Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Noen her som har tatt slankeoperasjon??gastric bypass... lurer på noe...

• Logg inn for å svare
16 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 11:47

har søkt ,og allerede vært på sykehuset 1 gang,. skal dit tilbake på fredag og da til en ernæringsekspert. deretter skal til fysio i juni..
men hvorfor skal man til fysio egentlig?
og er det sånn at det nå går fortløpende til operasjonen eller? er jo på sykehuset hver mnd nå og lurer egentlig på om noen som vet hvor lang tid det egentlig vil ta før man ligger på operasjonsbordet,
vet det kan ta tid men noen som har vært borti dette? og kan dere forklare processen?
litt surrete innlegg kanskje men håper dere skjønner :):)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 12:32

Jeg har tatt operasjonn privat og da var det aldri snakk om noe fysio verken før eller etter. Men er sikkert noe annet gjennom det offentlige. ;) Har ikke vært gjennom den prosessen så kan dessverre ikke være til så mye hjelp der :)

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 12:50

Jeg har også tatt GBP, men privat. Gikk bare ca tre uker fra jeg bestemte meg til jeg lå på operasjonsbordet:) Jeg var heller ikke hos fysio. Skjønner ikke helt hvorfor du skal det men....

Spør på forumet for vektopererte, der er det mange som har tatt både privat og offentlig.
Link til forumet her: http://www.vektoperasjon.no/forum/

#4 Tyttebærsyltetøy

Tyttebærsyltetøy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 88 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 13:28

Du skal til fysio som endel av det tverrfaglige opplegget med livstilsendring. Her inngår gjerne lege(indremedisiner), psykolog, sykepleier, ernæringsfysiolog og fysioterapeut.
Har du blitt godkjent for operasjon enda? Det er ikke alle som får. Div psykiske plager, alkoholproblemer og andre faktorer kan gjøre at du ikke får operasjon. Du må også være skikkelig motivert, dette er en operasjon som krever mye av deg!

Hvordan opplegget er, og hvor lang tid det tar før du ligger på operasjonsbordet varierer fra sykehus til sykehus. Jeg vet sånn ca opplegget på Aker, Tønsberg og Sørlandet. Hvor skal du opereres?

#5 Pento

Pento

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 412 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 13:59

Jeg jobber innimellom på opr stuer der det blir utført slankepperasjon ( gastric bypass) skjønner ikke at noen vil seg selv så vondt. Kosttilskudd, vitamintilskudd, aldri spise ett normalt måltid med mat mer. Noen får mangelsykdommer og dumpingsyndrom. Trening og mindre mat fungerer jo akkurat like godt.
Anonym1

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 15:08

hvor mye veide dere som fikk privat (BMI) og hvor mye kostet det?

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 15:32

Vis innleggkanskje en til? skrev 05 mai 2012 - 13:59:

Jeg jobber innimellom på opr stuer der det blir utført slankepperasjon ( gastric bypass) skjønner ikke at noen vil seg selv så vondt. Kosttilskudd, vitamintilskudd, aldri spise ett normalt måltid med mat mer. Noen får mangelsykdommer og dumpingsyndrom. Trening og mindre mat fungerer jo akkurat like godt.

Så utrolig lite gjennomtenkt svar!
Dette vet du tydeligvis veldig lite om!

For det første, om man har levd med overvekt hele livet så er det ingen problem i det hele tatt å ta noen vitaminer hver morgen. Dumping er et hjelpemiddel som jeg er glad for å ha! Stopper meg fra å overspise fett og sukker. Og dette vet man helt klart om før man tar operasjonen...

I dag 4 år etter spiser jeg normale porsoner. Små,men normale. Jeg kan spise alt men i små mengder.
Og det er jo hele poenget også!
Jeg skal aldri overspise igjen eller leve på fett og sukker. Derfor er operasjonen et hjelpemiddel.

Nå har jeg gått ned 50 kg. Er normal vektig. Har et super flott liv. Ja jeg tar noen vitaminer hver morgen, ja jeg blir uvel OM jeg spiser feil og JA jeg hadde gjort det om igjen i morgen...

Som med alle operasjoner kan det oppstå komplikasjoner.
Men de aller fleste kommer bedre ut av en slik operasjon...

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 15:35

Vis innleggAnonym bruker skrev 05 mai 2012 - 15:08:

Jeg tok operasjon privat på Aleris.
Veide 108 kg og er 1.68 høy.
Hadde da en BMI på 38,5 tror jeg.

Kjempe fornøyd.
2 år etter veide jeg 59 kg.
Veier nå 63-64 kg og der har jeg ligget stabilt i 2 år :)

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 15:39

Vis innleggAnonym bruker skrev 05 mai 2012 - 11:47:

har søkt ,og allerede vært på sykehuset 1 gang,. skal dit tilbake på fredag og da til en ernæringsekspert. deretter skal til fysio i juni..
men hvorfor skal man til fysio egentlig?
og er det sånn at det nå går fortløpende til operasjonen eller? er jo på sykehuset hver mnd nå og lurer egentlig på om noen som vet hvor lang tid det egentlig vil ta før man ligger på operasjonsbordet,
vet det kan ta tid men noen som har vært borti dette? og kan dere forklare processen?
litt surrete innlegg kanskje men håper dere skjønner Postet bilde :)

Er det offentlig eller privat?
Jeg opererte meg privat på Aleris.
Fra jeg var på konsultasjon til jeg ble operert tok det 3 uker.
Ingen diett og ingen undersøkelse imellom.
Men nå var jeg ikke ekstremt stor heller.

Vet at det er veldig mange runder med diverse veiledning før man får operasjonen offentlig. Har hørt om flere som har brukt 2-3 år fra konsultasjon til de ble operert... :(

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 15:40

Vis innleggAnonym bruker skrev 05 mai 2012 - 15:35:

Kjempe fornøyd.
Veier nå 63-64 kg og der har jeg ligget stabilt i 2 år :)
Husker du hva du måtte betale?

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 16:25

Til å jobbe med dette vet du veldig lite om det.
Jeg ble operert for snart 4 år siden, har gått ned 70 kg og kan spise helt normal mat, mindre porsjoner -men overraskende mye med tanke på magesekken min.
Du vet tydeligvis veldig lite om ekstrem overvekt

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 16:55

Vi seg selv så vondt? Tror du virkelig ikke at folk som tar denne operasjonen har tenkt på hva dem går til?
Du bør være forsiktig med hva som velter ut av kjeften din.
At man aldri kan kan spise et normalt måltid igen er bare tull, spiser helt normalt flere ganger om dagen her i allefall.
Og hva så om man tar kosttilskudd? Det er det mange ikke opererte som gjør også.

Trening og mindre mat fungerer like godt? Hva tror du de ekstremt overvektige ikke har fått til før operasjon da?

Idiot...

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 17:04

Kanskje du burde finne deg en annen jobb.  Dette har du tydeligvis ikke kunnskap om! Og langt mindre kunnskap om hvordan det er å leve i etterkant av en slik operasjon!

Jeg hadde gladelig tatt operasjonen en gang til! Beste avgjørelsen jeg noen gang har tatt for egen helse, for meg  både fysisk og psykisk og ikke minst for å være en aktiv forelder for mine barn.

Skal ikke ramse opp alt jeg prøvde før jeg tok operasjonen for å gå ned. Men operasjonen gjorde i alle fall at jeg gikk ned 47 kg på 11 mnd. gikk fra BMI på 40 til 21 på 11 måneder. Beste invetsteringen jeg noen gang  har gjort for meg selv!

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 17:10

Jeg veide  rett over 100kg da jeg tok operasjonen. Hadde da BMI på 39, 6 tror jeg det var. På 11 måneder hadde jeg BMI på 21. Jeg betalte kr 98.000,- på KFK AS (Gjøvik)

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 17:13

Hei HI

Jeg er kommet like langt som deg i prosessen, dvs nettopp hatt første opplegg på sykehuset. Nå bor jeg i midt-norge og mitt sykehus er det sykehuset med kortest ventetid i hele landet (Namsos).

Gruppen min har fått beskjed om at dersom vi ikke må til videre utredning så kan vi forvente operasjon allerede ila høsten. Videre utredning er f.eks psykolog, øNH, eller som de har sagt til deg; fysio. Dette gjør de hos enkelte hvis de er usikre på om du virkelig er klar fysisk og mentalt for en slik operasjon. Dette blir bestemt av det tverrfaglige teamet, og som jeg har forstått det så er det dette de vurderer nå mellom første og andre samling på sykehuset. Jeg er veldig spent... for da sykepleieren hørte at jeg snorker en del så hintet hun evt time hos øNH. Jeg sliter også med angst, så kanskje sender de meg til psykolog. Dette kan jeg ikke bestemme selv, jeg må bare følge teamets ordre. Jeg vet jo at det er til mitt eget beste.

Hvis du vil vite hvor fort prosessen går for deg, hvorfor ikke bare ringe sykehuset og spørre? For det er jo ikke noe mye vits i å gjette, og det er ulike rutiner fra sykehus til sykehus. Hadde du soknet til mitt sykehus hadde det mest sannsynlig blitt opr ila høsten på deg.

Men du.. lykke til da :)

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 08:17

Vis innleggAnonym bruker skrev 05 mai 2012 - 15:40:

Vis innleggAnonym bruker skrev 05 mai 2012 - 15:35:

Kjempe fornøyd.
Veier nå 63-64 kg og der har jeg ligget stabilt i 2 år Postet bilde
Husker du hva du måtte betale?

Jeg betalte 138.000 kr for 4 år siden.
Beste investeringen jeg noen gang har gjort! ;)

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 072 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 17:14

Hi her.
takk for alle svar.
Nei jeg har ikke råd til privat operasjon desverre :( så blir offentlig.

For meg er det den eneste løsningen fordi jeg har prøvd alt og det funker ikke lengre med jojo slanking,.er lei og vil ha operasjon
Hadde jeg hatt råd hadde jeg selvfølgelig tatt privat men som sagt det har jeg ikke akkurat nå.
Har egentlig blitt henvist i februar i fjor men først nå i mars fikk jeg 1 time i tønsberg og skal dit som sagt denne uken og neste måned igjen da til fysioterapeut.
Jeg er klar for operasjon men har ikke noe særlig lyst å vente leeenge ,vet at jeg må det men... hehe.ikke så mye tålmodighet her i gården;P
flere som jeg kjenner har fått operasjon i Tønsberg 4 mnd respektive 1 år fra de var der første gangen.

hilsen hi