Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Noen som har født en gang uten epidural og en gang med?

• Logg inn for å svare
27 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 22:08

Hva var annerledes med?
Hvordan virker den og hva føler du?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 22:12

Jeg har gjort det, og fødselen med epidural var den verste, desidert! Måtte få drypp fordi alt stoppa opp når jeg fikk epidural, og det hele endte med tangforløsning..AUUU

Andre fødsel uten noe smertestilende var såklart også kjempevond, men en drøm i forhold!

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 22:16

Jeg har prøvd begge deler. Jeg fikk epidural mot slutten første gangen. Det gjorde at jeg fikk slappet av og hentet inn litt krefter etter en lang fødsel før siste fasen.
Jeg hadde den på under pressriene og, kjente de godt og fikk presset ut babyen raskt.
2 gangen ble det mer kaos og mye mer intenst på slutten. fødselesopplevelsen ble ikke like positiv.

For meg virket den perfekt og jeg vil definitivt valgt det neste gang, men ikke alle er like heldige.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 22:17

Ja.
Fødsel med epidural ( overdose av den som gjorde meg nesten utav stand til å gå), var et helvete når pressriene kom...kontrasten var stor fra å ikke kjenne noe til å kjenne ALT.
Siste fødsel, helt uten smertestillende, det var en DRøM.

Nå skal jeg ikke ha flere barn, men om jeg skulle hatt så hadde jeg tatt naturlig fødsel, hadde nektet å få epidural.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 22:20

Fødselen med epidural var grusom. Den tok rietoppene. Men alt stoppet opp, drypp hadde jeg fra før på full gass. Pga. dryppet og liten fremgang tror jeg det ble for mye kludring i det naturlige forløpet at babyen stod fast og måtte ut først med å lirkes med legens arm i babyens skulder for å få tak med tanga. Pressinga var grusom. Har hatt to fine fødsler uten smertestillende etterpå. Kunne aldri valgt epidural av fri vilje.

#6 AnonymeAnine

AnonymeAnine

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 141 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 22:22

Jeg fikk min første med epidural pga. at jeg hadde dagevis med inneffektive rier så jeg var sliten. Nestemann kom med litt lystgass (ble kvalm av den). Sistemann kom med litt lystgass. Epiduralen var rett og slett herlig fordi jeg hadde to dager med smerter, men alt tar jo litt lengre tid når man har epidural. Smertene ble borte og det var jo herlig. Kjente det godt da ungen skulle ut, da. Jeg måtte også ha riestimulerende men vet ikke om det var pga epiduralen. Med andremann var smertene bare sååå jævlige at jeg mistet all kontroll og skrek og bar meg. Min tredje fødsel var enkel og fin. Jeg hadde full kontroll og trengte ikke smertestillende, bortsett fra litt lystgass. Men så var jo min yngste sønn mye mindre enn brødrene sine:-) dette ble sikkert litt rotete, er trøtt. Natta.

#7 ormeynglet

ormeynglet

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 121 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 22:24

Har 4 barn, en keisersnitt, en med epidural og to uten. Den med epidural var uten tvil den værste! Fikk epidural pga laaaang åpningstid, var utslitt på dag 4. Gjorde godt der og da, men måtte til slutt ta vakum, mistet over 2 liter blod og måtte til operasjon etterpå.

Var nok ikke bare epiduralen som skapte problemer, men fikk skrekken. De to neste fødslene var vonde, men mye enklere og bedre tross alt. Og ikke minst så gikk alt mye kjappere. Den 4. var som tatt ut av fødselsoppskriftsboka, kroppen tok over, hjernen koblet ut, følte meg som et dyr. Ble ikke ordentlig vondt før ca en 20 min før ungen kom ut. Var reneste løvinnen skal jeg si deg:)

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 22:31

En med og to uten.

Med: Ingen følelse av kontakt med kroppen, kjente ikke forskjell på vanlige rier og pressrier... stoppa opp, drypp osv.... endte med tang, vakuum og hele pakka.... I tillegg var jeg ikke helt meg selv på et par-tre dager...

Uten: kjempe-kjempevondt, men full følelse med kroppen og følte hva jeg skulle gjøre. Etterpå var det litt mat og drikke, og kroppen var "til stede" igjen!

Konklusjon? UTEN - uten tvil!!!!!!!

Nå skal det sies at de to siste fødslene var styrtfødsler på ca 2 timer, og at nr 1  varte godt 35 timer..... så skal ikke si jeg hadde klart de samme voldsomme smertene i alle de timene......

Tror det er vanskelig å gi andre råd fordi alle fødsler er forskjellige. Det samme er vår smerteterskel..
Anbefaler å gå til fødsel med åpent sinn og bestemme seg underveis uavhengig av hvilke "gode råd" man har fått. Ingenting er på noen måte et nederlag uansett.!

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 22:33

Har akkurat samme erfaring som hun over her. Min første fødsel var helt forferdelig, og jeg er overbevist om at det var epiduralen som gjorde at det gikk som det gikk. Etter at jeg fikk epiduralen så stoppet riene opp, og jeg fikk drypp for å få fortgang på fødselen igjen. Riene ble da intense og omtrendt uten stopp. Fikk aldri pressrier og prøvde å presse ut jenta vår i 1 og 1/2 time før hun til slutt ble tatt med vakum. Ble klippet men fikk likevel en total ruptur. Den første ukene etter fødselen var et mareritt. Kunne verken sitte eller gå uten at det verket i stingene, og det tok flere uker før jeg var bra igjen, og før jeg kunne sitte rett og og ned på en stol. Mistet også mye blod, så jeg var i tillegg svimmel og uvel. Bare tanken på den tiden gjør meg fremdeles uvel:(

Har nå født nummer to, uten epidural, og det var rett og slett en drømmefødsel!:) Var overbevist om at det var epiduralen som ødela sist, så jeg hadde på forhånd bestemt meg for at jeg IKKE skulle ha epidural denne gangen, uansett hvor vondt det var. Fødselen gikk over all forventning, og jeg slapp unna med bare utvendige sting denne gangen:) Kjempefornøyd!:) Litt ubehagelig med stingene denne gangen også, men jeg kunne faktisk sitte samme dag, og det beste av alt (med unntak av gutten vår;)), jeg var i stand til å ta meg en dusj rett etter fødselen!

Vet det er mange som har hatt fine fødsler med epidural også, men jeg tror at det også er mange som får komplikasjoner som følge av epiduralen. Skulle ønske sykehuset hadde informert meg første gang jeg fødte om at epiduralen kunne forlenge fødselsforeløpet, og i tillegg øke sannsynligheten for forløsning med tang/vakum.

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 22:33

Jeg har hatt 3 fødsler. 2 med epidural og 1 uten.
Jeg syns absolutt det er best å føde med epidural. Jeg var heldig og epdiduralen satt helt perfekt. Hadde ikke vondt på pressriene engang.
Skal jeg føde igjen vil jeg ha epidural.
Jeg tror ikke det blir flere barn for min del, jeg vil aldri føde uten epidural igjen. Man kan ikke garantere at man får.

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 22:40

Ja, en med og en uten. Den siste, uten var uten tvil den værste. Ikke selve riene, men pressingen. Vet ikke om det var fordi den siste var en stjernekikker, men det var rett og slett helt jævlig! Grøsser når jeg tenker på det! Skulle gjerne hatt en nr 3, men neimen ikke så sikker etter den fødselen der. :(

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 22:49

Første fødsel fikk jeg epidural, andre fødsel fikk jeg ikke epidural.

Fødselen med epidural var selvsagt den værste (hvis ikke hadde jeg jo ikke behøvd epidural). Holdt på nesten et døgn med helt sinnssyke, men dessverre lite effektive, rier. Fikk i etterkant vite at jordmor hadde gjort en del feilvurderinger, og at jeg skulle hatt drypp med rieforsterkende på et mye tidligere tidspunkt. Da jeg nådde 5 cm. åpning hadde jeg holdt på i mange timer allerede og var utslitt. Da jeg endelig fikk epidural var det som å komme til himmelen.

Fødsel nummer to gikk som en drøm, fire timer og det meste gikk lett som en plett (med unntak av å presse ungen ut på slutten, det var like jævlig som sist).

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 22:56

Takk for gode svar :)

Jeg har født to barn.. begge uten smertestillende.
Og det var fordi jeg syns at riene er "ok". følte ikke noe behov for smertestillende. selvsakt kjempe mega vondt. men alikavel. vet ikke det gjekk greit.

Jeg er forresten den her inne som har skrevet om at jeg ønsker KS, men overlegen sier nei. Jeg har nå tilogmed snakket med to ulike sykehus.

Og de anbefaler meg å gå i fødsel der jeg får epidural tidlig i fasen.
Dette fordi jeg skal være rolig. og de sier at om jeg skulle få akutt ks, så er epiduralen allerede der..

fødsel 1: rier i 6 døgn, der jeg hadde 4 cm åpning den 5 dagen og 7 den 6 dagen. måtte få drypp, og barnet ble forløst med vakum to timer senere.

fødsel 2: Rier i 24 timer, pressrier i 1-2 timer. Barnet ble forløst med HøY vakum, etter legen har vært gjennom fødselskanalen med sin hand for å dra ut barnet sin hand ført. Barnet hadde et hodeomkrets på 39.5

Men må si jeg er usikker på å ta imot epiduralen, spesielt når fødselen kan gå tregere, og kan bli kompikasjoner av det.
(er liksom det jordmødre og overlegen sier jeg skal slippe)
SO om de kan love noe som helst.

Hi

#14 b_a_b_y_

b_a_b_y_

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 171 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 23:30

Jeg har også hatt en av hver. Kunne nok ikke valgt det bort på førstemann pga tilstandene som var da, men har nok en del av de samme opplevelsene som de over her. Lengre fødsel og rier som stoppet opp.
Andre fødsel var uten, men det var kun fordi at det gikk så fort at jeg ikke rakk å få epidural. Ikke noen verre fødsel egentlig.

Men den store forskjellen merket jeg i tiden etterpå. Kom meg MYE raskere etter fødselen uten. Var kjapt i fin form og følte at jeg ikke trengte å "plages" i ettertid, heller kose meg med babyen :)

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 23:39

Vis innleggb_a_b_y_ skrev 05 mai 2012 - 23:30:

Jeg har også hatt en av hver. Kunne nok ikke valgt det bort på førstemann pga tilstandene som var da, men har nok en del av de samme opplevelsene som de over her. Lengre fødsel og rier som stoppet opp.
Andre fødsel var uten, men det var kun fordi at det gikk så fort at jeg ikke rakk å få epidural. Ikke noen verre fødsel egentlig.

Men den store forskjellen merket jeg i tiden etterpå. Kom meg MYE raskere etter fødselen uten. Var kjapt i fin form og følte at jeg ikke trengte å "plages" i ettertid, heller kose meg med babyen :)

Jeg har motsatt erfaringer som deg.
Etter fødselen der jeg endelig fikk epidural, kunne jeg løpt maraton rett etterpå følte jeg. Enda fødselen var laaaang og hard.

Etter fødsel nummer to, som gikk enkelt og greit på fire timer uten behov for bedøvelse så var jeg helt pudding etterpå. Klarte ikke å gå fra fødestua til barsel, og måtte gå med sånt stativ til å støtte meg på hele tiden mens jeg var på barsel. Ble utslitt av å gå til matsalen. En uke senere ble jeg totalt utslitt av en kort spasertur.

Merkelig egentlig. Burde jo vært omvendt.

#16 b_a_b_y_

b_a_b_y_

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 171 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 23:45

Vis innleggAnonym bruker skrev 05 mai 2012 - 23:39:

Vis innleggb_a_b_y_ skrev 05 mai 2012 - 23:30:

Jeg har motsatt erfaringer som deg.
Etter fødselen der jeg endelig fikk epidural, kunne jeg løpt maraton rett etterpå følte jeg. Enda fødselen var laaaang og hard.

Etter fødsel nummer to, som gikk enkelt og greit på fire timer uten behov for bedøvelse så var jeg helt pudding etterpå. Klarte ikke å gå fra fødestua til barsel, og måtte gå med sånt stativ til å støtte meg på hele tiden mens jeg var på barsel. Ble utslitt av å gå til matsalen. En uke senere ble jeg totalt utslitt av en kort spasertur.

Merkelig egentlig. Burde jo vært omvendt.
Merkelig ja, men det understreker vel bare hvor forskjellige vi er :)

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 01:33

Ser epiduralen får skylda for mye her. Men mange fikk epidural v fleste fødsel og flere uten neste gang. Andregangs fødsel er jo noe heeeeelt annet enn førstegangs fødsel! Kan neppe sammenlignes. Jeg hadde en lang og slitsom første fødsel uten epidural, og opplevde det mamge av dere m epidural beskriver: lang åpningstid, spes fra 7-10 cm i mitt tilfelle, kjente ikke pressetrang, trykka i 1 t og 40 min, totalt utslitt de siste timene av fødselen.  Jm innrømte etterpå at det kunne gått fortere m epidural. Men har ikke opplevd min andre fødsel riktig ennå, går og venter på den i disse dager. Da blir det epi pga tvillinger og seteleie

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 06:37

Vis innleggAnonym bruker skrev 05 mai 2012 - 22:33:

Jeg har hatt 3 fødsler. 2 med epidural og 1 uten.
Jeg syns absolutt det er best å føde med epidural. Jeg var heldig og epdiduralen satt helt perfekt. Hadde ikke vondt på pressriene engang.
Skal jeg føde igjen vil jeg ha epidural.
Jeg tror ikke det blir flere barn for min del, jeg vil aldri føde uten epidural igjen. Man kan ikke garantere at man får.

Kan tilføye at jeg har raske fødsler, og vonde rier. Jeg innbiller meg litt at riene er sterke og effektive, at det er derfor de er så vonde.
1.fødsel med epidural
2.fødsel uten
3.fødsel med epidural

Ikke i tvil om at jeg vil ha epidural igjen om situasjonen skulle by seg. Fødselen har gått fort selv om jeg fikk epidural.
Første fødsel stoppet riene litt opp 1 times tid og jeg fikk drypp.
Jeg syns ikke det var noe problem. Selve tiden første gang ble alikevel 7 timer. Syntes ikke det var så ille
2.fødsel 3,5 time
3. fødsel 3,5 time med epidural

#19 Dorrimor ♂♂

Dorrimor ♂♂

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 317 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 06:49

Jeg brukte også epidural under første fødsel. Etter ca 8timer kom riene så tett at jeg ikke klarte å slappe av mellom riene og derfor spente meg. D kjentes derfor ut som jeg ikke hadde ristopp i d hele tatt. Ble anbefalt epidural da lystgass ikke fungerte, og etter enda en time ga jeg etter. D er d lureste jeg har gjort, tror ikke jeg hadde født på en stund uten den. Tok vekk 90prosent av smertene og jeg klarte å spise og slappe av. Mulig fødselen gikk litt saktere, m eneste ulempen for min del var at jeg var litt slapp i føttene noen timer etter fødselen, m d kan også ha kommet av blodtap. M nr to brukte jeg ikke epidural. D var en mye lettere fødsel slik nr to ofte er, og følte derfor at jeg var mer tilstede. Man mister jo litt av fødselsopplevelsen m epidural, m d var verdt under min første fødsel! To helt forskjellige fødsler, to ulike framgabgsmåter og jeg er glad jeg valgte d jeg valgte begge gangene!!

#20 Gammelamazon

Gammelamazon

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 46 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 06:51

Første med, og den andre uten. Begge fødslene var helt udramatiske. Første gangen var ganske langvarig, og det var helt fantastisk å få epidural! Fra hevete til himmel på mindre enn fem minutter:-) epiduralen hadde ikke innvirkning på riene, og hadde fin fremdrift.

Den andre fødselen gikk så fort at det ik ble tid til epidural. Veldig intenst, men gikk iallefall fort.

Vet ikke hvilken jeg syns var best/verst, men jeg tar uansett gladelig imot epidural om jeg får sjansen ved en eventuell tredje gang:-)