Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Når gravide er redde for å føde vaginalt pga smerter..

• Logg inn for å svare
29 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 656 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 23:32

Hvorfor vil de da heller ha KS?

har ikke selv født vaginalt , men prøvd begge gangene, men hos meg stopper det opp på 4 cm.
og etter mange timer endte begge fødsler opp i haste ks.

for meg var det ekstremt vondt i ettertiden.

tenker så klart mange har jo fødselsangst, mange føler seg blottlagt o.l under fødsel.
men en er jo like " naken" på et operasjonsbord.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 656 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 01:44

Eh, hvis du ikke har kommet lenger enn til 4 cm i fødselene dine, kan du egentlig ikke si så mye om fødselsdmerter sml med smerter etter keisersnitt. For meg var det ganske greie smerter fram til ca 6-7 cm, da det ble helt jævlig. Tviler ikke på det er vondt etter keisersnitt, men klarer ikke tro det kan sammenlignes. Dessuten får man smertestillende, det er det ikke alle som kan få under fødsel.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 656 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 03:23

Riktig, det er to helt ulike smerter som ikke kan sammenlignes. Og for de fleste som har fødselsangst dreier det seg ikke om smertene i det hele tatt, i alle fall ikke de alene.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 656 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 05:08

Med nr. 2 var jeg livredd for å føde, min første fødsel var traumatisk, lang og ekstremt vond. Jeg ville heller ha et smertefullt operasjonssår i ettertid enn å gå gjennom det der igjen. Var helt innstilt på det, det blir jo en helt annen smerte! Kan i mine øyne ikke sammenlignes.

Tullete innlegg.

#5 sillyfilly og Olivia

sillyfilly og Olivia

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 600 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 07:19

Men så er det, ha driiiiiiiit vondt i 15 timer eller ha vondt i flere uker etterpå. Jeg velger vaginalt. Vil ikke ha et blått heng så jeg ikke kan se noenting av hva som skjer eller få barnet på brystet etterpå..

Men det tror jeg kommer helt an på øyet som ser.

#6 solstråle- g09 og ?12

solstråle- g09 og ?12

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 550 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 07:32

Vis innleggAnonym bruker skrev 06 mai 2012 - 01:44:

Eh, hvis du ikke har kommet lenger enn til 4 cm i fødselene dine, kan du egentlig ikke si så mye om fødselsdmerter sml med smerter etter keisersnitt. For meg var det ganske greie smerter fram til ca 6-7 cm, da det ble helt jævlig. Tviler ikke på det er vondt etter keisersnitt, men klarer ikke tro det kan sammenlignes. Dessuten får man smertestillende, det er det ikke alle som kan få under fødsel.

Oioi... Siden du hadde det slik må det nok være slik for alle andre også! Jeg kommer heller ikke lenger enn 4 cm, de vet nå at bekkenet mitt er for lite nede så barna kommer ikke ut. Det var ingenting i veien med riene! Hadde både sluttrier og pressrier. Og skal love deg det er j**lig når det eneste kroppen vil er å presse, men du ikke får liv fordi det ikke nytter og kan være farlig for babyen.

Jeg fatter ikke at noen velger ks kun fordi de syntes det gjorde vonst når de fødte vaginalt, vel newsflash det vil uansett aldri bli like godt som da de ble plantet i magen! Smertene ved vaginal fødsel går som regel over når barnet er ute, ved ks kan det ta flere uker... Sier ikke hva som er rett og galt her, men jeg selv hadde foretrukket naturlig fødsel i stede for å knapt kunne vaske gulvet etterpå

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 656 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 08:04

Dere trenger ikke fatte noe annet enn at det oppleves ulikt for alle. Vi takler ting på ulike måter. Vi føler ikke det samme i alle situasjoner osv.

Jeg kunne heller ikke tenke meg keisersnitt, selv om jeg har hatt en grusom fødsel. Har mer en angst for det. Heldigvis har jeg hatt to fine fødsler etterpå.

#8 lillelykkelig ♥ jenten min ♥

lillelykkelig ♥ jenten min ♥

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 865 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 08:09

Jeg har ikke fått det inntrykket at man bare kan velge å ta ks etter en vond vaginal fødsel. Jeg hadde en drømmefødsel og klarte å takle smertene. MEN jeg slet med smertene i underlivet i 1 mnd etterpå, så det er ikke alltid smertene går over med vaginal fødsel.
Av og til er det godt å ta en pause i jakten på lykken, og bare være lykkelig...

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 656 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 08:12

Med fare for å gjøre meg skikkelig upopulær, men jeg fatter altså ikke hvis noen er så livredde for smerter - hvorfor i alle dager blir de gravide i det hele tatt???!!!

#10 Mrs. Bouquet

Mrs. Bouquet

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 196 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 08:15

Vis innleggAnonym bruker skrev 06 mai 2012 - 08:12:

Med fare for å gjøre meg skikkelig upopulær, men jeg fatter altså ikke hvis noen er så livredde for smerter - hvorfor i alle dager blir de gravide i det hele tatt???!!!

Kanskje fordi ønsket om barn er sterkere enn frykten for smertene.

#11 SiriViri

SiriViri

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 144 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 06 mai 2012 - 08:26

Vis innleggAnonym bruker skrev 05 mai 2012 - 23:32:

Hvorfor vil de da heller ha KS?

har ikke selv født vaginalt , men prøvd begge gangene, men hos meg stopper det opp på 4 cm.
og etter mange timer endte begge fødsler opp i haste ks.

for meg var det ekstremt vondt i ettertiden.

tenker så klart mange har jo fødselsangst, mange føler seg blottlagt o.l under fødsel.
men en er jo like " naken" på et operasjonsbord.

Jeg hadde full åpning etter 4 timer ved min første fødsel, ingen smertestillende, og ca 20-30 sek mellom hver rie som varte i ca 1-1,5 min, barnet satte seg fast og d ble haste KS etter 6 timer til. Mitt andre barn ble KS av andre grunner enn smerte - selv om jeg var livredd for å oppleve det samme på nytt så fikk jg ikke ser ert ks. Skjønner ikke helt hvor du har fra at man kan velge basert på smerteopplevelse?
KS er kontrollert og forutsigbar smerte, mens fødsel er helt ukontrollert og det er forskjell på rier, intensitet osv. Jeg foretrekker ks smerter fremfor de helvetes timene under første fødsel. Jeg skjelver nesten når jeg tenker på hvor jævlig vondt det var og hvor redd jeg var. Dessverre så vet ingen sin egen smerteterskel eller fødselsforløp på forhånd. Jeg var forberedt på at nr to ville gå bedre og legene kunne forsikre at det jg opplevde første gang (ingen anestesilege tilstede...., styrtfødsel, baby som sitter bomfast) var det en god sjans ikke skulle skje igjen. Men jg sørget ikke akk da det ble planlagt ks pga andre komplikasjoner. Det viktigste er et friskt barn!

#12 Gjest_Mentha & Junior_*

Gjest_Mentha & Junior_*
  • Gjest

Skrevet 06 mai 2012 - 08:41

Her finnes det vel omtrent like mange svar og meninger som det finnes mødre. Det kan vel ikke konkluderes med annet enn at alle er forskjellige, vi kjenner på smerte (og fødsel generelt) på forskjellig måte og takler den kun utifra oss selv, ikke utifra hvordan andre mener vi burde takle den.
Faktum er at vi er så heldige å ha to valg når det kommer til forløsning, og man kan ha både fantastiske og traumatiske opplevelser med begge metodene. Resten er i høyeste grad individuelt, og meningene vil alltid være subjektive og farget av egne erfaringer.

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 656 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 09:19

Jeg fatter ikke at noen velger ks kun fordi de syntes det gjorde vonst når de fødte vaginalt, vel newsflash det vil uansett aldri bli like godt som da de ble plantet i magen!

Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge. Lyser uintelligens lang vei, som hentet ut fra en dårlig vitsebok. Hvis man skal lire av seg sånne dumheter, kan man ikke forvente å bli tatt seriøst.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 656 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 09:32

Men det er stor forskjell på hastesnitt og et planlagt ks. Og som en sier her, du har aldri opplevd riene på de siste cm, og ikke pressriene, og ikke det å faktisk trykke en baby ut av et pittelite hull, og så å sy igjen kansje uten bedøvelse etterpå. (huff skremmer sikkert noen nå, er ikke meningen, men hvis det er noen trøst, jeg hadde gjort det om igjen)

Jeg har også hatt ks, ikke helt planlagt, men ikke hastesnitt heller. De bestemte det kvelden før. Ja det er smerter der også selvfølgelig.. men ikke i nærheten av fødselssmertene...  

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 656 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 09:42

HI her

Nei jeg opplevde ikke press rier eller å presse ut et barn.
men jeg låg med kraftige rier med første mann i 48 timer, epi som ikke fungerte. så smerte har jeg kjendt på

med andre mann måtte jeg bli satt i gang, med ballong.
med henne låg jeg med rier ( etter ballongen var komt ut) i 24 timer.

men KS er ikke en kontrollert smerte, lurer på hvordan en kan si det...
smertene etter påvar verre andre gang, da jeg hadde mye arrvev etter første ks.

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 656 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 09:43

Det er da rart at så mange leger og jordmødre velger KS når de selv føder (var de ikke snakk om bortimot 50%), hvis det er såå mye verre enn vaginal fødsel. At man får infeksjon i såret på et norsk sykehus er skandaløst, vitner om dårlig hygiene og dårlige rutiner. Så hvis man tar vekk slepphendt holdning fra sykehuset, er det eneste man får, smerter i såret, noe slapphet de første ukene osv. Mens svært mange som får totalruptur under fødsel, sliter med store smerter i underlivet, kan ikke ha sex på mange måneder, lekker urin for resten av livet +++. Så selv om risiko med KS muligens er noe forhøyet, vil jeg si at skadene man kan få ved vanlig fødsel som regel er mye alvorligere.

Hilsen ei som fødte vaginalt 2 ganger, uten smertestillende fordi jeg ble nektet det begge ganger og synes det var helt jævlig. Eneste som hindrer meg fra å be om KS neste gang, er at jeg ikke revnet under noen av fødslene, og allerede har så stor urinnlekkasje at det ikke kan bli verre. Kjempeartig å gå rundt med tena bind 24/7 i alder av 26.

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 656 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 09:45

Vis innleggAnonym bruker skrev 06 mai 2012 - 09:42:

HI her

men jeg låg med kraftige rier med første mann i 48 timer, epi som ikke fungerte. så smerte har jeg kjendt på

Men selv om dine rier ikke var ekstreme og du klarte å håndtere dem godt, betyr ikke at det er slik for alle. Hørt om folk som går i sjokk av fødselssmerter? Ikke det nei?

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 656 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 09:53

Vis innleggAnonym bruker skrev 06 mai 2012 - 09:45:

Vis innleggAnonym bruker skrev 06 mai 2012 - 09:42:

HI her

Men selv om dine rier ikke var ekstreme og du klarte å håndtere dem godt, betyr ikke at det er slik for alle. Hørt om folk som går i sjokk av fødselssmerter? Ikke det nei?

sa jeg at jeg klarte å håndtere den godt?
jeg var kvalm, ville spy, hold på å svime av av smertene. dette var med førstemann. da jeg låg på drypp uten at epi fungerte.. så nei
jeg klarte ikke å holde tritt elle slappe av på riene som kom pga drypper..

#19 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 656 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 10:00

Vis innleggKokkokokko skrev 06 mai 2012 - 08:15:

Vis innleggAnonym bruker skrev 06 mai 2012 - 08:12:

Kanskje fordi ønsket om barn er sterkere enn frykten for smertene.
Men da får man tåle konsekvensen av det å ;)

#20 høstbaby2011

høstbaby2011

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 120 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 10:50

Jeg fikk haste ks  da jeg hadde 8 cm åpning. Jeg kan med hånda på hjerte si at jeg lett "velger" ks neste gang. Smertene jeg lå med i 14 fram til ks kan ikke sammenlignes med smerten etter ks. Men nå va jeg heldig da, oppe og gikk samme dag, og etter en uke følte jeg meg helt normal/frisk igjen. Men det er jo bare meg da:)