Hva veier deres 5-åringer?
Skrevet 05 mai 2012 - 22:49
Lurer på om vår er litt "lubben", men føler at hun spiser helt normalt. Hun er kanskje ikke den mest fysiske, og liker bordaktiviteter fremfor sport...
Snarvei til forumene
Skrevet 06 mai 2012 - 10:25
Han er ca 106 cm høy og veier 16 kg, litt mindre enn gjennomsnittet.
I løpet av en dag spiser han feks havrefras til frokost hjemme, en skive under barnehagnes frokost og ganske mye til lunsj. En lunsjmatpakke kan være 1 skive, 1 pannekake, 1 yoghurt og 1/2 eple + melk. Spiser som regel lite middag med mindre det er pannekaker, fiskegrateng, pølser eller annet han liker. Spiser ikke poteter. 1 skive eller frokostblanding eller grøt til kvelds.
Skrevet 06 mai 2012 - 19:14
Er dog alltid sulten hvis vi har dessert, så vet han spiser hvis han er sulten.
Spiser ca 1 skive til frokost, en til lunch, frukt (noen biter) og en youghurt når han kommer hjem og så litt middag. ved middagen soiser han mest kjøtt, noe grønnsaker, men stort sett aldri poteter eller ris, hvis de ikke er servert som pommes frites.
Hvis han derimot kan få frokostblanding med sk´jokoladesmak så spiser han til han sprekker. samme med sjokoladepålegg. så det er kun lov på lørdager, men det er ikke alltid han vil ha.
Skrevet 06 mai 2012 - 20:56
Hun spiser omtrent som deres. 1-1 og 1/2 skive til frokost. Lunsj kl 11 i bhg, så det har jeg ikke oversikt over, 1 skive og en youghurt kl 2, normal mengde middag, og noen ganger en skive til kvelds hvis middagen ikke falt i smak.
Jeg har tenkt at den youghurten kanskje ikke er så sunn? Vi spiser bare godteri på lørdager og i bursdager, har nesten aldri dessert, og sjelden at vi spiser kaker. saft og brus bare i helga.
Kanskje det er jeg som lager en stor sak ut av ingen ting, men er litt redd for å overse en eventuell unormal vekt, og at det kan bli et problem i skolealder. Da er det bedre og være litt "føre var" synes jeg.
Vi snakker ikke mye om vekt og kosthold her hjemme, bare normal lærdom om at sukker og godis ikke er sundt for kroppen, og at kroppen trenger frukt og grønt for å holde seg frisk osv. Prøver å være et godt forbilde selv også, og forsyner meg ikke for mange ganger av kakefatet osv. Hverken jeg eller far er overvektige heller, så føler vi har gode vaner.
Skrevet 06 mai 2012 - 20:57
Skrevet 07 mai 2012 - 09:37
Jeg hadde absolutt oppmuntret til (og deltatt i ) litt fysisk lek om barnet mitt hadde vært stillesittende. Det er bra for både den motoriske utviklingen og derigjennom også for det som foregår i topplokket.
Skrevet 07 mai 2012 - 19:28
Har selv to jenter på 8 og 9 år og hun på 8 veier rundt 25 kg..
Det å legge tilrette for å være i aktivitet er nok lurt
Hoppestrikk er populært her! Ellers har de hoppetau, slengtau, en bøtte med kritt så de lager paradis og hopper, trampoline (super trening også for mor
Og husk- barn vokser i rykk og napp så det går seg nok til
Skrevet 09 mai 2012 - 10:13
Ikke begynn å bruk BMI skjema på barn..... Det blir misvisende... da bla kroppsbygging og muskler ikke tas hensyn til.
Skrevet 13 mai 2012 - 09:27
Skrevet 13 mai 2012 - 15:04
Prøv å invester i en trampoline hvis du har plass . super trim. mine bruker noen timer på den hver dag.
Ang youghurt så syns jeg ikke en youghurt om dagen gjør noe, man kan jo velge de uten mest sukker.
Vi spiser bare godteri på lørdager her å, men en youghurt i hverdagen syns jeg ikke gjør noe.
Skrevet 16 mai 2012 - 06:58
Folk er forskjellige, slik er det bare og så lenge jenta di har et sunt kosthold hadde jeg ikke bekymret meg.
Vil du har mer aktivitet syns jeg trampoline forslaget var veldig bra.
Skrevet 31 mai 2012 - 23:02
Skrevet 31 mai 2012 - 23:19
Skrevet 12 juni 2012 - 13:09
Skrevet 14 juli 2012 - 22:39
Spiser godt.
Dette innlegget har blitt redigert av SaihtaM: 14 juli 2012 - 22:40
Skrevet 16 juli 2012 - 14:34
Han har flatet ut kurven sin med vekt, men høyden har han alltid hatt. Hs lurte på om det var nødvendig med kontroll på vekten som flatet ut, men jeg forklarte bare at han var lubben når han fikk mm, og har sprunget det av seg når han begynte å gå. Han er frisk og rask og spiser noen ganger vanlig, noen ganger mer og noen ganger mindre.
Hvordan ligger det an på kurven hos helsesøster? Det er jo en indikasjon (?) på hvordan barnet ligger an i forhold til seg selv
Skrevet 21 juli 2012 - 18:27
På et voksent mennneske er forskjellen på "lett" og "tung" beinbygning under 2 kg.
Selv har jeg både vært nesten muskelløs og muskulløs. Når de samme klærne skal passe, utgjør dette ca 6 kg. (og jeg er en gjennomsnittlig høy, normalvektig dame.
Percentilskjemaene gir en pekepinn på om tiltak bør settes inn.
Skrevet 24 juli 2012 - 23:09
Skrevet 26 august 2012 - 20:00
Skrevet 26 august 2012 - 20:06