Gå til innhold

OK. Dere som er flinke med rettskriving.


Gjest <3Barn&Engler<3

Anbefalte innlegg

Gjest <3Barn&Engler<3

Som nevnt for noen her før, så har jeg da dyseleksi. Og nå er jeg MøKKA lei!!!

 

Så da snur jeg meg til dere her. Noen som har noen smarte nettsider eller noe, som jeg kan bruke for å trene meg opp skriftlig?! Er stygg lei av å være 23 år (straks 24) og klare meg Så dårlig i skriftlig Norsk!

Fatter ikke hvorfor ikke noen tok tak i det og hjalp meg på barneskola ol, så jeg ikke hadde fallt helt ut heler!

 

Så dere, da ber jeg dere komme med tips, triks og geniale nett sider.

Eier ikke norskordbok, det burde vel egentlig vært minste krav på meg, men ikke det en gang, har jeg klart å somle meg til å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les bøker! Masse spennende bøker! :-)

Endret av Kosemosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verpehøna

Kanskje løse kryssord? Da må man jo skrive rett for at det skal stemme. Eller så er det veldig god trening å lese bøker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Les bøker! Masse spennende bøker! :-)

 

Lese bøker hjelper null, niks, nada på mine skriveferdigheter. Har lest ekstremt mange bøker siden jeg var liten, men det er ingen nytte. Blitt flink til å lese og uttale ord rett, men gjør ikke noe på det skriftlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Du kan jo i hvertfal bruke denne på nett. Retteprogrammer på PC er også bra, men jeg gidder ikke bruke dem selv i slike fora som dette, selv om jeg også er ordblind og staver helt elendig.

 

http://www.nob-ordbo...el&ordbok=begge

 

Takker :) Det er jo en hjelp hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest <3Barn&Engler<3

Også intr. i enkelt forklart regler for hvordan man setter opp setninger, får ofte høre setningene mine er feil :-p

 

Hadde jeg hatt penger til det, så hadde jeg tatt norsk skriftlig på nytt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verpehøna

Som bibliotekar vil jeg da anbefale deg å stikke innom biblioteket :) Det finnes norskbøker for innvandrere som tar for seg setningsoppbygging og norsk grammatikk helt fra bunn, så hva med å titte på noen av de? Det er ofte oppgaver i disse bøkene også, slik at du kan trene på å skrive setninger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verpehøna

Som bibliotekar vil jeg da anbefale deg å stikke innom biblioteket :) Det finnes norskbøker for innvandrere som tar for seg setningsoppbygging og norsk grammatikk helt fra bunn, så hva med å titte på noen av de? Det er ofte oppgaver i disse bøkene også, slik at du kan trene på å skrive setninger osv.

 

Og alt er til gratis utlån <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gul stjerne

Er ordblind selv, men plages lite pga at jeg alltid har lest masse.

Forøvrig er retteprogrammer gull verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må faktisk lære ting fra bunnen av igjen.

 

Du har slitt med ting i skoletiden, som gjør at du har gått glipp av mange av de viktige punktene som kommer etter det å lære bokstaver. Fordi du har slitt med selve bokstavene mye lenger enn de som ikke har dysleksi, så du har ikke fått med deg det de andre lærte etter bokstavene på en god nok måte.

 

Jeg kan tenke meg at punktum, komma og stor bokstav er et slit å vite hvor skal være. Samme med doble konsonanter. Og at setninger lett blir veldig innviklet å forme godt i en tekst, slik at teksten får rett flyt.

 

Jeg anbefaler deg å ta et eller annet norskkurs for de som sliter.

 

NAV kan kanskje ha noe for deg. Spør dem, og ikke gi deg på første forsøk :)

 

Jeg har barn med sterk skrivedysleksi, men som klarer seg bedre i lesing. Men lesetrening hjelper IKKE på rettskrivingen.

 

Der finnes egne retteprogram for de med dysleksi. Du kan søke om å få det til din PC. Lingdys og Lingright, for norsk og engelsk retteprogram. Snakk med NAV, og du får det i så tilfelle av hjelpemiddelsentralen. Gratis, om du har diagnosen dysleksi. Disse retteprogrammene kan tilrettelegges til dine typiske skrivefeil, men det trenger du hjelp til. Og da vil de fungere bedre enn vanlige PC-retteprogram.

 

Håper det jeg har skrevet, er greit for deg å forstå :) Vet her er noen lange ord og setninger ;)

 

Lykke til, og vit at vi finnes, vi som forstår slike vansker uten selv å ha vanskene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hercule Poirot

Via nettet kan du "leke" litt med språket, bl.a. på Språkrådet sine sider, sprakrad.no --> Leik og lær.

 

Du finner også masse på gruble.net, har ikke kvalitetskontrollert det som ligger der, men i alle fall en god del av det er ganske så nyttig.

 

Liker veldig godt innstillingen din! Du vil lære - DA lærer du også! Helt sikker. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Du må faktisk lære ting fra bunnen av igjen.

 

Du har slitt med ting i skoletiden, som gjør at du har gått glipp av mange av de viktige punktene som kommer etter det å lære bokstaver. Fordi du har slitt med selve bokstavene mye lenger enn de som ikke har dysleksi, så du har ikke fått med deg det de andre lærte etter bokstavene på en god nok måte.

 

Jeg kan tenke meg at punktum, komma og stor bokstav er et slit å vite hvor skal være. Samme med doble konsonanter. Og at setninger lett blir veldig innviklet å forme godt i en tekst, slik at teksten får rett flyt.

 

Jeg anbefaler deg å ta et eller annet norskkurs for de som sliter.

 

NAV kan kanskje ha noe for deg. Spør dem, og ikke gi deg på første forsøk :)

 

Jeg har barn med sterk skrivedysleksi, men som klarer seg bedre i lesing. Men lesetrening hjelper IKKE på rettskrivingen.

 

Der finnes egne retteprogram for de med dysleksi. Du kan søke om å få det til din PC. Lingdys og Lingright, for norsk og engelsk retteprogram. Snakk med NAV, og du får det i så tilfelle av hjelpemiddelsentralen. Gratis, om du har diagnosen dysleksi. Disse retteprogrammene kan tilrettelegges til dine typiske skrivefeil, men det trenger du hjelp til. Og da vil de fungere bedre enn vanlige PC-retteprogram.

 

Håper det jeg har skrevet, er greit for deg å forstå :) Vet her er noen lange ord og setninger ;)

 

Lykke til, og vit at vi finnes, vi som forstår slike vansker uten selv å ha vanskene :)

 

 

Tusen takk for tips :) Kjekt å se at noen forstår meg her ;) Jeg har jo null proble med å lese, siden jeg har gjort dette helt siden jeg lærte å lese, men skrivingen er ekstremt vanskerlig for meg. Er rettskriving som er mitt problem.

Skal hvertfall ta kontakt med NAV, for det står oppført dyseleksi i papirene mine. Lærerne så meg bare som lat på skola, og jeg fikk ikke diagnosen dyseleksi før jeg var 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...