Gå til innhold

Kan man selv kontakte PPT?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har en venninne som selv kontaktet ppt fordi skolen nektet å gjøre det.

 

Tror hun tok kontakt via telefon og tok det derfra. Noen skoler er for slapp å gidder selv ikke melde fra, og det var det som skjedde i dette tilfellet ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg føler at dem ikke tar det alvorlig her også. Har en andreklassing og føler at hun begynner å havne langt bak de andre. Hun scorer en god del under bekymringsgrensen i matematikk og rett over bekymringsgrensen i Norsk. Langt under snittet i klassen.

 

I tillegg er hun ganske umoden for alderen og har ikke samme forståelse for ting som andre på hennes alder har.

 

Det verste er likevel min tålmodighet. Jeg prøver å beherske meg og slik men når jeg for 10 000 gang prøver å forklare noe og det fortsatt ikke går inn så sprekker jeg :( Og jeg er fullstendig klar over at det ikke kan være sånn, og jeg er klar over at det ikke er hennes skyld. Vi krangler hver dag over lesefeil og at hun ikke forstår pluss og minus..

 

Jeg ønsker hjelp utover det skolen kan tilby men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Men en tlf dit kan jo være en start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre til barn i skolealder kan ikke lenger henvise barn til PPT selv. I allefall ikke i Oslo. Henvisning må gå gjennom skolen. Skolen kan ikke nekte å ta kontakt med PPT dersom foreldrene ønsker det. Dersom du lurer på noe, er det imidlertid ingen ting i veien for å ta en telefon til PPT. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være forskjellig fra landsdel til landsdel. Min venninne bor i Bergen og det er ikke mer enn ett par år siden hun tok kontakt med ppt. Det var ett riktig valg, barnet hennes skulle vært meldt opp for mange år siden, allerede før skolealder, men hverken barnehage eller skolen gadd å melde barnet opp hos ppt.

 

#2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok forskjellig fra sted til sted. Tidligere kunne foreldre selv henvise barna i Oslo, men nå må det altså gå gjennom skolen. En del av grunnen til dette er nok at skolen skal ansvarliggjøres. Det nytter jo ikke å sette i gang tiltak på skolen, dersom skolen ikke er "med på laget". Men som sagt: Skolen kan ikke nekte å ta kontakt med PPT dersom foreldrene ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan gå gjennom HS eller fastlegen til ungen. Trenger ikke skolen.

 

Og det går fint an å kontakte PPT selv, og bare fortelle hva som er problemet, og be om råd til hva du bør gjøre.

 

Og du må bare forstå at sliter ungen, så hjelper det ikke om du mister tålmodigheten. Ikke i hele tatt. For mister du den, så er det KUN fordi DU er frustrert og sint, og må ventilere dette. Det gjør ikke noe med noen av problemene, annet enn kanskje å gjøre dem verre.

 

Har du snakket om penger(kronestykker i fleng, om de så er laget av papir) når det kommer til matte? Har du gitt ungen håndfaste hjelpemidler å telle? Tviler jeg på.

 

Leser du mye og hver dag for henne? Får du henne involvert i bøkene du leser? Er der bilder og ord på samme side? LES FOR UNGEN, MINST I 30 MINUTTER hver dag!!!

 

Du må faktisk gjøre din del her, og du må tenke alternativt i alt du gjør med ungen for at læringen skal skje. å bli sint, er bare å ødelegge alt sammen, og å gjøre alt verre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå gjennom HS eller fastlegen til ungen. Trenger ikke skolen.

 

Og det går fint an å kontakte PPT selv, og bare fortelle hva som er problemet, og be om råd til hva du bør gjøre.

 

Og du må bare forstå at sliter ungen, så hjelper det ikke om du mister tålmodigheten. Ikke i hele tatt. For mister du den, så er det KUN fordi DU er frustrert og sint, og må ventilere dette. Det gjør ikke noe med noen av problemene, annet enn kanskje å gjøre dem verre.

 

Har du snakket om penger(kronestykker i fleng, om de så er laget av papir) når det kommer til matte? Har du gitt ungen håndfaste hjelpemidler å telle? Tviler jeg på.

 

Leser du mye og hver dag for henne? Får du henne involvert i bøkene du leser? Er der bilder og ord på samme side? LES FOR UNGEN, MINST I 30 MINUTTER hver dag!!!

 

Du må faktisk gjøre din del her, og du må tenke alternativt i alt du gjør med ungen for at læringen skal skje. å bli sint, er bare å ødelegge alt sammen, og å gjøre alt verre......

 

Dersom detter snakk om en utredning av behov for spesialundervisning, så MÅ man i Oslo gå gjennom skolen. Men som det blir sagt over her, så varierer det nok etter hvor i landet du bor.

 

Når det er sagt, er jeg enig i at det er veldig viktig å ikke miste tålmodigheten. Det er antakelig vondt nok for barnet å ikke få til det samme som de andre i klassen fra før av, om ikke hun skal få kjeft for det i tillegg. Konkreter er kjempefint å bruke når barn sliter med å forstå matte. Ting som kan telles, legges til og tas bort igjen. Det gjør det hele mer håndfast og begripelig. Kanskje du kan forsøke å kjøpe et mattehefte i bokhandelen? Her er oppgavene litt mer morsomme og motiverende. Start med et helt grunnleggende. Det er også veldig viktig å jobbe med begreper parallelt, og sikre at hun har forståelse for ord som er viktige i matte (større, mindre, over, under...).

Endret av mamma&mamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler du på? Vet du hva du snakker om? Penger, kroner og øre fungerer greit. Det har hun kontroll på , nettopp fordi vi har disse hjelpemidlene.

 

Minus har vi tabell vi bruker, øver på å telle baklengs osv. Men hun får det ikke inn. og hun blir oppgitt og jeg blir oppgitt..Og det er ikke slik at jeg mister tålmodigheten hver gang, langt i fra. Vi leser 15-30 min hver eneste dag uten unntak- prøver å gi meg hvis jeg merker at hun sliter med ordene eller blir sliten. Men det skjer at det kræsjer, og jeg er fullstendig klar over at dette fører til at det blir enda verre å konsentrere seg, at hun mister lærelyst osv. Jeg er ikke dum selv om jeg noen ganger tar dumme valg. (rart man ikke kan si på forumet at man i blant mister tålmodigheten uten at man blir halshugd) men er forsåvidt ikke ute etter å forsvare meg for vet det er feil og vi trenger hjelp et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Du trenger ikke henvisning til PPT. Foreldre kan selv ta kontakt. Det kan også ungdom fra 15 år og eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattehefte kan være en god ide mamma&mamma. Har prøvd noen men det er lenge siden nå. Har noen øveark fra skolen men det er sånn passe interessant :P Mattebøker har jo figurer og slik som kan være illustrerende.

 

Huff, jeg vil så gjerne få det her til men føler at vi står så fast om dagen både med utvikling og tålmodighet. Jeg vurderer en hjelpelærer som kan komme hit å gjøre leksene med henne et par kvelder i uken da. Ofte er det lettere at en utenforstående forklarer og. Jeg har hjulpet venninna mi med sin sønn og lekser og hun sier at det går så mye bedre når jeg sitter med han. Skjønner ikke hvorfor det ikke fungrerer med datteren min. og jeg vet jeg er skyld i det da, igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattehefte kan være en god ide mamma&mamma. Har prøvd noen men det er lenge siden nå. Har noen øveark fra skolen men det er sånn passe interessant :P Mattebøker har jo figurer og slik som kan være illustrerende.

 

Huff, jeg vil så gjerne få det her til men føler at vi står så fast om dagen både med utvikling og tålmodighet. Jeg vurderer en hjelpelærer som kan komme hit å gjøre leksene med henne et par kvelder i uken da. Ofte er det lettere at en utenforstående forklarer og. Jeg har hjulpet venninna mi med sin sønn og lekser og hun sier at det går så mye bedre når jeg sitter med han. Skjønner ikke hvorfor det ikke fungrerer med datteren min. og jeg vet jeg er skyld i det da, igjen.

 

Det er ikke alltid så lett når det er ens egne barn. Det er klart det utløser følelser når en merker at barnet sitt strever! Det er helt naturlig, og ingen ting å skamme seg for! :) Og det er veldig fornuftig å søke hjelp utenifra når man føler at man står fast. Kanskje det bare er noen enkle tips og råd som skal til? Har du forsøkt å prate med sosiallærer på skolen til datteren din? Kan jeg spørre hvor i landet du bor hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vi bor kan foreldre selv melde egne barn.

Her ligger det skjema på nettsiden til kommunen faktisk.

Veldig greit og de må jo ta disse barna like alvorlig som barn som er tilmeldt fra skoler :)

Så sjekk med kommunen der dere bor du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber selv i Ppt så jeg kan vel påberope meg litt kunnskap om henvisningsprosedyrer. Det første du må tenke på er hvorfor du ønsker en henvisning. Ønsker du utredning av vanskene vil Ppt kunne gjennomføre en evnetest. Dette vil kunne gi en antydning om vanskene skyldes spesifikke vansker eller er et resultat av et lavt evnenivå. Du må selv ta stilling til om du ønsker en slik evneutredning. Ønsker du vurdering av om jenta di har behov for spesialundervisning vil Ppt ta utgangspunkt i skolens informasjon og grunnkartlegging. Det er svært få elever som er i behov av spes. Und, og ut i fra det du forteller om nivå i norsk og matematikk bør hun absolutt per i dag kunne ivaretas innenfor skolens ordinære opplæring. I følge opplæringsloven kan både skolen og foreldre henvise Ppt, men jeg vil absolutt anbefale at du i samarbeid med skolen vurderer henvisning. Dessverre har Ppt ikke noe tryllemiddel, og for mange elever vil tid, innsats og forståelse være beste virkemiddel. Jobb sammen med skolen fremover, og sørg for at de lager en egen tilpasset arbeidsplan for jenta di, og at de følger hennes faglige utvikling med jevnlige kartleggingsprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle elever i norsk skole har krav på tilpassa opplæring, det er lærerens ansvar å møte elevene på det nivået de befinner seg på. Elever som ikke har tilstrekkelig utbytte av ordinær undervisning har krav på spesialundervisning, etter sakkyndig vurdering av ppt. Dette står i opplæringsloven, og hvis ikke skolen tilpasser undervissninga til jenta di bryter de faktisk loven.

Det beste er selvfølgelig å samarbeide med skolen, men det burde ikke være et problem å melde til ppt selv, står vel i opplæringsloven at foreldre også kan gjøre det tror jeg.

å hente inn en hjelpelærer til henne kan jo være en god idè. Jeg tenker at selvtillit, motivasjon og mestring er veldig viktig for læring og utvikling. Prøv å fokusere på det positive, det hun kan fra før og bygge videre på den kunnskapen og forståelsen hun allerede har. Hva er det neste nivået hun kan mestre med litt hjelp fra en voksen? Når det kommer ttil lesing er det ofte bare mye lesing som skal til. I matematikk kan dere prøve litt mer åpne oppgaver, hvor det ikke bare er ett svar som er riktig.

Er det jentas lærer som ikke vil henvise til ppt? Hvis det er det kan du ta kontakt med skolens rektor som har et mer overordna ansvar. Hvis det er rektor som ikke vil tilmelde ppt burde du ta kontakt med skoleeier/kommunen.

Jeg håper dere får den hjelpa dere trenger og har krav på, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...