Noen som har født en gang uten epidural og en gang med?
Skrevet 05 mai 2012 - 22:08
Hvordan virker den og hva føler du?
Snarvei til forumene
Skrevet 05 mai 2012 - 22:12
Andre fødsel uten noe smertestilende var såklart også kjempevond, men en drøm i forhold!
Skrevet 05 mai 2012 - 22:16
Jeg hadde den på under pressriene og, kjente de godt og fikk presset ut babyen raskt.
2 gangen ble det mer kaos og mye mer intenst på slutten. fødselesopplevelsen ble ikke like positiv.
For meg virket den perfekt og jeg vil definitivt valgt det neste gang, men ikke alle er like heldige.
Skrevet 05 mai 2012 - 22:17
Fødsel med epidural ( overdose av den som gjorde meg nesten utav stand til å gå), var et helvete når pressriene kom...kontrasten var stor fra å ikke kjenne noe til å kjenne ALT.
Siste fødsel, helt uten smertestillende, det var en DRøM.
Nå skal jeg ikke ha flere barn, men om jeg skulle hatt så hadde jeg tatt naturlig fødsel, hadde nektet å få epidural.
Skrevet 05 mai 2012 - 22:20
Skrevet 05 mai 2012 - 22:22
Skrevet 05 mai 2012 - 22:24
Var nok ikke bare epiduralen som skapte problemer, men fikk skrekken. De to neste fødslene var vonde, men mye enklere og bedre tross alt. Og ikke minst så gikk alt mye kjappere. Den 4. var som tatt ut av fødselsoppskriftsboka, kroppen tok over, hjernen koblet ut, følte meg som et dyr. Ble ikke ordentlig vondt før ca en 20 min før ungen kom ut. Var reneste løvinnen skal jeg si deg:)
Skrevet 05 mai 2012 - 22:31
Med: Ingen følelse av kontakt med kroppen, kjente ikke forskjell på vanlige rier og pressrier... stoppa opp, drypp osv.... endte med tang, vakuum og hele pakka.... I tillegg var jeg ikke helt meg selv på et par-tre dager...
Uten: kjempe-kjempevondt, men full følelse med kroppen og følte hva jeg skulle gjøre. Etterpå var det litt mat og drikke, og kroppen var "til stede" igjen!
Konklusjon? UTEN - uten tvil!!!!!!!
Nå skal det sies at de to siste fødslene var styrtfødsler på ca 2 timer, og at nr 1 varte godt 35 timer..... så skal ikke si jeg hadde klart de samme voldsomme smertene i alle de timene......
Tror det er vanskelig å gi andre råd fordi alle fødsler er forskjellige. Det samme er vår smerteterskel..
Anbefaler å gå til fødsel med åpent sinn og bestemme seg underveis uavhengig av hvilke "gode råd" man har fått. Ingenting er på noen måte et nederlag uansett.!
Skrevet 05 mai 2012 - 22:33
Har nå født nummer to, uten epidural, og det var rett og slett en drømmefødsel!
Vet det er mange som har hatt fine fødsler med epidural også, men jeg tror at det også er mange som får komplikasjoner som følge av epiduralen. Skulle ønske sykehuset hadde informert meg første gang jeg fødte om at epiduralen kunne forlenge fødselsforeløpet, og i tillegg øke sannsynligheten for forløsning med tang/vakum.
Skrevet 05 mai 2012 - 22:33
Jeg syns absolutt det er best å føde med epidural. Jeg var heldig og epdiduralen satt helt perfekt. Hadde ikke vondt på pressriene engang.
Skal jeg føde igjen vil jeg ha epidural.
Jeg tror ikke det blir flere barn for min del, jeg vil aldri føde uten epidural igjen. Man kan ikke garantere at man får.
Skrevet 05 mai 2012 - 22:40
Skrevet 05 mai 2012 - 22:49
Fødselen med epidural var selvsagt den værste (hvis ikke hadde jeg jo ikke behøvd epidural). Holdt på nesten et døgn med helt sinnssyke, men dessverre lite effektive, rier. Fikk i etterkant vite at jordmor hadde gjort en del feilvurderinger, og at jeg skulle hatt drypp med rieforsterkende på et mye tidligere tidspunkt. Da jeg nådde 5 cm. åpning hadde jeg holdt på i mange timer allerede og var utslitt. Da jeg endelig fikk epidural var det som å komme til himmelen.
Fødsel nummer to gikk som en drøm, fire timer og det meste gikk lett som en plett (med unntak av å presse ungen ut på slutten, det var like jævlig som sist).
Skrevet 05 mai 2012 - 22:56
Jeg har født to barn.. begge uten smertestillende.
Og det var fordi jeg syns at riene er "ok". følte ikke noe behov for smertestillende. selvsakt kjempe mega vondt. men alikavel. vet ikke det gjekk greit.
Jeg er forresten den her inne som har skrevet om at jeg ønsker KS, men overlegen sier nei. Jeg har nå tilogmed snakket med to ulike sykehus.
Og de anbefaler meg å gå i fødsel der jeg får epidural tidlig i fasen.
Dette fordi jeg skal være rolig. og de sier at om jeg skulle få akutt ks, så er epiduralen allerede der..
fødsel 1: rier i 6 døgn, der jeg hadde 4 cm åpning den 5 dagen og 7 den 6 dagen. måtte få drypp, og barnet ble forløst med vakum to timer senere.
fødsel 2: Rier i 24 timer, pressrier i 1-2 timer. Barnet ble forløst med HøY vakum, etter legen har vært gjennom fødselskanalen med sin hand for å dra ut barnet sin hand ført. Barnet hadde et hodeomkrets på 39.5
Men må si jeg er usikker på å ta imot epiduralen, spesielt når fødselen kan gå tregere, og kan bli kompikasjoner av det.
(er liksom det jordmødre og overlegen sier jeg skal slippe)
SO om de kan love noe som helst.
Hi
Skrevet 05 mai 2012 - 23:30
Andre fødsel var uten, men det var kun fordi at det gikk så fort at jeg ikke rakk å få epidural. Ikke noen verre fødsel egentlig.
Men den store forskjellen merket jeg i tiden etterpå. Kom meg MYE raskere etter fødselen uten. Var kjapt i fin form og følte at jeg ikke trengte å "plages" i ettertid, heller kose meg med babyen
Skrevet 05 mai 2012 - 23:39
b_a_b_y_ skrev 05 mai 2012 - 23:30:
Andre fødsel var uten, men det var kun fordi at det gikk så fort at jeg ikke rakk å få epidural. Ikke noen verre fødsel egentlig.
Men den store forskjellen merket jeg i tiden etterpå. Kom meg MYE raskere etter fødselen uten. Var kjapt i fin form og følte at jeg ikke trengte å "plages" i ettertid, heller kose meg med babyen
Jeg har motsatt erfaringer som deg.
Etter fødselen der jeg endelig fikk epidural, kunne jeg løpt maraton rett etterpå følte jeg. Enda fødselen var laaaang og hard.
Etter fødsel nummer to, som gikk enkelt og greit på fire timer uten behov for bedøvelse så var jeg helt pudding etterpå. Klarte ikke å gå fra fødestua til barsel, og måtte gå med sånt stativ til å støtte meg på hele tiden mens jeg var på barsel. Ble utslitt av å gå til matsalen. En uke senere ble jeg totalt utslitt av en kort spasertur.
Merkelig egentlig. Burde jo vært omvendt.
Skrevet 05 mai 2012 - 23:45
Anonym bruker skrev 05 mai 2012 - 23:39:
b_a_b_y_ skrev 05 mai 2012 - 23:30:
Jeg har motsatt erfaringer som deg.
Etter fødselen der jeg endelig fikk epidural, kunne jeg løpt maraton rett etterpå følte jeg. Enda fødselen var laaaang og hard.
Etter fødsel nummer to, som gikk enkelt og greit på fire timer uten behov for bedøvelse så var jeg helt pudding etterpå. Klarte ikke å gå fra fødestua til barsel, og måtte gå med sånt stativ til å støtte meg på hele tiden mens jeg var på barsel. Ble utslitt av å gå til matsalen. En uke senere ble jeg totalt utslitt av en kort spasertur.
Merkelig egentlig. Burde jo vært omvendt.
Skrevet 06 mai 2012 - 01:33
Skrevet 06 mai 2012 - 06:37
Anonym bruker skrev 05 mai 2012 - 22:33:
Jeg syns absolutt det er best å føde med epidural. Jeg var heldig og epdiduralen satt helt perfekt. Hadde ikke vondt på pressriene engang.
Skal jeg føde igjen vil jeg ha epidural.
Jeg tror ikke det blir flere barn for min del, jeg vil aldri føde uten epidural igjen. Man kan ikke garantere at man får.
Kan tilføye at jeg har raske fødsler, og vonde rier. Jeg innbiller meg litt at riene er sterke og effektive, at det er derfor de er så vonde.
1.fødsel med epidural
2.fødsel uten
3.fødsel med epidural
Ikke i tvil om at jeg vil ha epidural igjen om situasjonen skulle by seg. Fødselen har gått fort selv om jeg fikk epidural.
Første fødsel stoppet riene litt opp 1 times tid og jeg fikk drypp.
Jeg syns ikke det var noe problem. Selve tiden første gang ble alikevel 7 timer. Syntes ikke det var så ille
2.fødsel 3,5 time
3. fødsel 3,5 time med epidural
Skrevet 06 mai 2012 - 06:49
Skrevet 06 mai 2012 - 06:51
Den andre fødselen gikk så fort at det ik ble tid til epidural. Veldig intenst, men gikk iallefall fort.
Vet ikke hvilken jeg syns var best/verst, men jeg tar uansett gladelig imot epidural om jeg får sjansen ved en eventuell tredje gang:-)