Gå til innhold

Melk før leggetid og nattesøvn


Litle Peanut

Anbefalte innlegg

Mini får grøt kl. 5.30-6 hver kveld, og MME kl. 6.45-7, men han drikker veldig lite melk, ca. 100 ml. Våkner fortsatt en gang om natta for mat, vi har ikke nattavvent, for det virker som han trenger det, men han spiser nok om dagen føler vi. De gangene han har drukket hel porsjon melk om kvelden har han sovet lengre, men da har han drukket senere enn 7. (kanskje 8) Drikker deres full porsjon om kvelden???

 

Vet ikke hvordan vi skal få han til å drikke mer om kvelden, syns det er tidlig å gi han grøt før halv 6. ønsker å nattavvene egentlig, men han er helt utrøstelig helt til han får mat, og vann vil han ikke ha. Står opp i senga og skriker og når vi tar han opp for å trøste ( bysse) så vrir han seg i armene våre. Har prøvd å gi han mindre om natta, minke for hver natt, men da våkner han 2 timer senere og er like sulten igjen.

 

Noen som har råd her???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Småen her får middag i tre-fire-tida (ofte nærmere fire enn tre) og så får han grøt ca. 18 (med pupp først - i alle fall det han vil ha selv om det ikke nødvendigvis er så mye). Deretter får han pupp på sengekanten ca. 18.45-19.00, men da spiser han ofte ikke så mye. Her sov han gjennom når han spiste en stor nok porsjon med grøt og da justerte han selv ned det siste måltidet med melk.

 

Kan hende at det er økning av fast føde på dagtid som må til for at han skal sove gjennom?

 

Er han for trøtt til å spise om han spiser litt senere enn halv seks? Kunne du gitt ham et mellommåltid mellom middag og kveldsgrøten for å få kveldsgrøten litt senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp den økningen på fast føde på dagtid jeg er usikker på.Føler han spiser nok.

 

Han får nå MME når han våkner, mellom 6 og 7 (men ikke hver dag, kommer an på når på natta han spiste), full porsjon grøt kl. 9, lunsj kl 12 som er MME eller avokado/banan mos eller begge deler (har prøvd å gi han brød, men så langt har han spist så lite at det ikke dekker et måltid), også får han full porsjon middag kl. 3. Frukt får han enten etter lunsj, eller middag, det varierer, og grøt som sagt halv 6-6. Så jeg vet ikke hvor jeg skal putte en måltid til, og evnt. hva.....

 

HAr prøvd å gi han grøt senere og, men har funnet ut at det beste er å gi tidlig, så kan magen hans fordøye maten før han går til sengs. Har opplevd at han har måttet bæsje midt på natta, hvis han har spist grøt for sent på kvelden. LItt vanskelig dette her ser du....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp den økningen på fast føde på dagtid jeg er usikker på.Føler han spiser nok.

 

Han får nå MME når han våkner, mellom 6 og 7 (men ikke hver dag, kommer an på når på natta han spiste), full porsjon grøt kl. 9, lunsj kl 12 som er MME eller avokado/banan mos eller begge deler (har prøvd å gi han brød, men så langt har han spist så lite at det ikke dekker et måltid), også får han full porsjon middag kl. 3. Frukt får han enten etter lunsj, eller middag, det varierer, og grøt som sagt halv 6-6. Så jeg vet ikke hvor jeg skal putte en måltid til, og evnt. hva.....

 

HAr prøvd å gi han grøt senere og, men har funnet ut at det beste er å gi tidlig, så kan magen hans fordøye maten før han går til sengs. Har opplevd at han har måttet bæsje midt på natta, hvis han har spist grøt for sent på kvelden. LItt vanskelig dette her ser du....

 

Sliter med akkurat det samme her, frøkna mi spiser nokså nøyaktig det samme som din gutt gjør. Hun nekter å drikke melk etter grøten på kvelden, hun er tydeligvis så mett da at hun ikke orker mere. Våker i 5 tida og er hysterisk sulten, kul umulig å få henne til å sove igjen uten at hun får 1 flaske med melk.

Men det som jeg har begynte med er å blande grøten med MME på kvelden, og i tillegg blander jeg inn avocado mos, da sover hun bedre og til ca 07.00. Avacodo er jo kjent for å mette lenge og gi ett stabilt blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander alltid MME i grøten, men avokadomos har jeg ikke blanda i grøt, det skal jeg prøve i morgen, bra tips :) Gutten min våkner som regel 00.30 og er sulten da. Kun et par ganger har det hendt at han ikke har spist før 5, men sovet natta gjennom har han aldri gjort, og han er 9 måneder, så jeg er ganske så sliten kan du si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon fra det du spør om, men du nevnte at når du har tilbudt brød til lunsj så spiser han ikke nok så du prøver noe annet. (Ikke at du på død og liv må gi brød altså, bare ment som tips :) )

 

Her tok det ganske mange uker med brødprøving før vi var oppe i ei halv skive (minus skorper og det som havner på gulvet), nå er vi nettopp kommet opp i ei hel skive, men han gidder aldri å spise seg mett på det. Jeg pleier derfor alltid å gi ham noe mer etter brødet, så kan han spise seg mett på det. Jeg har også funnet ut at det er viktig å gi ham vann når han spiser brød, han blir veldig fort tørst da og etter noen slurker med vann kan han gjerne spise noen biter til.

 

Det jeg varierer med er avokado/fruktmos, fruktmos med havregryn, diverse blandinger med grønnsaksmos eller sånn ferdig "mellommåltidsboks" fra Småfolk. Alt dette er jo ting du også kan gi som mellommåltid. Eller ren frukt i fruktnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blander alltid MME i grøten, men avokadomos har jeg ikke blanda i grøt, det skal jeg prøve i morgen, bra tips :) Gutten min våkner som regel 00.30 og er sulten da. Kun et par ganger har det hendt at han ikke har spist før 5, men sovet natta gjennom har han aldri gjort, og han er 9 måneder, så jeg er ganske så sliten kan du si.

Frøkna mi er også 9 mnd og kan telle de gangene hun har sovet natta gjennom på ei hånd... Krever ikke mat før 05 men våkner 1-3 ganger gjennom natta, går som regel ann å bare gi tutten da men er slitsom likevel!

Håper det går seg til etterhvert!

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon fra det du spør om, men du nevnte at når du har tilbudt brød til lunsj så spiser han ikke nok så du prøver noe annet. (Ikke at du på død og liv må gi brød altså, bare ment som tips :) )

 

Her tok det ganske mange uker med brødprøving før vi var oppe i ei halv skive (minus skorper og det som havner på gulvet), nå er vi nettopp kommet opp i ei hel skive, men han gidder aldri å spise seg mett på det. Jeg pleier derfor alltid å gi ham noe mer etter brødet, så kan han spise seg mett på det. Jeg har også funnet ut at det er viktig å gi ham vann når han spiser brød, han blir veldig fort tørst da og etter noen slurker med vann kan han gjerne spise noen biter til.

 

Det jeg varierer med er avokado/fruktmos, fruktmos med havregryn, diverse blandinger med grønnsaksmos eller sånn ferdig "mellommåltidsboks" fra Småfolk. Alt dette er jo ting du også kan gi som mellommåltid. Eller ren frukt i fruktnett.

 

Ja, har tilbudt brød noen dager nå, tror jeg skal fortsette slik helt til han får det til tilslutt. Tingen er at han er vant til finmost mat, så brød går ned, men sakte og han har ikke tålmodighet, så etter noen biter gidder han ikke mer, men skal prøve litt hver dag.

 

Men til noe helt annet: når jeg gir middag med noen klumper i så svelger han alt og prøver ikke å tygge engang, og da brekker han seg og spyr. Vet du om det noe som blir bedre etterhvert, eller skal jeg prøve å venne han til klumper på en annen måte?? Når han får brød så er det jo bare en klump og da må han tygge, men når han får maten med skje så svelger han alt og da havner klumpen i halsen.

Endret av Litle Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander alltid MME i grøten, men avokadomos har jeg ikke blanda i grøt, det skal jeg prøve i morgen, bra tips :) Gutten min våkner som regel 00.30 og er sulten da. Kun et par ganger har det hendt at han ikke har spist før 5, men sovet natta gjennom har han aldri gjort, og han er 9 måneder, så jeg er ganske så sliten kan du si.

Frøkna mi er også 9 mnd og kan telle de gangene hun har sovet natta gjennom på ei hånd... Krever ikke mat før 05 men våkner 1-3 ganger gjennom natta, går som regel ann å bare gi tutten da men er slitsom likevel!

Håper det går seg til etterhvert!

 

Lykke til:)

 

Ja, samme her. Våkner ofte for tutt. Håper det snart ordner seg for deg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helsesøster sa til meg at det ikke nødvendigvis mengde mat/melk på kvelden som avgjør nattesøvn, men mengde mat gjennom hele dagen, min minste på 6.5 mnd spiser ca 3 porsoner grøt, fruktmos og ca 3-4 fl mme (180ml) om dagen og sover fra ca20.00 til ca07.00, er litt urolig rundt ca kl 05.00 men da får hun smokk og sovner igjen :) hun får grøt på morningen og melk ca en time etterpå, vill ikke ha det sammen.

på kvelden får hun siste melken på senga, drikker alt fra 50ml til 180ml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helsesøster sa til meg at det ikke nødvendigvis mengde mat/melk på kvelden som avgjør nattesøvn, men mengde mat gjennom hele dagen, min minste på 6.5 mnd spiser ca 3 porsoner grøt, fruktmos og ca 3-4 fl mme (180ml) om dagen og sover fra ca20.00 til ca07.00, er litt urolig rundt ca kl 05.00 men da får hun smokk og sovner igjen :) hun får grøt på morningen og melk ca en time etterpå, vill ikke ha det sammen.

på kvelden får hun siste melken på senga, drikker alt fra 50ml til 180ml.

Ja, vet du det gjorde jeg før, da han var 7 måneder, men da ville han ikke spise fulle porsjoner med fast føde fordi melken metta for mye, men nå er han litt eldre og kanskje det hadde gått. Skal jammen meg prøve og se. Går det tre timer mellom fast føde måltidene eller mellom mme og fast føde??? Hvis du f.eks gir henne grøt kl. 9, mme kl. 10 gir du da grøt igjen kl 12 eller 13??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke slave av tiden så her er det ca tider, det ser noe slik ut:

 

07.00 grøt

08.00 melk180

sove 30min

10.00/10.30 frukt

11.00 melk 180 sove ca 2timer

13.00/13.30 grøt frukt

15.30/16.00 melk 180 ml

sove max 1time

18.00/18.30 grøt frukt

1900 bade

lek/kos ol

20.00 melk tilbyr 180ml

20.15 sove :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...