Gå til innhold

Forlenge nattesøvnen


Maitrollet

Anbefalte innlegg

Trenger sårt noen tips til forlenging av nattesøvn. Mini på ett år våkner fire-fem om morgnen og nekter å sovne igjen. Er tydelig trøtt og sutrete så han trenger det jo, men er helt håpløst å få han til å sove igjen før det har gått 1,5-2 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ikke noe om hvor mye han sover på dagen. Vår jente var og er noen dager fremdeles slik. Det hjelper å passe på at hun faktisk sover nok på dagen. Men også at siste soving ikke blir for sen. Hvordan er han når han våkner? Hvis han fortsatt ligger kan dere prøve å bare gi vann og smukk, klappe på kunne og gå ut igjen. Gjerne gjenta det noen ganger hvis han begynner å gråte, for å fortelle han at det fortsatt er natt. Hvis dere gjør dette i noen dager, kan det være dere klarer å forskyve det litt. Vet ikke med dere, men vi spretter gjerne opp til henne selv om hun ikke sutrer eller gråter men bare ligger og pludrer. Noen ganger har jeg prøvd å bare la henne ligge og prate i vei, og da hender det hun sovner igjen...

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går ikke inn med mindre han skriker, men får ikke gått ut igjen, da blir det bare hyl. Må sitte der til han sover, og det er igrunnen veldig slitsomt. Han sover en til to ganger om dagen, trenger to ganger når det blir så tidlig morgen. Men når han sover to ganger legger han seg veldig sent fordi han ikke blir trøtt nok til klokka sju. Klarer ikke få inn to ganger før klokka tre som han optimalt burde ha stått opp siste gangen. Sover han en gang sover han gjerne 2,5 time til sammen, men med to ganger blir det som regel ikke mer enn 1,5 time til sammen. Jeg er så lei av denne sovinga som aldri går opp og er umulig å få rutine på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her våkner gutten gjerne ved 4-5-tiden. Da ber han enten om vann, kos eller melk. Når han er fornøyd legger meg litt ved siden av ham eller tar ham med inn til oss. Da sovner han på igjen etter kort tid. De er jo så forskjellige, og syns de oppvåkningene går i perioder. Litt kos og nærhet er det som funker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem her! Vil gjerne ha mer tips! Begynner å bli sprø!! Sover 1-2 ganger om dagen, men aldri lenger enn til tre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem her! Vil gjerne ha mer tips! Begynner å bli sprø!! Sover 1-2 ganger om dagen, men aldri lenger enn til tre.

 

Altså våkner klokken fem uansett om jeg legger han halv syv eller kvart over syv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har slitt mye med søvn og hadde en lengre periode hvor han skulle opp kl 5.. det er slitsomt og går ut over både mor og barn siden begge blir trøtte på dagen.. Har aldri hatt noe å si om han sover en halv eller tre timer på dagen heller..

han har også våknet mye på natta.. jeg merket at han ble mer oppspilt jo mer oppmerksomhet han fikk.. så vi går inn, men gir han beskjed om at det er fortsatt natt og han må sove.. så går vi ut.. hvis han begynner å skrike går vi inn og sier det samme.. vi har fått mye hjelp av hs for det har virkelig vært et problem for oss.. hs mente at de blir bare mer og mer utholdene jo eldre de blir, og at vi fint kan la de skrike en stund før vi går inn.. men de lærde strides.. har en bok som det står at de ikke forstår tid også.. viktig å gjøre det på deres måte og hva som føles bra for dere. Jeg lar han ikke ligge å hylskrike, jeg hører forskjell på sutring og annen gråt som trenger trøst.

kanskje litt klønete forklart..

hva skjer om du legger han ned og sier det fortsatt er natt? blir det bare hyling da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn greit å legge han ned å si det er natt fortsatt, men han sovner ikke igjen. Jeg må sitte hos han for han får panikk om jeg går ut av rommet. Han rett og slett hyyyyyler. Er sånn på dagen også, kan ikke forlate rommet. Men han sovner ikke om jeg sitter hos han heller, begynner bare å bable etterhvert og er klar for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min blir sint hvis jeg går, kaster ut alle bamsene sine og hopper opp og ned.. det roet seg etterhvert da han skjønte at det ikke funka..

men hva om du tar han med i voksensenga da? vil han bare leke? hvor gammel er han forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat sånn er vår også.. nå står han opp 6... vi løste det med at vi fikk oss tv på rommet, så når han våkner sitter han mellom oss og ser på tv, så får vi oss litt ekstra søvn..

noen barn er kanskje bare slik?

skulle flere ganger ønske han kunne snakke, så hadde ting vært mye lettere.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er din marsipanmor? Håper min kan begynne å sove litt lenger etter hvert. Alt før seks er natta i hodet mitt altså. Må vel bare være flink og gå å legge seg tidligere selv. Håper noen andre kan komme med noen gode råd da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la meg kl 21 i den perioden der.. legger meg tidlig enda da..(bortsett fra da jeg vet jeg får sove litt lenger, som i morgen:))

Han er 17 mndr.. og har sovet til 6 et par mndr nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du rullgardin? Hvis ikke ville jeg ihvertfall kjøpt meg det, i tilfelle det er lyset som vekker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rullgardin ja. Den teorien er testa for lenge siden, ellers takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jenta vår har holdt på sånn. Hos oss var det viktig at ho fikk sove skikkelig på dagen. Søvn avler søvn er det noen som sier. Vi forsøkte med å legge henne senere, men det ble bare verre, hun våknet ennå tidligere. I 04 tia :/ Vi har derfor fortsatt med å legge henne ca kl 19 om kvelden. Ho sover 1 gang på dagen. Legger henne ca kl 12-12.30. Noen ganger sover ho til 15-15.30 og alikevel legger hun seg rundt 19, andre ganger sover ho kanskje 1- 1 1/2 time. Det regulerer hun selv. (sover alltid ute i vogn) Nå sover ho ofte til 07.30 :) Noen ganger lenger. Da våkner jeg før henne og løper inn på rommet for å ser om alt er bra hehe :) Vet ikke om dette var nyttig. Men det er hvertfall sånn vi har det. Krysser fingra for at ho fortsetter å sove til over 07 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin sover ca 10 timer hver natt; fra 19:15 til ca 05:15. Og alt fra 10-13 timer søvn per natt er jo helt normalt for disse små. Vi har flere venner med småbarn som også pleier å våkne i 05-tida. Slik er nok rett og slett småbarnsårene for oss foreldre som ikke vant i barnas søvnlotteri ;)

 

På dagtid sover Muffin stort sett to dupper; fra ca 09-10:15 og fra kl 14-15/15:30. Selv om han innimellom må vekkes kl 15:30, så er han stuptrøtt kl 19 og sover godt på natta. Men like ofte avsluttes dupp nr 2 kl 14:30; vi har lært å ta det mest som det kommer her nå :) Da slipper man å bli skuffa og frustrert over en unge som faktisk ligger godt innenfor normalen på søvn.

 

Husker at det var slitsomt i overgangen fra 3 til 2 dupper på dagtid; det var vanskelig å få døgnet til å gå opp i fht en fast leggetid på kvelden. Heldigvis endrer behovene seg ofte når de er så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kutte ned til bare en dupp om dagen? Det er ihvertfall en vanlig årsak til at barn plutselig begynner å våkne grytidlig om morgenen, at de enten sover for mye eller aller viktigst for sent på dagen. Men gi det litt tid, det er gjerne ikke gjort over natta dette her, og overgangsfaser er ofte litt trøtte, før det blir bedre igjen. Det kan fort bli en ond sirkel dette m dagsøvnen, hvis de sover for sent på dagen, våkner de grytidlig neste morgen, men fordi de blir så fort trøtte igjen blir d vanskelig med bare en dupp. Men som sagt, det blir bedre, ikke gi opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...