Gå til innhold

Gutten på 16mnd er ikke seg selv om dagen, men ingenting som feiler. Kan dere lese og se om dere har noen ideer?


mastermind

Anbefalte innlegg

Guttungen på 16 mnd er stort sett i storform. Flirer, ler, leker, løper, prater og spiser som en hest.

 

Den siste mnd har ikke guttungen vært slik han bruker. Merker det spesielt godt i barnehagen. Sutrer med enn vanlig, trettere, har et merkelig drag over øynene, rett og slett sliten og er ikke seg selv. Han er ikke på topp for å si det sånn, spiser ikke ustanselig (matvrak til vanlig, nå spiser han kanskje "bare" en skive til frokost), smiler og ler ikke hele tiden lenger, mer klengete.

 

Han er kjempetrygg i barnehagen, storkoser seg, elsker å være der, men personalet er bekymret. Han er ikke seg selv. Har merket det hjemme også, kan sitte ute på dissa og bare se ut i lufta, ellers er det ikke store forskjellen hjemme, kanskje litt mer sutrete, men tror ikke jeg hadde tenkt over det om ikke barnehagen hadde nevnt det.

 

han har ikke hatt feber eller noe, litt snørrete, men LANGT fra forkjølet.

 

har selv hatt noen teorier

- sover for lite, har sovet bare en gang i barnehagen, da alt fra 1,5-3t, vil gjerne at han skal sove 2 ganger, men han nekter. Hjemme sover han to ganger. Legger seg halv sju-sju, er oppe igjen halv sju, så sover 12 timer om natta

- tenner. Har akkurat kommen gjennom et hjørne/en spiss av en tann, tann nr 4 eller 5 når man teller fra midten og ut, altså noe lignende en jeksel

- allergi? har selv pollenallergi og er litt sliten i øynene om dagen, men ikke rød og snørrete

- infeksjon? men skulle vel da hatt feber? barnehagen og hs mener han ikke er syk, men???

 

Noen som har opplevd lignende eller har noen ideer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville ta en telefon til helsestasjonen og spørre,

Jeg har ikke fler ideer men om du mistenker allergi el lign så er det sikkert lurt å ta kontakt med lægen.

Jeg synes ikke umiddelbart det lyder som han sover lite - men barn er jo forskjellig.

Håper det snart løser seg så han får energien sin igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er språket?

tenker han ikke syk,som forkjølet ol.

men at han spiser lite,kan stirre tomt ut i luften,mer sutrete..

tenker jeg mer i di baner en form for diagnose...feks autisme

 

Råder dere til å ta ett møte med barnehagen,og hør hva de tenker,og er det noe som uroer,kan de kontakte ppt,så kan de gjøre observasjoner av barnet,og komme med gode råd,og barnehagen kan ta en Tras på gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er i rute motorisk, og absolutt i rute mtp ord. De også sier at han er bare ikke hels seg selv, men har ingen ideer. Tror nok ikke det er noe sånt som er problemet. Han kan skøye og styre på også. Som jeg nevnte over synes jeg også han har vært litt utenom det vanlige, litt stille, men får lett kontakt med han. I helga, i går og i dag synes jeg han har vært sitt gamle jeg. Men lurer altså på om noen kjenner seg igjen på noen felt... er ikke så innnmari bekymra, synes bare det er rart og grubler derfor litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser vel ikke lite, bare mindre. Fortsatt 1 skive før bh, 1 skive til frokost i bh, 1-2 til lunsj og stor porsjon middag. 1 skive til kvelds. Og frukt eller yoghurt ila dagen. Han har bare spist MYE før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig kjent ut. Har opplevd det med begge mine, og det var pga pollenallergi. Omtrent akkurat som det du beskriver.

Du må uansett ta kontakt med fastlegen for å høre hva de sier, evt ta prøver eller forsøke medisin. Kan jo selvsagt være noe annet, eller at han bare rett og slett er sliten for tiden, så bør jo sjekkes. Men jeg synes det hørtes ut som typiske allergi tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skummelt å synse og mene for mye, men ta en tur til fastlege.

kan være en infeksjon bakt/virus som blusser oppigjen og gjør han halvsjuk og sliten... min jente hadde det slik... Kanskje han bare trenger noen dager ekstra hjemme, ro og kos, slappe av og lade litt batterier :) Jeg ville tatt en tur til legen, tatt noen prøver, sjekke så det ikke er noe i gjære av både infeksjoner eller pollen, legen vet, og når du ikke gjennom til fastlege, be om henvisning til barnepoliklinikken på sykehuset. dette i kombinasjon med noen dager ekstra hjemme kan føre til at det løser seg :) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn var akkurat sånn også når han var ca på samme alder. Han var bare rett og slett sliten. Mye unger, turer, bråk osv i Bhg, alt dette var nytt for han etter å hatt rolige dager hjemme før han begynte i Bhg. Fikk streng beskjed fra legen om at denne gutten var så utslitt at han burde få fri for å komme seg. Etter 1 uke hjemme med masse kos, slappet av osv så var han seg selv igjen. Bhg tok hensyn til dette og passet på at han fikk være i de minste gruppene på avdelingen, at de store barna som gjerne herjer og bråker under måltidene satt på kjøkkenet å spiste, mens de små satt på avdelingen og spiste, etter dette kom han seg betraktelig.

Kanskje det kan være at han bare er utslitt? Men ta en tur til legen og få sjekket alt annet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjernet-medlem-1402

Jeg ville nok ringt lege eller hs for å sjekke om han har mangler på noe eller om det er noe som dukker opp på tester. Høres ikke godt ut for sønnen deres å ha det sånn, håper lege eller hs kan hjelpe han og dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bestilt time hos fastlegen så han eller hun kan undersøke barnet ditt og ta blodprøver i forhold til allergi, jernstatus og blodverdier. Det er jo ikke sikkert du vil få noe klart svar, men det er jo greit å undersøke:-)

 

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Time er allerede bestilt, men tusen takk for svar. Greit å høre andre erfaringer. Glemmer hvordan det var med førstemann i bh og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med en sjekk om det er over tid. MEN jeg synes barnet spiser KJEMPEMYE i forhold til vår snupp. Det er også at veksten etterhvert bremser litt og da begrenser barnet også inntaket naturlig. Vårt barn må vi sørge for at spiser 1/2 skive til hvert brødmåltid. 1 pølse er max til middag f.eks. Hun er nå 4 år, frisk og sterk og passe tung i forhold til lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, høres akkurat ut som søstra her :) Ikke lett med ei som ikke spiser og en som overspiser :)

 

Oppdatering: var hos legen og følte meg ganske dum der jeg forklarte at det ikke feilet noe, men lurte på om han var syk likevel....

 

Iallefall, legen mente det ikke var noe verdens ting som feilte, så vi får bare vente og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...