Gå til innhold

Barna mine på 2 og 4 år får Fun light saft når moren min passer de.....krise?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det skumle med DIB dette. Er du usikker er det bare å søke litt på google så finner du ut. Synes dette går over i hysteri ja. Eldste min får bli litt bortskjemt hos besteforeldrene, er helt iorden det.

Dette minner meg om hun som tok helt av fordi rosiner i store mengder kunne være farlig, men det var litt av en mengde som skulle til da. Internett kan gjøre det vansklig for mange.

Og om du googler selv fil du lett finne ut at unger under 3 år ikke skal ha kunstig søtning.

 

Jeg har lest mange av innleggene dine og syns ikke du er mye til far.

 

Herregud.... er det så jævli nøye med litt fun light da?? Herregud blir helt oppgitt jeg. Stendardpersonangrepet om at man ikke er noe til forelder begynner bli litt oppbrukt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bruker da ikke nevneverdig mye energi på å si fra til bestemor at man ikke liker å gi ungene kunstig søtning i saft? Selv om HI skrev "... krise?" i overskriften, betyr det jo ikke at hun mente krise som i atomkrig eller lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er da virkelig ingen krise!! Er det ikke sånn at det skal være ekstra kos hos besteforeldrene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Kjøp en flaske saft neste gang barna skal dit, så er problemet løst. Eller hvis du ikke vil gi saft, kjøp en kartong med juice, den kan blandes 50/50 med vann og gis som saft. Sunnere og godt og friskt.

 

Jeg er helt enig i at kunstig søtning ikke er noe å gi til små barn, og jeg synes ikke det er hysteri å være nøye på hva de får når de er under 4-5 år.

Når barna blir eldre, så får kroppen gjerne også større toleranse for fremmede stoffer, og da er det lettere å slakke litt på tøylene innimellom i forhold til dette.

 

Mulig jeg er en av de som blir sett på som hysterisk mamma her inne fordi jeg leser mye om kosthold, studerer ernæring og bruker tid på å finne ut av hva som er i maten jeg gir gutten min. Men jeg synes både det er interessant som et fag, og jeg synes det er viktig som mamma og samboer å vite hva jeg serverer. Men det er igjen min personlige interesse og oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Problemet med kunstige søtestoffer er vel at man ikke er fult klar over hvilken effekt de får på lang sikt? Lur meg om ikke noe etterhvert viser seg å være kreftfremkallende eller gir andre problemer... Nei, barna tar nok ikke skade av en liten mengde, men det er vel like greit å kutte det ut om man kan?

 

Som noen skriver her er det jo ikke store innsatsen som skal til å si ifra om du ikke synes det er greit at barna dine får i seg slikt. Helt ok det, synes jeg, om du bekymrer deg over det :-)

 

Jeg vil også hellere gi gutten min et glas vanlig saft eller juice fremfor fun light. Ingredienslisten på produkter som fun light taler for seg selv - farger, aromaer, konservering og en masse merkelige ting som man ikke aner hva er om man ikke har en mastergrad i kjemi... Helt greit (og ikke hysterisk!) å ikke gi det til sine små barn om man kan unngå det, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn spiser og drikker både sunt og variert her hjemme. Får frukt, grønnsaker (hvertfall tilbud om grønnsaker ;o) og grovt brød, magre påleggstyper, og jeg er VELDIG nøye på at kosten ikke inneholder sukker eller hvertfall svært lite sukker.

 

MEN, når de av og til er på besøk hos mormoren sin vet jeg det vanker både litt ekstra godt som kjeks, saft m.v. Har sett at mamma har fun light saft stående i skapet, ikke vanlig husholdningssaft. Kunne ikke falle meg å gi det her hjemme, men at de får det av og til hos henne.....herregud.... tror dere virkelig det er det som velter "lasset" og at det er så skadelig med de 3-4 dl fun light saften de kanskje drikker i løpet av en 3-4 ukers periode?

 

Prøv å sette tingene litt i perspektiv da, folkens....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler vel mer om mengde enn noe annet. Men jeg ville ikke tenkt at det var noen krise.

 

Jeg leser også mye om kost og ernæring og barn under 3 år bør helst ikke innta kunstig søtningsstoffer, men tror det er vanskelig å unngå helt uansett. Og verre blir det når man har småsøsken, det ser jeg allerede nå, at lillebror her i huset skal ha akkurat det samme som storesøster. Kanskje burde vi være strengere, men mange ganger er det lettere sagt enn gjort når han står der og hyler og trasser.

 

Jeg er helt enig at man bør begrense mengden av kunstige søtningstoffer så godt man klarer, men at det skjer en gang i blant at de spiser eller drikker noe som ikke er tilsatt ekte sukker, så tviler jeg på at det er noen krise. Det går an å bruke sunn fornuft.

 

Tror ikke foreldre og barn som opplever vold og misbruk i hjemmet, hadde tenkt at noen glass med funlight-saft hadde vært ødeleggende for barnas liv. Det er flisespikkeri, men selvsagt: ALT MED MåTE! Så lenge du sørger for at de har et godt kosthold ellers i hverdagen, så går det nok helt fint. Men det er fint at man er bevisst på det, da har man kommet langt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får svært sjelden saft hjemme. Hos besteforeldre får de saft og da sukkerfri. Jeg foretrekker faktisk da at de får sukkerfri saft med kunstig søtningsstoffer enn alt det sukkeret.

 

Hadde denne fun light-saften vært så farlig som mange her mener hadde den aldri vært til salgs i norske butikkhyller.

 

Jeg snakker selvsagt ikke om store mengder, men om 1-2 glass om dagen når de er hos besteforeldre.....hvis DET hadde vært så farlig. Tror dere virkelig fun light hadde vært mulig å få tak i?

 

Bruk sunn fornuft, ikke la hysterien råde.

Spis drikk og lev sunt - men la nå barna få kose seg med et glass sukkerfri saft hos f.eks besteforeldre i ny og ne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får svært sjelden saft hjemme. Hos besteforeldre får de saft og da sukkerfri. Jeg foretrekker faktisk da at de får sukkerfri saft med kunstig søtningsstoffer enn alt det sukkeret.

 

Hadde denne fun light-saften vært så farlig som mange her mener hadde den aldri vært til salgs i norske butikkhyller.

 

Jeg snakker selvsagt ikke om store mengder, men om 1-2 glass om dagen når de er hos besteforeldre.....hvis DET hadde vært så farlig. Tror dere virkelig fun light hadde vært mulig å få tak i?

 

Bruk sunn fornuft, ikke la hysterien råde.

Spis drikk og lev sunt - men la nå barna få kose seg med et glass sukkerfri saft hos f.eks besteforeldre i ny og ne...

 

....sa hun som er anti sukker

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine drikker litt saft hver dag, alltid fun light.

 

Det er den saften de foretrekker. De synes den "vanlige" saften er så klissete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde denne fun light-saften vært så farlig som mange her mener hadde den aldri vært til salgs i norske butikkhyller.

 

 

Nei, for i Norge selges ikke noe som er farlig eller usunt :P Litt naivt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde denne fun light-saften vært så farlig som mange her mener hadde den aldri vært til salgs i norske butikkhyller.

 

 

Nei, for i Norge selges ikke noe som er farlig eller usunt :P Litt naivt kanskje?

 

Skjønner du ikke poenget? Noen er inne svarer jo som om fun light er rene giften. Hadde fun light inneholdt så farlige stoffer så hadde den ikke stått i norske butikkhyller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Ingredienser i Fun Light Wild Berries (hentet fra Stabburet sine sider):

Hvor er bærene, hvor er frukten? Wild Berries indeed.

 

Ingredienser:Vann, surhetsregulerende middel (eplesyre, E331), aroma, søtstoff (aspartam, acesulfam K), farge (antocyaner), konserveringsmiddel (kaliumsorbat). Inneholder en fenylalaninkilde.

 

Aspartam er et av de mest omdiskuterte søtningsmidlene. Det er rent kjemisk framstilt og inneholder ikke noe naturlig whatsoever. Bevisene er sprikende for hvorvidt det er kreftfremkallende eller ikke, men inntil det er endelig bevist er jeg ikke interessert i å putte det i verken meg eller barna. Kunstig søtning er uansett kun et lurestoff for kroppen, og for min del får jeg plager som hul sult, skjelvinger og hodepine når jeg drikker lettbrus eller lettsaft, selv om jeg 'bare' drikker ett glass.

I tillegg lager produsenter gjerne blandinger av kunstige søtningsmidler i lettproduktene sine, og kombinasjonen av flere typer søtning mangler forskning. Det blir litt som å leke med kjemisettet føler jeg...

 

Her står det forøvrig litt av hvert om kunstig søtning: http://mittegetvalg....g-aspartam.html

Endret av Mentha & Junior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bevisene er sprikende om det er kreftfremkallende eller ikke? Måtte søke litt jeg da siden man skal være så forsiktig med alt som kan være kreftfremkallende, eller kan utgjøre en risiko.

 

http://nrk.no/nyheter/1.6260264

 

Håper dere ikke spiser mye potetgull, brød, kjeks, knekkebrød, stekte poteter, osv.

 

http://www.forskning.no/artikler/2002/september/1032358587.43

 

Sant det, mer hva du ikke spiser enn hva du tar i små mengder. Hasardiøst å leve gitt.

 

http://www.klikk.no/helse/dinkost/ernaring/article490858.ece

 

Her er ifølge en britisk studie, så kutt ut salami, skinke og annet bearbeidet kjøtt. Mye studier ute og går.

 

http://www.side2.no/helse/article1211242.ece

 

Jøss, barnematen kan også være farlig!

 

Alt dette fant jeg med ett kjapt søk, så kan vi ikke heller bare være enig om at det meste er farlig i store mengder, og at kostholdet sånn generellt er det viktigste! Ikke at mormor gir noen glass med saft avogtil.

Ja jeg vet alle vil beskytte ungene sine, det vil jeg også, men man kan ikke ta helt av heller når det gjelder alt, er en farlig verden der ute. Skal man lese alle studier blir man sittende i ett hjørne å skjelve tror nå jeg.

Hilsen en ikke noe særlig til far :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevisene er sprikende om det er kreftfremkallende eller ikke? Måtte søke litt jeg da siden man skal være så forsiktig med alt som kan være kreftfremkallende, eller kan utgjøre en risiko.

 

http://nrk.no/nyheter/1.6260264

 

Håper dere ikke spiser mye potetgull, brød, kjeks, knekkebrød, stekte poteter, osv.

 

http://www.forskning...r/1032358587.43

 

Sant det, mer hva du ikke spiser enn hva du tar i små mengder. Hasardiøst å leve gitt.

 

http://www.klikk.no/...ticle490858.ece

 

Her er ifølge en britisk studie, så kutt ut salami, skinke og annet bearbeidet kjøtt. Mye studier ute og går.

 

http://www.side2.no/...icle1211242.ece

 

Jøss, barnematen kan også være farlig!

 

Alt dette fant jeg med ett kjapt søk, så kan vi ikke heller bare være enig om at det meste er farlig i store mengder, og at kostholdet sånn generellt er det viktigste! Ikke at mormor gir noen glass med saft avogtil.

Ja jeg vet alle vil beskytte ungene sine, det vil jeg også, men man kan ikke ta helt av heller når det gjelder alt, er en farlig verden der ute. Skal man lese alle studier blir man sittende i ett hjørne å skjelve tror nå jeg.

Hilsen en ikke noe særlig til far tongue.png

 

 

Jeg er så enig så enig!!! Godt skrevet! Er så glad jeg har et avslappet forhold til det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Bevisene er sprikende om det er kreftfremkallende eller ikke? Måtte søke litt jeg da siden man skal være så forsiktig med alt som kan være kreftfremkallende, eller kan utgjøre en risiko.

 

http://nrk.no/nyheter/1.6260264

 

Håper dere ikke spiser mye potetgull, brød, kjeks, knekkebrød, stekte poteter, osv.

 

http://www.forskning...r/1032358587.43

 

Sant det, mer hva du ikke spiser enn hva du tar i små mengder. Hasardiøst å leve gitt.

 

http://www.klikk.no/...ticle490858.ece

 

Her er ifølge en britisk studie, så kutt ut salami, skinke og annet bearbeidet kjøtt. Mye studier ute og går.

 

http://www.side2.no/...icle1211242.ece

 

Jøss, barnematen kan også være farlig!

 

Alt dette fant jeg med ett kjapt søk, så kan vi ikke heller bare være enig om at det meste er farlig i store mengder, og at kostholdet sånn generellt er det viktigste! Ikke at mormor gir noen glass med saft avogtil.

Ja jeg vet alle vil beskytte ungene sine, det vil jeg også, men man kan ikke ta helt av heller når det gjelder alt, er en farlig verden der ute. Skal man lese alle studier blir man sittende i ett hjørne å skjelve tror nå jeg.

Hilsen en ikke noe særlig til far tongue.png

 

 

Jeg er enig i at man omtrent kan lese seg sjuk på alt som kan være farlig i maten. Jeg er også enig i at det er hverdagskostholdet som teller, og at det er viktigst å ha fokus på at man får i seg sunne ting der. Det vel finnes studier på omtrent samtlige matvarer som viser at de kan være kreftfremkallende, gi adhd eller noe lignende. Det gjelder å være skeptisk til både det man leser og det man spiser, mener jeg. Det er mye usikkerhet rundt disse tilsatte stoffene nettopp fordi langtidsvirkningen av de ikke er godt nok kjent. Jeg er av meningen at man kan spise seg syk, og man kan spise seg frisk. Men nå er jeg som sagt over gjennomsnittet interessert i ernæring og mat.

 

Men jeg mener også at det tilsatt såpass mye mer i maten vi kjøper de siste 20-30 årene, og at det er viktig med litt fokus på både det at vi ikke kjenner langtidsvirknigner av stoffer vi putter i oss hver eneste dag, samt at vi ikke vet nok om hvordan de reagerer sammen. Og hvis du drikker ett glass fun light, spiser en brødskive med lettsyltetøy, spiser to biter med sukkerfri tyggis og avslutter med en kopp kaffe med suketter i, hvor mange forskjellige søtningsstoffer har du fått i deg da? Og hvor mange e-stoffer? Sånt er jeg opptatt av å begrense i min families kosthold, og derfor er jeg blant annet interessert i å holde meg unna lightprodukter.

Jeg prøver å kjøpe stort sett rene råvarer som jeg lager lunsj/middag osv av selv så ofte jeg har muligheten. Og hovedsakelig økologisk, når jeg finner det.

 

Er jeg hysterisk? Ja, mange her vil nok mene det. Men dette er noe _jeg_ føler er viktig, og så får andre prioritere som de føler for, selvfølgelig. Jeg føler ikke jeg er verken bedre eller dårligere enn noen andre pga det.

 

Kosthold og mat er en personlig greie og alle må finne ut hva de er komfortable med selv i forhold til hva å spise og hva å ikke spise. Jeg har sluttet å lese for mye om tilsetninger i mat (for, som du sier, man blir gal til slutt), og prøver heller å fokusere på det jeg ser på som 'ren' mat.

Jeg gir heller saft med sukker i til mine barn, enn fun light, mye fordi kroppen i det minste vet hva den skal gjøre med sukkeret, i motsetning til alt det kjemisk framstilte søtstoffet i fun lighten. Men i hovedsak gir jeg ferskpresset juice blandet ut med vann. Og hvis HI ikke er komfortabel med at bestemor gir fun light saft til barna, så synes jeg hun har all rett til å ta med et alternativ som bestemor kan servere neste gang barna skal dit. På samme måte som du er i din fulle rett til å servere fun light til barna dine om du ønsker det.

Endret av Mentha & Junior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er langt på vei enig med deg Mentha så skal ikke diskutere på det, for være opp til enhver egentlig.

Jeg er bare av den mening at noen glass hos mormor for kosen sin del er nok ikke det verste. Men da kan jo mor og mormor heller bli enig om en drikk de kun kan kose seg med der kanskje.

Endret av khm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt...

Du kan få en takstein i hodet når du går ut ytterdøra, du kan bli påkjørt av bil når du går over gata, du kan kollidere med bila når du er ute å kjører....

Eller falle ned fra gardintrappa når du henger opp gardiner hjemme... Myyye skumlere alt dette enn å drikke et par glass med fun light...

Eller pakker du barna inn i bobbleplast slik at de blir beskyttet mot alt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha & Junior

Ærlig talt...

Du kan få en takstein i hodet når du går ut ytterdøra, du kan bli påkjørt av bil når du går over gata, du kan kollidere med bila når du er ute å kjører....

Eller falle ned fra gardintrappa når du henger opp gardiner hjemme... Myyye skumlere alt dette enn å drikke et par glass med fun light...

Eller pakker du barna inn i bobbleplast slik at de blir beskyttet mot alt???

 

Lev som om du skulle dø i morgen, bygg som om du skulle leve evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...