Gå til innhold

"Tvinger " dere barna deres til å si unnskyld etter dem har gjort noe "slemt" mot andre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

selv om de ikke vil,og det da ikke er et ektefølt unnskyld fra barnet deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

 

Vi sier unnskyld her hjemme både til hverandre og til barna når det føles nødvendig. Så lærer barna av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man skal ikke tvinge frem unnskyld, har jeg lest et sted. Men jeg bruker å oppfordre til det:)

Det har kommet etterhvert, som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ilke si jeg tvinger han, men får han til å skjønne at han har gjort noe galt, og bør si unnskyld. Hender seg han venter litt, men når han først sier det er han oppriktig. Han er 3,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tvinger og tvinger...... Tvinger de ikke til å si unnskyld men oppfordrer dem til det og forklarer hvorfor man bør/ skal gjøre det når man gjort noe galt, samt at det kan få konsekvenser ,og hvilke konsekvenser det kan få hvis dem lar være. Synes det er viktig dem lærer seg at man bør si unnskyld lell om man ikke egentlig ønsker det,.

Endret av Cat.68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Nei, jeg tvinger verken egne eller andre barn til å si unnskyld for enhver pris. Men om de gjør noe galt, snakker vi om det og prøver å finne en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør jeg.

jeg snakker med barna om hvorfor de skal gjøre det slik at de forstår det, og de er pent nødt til å unskylde ja!

Heldigvis har jeg (foreløbig i allefall.. ) veldig høflige barn, som faktisk ser ut til å mene det når de ber om unskyldning.

 

hehe, vi satt og spiste middag en dag og pappaen spurte 3 åringen om noe. Hun var opptatt med noe annet og svarte derfor ikke.

En liten stund etter snur hun ser mot pappa, ler litt og sier "beklager pappa, jeg svarte deg ikke"

Veslevoksen liten sak ja :)

 

Vi bruker å si unskyld til hverandre og til barna dersom det trengs, så jeg håper de har fått den biten inn med morsmelken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen synes jeg unnskyld ofte blir brukt som et magisk ord brukt for å slette det en nettopp gjorde. Bruker å ta med meg begge barna vekk fra de andre og la dem fortelle hver sin side av det som har skjedd. Prøver å få dem til å forstå at handlingen hadde en konsekvens for det andre barnet og at det andre barnet er lei seg. Dersom handlingen var umotivert bruker jeg å be det andre barnet trøste, evt hjelpe opp barnet det har dyttet/slått osv. Og gjerne si unnskyld. Men synes det viktigste er å skape forståelse hos begge (og hos meg) for hva som egentlig skjedde. Som regel er det en misforståelse som er skyld i konflikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. jeg har iblant prøvd, men det er ganske umulig å tvinge noen til å si noe de ikke vil. det er liksom ikke mulig å tvinge ord frem. så jeg bestemte meg raskt for at jeg ikke syns akkurat det ordet er så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Vi sier også mye unnskyld og ungene lærer at det er mange situasjoner man skal si unnskyld i. Men det er langt derfra til at barnet alltid skal tvinges til å si unnskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er rask med å si unskyld og forklare når jeg har gjort noe galt. så da lærer han av meg. han er også rask med å si unskyld.

 

noen ganger overdramatiserer jeg, foreksempel om han slår eller dytter eller sier stygge ting man ikke skal si, for at han skal forstå hvor vondt det gjør for mennesker inni hjertet. da blir han helt fra seg av dårlig samvitighet. også snakker vi om det. at alle gjør dumme ting, og at jeg elsker han, slik som han elsker meg selv om jeg gjør dumme ting. men at vi må være snille mot hverandre om vi skal ha det fint sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. I visse situasjoner, der barnet mitt har gjort urett mot andre og det er viktig for den "fornærmede part" å få en unnskyldning, ber jeg barnet mitt innstendig om å beklage. Hvorvidt hun virkelig mener det, blåser jeg en lang mars i der og da - fordi det ikke først og fremst handler om henne, men om den det er begått urett mot. Etterpå tar vi praten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er et viktig ord å kunne bruke. Jeg "tvinger" ungene til å si takk også, selv når de får en gave de ikke blir så veldig glade for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er min jobb å lære barna mine de sosiale kodene. Først og fremst ved å være et godt forbilde, men noen ganger vil de ikke si det uoppfordret (som regel er de veldig flinke her), og om det da ikke er noe som tilsier at de ikke skal unnskylde seg, så "tvinger" jeg dem. Det er slik det er å leve i vårt samfunn. Gjør man noe galt, så unnskylder man seg etterpå, gjør man ikke det faller en litt utenfor og blir sett på som vrang og sær. Derfor synes jeg det er viktig å lære seg å si unnskyld, også om man gjorde noe galt ved et uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør jeg. Når de har slått en annen unge eller dytta, eller knabba leker, så skal de gjøre opp for seg, å si unnskyld.

 

De må ikke tro at de slipper unna alt det gale de gjør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Jeg forteller henne både når hun skal si takk og når hun skal si unnskyld, slik at hun etterhvert lærer når det er på sin plass å si disse tingene. Kan kanskje si at jeg "tvinger" henne uten at jeg helt skjønner hva som menes med det for jeg straffer henne ikke dersom hun absolutt ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Ja. Det er min jobb å lære barna mine de sosiale kodene. Først og fremst ved å være et godt forbilde, men noen ganger vil de ikke si det uoppfordret (som regel er de veldig flinke her), og om det da ikke er noe som tilsier at de ikke skal unnskylde seg, så "tvinger" jeg dem. Det er slik det er å leve i vårt samfunn. Gjør man noe galt, så unnskylder man seg etterpå, gjør man ikke det faller en litt utenfor og blir sett på som vrang og sær. Derfor synes jeg det er viktig å lære seg å si unnskyld, også om man gjorde noe galt ved et uhell.

 

Samme her. Undrer meg veldig over folk som IKKE tvinger barna til å takke for maten, gaven, si unnskyld osv. Ikke noe rart det blir så mange uhøflige ungdommer og unge voksne! Det er foreldrene som primært har ansvar for å lære barna sine de sosiale kodene i samfunnet, og disse ordene som jeg listet opp, er en del av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Det jeg OGSÅ undrer meg over, er dere som sier at hvis barnet blir "tvunget" til Å unnskylde seg, sÅ blir det ikke helhjertet fra barnets side. Tror dere virkelig at alle voksne som sier "unnskyld" mener det av hele sitt hjerte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør jeg.

Er en selvfølgelighet å si visst man har gjort noe ufint.

 

Jeg passer selv på å si det til henne når jeg bør, og forlanger at hun sier det til de det gjelder.

 

Vanlig folkeskikk som må læres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...