Gå til innhold

er dette en naturlig følelse??? takk for alle svar om noen gidder..


kjærlighetpåpinne85

Anbefalte innlegg

hva synes dere om å låne bort deres eget barns seng til andre barn som kommer på besøk?

 

har hatt en gjest med et barn som bare la ungen sin i vårt barns seng, UTEN å i d heletatt spørre først! jeg ble helt paff..

Jeg synes det er uhygenisk å dele seng med "fettere/kusiner" fordi da lillebror ble født, fikk vi beskjed på helse stasjonen om at vi burde kjøpe ny madrass til minste mann pga hygiene.

er dere enige i at dette er uhygenisk eller har noen tanker om dette?

 

 

d som også irriterer meg er at til tross for at mannen min sa til samme person (hans familie) at neste gang tar du med reise seng, så gjorde de ikke det og måtte derav låne reise seng av oss.. må si at jeg er ikke så happy for å låne ut den heller... ungen var forkjølet og jeg måtte gi beskjed om at hun burde tørke vekk snørra før hun la ungen.. noen tanker? kjøpe ny seng?

er ikke på død og liv krise detter her men jeg kjenner at det byr meg i mot å låne vekk slike ting.. jeg spør derfor her for å høre om dette er "naturlig" å føle?

 

takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytt trekk på sengen så går det fint! Dere hadde ikke trunget å kjøpe ny madrass til minsten! Hvis du leser på forebygging sv krybbedød sine sider står det st det går helt fint å bruke samme madrass til søsken med mindre storebror/storesøster har kastet opp o.l. i sengen og det har satt seg på madrssen.

 

Reisesengen høver du ikke kaste! Ett forskjølelsesvirus overlever ikke i flere år, kun snakk om timer! Er ikke slik st deres barn nå blir syke hver gang de blir lagt i teisesengen. Og om det er snakk om en natt er det ingen krise, dine barn kan fint bruke sengen etterpå bare bytt trekk og laken.

 

Hygiene er viktig, men hysteriske må en ikke bli! En kommer langt med sunn fornuft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Du skremmer meg, HI. Greit at det er helt utrolig frekt å bare ta en seng uten å spørre først, men dine urealistiske tanker om virus og sykdom bør du virkelig gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt trekk på sengen så går det fint! Dere hadde ikke trunget å kjøpe ny madrass til minsten! Hvis du leser på forebygging sv krybbedød sine sider står det st det går helt fint å bruke samme madrass til søsken med mindre storebror/storesøster har kastet opp o.l. i sengen og det har satt seg på madrssen.

 

Reisesengen høver du ikke kaste! Ett forskjølelsesvirus overlever ikke i flere år, kun snakk om timer! Er ikke slik st deres barn nå blir syke hver gang de blir lagt i teisesengen. Og om det er snakk om en natt er det ingen krise, dine barn kan fint bruke sengen etterpå bare bytt trekk og laken.

 

Hygiene er viktig, men hysteriske må en ikke bli! En kommer langt med sunn fornuft!

 

 

 

tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Du skremmer meg, HI. Greit at det er helt utrolig frekt å bare ta en seng uten å spørre først, men dine urealistiske tanker om virus og sykdom bør du virkelig gjøre noe med.

 

vil gjerne gjøre noe med det, noen anbefalinger? det er slitsomt å være meg og rundt meg... vet d.. derfor spør jeg deg hva jeg kan gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men folk låner noen ganger ei seng til barnet sitt. Jeg synes man bør spørre om lov først, det kan jo være at barnet som eier senga skal ha en lur også. Sengetøy kan skiftes.

Når man har ei reiseseng bør gjester slippe å drasse med seg sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes vel kanskje hun burde spurt deg først om du syns det var greit. Men så synes jeg du burde sagt ok jeg skal bare bytte laken først. Evt at du legger et tisselaken i senga. Kusinen til min datter har lånt hennes mange ganger. Og de ligger begge i samme seng hos bestemor når de er på besøk der. Ikke noe stress det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

For meg er det naturlig å være gjestfri, spontan og å dele. Jeg syns at dere høres i overkant hysteriske og kjipe ut.

 

Jeg tror at du må lære å gi litt slipp, jobbe med å ha mindre eierforhold til tingene dine, kanskje bli litt mer spontan og at du bør lære deg til at det hyggelige (som å få besøk) veier tyngre enn det du finner mindre hyggelig (som å måtte låne bort en seng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg blir litt overrasket over hvor hysterisk du er.

 

Jeg er enig i at det er normal folkeskikk å spørre før man legger ungen sin i sengen, men at søskenbarn deler seng er da virkelig ikke noe problem.

 

Ungene mine og søsteren min side bruker da samme seng når de er hos mormor, mine unger og broren til mannen sine sover i samme seng hos farmor.

 

Når jeg er på overnatting hos min søster sover ungene på madrasser på gulvet, i hverandres senger osv. De storkoser seg jo sammen. Slik er det også når min søster er her, vi har barn på omtrent samme alder og de deler basilusker hele dagen, tror ikke det er så mye verre at de sikler på samme pute om natten enn at de plutselig tar en slurk av hverandres glass, prøver hverandres leppepomade, smaker på hverandres eple e.l. på dagtid.

 

De er barn, de er søskenbarn, de er gode venner og de deler på godt og vondt. Sånn skal det være.

 

At du i det hele tatt tenker på å kaste en reiseseng som tantebarnet ditt har sovet i er ikke normalt altså. Du må lære å senke skuldrene dine og slappe av, jeg er sikker på at barnet ikke har livsfarlige virus som overlever i ukesvis oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelpes, jeg har aldri tenkt tanken på at det ikke er greit engang!

 

Det var da snakk om en liten lur, ikke at ungen skulle flytte inn i sengen?

Har du tenkt over at gjestene dine sitter i din sofa, de går på samme gulv, og tar på de samme dørene som deg.

 

Bruker du hansker om du er ute å handler? Håndtaket på handlevogner er mere skittent en et offentlig toalett, og penger, hvor mange har ikke tatt i de?

Varene du kjøper kan noen ha nyst på, og om du legge merke til hvor mange som ikke vasker hendene etter dobesøk, så er det stor sjanse for at noen av de har tatt på ting du også tar i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelpes, jeg har aldri tenkt tanken på at det ikke er greit engang!

 

Det var da snakk om en liten lur, ikke at ungen skulle flytte inn i sengen?

Har du tenkt over at gjestene dine sitter i din sofa, de går på samme gulv, og tar på de samme dørene som deg.

 

Bruker du hansker om du er ute å handler? Håndtaket på handlevogner er mere skittent en et offentlig toalett, og penger, hvor mange har ikke tatt i de?

Varene du kjøper kan noen ha nyst på, og om du legge merke til hvor mange som ikke vasker hendene etter dobesøk, så er det stor sjanse for at noen av de har tatt på ting du også tar i.

 

HJERTELIG TAKK ALLE SAMMEN:) VIRKELIG:) jeg ma roe meg ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er INGEN naturlig følelse! En ting er å ikke bruke en brukt madrass til barnet ditt, og man spør jo selvfølgelig før man låner en seng, men det holder da i lange baner å bytte laken etterpå (vet ikke om jeg hadde giddet det en gang). Selv ikke for hysteriske førstegangsmødre vil jeg si dette er naturlig. Du bør prøve å finne en måte så du kan slappe av litt mer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde absolutt ha spurt først, men ellers er det naturlig å låne bort sengen synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde ha spurt først, men tror uansett det er du som må jobbe med deg selv. Husker da jeg var lita og hadde overnatting og var på overnatting, da delte vi seng, madrasser, dyner og hva enn som var. Helt ok :) Tar ikke skade av det..

 

Tror det er noe du må ta tak i og finne ut av, for er ikke normalt. Ikke vært sint på mamman til ungen, og ikke kast senga. :)

 

Eneste jeg syntes er ekkelt er å sove i andres soveposer. De vaskes ikke så ofte, er mere innestengt og klam.

 

Trives som alle andre best i min egen seng, men har ikke noe problem med å sove i andres senger, så lenge det byttes sengetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva synes dere om å låne bort deres eget barns seng til andre barn som kommer på besøk?

 

har hatt en gjest med et barn som bare la ungen sin i vårt barns seng, UTEN å i d heletatt spørre først! jeg ble helt paff..

Jeg synes det er uhygenisk å dele seng med "fettere/kusiner" fordi da lillebror ble født, fikk vi beskjed på helse stasjonen om at vi burde kjøpe ny madrass til minste mann pga hygiene.

er dere enige i at dette er uhygenisk eller har noen tanker om dette?

 

 

d som også irriterer meg er at til tross for at mannen min sa til samme person (hans familie) at neste gang tar du med reise seng, så gjorde de ikke det og måtte derav låne reise seng av oss.. må si at jeg er ikke så happy for å låne ut den heller... ungen var forkjølet og jeg måtte gi beskjed om at hun burde tørke vekk snørra før hun la ungen.. noen tanker? kjøpe ny seng?

er ikke på død og liv krise detter her men jeg kjenner at det byr meg i mot å låne vekk slike ting.. jeg spør derfor her for å høre om dette er "naturlig" å føle?

 

takk for alle svar

 

Eg synes du er i overkant redd for bakteriar. Var litt frekt å berre legge ungen i senga utan å spørje, men om du vaskar sengkleda, så må det vere greit. å kjøpe ny reiseseng pga det har lege ein annan unge i den er godt over grensa til hysteri. Eg hadde ikkje hatt problem med å låne vekk seng eller reiseseng.

 

Om dette med bakteriefrykt hemmar deg i kvardagen, så kan du få hjelp med det hjå psykolog. Me er litt forskjellig laga. Mannen min er meir "hysterisk" på hygiene enn meg, men me finn som regel utvegar og kan leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SHOC

Er nok ganske enig med HI, men så blir jeg også ertet litt for å være litt hysterisk mtp på bakterier. Hadde vasket alt sengetøyet og satt reisesenga til lufting på verandaen.

Hadde ikke latt andre barn sove i sengene til tvillingene når de var små hvis de var syke og snørrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Enig i at det er høflig å spørre om å få låne senga før den brukes. Men du trenger nok ikke å bekymre deg i forhold til at madrassen er brukt av andre, det er jo kun i en veldig kort periode.

 

Om du er bekymret så ville jeg heller kjøpt inn et tisselaken som beskytter madrassen for bakterier fra ungen (dersom ungen skulle kaste opp eller tisse igjennom bleia) og lagt dette under lakenet, så kan du iallfall være trygg på at det ikke vil bli noen skadelige bakterier for barnet ditt. Også kan du si ifra når de kommer på besøk til deg at du vil legge på nytt laken hvis de skal legge ungen sin i senga, slik at du får beskjed på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Oppdaget denne og tenkte på deg. Kanskje dette kan hjelpe litt på "bakterie-angsten"

 

"Når små børn møder et bredt udvalg af forskellige bakterier, så falder risikoen for, at de senere udvikler allergi. Det viser ny forskning fra Københavns Universitet og det åbner samtidig for helt nye faktorer i mange af de moderne livsstilssygdomme"

 

http://sund.ku.dk/nyheder/skidt_forebygger_allergi/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt slik som deg, HI, med første barnet vårt. Selv om jeg aldri sa noe til noen, så likte jeg ikke å låne bort diverse ting (sengen kom aldri opp som tema) og tenkte mye på snott og diverse som barn på besøk kom med. Men så vokste jo babyen min og ble ett år, to år, så kom nummer to og nå har jeg vokst FULLSTENDIG fra alle slike tanker og ideer. Så bare vent du, det skjer helt sikkert med deg også etterhvert, i alle fall hvis du får to barn :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje det er litt i overkant sært?... På hs sa de at det ikke var noe særlig å arve madrasser(da det tross alt er noen som har sovet i den 356 dager i året), men å låne seng en gang i blant?? Ser ikke problemet jeg altså. Synes du det er så ekkelt er det vel bare å skifte trekk?

 

Når venner med barn kommer hit med en trøtt unge, så tilbyr jeg dem å låne sena til datteren min uten problemer. Når jeg har vært på besøk hos dem gjør de det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...