Hvem har ansvar for at halvsøsken beholder kontakten?
Skrevet 07 mai 2012 - 09:57
Pga alvorlige tilstander hos denne mannen (sykdom), skal han ikke ha samvær alene med noen av barna.
Mødrene nekter begge to å tilbringe tid med hverandre så barna kan møtes, og de nekter å "passe" hverandres barn så barna kan treffes på den måten også. De har heller ingen felles kjente, så de kan heller ikke ta med seg alle 4 barna så de får treffes...
Hva gjør man da? Mannens barn fra før har aldri hatt særlig god kontakt med de to yngste barna. Må de ha kontakt? Er det greit å vente til alle blir eldre så de kan velge selv? Barna er 13,7,1 1/2 og 3mnd.
Ingen av de kommer til å gå i samme barnehage/skole heller, så der blir det heller ikke til at de treffes...
Noen som kan noe om dette, eller har noen tips?
Snarvei til forumene
Skrevet 07 mai 2012 - 10:01
Slik jeg ser det.
Skrevet 07 mai 2012 - 10:02
Skrevet 07 mai 2012 - 10:06
Skrevet 07 mai 2012 - 10:10
Så min mening er: søsken er faktisk søsken, det er kjempeviktig å la de bli kjent! Her må mødrene bare begynne å oppføre seg som voksne, se forbi flisa og hjelpe barna sine litt på vei.
Skrevet 07 mai 2012 - 10:13
Det eneste hun svarer er:
Jeg liker ikke den kjærringa pga hva hun har gjort mot meg, og jeg takler ikke de ungene lenger heller. Hun hater meg, og vil ikke at hennes barn skal være sammen med mine. Da går det ikke da, sånn er det bare.
Syns dette er håpløst, men vil gjerne hjelpe... Dette er fadderbarna mine (de to yngste), og jeg vet hvor godt det har vært for meg å ha søsken i oppveksten, det unner jeg alle barn
Ingen som har noen tips altså? Et eller annet jeg kan si eller gjøre, få barnefar til å si eller gjøre?
HI
Skrevet 07 mai 2012 - 10:24
Skrevet 07 mai 2012 - 10:28
Jeg har sagt at jeg kan stille opp, men da sette hun andre mammaen seg på bakbena fordi hun ikke kjenner meg, men barna kjenner meg....
Syns det er håpløst jeg...
HI
Skrevet 07 mai 2012 - 10:33
Anonym bruker skrev 07 mai 2012 - 09:57:
Pga alvorlige tilstander hos denne mannen (sykdom), skal han ikke ha samvær alene med noen av barna.
Mødrene nekter begge to å tilbringe tid med hverandre så barna kan møtes, og de nekter å "passe" hverandres barn så barna kan treffes på den måten også. De har heller ingen felles kjente, så de kan heller ikke ta med seg alle 4 barna så de får treffes...
Hva gjør man da? Mannens barn fra før har aldri hatt særlig god kontakt med de to yngste barna. Må de ha kontakt? Er det greit å vente til alle blir eldre så de kan velge selv? Barna er 13,7,1 1/2 og 3mnd.
Ingen av de kommer til å gå i samme barnehage/skole heller, så der blir det heller ikke til at de treffes...
Jeg er i en ganske lik situasjon bortsett fra at jeg ikke er idiot som din venninne.Her møtes søskene hos meg og jeg har både overnattinger, inviterer til bursdager(bursdager i huset her vel og merke), julefeiring en av dagene i romjulen, grilling osv. Nå elsker jeg ha barna rundt meg da. Moren er jeg også blitt venner med men har blitt til at jeg ber og ikke hun. Sikkert fordi mine barn er yngst og det ble naturlig.
Jeg mener din venninne gjør feil. Det er jo snakk om søsken og ikke stesøsken som noen nevner. Det er stor forskjell.
Skrevet 07 mai 2012 - 10:34
Så lenge mødrene til barna er så ego og sta som de er, så er det vel fint lite du kan gjøre?
#11 Gjest_Lykke Fryd ♥_*
Skrevet 07 mai 2012 - 10:35
Skrevet 07 mai 2012 - 10:37
Anonym bruker skrev 07 mai 2012 - 10:33:
Anonym bruker skrev 07 mai 2012 - 09:57:
Jeg er i en ganske lik situasjon bortsett fra at jeg ikke er idiot som din venninne.Her møtes søskene hos meg og jeg har både overnattinger, inviterer til bursdager(bursdager i huset her vel og merke), julefeiring en av dagene i romjulen, grilling osv. Nå elsker jeg ha barna rundt meg da. Moren er jeg også blitt venner med men har blitt til at jeg ber og ikke hun. Sikkert fordi mine barn er yngst og det ble naturlig.
Jeg mener din venninne gjør feil. Det er jo snakk om søsken og ikke stesøsken som noen nevner. Det er stor forskjell.
Det er sant - ikke stesøsken. Jeg skrev det, men ser selvfølgelig at det er feil:-)
Skrevet 07 mai 2012 - 10:40
Vi har en litt lik situasjon, og det minste barnet til far vet faktisk ikke om ene søskenet her. Men ungen her vet om minste hos far. Så om noen få år er nok begge på FB, og da er det bare å kontakte hverandre der.
Og dette kan føre til at ungene får sinne mot foreldre, som har skjult det i alle år. Her har jeg ikke skjult det, men de har gjort det. Så det får bli som det blir når den dagen kommer.
I ditt tilfelle, HI, så er aldersforskjellen såpass stor, at barna ville ikke hatt særlig mye felles likevel.
Skrevet 07 mai 2012 - 10:48
Datteren min har en halvbror som hun ikke får ha kontakt med. Far er død og hadde ny samboer og barn da han døde. Etter at han døde kuttet "stemor" all kontakt. Veldig trist for datteren min. Ikke bare har hun mistet pappa, men hun har også mistet "stemor" og lillebror
Har snakket med henne og med besteforeldre, men hun har kuttet kontakten med dem også. Bare trist, for alle.
Skrevet 07 mai 2012 - 12:55
Med ett nylig brudd og eliten på 1,5 år og en baby på 3 mnd. hvem kan kreve at hun skal ha overskudd til 2 barn til som ikke er hennes ??
Tenker hun har mer en nok med å overleve en stund fremover med sine barn og ikke kave rundt med andre sine barn og en person som kanskje er både vanskelig og utrivelig.
La henne kose seg med sine barn og la være å presse henne.
Barna klarer seg fint uten å vokse opp sammen.
Selv barnevernet plaserer søsken i forskjellige fosterhjem.
Går nok bra for barna like vel. Barna er nå 2 og 2 i kullene så søsken vokser dem opp ilag med like vel.
Skrevet 07 mai 2012 - 13:27
Dette er ikke et samfunnsansvar.
Skrevet 07 mai 2012 - 14:07
Poenget er bare at ingen kan tvinge mødrene, det er farens ansvar, og det er ikke sikkert barna vil savne å ha kontakt. Uansett er det i hvertfall ikke din jobb HI og fortelle denne ene mammaen hva hun bør og ikke bør gjøre.
Skrevet 07 mai 2012 - 14:12
Skrevet 07 mai 2012 - 14:38
Synd for barna på en måte, men samtidig; hvem kan klandre hi's venninne? Hun og den andre mammaen har aldri hatt god kontakt, tror dere det er lett å bare plutselig snu på det for at man går ifra/blir forlatt av mannen sin?
Kanskje hadde ikke denne stemora spesielt god kontakt med sine stebarn? Kanskje ikke stebarna var så gla i henne?
Hun har to veldig små barn og skal takle det alene. Faen så trött jeg hadde värt! Jeg forstår at hun iallefall nå ikke orker fire unger stadig vekk.
Nå vet ikke vi hvorfor det ble slutt, men det er vel närliggende å tro at det kan ha hatt noe med hans sykdom å gjöre. Men det kan også ha handlet om problemer i familielivet, en pappa som ikke gjör sitt for at stemor og stebarn får ett godt forhold, kan väre at hi's venninne ikke ville väre stemor mer.
Og så skal hun tvinges/presses til å fortsette å väre det selv om forholdet til pappaen er over??
Man kunne jo önske at de ville anstrenge seg litt og tenke på barna. Hadde jo ikke behövd å treffes så ofte, men kanskje invitere i bursdager ol.
Men vil ikke mammaene, så vil de ikke.
Får jo bare håpe at barna får kontakt igjen senere.
Skrevet 07 mai 2012 - 14:47