Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hjelp! Søster på14 er lagt inn og mora mi er den store feilen! Men ingen ser det!!

• Logg inn for å svare
28 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 06:58

Skal prøve og være kort...

Har en søster på 14 år som i flere år er mishandlet av sin far... for noen år siden fikk hun bo fast hos mor uten å lenger se sin far. (vi har samme mor)

Jenta trengte trygghet, støtte, familie, en klem.... men etter litt skeia mamma ut - som alltid! Hun og mannen hennes er på byen hver helg, ferier hit å dit, har med seg folk hjem, fest og fyll.... og jenta blir sittende alene hjemme eller på rommet for seg selv når det er fyll i stua. (HVER HELG)

Hun kjøres aldri noe sted, må alltid ta buss, følges ikke opp, går i slitte klær. - til tross for at mamma bruker haugevis med penger på klær selv, drikke osv.

Tidligere i høst begynte hun hos psykolog.. etter en stund ringte lærere fra skolen, hun truer med og ta livet sitt....

frem og tilbake i møter, barnevern, bupp + + noen mnd senere stakk hun av. men kom til rette igjen etter noen dager..

Nå torsdag ble hun funnet på skolen, bevvistløs. Hadde puttet i seg masse masse piller på doen på skolen og ble kjørt i ambulanse til sykehus.

Hvor da min mor drar opp, og drar hjem igjen pga hun hadde hodepine! Orket ikke sitte der hun.

Nå igår hadde mamma vært der oppe, og mener helt klart "det er noe galt" med jenta... og har fått langt henne inn på psykriatisk avd helt til mandag.

Og legen tror vel på det, mens greia er at hun sa til meg - Da vet vi hvor hu er, kan kose oss og dra ut uten å tenke på at hu tar livet av seg!

JEG ER Såå SINT!!!! Hvor skal jeg gå hen for å få det frem, selv mener jeg jenta med en brutal fortid og vold trenger et hjem, uten fyll og alene hjemme helger... hun trenger folk rundt seg, oppfølgelse og kjærlighet! Og det har aldri min mor gitt!

Nytter ikke si noe direkte til moren min, for hun er en lystløgner uten like, finner sine egne teorier og rett og slett en ræv :P

Hvor starter man! Jenta skal ha et hjem!!

Beklager evt skrivefeil.... går litt unna her..

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:00

Kan hun bo hos deg? Besteforeldre? Om hun er 14 er det ikke så lenge til hun klarer å bo selv.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:05

Om hun er lagt inn på en psykiatrisk Avd, hva med å snakke med de ansatte der om forholdene hjemme? Eventuelt barnevernet?
Bare noen tanker siden det ikke ser ut til at hun har det bra hjemme.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:05

Jo har tenkt på det, men hvordan skal jeg klare og forsørge en til.. Vi har 3 barn, og akkurat husrom nok til oss.. ikke råd til større leilighet. Og heller ikke noe merlig mer å rutte med hva vi har nå... Hun har ikke kontakt med noen på faren sin side. Og på vår side har hun kun en bestemor igjen, men hun er for gammel til og klare å ha hun boende hos seg..

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:07

Jo jeg tenkte på det, men ringe opp da? Vil gjerne forklare det, men lurer på hvem jeg skal kontakte... HI

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:11

Jeg vil ikke tro at moren klarer å skjerpe seg nok til å ha hende boende med en gang, men jeg ville også absolutt koble inn barnevernet for å rydde i hjemmet.. Farens side er vel uansett utelukket.

Kanskje du klarer å huse søsteren din for en periode til ting bedrer seg hjemme? Vil anta at du får tilskudd til dette - foreldrene må vel fortsatt betale for barnet sitt (dette har jeg ikke peiling på, men pappaen betaler jo barnebidrag, så dette kan dere kanskje få fra både mammaen og pappaen). Stakkars jente! Høres ut som om hun ikke har det helt lett og kunne trengt omsorg fra noen hun kan stole på.

Hilsen #2

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:11

Hmm, vil en ikke kunne motta støtte om en tar inn ett barn gjennom barnevern eller lignende? Regner med en må gå gjennom noen, siden en ikke akkurat bare kan hente barnet uten noen som helst godkjenning.

#8 Silverpants

Silverpants

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 795 Innlegg:
  • StedOSLO

Skrevet 05 mai 2012 - 07:12

Snakk med barnevernet og skjekk om du kan få hjelp økonomisk.
Men nå vet jeg ikke hvor gammel du er  HI, men kankje søsteren din hadde hatt godt av og få et hjem hvor det er et par godt voksene foreldre. Hvor hun kan få være eneste barn og få masse positiv oppmerksomhet?

Lykke til med søsteren din. Håper dere får hjelp.

Gi søsteren din en ekstra god klem neste gang du ser henne og litt av den er fra meg.

#9 Lillchris

Lillchris

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 141 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:13

stakkers søsteren din! Bra hun har en storesøster som vil hjelpe og som bryr seg. Men ang at henne kan bo hos deg, jeg tror nok du kan få økonomisk støtte for å forsørge henne, både i form av barnetrygd og barnebidrag. Sjekk opp hvilke muligheter du har og når du har fått en oversikt får du sette deg ned med din mor og fortelle henne hva du vil gjøre for å hjelpe din søster. Håper dere finner utav det og hun får bo hos dere under trygge og kjærlige omgivelser

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:32

Takk, dere.. skal gjøre mitt beste. Er ikkenoe serlig å gå imot sin mor på denne måten, men jeg ble selv kasteball hit å dit fra jeg var 14 år. Selv er jeg 24, vi har 3 barn og et stabilt liv. Så om vi får til skal vi ta oss av henne. Men helt ærlig så hadde hun kanske hatt best av fosterhjem hvor noen har masse tid til henne. Følger opp skole og tar henne med på aktiviterer osv i helgene.

redd vi ikke kan gi helt 100% der, for vi har som sakt 3 bar mellom 1 og 5 år. Og vi må jo fortsatt ha tid til alle.

Skal se hvor langt jeg kommer i helgen nå, men mandag skal det ihvertfall tas noen tlf til barnevernet og få orden på saker og ting ;)  HI

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:33

Dette er ikke lett for noen, men du som voksen MÅ kontakte bÅde barnevern og psyk avd og fortelle hele sannheten for din søsters skyld. De vil da forhÅpentligvis hjelpe henne Å finne et godt sted Å bo og gi henne noe bedre forutsetninger for Å klare livet videre. Hvor i landet bor dere?

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:38

Du kan ringe barnevernsvakten i helgen, og snakke med vakthavende lege der din søster er innlagt i helgen.

#13 Tira

Tira

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 287 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:43

Snakk med barnevernet! Dere vil få penger for å ha henne om dere blir godkjent som fosterhjem for henne. Det er veldig bra betalt å ha ett "fosterbarn", så dere kommer til å råd til å ha henne da.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:43

Vi bor i oslo... Ok, da skal jeg gjøre det nå så fort barna har fått frokosten sin..

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 07:51

Først vil jeg si at i det jeg vil kalle en svært dysfunksjonell familie så er din søster svært heldig: Hun har deg!

Som de andre skriver her: Kontakt barnevernet og ta det derfra. Selv om jenta er 14 år og per definisjon snart vil kunne klare seg selv så er det forskjell på å klare og å klare. Vet hun i det hele tatt hvordan en normal familie er? Har hun nok ballast til å kunne forsvarlig ta vare på seg selv? Jeg vil tro at hun ikke har det og det er flott at du stiller opp!

Lykke til :)

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 08:16

det der er veldig likt hvordan jeg hadde det som barn og jeg reagerte på nesten samme måte som søsteren din. prøvde ikke å ta livet mitt, men jeg truet med det og selvskadet meg voldsomt.. jeg ble akuttplassert på ung.hjem i påvente av å få plass i fosterhjem, noe jeg valgte selv. jeg ville ikke bo hjemme...  og i mitt tilfelle trengte jeg ikke å dele plassen i familien med noen, jeg ville ha de voksne for meg selv.. for å ha muligheten til å være litt barn igjen, noe jeg ikke fikk da jeg var yngre.. og i tillegg gikk jeg i terapi, som resulterte i at jeg hadde noen utbrudd innimellom.. og små barn bør ikke utsettes for det dersom det er mulig.. så jeg ville snakket med barnevernet om et evnt beredskapshjem til søsteren din. frem til de finner et egnet fosterhjem.

#17 ung.mor.89

ung.mor.89

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 110 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 08:48

Vis innleggAnonym bruker skrev 05 mai 2012 - 07:05:

Jo har tenkt på det, men hvordan skal jeg klare og forsørge en til.. Vi har 3 barn, og akkurat husrom nok til oss.. ikke råd til større leilighet. Og heller ikke noe merlig mer å rutte med hva vi har nå... Hun har ikke kontakt med noen på faren sin side. Og på vår side har hun kun en bestemor igjen, men hun er for gammel til og klare å ha hun boende hos seg..

du får ekstra barnetrygd for å ha henne boende hos deg.
du kan vell også søke  gjennombarnevernet for mer støtte til klær og utstyr.
jeg tenker at du er den som ser problemet og det viktig at du ikke gir deg nå. din søster trenger deg.
gå til barnevernet å prat med de. jeg tenker at de er veien å gå.

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 08:52

Då må rett og slett melre fra til barnevernet. Ingen barn har det godt, når de lever i slike forhold som du beskriver. Ta ansvar, og meld i fra til barnevernet om forholdene hjemme.

#19 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 08:58

Vis innleggAnonym bruker skrev 05 mai 2012 - 07:05:

HUn trenger ikke masse penger og masse plass. Hun trenger noen som bryr seg og viser omsorg og kjærlighet. Noe hun sikkert ikke har opplevd før. Hva med å putte to av de tre barna på samme rom for en periode, så får hun et eget rom. Jeg hadde gjort det for søstera mi, og jeg håper søstra mi hadde gjort for meg.

#20 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 567 722 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 09:00

Ring barnevernet, de kan ta tak i dette. Vær dønn ærlig, ingen andre enn du vet hvordan det er hjemme.

Du sier du har vært kasteball i systemet selv, da vet kanskje barnevernet allerede at du hadde en vanskelig oppvekst med den mammaen, da bør terskelen være lav for å hjelpe din søster.