Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Inspirert av "6mnd tråden". Babyer på ca 4 mnd +/- i Mai?

• Logg inn for å svare
90 svar til dette emnet

#61 Fiona2012

Fiona2012

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 487 Innlegg:

Skrevet 23 mai 2012 - 22:33

Vis innleggMarsmallow skrev 23 mai 2012 - 18:09:

Vis innleggjanuarbaby012 skrev 22 mai 2012 - 23:11:

forresten ville spørre om det er flere som har babay på 5 mnd eller blir 5 mnd i mai?
sover deres lille med sokker om natta? hvor mye kle når de skal være ute, smør dere solkrem og bruker dere solbriller på deres babayer`?? :)
lillemor blir 5 mnd 7 juni ho sover med sokker siden ho blir fort kald på tærne sine, vurderte i dag før jeg la ho om jeg skulle la vær men lot dem sitte på, så får kjenne på de søte små tærne i morgen om det er blitt for varm (blitt litt brå tempratur forandring på østlandet) .
her har det vært oppmot 30 grader i sola så smør hele ho med faktor 30 og en kortarmet body(strømpebukse om det har vært litt vind. Ho bruker solbriller og solhatt om ho er direkte i solen ( noe som er svært korte perioder) ble veldig overasket over ho at det var greit å bruke brillene.
sokka og dyna ble tatt av da jeg skulle legge meg og åpnet vinduet, stakkar lillemor sov jo nesten i en badstue.

Annonsebilag
Annonsebilag

#62 Brillefint - Jadda!

Brillefint - Jadda!

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 430 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 08:06

Vis innleggjanuarbaby012 skrev 23 mai 2012 - 19:57:

Vis innleggBrillefint - Jadda! skrev 23 mai 2012 - 08:35:

Vis innleggjanuarbaby012 skrev 22 mai 2012 - 23:11:

forresten ville spørre om det er flere som har babay på 5 mnd eller blir 5 mnd i mai?
sover deres lille med sokker om natta? hvor mye kle når de skal være ute, smør dere solkrem og bruker dere solbriller på deres babayer`?? :)

Min babay blir 5 mnd 30. mai;)

Bor nordaførr og vi har ikke akkurat fått de sommertemperaturene dere koser dere med. Men nei, sokker dropper vi på natta. Det blir bare body på natta fremover tenker jeg. Hun blir så svett. Sover sammen med meg størsteparten av natta.

Skal kjøpe solbriller, men ellers brukes bare hatt, skygge og ingen solkrem. Brukte ikke krem på broren heller. Men nå er det jo litt færre soldager her jeg bor... Mye vind er det også :)

så bra, da  er trollene våre neste like gamle :) blir kjekkt å dele erfaringer og lese om hverandres utvikling. Nå din lille sovermeste parten hos deg, ammer du h*n liggende elller sittende ? jeg ammer han liggende da sover vi begge, eller blir det slitsom å amme han i sengekanten siden jeg er såååååååååååååå søvnig hehe

Vi ligger og ammer. Nå har det begynt å gå seg til med å sove i egen seng. Så første ammingen for natta tar jeg når jeg legger meg, og da legger jeg henne tilbake i senga si. Neste gang hun våkner ender hun opp sammen med meg. Trøtt som en dupp og ute av stand til å gidde å prøve noe annet:) Så sover vi sammen resten av natta, men jeg prøver å få tatt vekk puppen før jeg sovner igjen så jeg ikke ender opp som nattsmokk. De fleste netter går det bra:) Men av og til tror jeg nok hun har fri tilgang til matfatet natta gjennom nærmest. I natt sov hun faktisk i tre timer (fra 0030-0330) i strekk i senga si. HERLIG!

#63 januarbaby012

januarbaby012

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 296 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 19:54

Må si at disse skjønne søte småtrollene våre blir sååååååååååå nydelige med solhatt :) ble helt forelsket i mini idag da han hadde en blå solhatt på seg åhhhhh. Det er en stor gave å  få barn, livet er blitt helt annerledes :) Loveeeeeeee

#64 ws

ws

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 20:04

Kjøpte solbriller til han i dag, var ikke helt fornøyd når jeg skulle ta de på, men når de var kommet på var det greit :)
Har vært såå varmt i dag at han bare har hatt på body og solhatt ute, herlig :)

#65 Brillefint - Jadda!

Brillefint - Jadda!

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 430 Innlegg:

Skrevet 24 mai 2012 - 22:05

Æ bi altså så sjalu på det dÆr go'vÆre dokker snakka om! Men; Æ står han av!

Lang dag med magevondt i dag. Bomma tydeligvis på middagen i går gitt. Ikke ville hun ha grøt i kveld heller. Fikk kanskje i henne en spiseskje. Men det ser ikke ut til å påvirke nattesøvnen. Ikke sålangt i allefall.

Og ja januarbaby012 : Barn er bare helt fantastisk. Storebroren på 3 har begynt å kose seg skikkelig med søstera. Han synes det er så morsomt å få henne til å le. Vil ha henne med på rommet sitt, så hun kan ligge på mage å se på mens han leker med togene sine. Så koselig :D

#66 Westroze© ♀+?

Westroze© ♀+?

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 420 Innlegg:
  • StedAust-Agder, Sørlandet

Skrevet 24 mai 2012 - 22:45

Ja, de blir skikkelig søte med solhatt ^^, kjøpte en sånn marihøne type fra H & M, åhh.. *smeelt* (noe man sikkert gjør uansett i denne varmen).
Har ikke funnet NOE mat lille tulla ikke liker foreløpig. Gir ho bare litt og litt, men hvor fort kan/skal de opp i en porsjon? Har hørt de bare skal "smake" frem til de er 6 mnd.
Håper det kan være likt vær i dag, det har blåst litt så man har fått en pust i bakken her ;) I morra er det baking av kaker til den store gullmedalje ;)

#67 Brillefint - Jadda!

Brillefint - Jadda!

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 430 Innlegg:

Skrevet 25 mai 2012 - 08:30

Vis innleggWestroze og tulla♥© skrev 24 mai 2012 - 22:45:

Ja, de blir skikkelig søte med solhatt ^^, kjøpte en sånn marihøne type fra H & M, åhh.. *smeelt* (noe man sikkert gjør uansett i denne varmen).
Har ikke funnet NOE mat lille tulla ikke liker foreløpig. Gir ho bare litt og litt, men hvor fort kan/skal de opp i en porsjon? Har hørt de bare skal "smake" frem til de er 6 mnd.
Håper det kan være likt vær i dag, det har blåst litt så man har fått en pust i bakken her ;) I morra er det baking av kaker til den store gullmedalje ;)

Mi får en liten porsjon grøt på kveldene. Ikke den som står på pakkene, for de er helt enorme. Nesten en voksenporsjon. Nå er ikke jeg helsesøster eller har spes. god peiling på dette, men så lenge de gaper og er interessert så kan man vel innføre ett og ett måltid i sakte tempo? Dersom babyen er uinteressert ville jeg prøvd lenge med en og samme ting. De må jo venne seg til smak og konsistens.

Vi skal snart begynne med smaksprøver til lunsjtider, men vil amme mest mulig - så lenge jeg orker. Begynner å nå den grensa snart, for det er OFTE på dagtid nå...

#68 Brillefint - Jadda!

Brillefint - Jadda!

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 430 Innlegg:

Skrevet 25 mai 2012 - 08:35

Vi har forresten brukt et par-tre uker på å komme opp i en liten porsjon. Hun syntes det var sånn passelig interessant, men så løsnet det mer og mer:)

#69 ellynn

ellynn

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 104 Innlegg:

Skrevet 25 mai 2012 - 09:23

Westroze: lykke til med kakebaking og dåp:) gledermeg til referat. Selv er jeg en kakebakerkatastrofe, det eneste jeg er god på er langpannekake med tonnevis av nonstop på. Nonstopen skjuler den gode, men altfor klumpete glasuren:)                                                                                    Nok om det, i dag er d også strålende vær. Men lillesnupp er litt urolig i varmen. Hun hadde litt feber også igår, men ikke noe i dag forløpig.          Ja, det er jammen meg magisk å se samspill mellom søsken! Om morgenen ligger de tett sammen i senga vår, hun suger og slikker han i fjeset-han ler og forteller hemmeligheter i øret hennes:) Er det mye sjalusi hos dere som har flere barn?

#70 ellynn

ellynn

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 104 Innlegg:

Skrevet 25 mai 2012 - 09:25

Avsnitt og mellomrom er et must for en norsklærer som meg, men kjapp iphoneskriving er et unntak:)

#71 Brillefint - Jadda!

Brillefint - Jadda!

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 430 Innlegg:

Skrevet 25 mai 2012 - 13:29

Vis innleggellynn skrev 25 mai 2012 - 09:23:

Westroze: lykke til med kakebaking og dåp:) gledermeg til referat. Selv er jeg en kakebakerkatastrofe, det eneste jeg er god på er langpannekake med tonnevis av nonstop på. Nonstopen skjuler den gode, men altfor klumpete glasuren:) Nok om det, i dag er d også strålende vær. Men lillesnupp er litt urolig i varmen. Hun hadde litt feber også igår, men ikke noe i dag forløpig.   Ja, det er jammen meg magisk å se samspill mellom søsken! Om morgenen ligger de tett sammen i senga vår, hun suger og slikker han i fjeset-han ler og forteller hemmeligheter i øret hennes:) Er det mye sjalusi hos dere som har flere barn?

Det har vært mye mindre sjalusi enn forventet. Men når en av oss holder henne, da avbryter han det han holder på med for å sitte i lag med oss. Når jeg ammer er det ikke så lett. Da skal han sitte oppå meg nærmest.

To ganger har han vært fysisk med henne, og det har vært under amming. Det har heldigvis gått bra.

#72 froggy

froggy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 88 Innlegg:

Skrevet 25 mai 2012 - 17:21

Hei, føler gutten min ikke liker varmen særlig godt! Vil ikke såve på dagen og mye sur. Han pleier ikke å ver våken mer en max 2 timer om gangen, men nå når det er så varmt blir det mye mindre! Noen andre som merker forandring på baby i varmen?:)

#73 Fiona2012

Fiona2012

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 487 Innlegg:

Skrevet 25 mai 2012 - 18:09

Vis innleggfroggy skrev 25 mai 2012 - 17:21:

Hei, føler gutten min ikke liker varmen særlig godt! Vil ikke såve på dagen og mye sur. Han pleier ikke å ver våken mer en max 2 timer om gangen, men nå når det er så varmt blir det mye mindre! Noen andre som merker forandring på baby i varmen?:)
jenta mi pleide å sove fra ca 11.00 - 15.00 pluss ett par korte lurer å da la ho seg kl 20.00. nå disse varme dagene vil ho bare ha et par korte lurer på ca 1/5 time, men da er ho stup trøtt kl 18.00 å legger seg da og sover til ca 07.00. Men ho er like blid :-)

#74 Westroze© ♀+?

Westroze© ♀+?

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 420 Innlegg:
  • StedAust-Agder, Sørlandet

Skrevet 27 mai 2012 - 21:53

Referat fra dåpen;
Tulla mi våkna kl 5(!) på morran (mot kl 7..), heldigvis fant ho ut etter en time at ho trengte litt mer søvn, så da våknet vi 8 :P
I kirken gikk alt neesten helt greit. Under selve dåpen gikk alt flott, men så ba jeg noen andre holde henne litt og så var hylekoret i gang. Så måtte stå på utsiden 10 min til hun roet seg godt ned. Etter det var hun på humør igjen. Hørte hun hadde sjarmert en mann (faren til et annet dåpsbarn, men de sitt barn sov godt), som satt rett bak oss igjen. Litt morsomt da det var 4 barn som ble døpt og begge jentene og begge guttene skulle hete det samme. Eneste var mi som skulle ha et navn til (dobbelt-navn).

Selve dåpsfesten gikk unna, vi hadde ALT for mye mat. Kunne hatt dobbelt opp med gjester. Og kaker var det minst halvparten igjen av. Jeg tror jeg overdrev litt, kanskje :P

Hun har vært veldig grinete til tider, men det er fordi det var altfor mange rundt henne hele tiden. Jeg måtte rett og slett be folk gå litt unna da hun ble forvirra og sliten av såpass mange folk..

Men utenom grine-periodene var hun herlig. Smilte og gliste, hylte og bablet i vei.
Hun sovnet ikke før 21.30 i kveld :S Trodde hun skulle være totalt utkonka, men mulig hun var litt oppspilt. (selv om festen sluttet mellom 6 og 7).

#75 Soveposen

Soveposen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 615 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 29 mai 2012 - 12:58

Herlig! Lillemor ble 4 måneder 26. mai - tiden går så altfor fort. Hun fullammes, liker ikke verken smokk eller flaske og har en vilje av stål.

Dagen begynner i 6-7 tiden. Så er hun våken en times tid før en to timers dupp, er våken i en time og dupper i en time. Slik fortsetter det til i trefire tiden - da holder jeg henne våken til 1830. Da er det massasje, bad og pupp - så er det natt. Er for det meste sovnet i syv-halvåtte tiden. Sover da i 11-12 timer avbrutt av to matpauser.

Hun er veldig sterk. Ruller rundt og rundt på gulvet og liker seg godt på magen. Hvis jeg holder i hendene hennes når hun ligger, klarer hun å dra seg opp i stående stilling.

Ellers vet hun godt hva hun vil, elsker tannbørsten sin og lager godlyder mår vi kysser henne i ansiktet.

Herlige lille skapning<3

#76 januarbaby012

januarbaby012

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 296 Innlegg:

Skrevet 29 mai 2012 - 20:00

Vis innleggWestroze og tulla♥© skrev 27 mai 2012 - 21:53:

Referat fra dåpen;
Tulla mi våkna kl 5(!) på morran (mot kl 7..), heldigvis fant ho ut etter en time at ho trengte litt mer søvn, så da våknet vi 8 :P
I kirken gikk alt neesten helt greit. Under selve dåpen gikk alt flott, men så ba jeg noen andre holde henne litt og så var hylekoret i gang. Så måtte stå på utsiden 10 min til hun roet seg godt ned. Etter det var hun på humør igjen. Hørte hun hadde sjarmert en mann (faren til et annet dåpsbarn, men de sitt barn sov godt), som satt rett bak oss igjen. Litt morsomt da det var 4 barn som ble døpt og begge jentene og begge guttene skulle hete det samme. Eneste var mi som skulle ha et navn til (dobbelt-navn).

Selve dåpsfesten gikk unna, vi hadde ALT for mye mat. Kunne hatt dobbelt opp med gjester. Og kaker var det minst halvparten igjen av. Jeg tror jeg overdrev litt, kanskje :P

Hun har vært veldig grinete til tider, men det er fordi det var altfor mange rundt henne hele tiden. Jeg måtte rett og slett be folk gå litt unna da hun ble forvirra og sliten av såpass mange folk..

Men utenom grine-periodene var hun herlig. Smilte og gliste, hylte og bablet i vei.
Hun sovnet ikke før 21.30 i kveld :S Trodde hun skulle være totalt utkonka, men mulig hun var litt oppspilt. (selv om festen sluttet mellom 6 og 7).

Hei Westroze og tul-
la♥©
  Gratulerer med dåp til din lille :) fin at det gikk så bra. vi ville ha en raport på det og det var koselig å lese om det :). Ja det er ikke så lett med disse småtrollene når de blir så grinete, men de har vel en god grunn når de har så mange folk rundt seg :) de blir trøtte av å se på så mangen da :)
må si at min lille var ganske slitsom idag, vi var på fotohuset og tok noen bilder, han smilte bare på ett bilde ellers var han sur og alvorlig hehe og urolig i hele dag. nå må jeg slappe av lit før han vil ha mat :)

#77 januarbaby012

januarbaby012

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 296 Innlegg:

Skrevet 29 mai 2012 - 20:01

Vis innleggSoveposen skrev 29 mai 2012 - 12:58:

Herlig! Lillemor ble 4 måneder 26. mai - tiden går så altfor fort. Hun fullammes, liker ikke verken smokk eller flaske og har en vilje av stål.

Dagen begynner i 6-7 tiden. Så er hun våken en times tid før en to timers dupp, er våken i en time og dupper i en time. Slik fortsetter det til i trefire tiden - da holder jeg henne våken til 1830. Da er det massasje, bad og pupp - så er det natt. Er for det meste sovnet i syv-halvåtte tiden. Sover da i 11-12 timer avbrutt av to matpauser.

Hun er veldig sterk. Ruller rundt og rundt på gulvet og liker seg godt på magen. Hvis jeg holder i hendene hennes når hun ligger, klarer hun å dra seg opp i stående stilling.

Ellers vet hun godt hva hun vil, elsker tannbørsten sin og lager godlyder mår vi kysser henne i ansiktet.

Herlige lille skapning<3

velkommen til oss :)

#78 Fiona2012

Fiona2012

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 487 Innlegg:

Skrevet 29 mai 2012 - 20:17

har vært noe fraværende di siste dagene. Men da så koselig å komme inn hit igjen å lese om deres små poder.

Lørdag 19 mai hadde vi navnefest for lillemor. Det gikk over all forventning. Aldri vært på navnesermoni før så var litt spent på det. Men det var helt supert, og veldig barnevennlig. det var 5 personer som sang mange ny og gamle barnesanger akapella og noen dikt innemellom. Eneste som kunne vært gjort litt anerledes var selve utdeling av navnetavlene, det ble litt anonymt inni alt opplegget der.
Etter sermonien dro vi til lokalet vi hadde leid for å spise mat(hjemmelaget koldtbord), kaffe og kaker.
Må også få med at snuppa fikk så utrolig mye fint og veldig glad for at det ikke ble alt for mye smykker.

Ellers for tiden har vi nytt finværet her på østlandet. Snuppa mi har ikke klaget på varmen heller. Men jeg sliter med å få ho til å drikke vann. :( Så jeg prøvde med vannmelon å det syntes ho var godt :)

Ho er virkelig fasinert av hunden våres (berner sennen/golden retriver) om han kommer ved siden av ho så kaster ho seg rundt for å få tak i han.

I morgen lurer jeg på om jeg skal ta med meg lillemor på badeland vi har her i nærheten.

Når skal podene deres begynne i barnehagen? har dere søkt plass?

Vi har søkt til opptaket i august men har ikke tenkt å benytte plassen før i januar da ho fyller 1 år. Men forløpig står vi på venteliste, er ikke akkuratt en gunstig tid vi har fått barn på med tanke på å få de inn i bhg.

Hvor skal dere på ferie i sommer?
Vi reiser en uke til danmar til sommerhuset våres om  litt over en uke. Gleder oss masse nå :) videre i sommer har vi ingen planer, men håper det blir en tur med campingvogna, nå har den stått parkert i 2 år så på tide å lufte den litt også :)

#79 ellynn

ellynn

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 104 Innlegg:

Skrevet 29 mai 2012 - 20:20

Kjekt å få dåpsreferat:) Mat for mye ja, vi kunne hatt tre barnedåper med all den maten... Menmen, bedre med for mye enn for lite. I dag dreit jeg meg litt ut: Da jeg kom hjem etter joggeturen var ammeinnlegget på vei opp i halsgropa! Og jeg løp i en singlet og merket ingenting..Hehe. Tenker det har sett litt rart ut. Note to self: Sjekk meieriet hyppig under joggeturen!! Nå har jeg kjøpt grøt til snuppa. Begynner dere med det, eller frukt? Hun blir 4mnd 4.juni.

#80 froggy

froggy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 88 Innlegg:

Skrevet 29 mai 2012 - 21:36

Noen andre som har skikkelig "gulpe babyer"? Med det så mener jeg STORE mengder, hele dagen, ikke kun etter måltid, men gjerne rett før måltid.. helsesøster mener han har umoden lukkemuskel, og at det ikke vil bli bedre før vi starter med fast føde. Jeg har bestemt meg for å vente litt til før jeg begynner med det. Men lurer på om noen har sett forbedring på gulping etter innføring av fast føde?:)