da hun er begynt på ritalin pga ADHD, og denne medisinen får henne til å gå litt i kjelleren. Men skal jeg ha henne som gudmor? Eller er hun litt for ustabil..?

Skal jeg ta dette opp med henne?

Hvor mye kontakt har deres barn med sine gudforeldre? Hva kan man "forlange"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke du skal trekke tilbake forespørselen når den er gjort og hun er glad! Det er jo ganske dårlig gjort mot en som er langt nede.. Gudmorrollen kan vel være hva som helst - for henne vil det kanskje variere litt siden hun ikke er helt stø? Men jeg er ikke døpt og har ikke døpt barna mine, så jeg er vel ikke særlig skikket til å uttale meg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal trekke tilbake forespørselen når den er gjort og hun er glad! Det er jo ganske dårlig gjort mot en som er langt nede.. Gudmorrollen kan vel være hva som helst - for henne vil det kanskje variere litt siden hun ikke er helt stø? Men jeg er ikke døpt og har ikke døpt barna mine, så jeg er vel ikke særlig skikket til å uttale meg! :-)

 

Jo, jeg ser at det kan være dårlig gjort.. Men samtidig handler dette om jenta mi, og da tenker jeg på hennes behov, ikke venninna mi.

Jenta mi har en ustabil far fra før, og jeg vet ikke hvor lurt det er å ha henne som gudmor, som også kan være noe ustabil.. Vanskelig. Hun er kjempeflink med jenta mi, og stiller opp om det er noe utenom det vanlige, da tar hun alltid telefonen. Men så er det jo det hverdagslige.. Jeg vet ikke.

Noen flere..? :)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filifjonka

Vel... Vi har valgt slektninger som faddere og gudforeldre til våre barn. De har en del kontakt, naturligvis, ettersom det er slekt.

 

Jeg er selv gudmor til et barn som jeg har mistet helt kontakten med (lang historie, tidligere bestevenn med moren) og dette var noe av grunnen til at vi valgte slekt: Slekta er der uansett. Venner kommer og går. Jeg vet at ikke alle tenker likt om dette, men det er slik vi har tenkt.

 

Jeg ville nok aldri ha hatt en såpass ustabil person som du beskriver som gudmor til mitt barn. Jeg hadde nok tenkt at barnet da i praksis ikke ville hatt en gudmor.

 

Men så har du allerede spurt henne, og hun ble kjempeglad og sikkert stolt over å få æren... Trekker du tilbudet nå, vil hun sikkert bli fryktelig såret.

 

Hvilken rolle ser du for deg at hun skal fylle i barnets liv, som gudmor? Ønsker du at hun skal være nærværende, stille opp mye, eller er det mer det at det "står et navn på papiret"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du kan trekke deg når du allerede har spurt henne. Det er dårlig gjort. Spesielt når du egentlig kjenner henne så godt. Du burde kanskje tenkt på dette før...?

 

Uansett, dere skal kanskje ha flere faddere til barnet ditt? I så fall så har jo datteren din flere å støtte seg til, for senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke behov er det du tenker at gudmoren skal dekke da? Er ikke jobben stort sett å bære ungen opp til døpefonten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver at hun stiller opp for jenta di, hva er det da som er problemet?

 

Hun skal ikke akkurat overta barnet hvis dere skulle falle fra, var gjerne sånn fra gammelt av, men det er ikke sånn det fungerer i 2012.

 

HAr du spurt henne , så kan du ikke trekke deg, så sant du ikke vil risikere vennskapet, da er det jo bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Vel, jeg har liten familie, og dermed få kandidater til faddere. Jeg har per dags dato bare de to obligatoriske fadderne, og det er derfor ganske viktig for meg at de vil stille opp.. Men mulig jeg overdriver funksjonen til en gudmor.

 

Jeg og henne vil nok alltid ha med hverandre å gjøre, da vi har opplevd så mye sammen. Vi ser på hverandre som selvvalgte søstre. Jeg vet at jeg kunne forklart for henne hvorfor jeg ikke vil ha henne som gudmor, og hun ville nok også forstått det, uten noe krangling. Men jeg ønsker å ha henne som gudmor, for når hun er tilstede er hun fantastisk. Jeg lurer bare på om jeg skulle valgt noen som er mer stabil.. Men samtidig er det kanskje unødvendig og uvanlig å forlange ukentlige besøk av gudmoren sin? Min gudmor har aldri bodd i samme by som meg, og det har nå blitt folk av meg og.

Kanskje jeg overdriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at hun stiller opp for jenta di, hva er det da som er problemet?

 

Hun skal ikke akkurat overta barnet hvis dere skulle falle fra, var gjerne sånn fra gammelt av, men det er ikke sånn det fungerer i 2012.

 

HAr du spurt henne , så kan du ikke trekke deg, så sant du ikke vil risikere vennskapet, da er det jo bare å kjøre på.

 

Joda, du har sikkert rett. Kan vel ikke forlange at hun skal komme på ukentlige besøk fordi jeg har utnevnt henne til gudmor, kanskje.. :)

 

Joda, jeg kunne nok forklart for henne hvorfor jeg ikke vil ha henne som gudmor, vet hun hadde forstått det. Vi har ett veldig nært vennskap.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ukentlige besøk av gudmoren var vel i overkant mye å forlange ja. Jeg har ingen gudmor, hverken til meg selv eller noen av barna... Den eneste funksjonen den egentlig har, er å bære ungen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...