Sluttet med narkotika, blitt feit.. Hjelp?
Skrevet 08 mai 2012 - 13:36
Jeg har alltid vært tynn, nesten undervektig. Familien min er også veldig tynn.
Jeg var nyktern 6 mnd i 2010, da gikk jeg opp ti kilo, og veide 70 kilo med mine 160 cm.. Begynte med stoff igjen, og gikk ned til 55-60.
Jeg ble gravid i fjor, og fikk baby.. Slutta selvfølgelig med stoff da.
Nå veier jeg 80 kilo! Ikke spiser jeg mye heller, jeg drikker ikke brus, spiser to-tre ganger for dagen (ikke overdrevent mye heller), og jeg spiser kanskje 50 g sjokolade i uka (litt mye, ja, men burde vel ikke kvalifisere til tyve kilo overvekt?!)
Kan dette stoffbruket ha ødelagt stoffskiftet mitt? Kan jeg finne ut av dette på noen måte? Blir dette noengang bedre, eller må jeg leve på diett resten av livet?
Noen som vet? Blir veldig takknemlig for svar, for dette fortviler veldig.. Vurderer nesten å lyve på meg adhd for å få disse medisinene for å klare å gå ned i vekt! :/
Snarvei til forumene
Skrevet 08 mai 2012 - 13:45
Jeg har selv brukt mye amfetamin i mitt liv, og hadde en lang og heftig periode før jeg fikk barn. Jeg har alltid vært tynn, men tynnere, mot mager under speed-bruk. Etter graviditeten fikk jeg problemer med stoffskiftehormonene, og har hatt problemer med å ta av meg noen kilo, tross iherdig trening og bevisst kosthold.
Ikke vet jeg om vi lider samme skjebne, men sjekk ut hormonene dine. Kanskje all dop-bruken har kostet....?
Hvor lenge siden er det ungen kom? Det er jo ikke veldig lenge siden, ammer du?
Skrevet 08 mai 2012 - 13:45
I tillegg så virker det på meg som om du spiser for lite og for sjeldent. Man trenger jevn tilstrømming av ernæring, i mange, små måltider for å holde en normal forbrenning.
Ellers vil jeg ha snakket med fastlegen min om dette, hvis det virkelig er noe som plager deg mye.
Skrevet 08 mai 2012 - 13:48
Skrevet 08 mai 2012 - 13:51
Ja, jeg skal gå til legen, for dette her går virkelig ikke ann. Ser jo ikke ut!
Jenta mi er 6 mndr, og ja jeg ammer.. Men det har ikke hatt noe å si for vekta, hverken positivt eller negativt.
Skrevet 08 mai 2012 - 13:53
Sluttet en stund før jeg ble gravid, og det har aldri vært aktuelt siden. Nå veier jeg over 100 kg, og ja - mye av vekten min har nok med at jeg ikke bruker amfetamin lenger, men mesteparten er at jeg er veldig inaktiv. Det med stoffskiftet aner jeg ikke - men South Beach-dietten ( en lavkarbo-type, google den ) funket supert for meg, gikk ned mye ( 13 kg på 3 mnd uten å trene) - men har ike råd til å leve på rent kjøtt og masse friske grønnsaker i lengden.
Hm, var kanskje ikke så veldig informativt svar, men ville bare si at jeg er i ca samme situasjon.
( og til dere som lurer: ja, amfetamin er ett av de mest effektive slankemidlene, men for meg resulterte det i psykiatrisk innleggelse i ett år..Anbefaler IKKE)
Skrevet 08 mai 2012 - 14:01
Sykdommen fikk jeg påvist gjennom blodprøver, etter at jeg hadde overbevist legen min om at noe var galt med meg (legen trodde jeg led av svangerskapsdepresjon).
Nå skal det sies at jeg ble frisk av sykdommen etter noen år, men sliter enda med å kvitte meg med noen mistrivselskilo.
Skrevet 08 mai 2012 - 14:08
Skrevet 08 mai 2012 - 14:14
Kan også være at du har fått en normal matlyst etter at du sluttet med narkotika, og at du dermed har fått samme problem med overvekt som de fleste av oss andre. Hvis du brukte narkotika som et slags "substitutt" i livet, kan det være at du uten å vite det har begynt å bruke mat som trøst.
Men, det er normalt å være sulten, og det er normalt å ha lyst på mer mat enn man trenger, og i tillegg feil mat
Skrevet 08 mai 2012 - 14:26
Det er nemlig ikke farlig i det hele tatt! Men å gi ungene et glass fun light... fy skam, da er det barnevernet neste.
Ja, det er en gjeng med narkoliberale tapere her, men bare hev deg over det.
Skrevet 08 mai 2012 - 14:30
og er stor sansynlighet for at kroppen lagere mye fett pga du har spist lite når du gjekk på stoff..
men det er og heilt normalt og ha noen kg ekstra på kroppen etter fødsel... og 6 mnd etter på kan du ikkje forvente at kroppen er på plass gjen..
men det beste for kroppen er nok og trene det bort..
ikkje gå på diett når du ammer..
men ta det opp med legen din
Skrevet 08 mai 2012 - 14:35
Anonym bruker skrev 08 mai 2012 - 14:26:
Det er nemlig ikke farlig i det hele tatt! Men å gi ungene et glass fun light... fy skam, da er det barnevernet neste.
Flere som synes det er greit å snakke nedlatende om andre under anonym-knappen ser jeg. Flott altså.
For din informasjon: #8 (som jeg mistenker også er deg) omtalte folk med amfetaminFORTID som tapere. Hvis du mener det er å være taper å faktisk ha klart å komme seg ut av et amfetaminmisbruk og ha dette som en FORTID, så har du et jævlig rart syn på hva det vil si å være en taper.
Det er også helt fantastisk flott å skjære alle som har hatt problemer med narkotika over en kam, og kalle dem alle for tapere. Så fint at du vet alt om hva slags liv de har hatt og hva som har ført dem inn i en slik situasjon. Flott, også, at du er så fantastisk perfekt at du aldri har gjort et feilsteg i livet... tydeligvis...
Og NEI, jeg er verken nåværende eller tidligere narkoman, narkoliberal og eller det er greit at folk røyker hasj, for jeg har via min jobb sett mer enn nok av hva slikt gjør med folk. Det jeg derimot har er evnen til å se folk for annet enn "narkomane" eller hvilken som helst annen "merkelapp".
Det jeg derimot synes, er at det er synd på folk som deg, som synes du må uttale deg slik om folk du ikke kjenner i det hele tatt, og ikke tør stå for det med nick en gang.
Skrevet 08 mai 2012 - 15:48
Jeg husker henne som radmager i hele ungdomstiden vår, hun spiste som en hest, men gikk aldri opp i vekt , slik som oss andre..
Etter at hun sluttet med narkotika, så la hun veldig på seg, ikke bare det men hun fikk også påvist mangelsykdommer (vitaminer)
Hun fikk påvist lavt stoffskifte og må gå på livslang medisinering.
Skader ikke å ta en test, tror det bare er en blodprøve som skal til for å finne ut av det.
Skrevet 08 mai 2012 - 16:17
#16 Gjest_Verpehøna_*
Skrevet 08 mai 2012 - 16:27
Soon to be mum skrev 08 mai 2012 - 14:35:
Anonym bruker skrev 08 mai 2012 - 14:26:
Flere som synes det er greit å snakke nedlatende om andre under anonym-knappen ser jeg. Flott altså.
For din informasjon: #8 (som jeg mistenker også er deg) omtalte folk med amfetaminFORTID som tapere. Hvis du mener det er å være taper å faktisk ha klart å komme seg ut av et amfetaminmisbruk og ha dette som en FORTID, så har du et jævlig rart syn på hva det vil si å være en taper.
Det er også helt fantastisk flott å skjære alle som har hatt problemer med narkotika over en kam, og kalle dem alle for tapere. Så fint at du vet alt om hva slags liv de har hatt og hva som har ført dem inn i en slik situasjon. Flott, også, at du er så fantastisk perfekt at du aldri har gjort et feilsteg i livet... tydeligvis...
Og NEI, jeg er verken nåværende eller tidligere narkoman, narkoliberal og eller det er greit at folk røyker hasj, for jeg har via min jobb sett mer enn nok av hva slikt gjør med folk. Det jeg derimot har er evnen til å se folk for annet enn "narkomane" eller hvilken som helst annen "merkelapp".
Det jeg derimot synes, er at det er synd på folk som deg, som synes du må uttale deg slik om folk du ikke kjenner i det hele tatt, og ikke tør stå for det med nick en gang.
Jippi! Jeg heier på deg
Skrevet 08 mai 2012 - 16:38
At amfetamin er slankende(sultdempende) er jo kjent hos de fleste. Men det er kun under rusen, og ikke før eller etter rusen. For mange herrens år siden var jo amfetamin et legitimt slankemiddel......
Jeg har et barn som er narkoman, og hasj og amfetamin(slik som deg HI) har vært det som har blitt foretrukket. Tynn som en strek, på grensen til mager. Selv med et matinntak som kunne skremme fanden på flatmark.
Nå sitter "ungen" i fengsel, og har gjort det i snart 2 månder. Dette er noe denne livsstilen lett fører med seg, bare som en påminning og til info.
Og vekten har økt med over 8 kg som nykter, selv om matinntaket sikkert er omtrent det samme. Men der er litt antidepressiva i bildet, og det kan jo føre til vektoppgang.
At noen tør å eksperimentere med slikt tull som narko, er utenfor min fatteevne. Hjernens struktur endrer seg, spesielt om man begynner som tenåring. Og hva er det som styrer alt i kroppen? Jo, hjernen. Og hvem vet hva de narkotiske stoffene man putter i seg gjør med den hjernen vår? Jo, kun narkotikaen......
Verdt å lese for mange:
http://www.fmr.no/ca...5096-78063.html
Skrevet 09 mai 2012 - 05:59
Anonym bruker skrev 08 mai 2012 - 16:17:
Da jeg sluttet med amfetamin la jeg på meg altfor mye.
Da jeg sluttet med hasj, raste jeg ned i vekt. 10kg på et par mnd.
Om man går opp eller ned er individuelt. Men etter å ha brukt amfetamin jevnlig, er det klart at man går opp i vekt da man slutter. Kroppen tar det den krever.
Til HI, jeg skjønner frustrasjonen din. Men, du har nå kommet deg bort fra rusen, du har blitt mor. Ikke la vekten styre deg nå. Du har akkurat blitt mamma, og for mange kan det ta et par år før man er tilbake på normalen.
Jeg har fått to nye kg for hvert barn, altså fire kg som har bestemt seg for å være der, men kroppen min er sterk og sunn. Nyt livet som rusfri!