Gå til innhold

trives alle med å amme ?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

er det feil å føle at det å amme ikke føles naturlig ?

Må man opprettholde melka siden man får melk pga pumping, men ikke får til ammingen .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er unaturlig, men kan ikke si jeg liker det særlig. Det er bare at alternativet ikke er bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er trivelig når alt går på skinner. Noe det ikke har gjort her. Men allikevel presser jeg meg selv til å gjennomføre det, for morsmelk er jo best, syns jeg iallefall. Og egentlig veldig praktisk..men for å svare på spørsmålet ditt, nei jeg trives ikke med å amme. Gleder meg som en unge på julaften til det er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg slet og en del i begynnelsen med betennelse og sår, men har da kost meg masse når jeg fikk det skikkelig igang :) han er 13 mnd nå og jeg ammer 4-5 ganger i døgnet ennå, men nå er det ikke like kos som det var. han ligger ikke i ro og koser seg ikke slik han gjorde heller.. han tuller mye.. ;) så gir oss nok snart tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre at det er flere som ikke trives , selv om dere allikevel gjør det.

problemet mitt er at jeg ikke syntes det er greit, jeg trives ikke med det, selv om jeg forstår det er naturlig, vi er skapt slik, best for barnet, tenk på alle som vil amme og ikke kan, osv.

jeg klarer f.eks ikke å reise bort og tenke på at jeg skal amme der, jeg liker ikke å få besøk av nær familie å tenke på at jeg må amme mens de er her, ut med puppen for nå er puppen "matstasjon"....

jeg føler jeg ikke kan slutte for " alle" vil jo amme sitt barn og jeg har ingen god " unskyldning" for å slutte siden jeg har melk. Nå pumper jeg, og gir på flaske, men det tar veldig lang tid (pumpe, gi flaske, vaske utstyr) mer praktisk å amme, men.... sukk.... jeg får så utrolig dårlig samvittighet bare ved at jeg tenker at jeg vil gi tillegg, føler jeg er utrolig ego bare for at jeg ikke fixer det, men det er jo best for barnet vårt. barnet er 1 mnd nå, og har fått morsmelk til nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg kjempegodt! Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg hadde det akkurat som deg i starten, hadde helt noia for å amme i offentlighet. Presset meg til å fortsette, og vet du hva - det ble faktisk bare bedre og bedre! Nå er lille 8 mnd og ammer kun 3-4 ganger i døgnet, og jeg syns det er trist, av alle ting :) Amming er superpraktisk og faktisk veldig koselig etter hvert. MEN, dette er ikke ment som ammepropaganda! Det er din kropp og din baby, og du skal gjøre det som føles best for deg :)

 

Det jeg gjorde var at om vi var ute på farten så hadde jeg en stor gulpeklut som jeg dekket til baby/pupp med når jeg ammet (min tok ikke flaske, hadde hun gjort det så hadde jeg nok pumpet og gitt flaske). Når vi hadde besøk her hjemme gikk jeg opp på soverommet og ammet der. Husker jeg grudde meg til hun skulle ha mat, og i starten så ammer man jo konstant også! Men det blir bedre, mye bedre :)

 

Lykke til uansett hva du velger å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller aldri likt det noe særlig, men gjør det for barnets skyld. Har ikke hatt noen ammeproblemer å snakke om, men syntes det var fryktelig slitsomt at hun ville ha hele tiden i starten. Også det med å være sammen med andre...

 

Til å begynne med gikk jeg for meg selv når jeg ammet, men det ble for mye styr når hun skulle spise så ofte, også ble hun aldri ferdig heller, så jeg ble sittende alene hele tiden. Da angret jeg på at jeg hadde gjort det på den måten, for "alle" visste at jeg gikk for meg selv fordi jeg var syntes det var kjipt å amme foran andre, og da ble det jo enda verre å gå over til å gjøre akkurat det.

 

Jeg syntes det ble mye greiere da hun begynte å spise i ca 10 minutter hver tredje time. Da angret jeg ikke på at jeg hadde fortsatt å amme, for DA ble det så greit når man var på tur og sånt, som alle snakket om men som jeg aldri hadde skjønt før. ;) Før det så var det jo bare hemmende, og det hadde vært mye greiere og raskere å kunne gi en flaske, selv med blanding, varming, koking av flasker osv.

 

Så ble jeg jo vant til å amme offentlig etterhvert, sluttet å tenke på det og begynte å se på det kun som mat. Likevel synes jeg det var befriende å begynne å gå for meg selv for å amme igjen da hun ble 7-8 mnd og begynte å bli så opptatt av ting/folk rundt seg at hun ikke hadde tid til å spise. Da hadde jeg en unnskyldning, og nå drikker hun jo melk så fort og så sjeldent at jeg blir ikke isolert av å amme alene sånn som i starten.

 

Så... nå synes jeg amming er helt greit. Det plager meg ikke, bortsett fra litt dårlig samvittighet over at jeg ikke synes det er så koselig som jeg har hørt så mye om... Ser bare på det som mating liksom, akkurat som å gi grøt eller middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, jeg synes det er kjempebra at du har gitt morsmelk til nå selv om du synes ammingen er noe skikkelig styr og pumping er slitsomt. Tommel opp!

 

Jeg er ammehjelper, og innrømmer glatt at jeg i perioder har vært pisslei. Jeg har følt meg bundet, følt at jeg ikke kunne gå ut, å gå ut har vært mer tungvindt enn å være hjemme fordi da måtte jeg pumpe, det har vært vondt, jeg har rett og slett vært lei - hele spekteret av "jeg er leiiiiiiii og dette er kjiiiiipe greier", men også helt uten å ha slitt med brystbetennelser, sopp eller andre "godkjente" grunner til å slutte. (For min del er hovedgrunnen til at jeg ikke har sluttet eller gitt opp at Ungen brutke 3 mnd på å ville ta pupp i det hele tatt (så da fullpumpet jeg) - og da er terskelen min for å gi seg blitt høy, for å si det sånn.) Og jeg har forståelse for alle som føler det samme eller helt andre ting, og slutter å amme!

 

Amming trenger jo ikke være et "alt eller ingenting"-valg. Det går an å amme når du er hjemme hos deg selv, alene, og pumpe når du er borte eller har besøk (ja, det er masse knøl å gjøre det akkurat da!). Det går også an å amme eller pumpe så mye du klarer/orker (å drasse rundt på pumpe hele tiden er jo slitsomt, men produksjonen vil som regel gå en del ned etterhvert dersom man ikke tømmer brystet like ofte som en baby ville gjort), og supplere med MME - noe morsmelk er bedre enn ingen morsmelk!

 

Det kan virke som det er den "offentlige" biten du har mest problemer med? Har du "skikkelig" ammeklær, dvs en god amme-bh som dekker så mye som mulig når du ammer, og en amme-topp/genser over der igjen? Ammeklær finnes i mange varianter og utførelsere, og man må nesten prøve seg litt fram for å finne et design man liker. Jeg synes HM sin løsning er håpløs for oss med store bryster, mens derimot Boob sin funker veldig bra. Jeg synes også en passe vid t-skjorte med et "bellyband" (sånn "tube" til å ha over gravidmagen) under fungerer fint.

 

Det finnes også amme-omslag (nursing cover) av ulike slag, kanskje kan du finne noe du liker på nett? Det går også an å bruke teppe eller et stort sjal, men fordelen med ferdige omslag er at de pleier ha greie løsninger for å feste det slik at det ikke ramler av.

 

Ofte blir det også bedre etterhvert. Barnet ditt er 1 mnd gammelt, alt er fremdeles forholdsvis nytt. Jeg sier ikke at det blir bedre for ALLE, men ofte blir det det.

 

Og det ER helt greit å tenke på det som bare mating. Man oppfyller jo mange behov hos barnet med å amme, men mat er definitivt ett av dem, så det blir ikke feil å tenke på det som mat og ingenting annet om det gjør det enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det er så fantastisk å amme særlig begynnelsen når alt er hormonstyrt er drit. Brystspreng, tette melkeganger, overaktiv utdrivingsrefleks, for mye eller for lite melk. Sist men ikke minsr brystbetennelse... for et styr, og på toppen av alt må du belage deg på skive med leverpostei og vann til frokost, middag og kvelds i 3mnd for at du skal unngå mageknip og ha den minste mulighet for å snike til deg over 3 timers søvn i løpet av natta.... (der er jeg i løpet nå forresten. Ferdig med melkegangene og brystbetennelsen men ikke mageknipen)

 

Likevel er det dette som er mest lettvint, ferdig sterilisert og temperert, ferdig på flekken. Men denne gangen har jeg i tillegg forsikret meg på at babyen også tar flaske.

 

Når de 3 mnd er unnagjort, blir alt så mye bedre. Mageknipen avtar, rutinene kommer på plass og og baby kommuniserer mer.

 

Tror jeg hadde det litt som deg første gang jeg ble mamma, hi. Kunne ikke helt se poenget med alt strevet, og vurderte mme hele tiden i begynnelsen. Men jeg er glad jeg ikke gav opp for det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var fantastisk å amme. Den nærheten jeg følte til mini når hun lå der og alle de gode koselydene hun laget var helt unik. Ville ikke ha vært det foruten! Også så lettvint! Må bare kle seg litt praktisk.

 

Men klart.... den første uka var pyton! Super-ømme, gigantiske Dolly Parton -pupper med blødende sår på brystvortene var IKKE kult, men når jeg fikk hjelp med ammeteknikken og sårene grodde, ble det helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er koselig å amme. Med første var det et sant helvete med såre knopper i månedsvis. Jeg kunne heller ikke legg baby i armkroken og amme, men må holde brystet i en c. Får ikke skjult digre H pupper da.. På ene puppen måtte jeg amme sånn helt til jeg avsluttet ammingen da han var 14 mndr. Da hjelper det lite å kle seg praktisk.. Fikk timesvis med ammeveiledning og teknikk, og alt så helt fint ut. Noen pupper egner seg bare ikke til amming, tenker jeg.

 

Nå sitter jeg med en gutt på fem dager :). Såre pupper som blør, og amming 2. hver time. Når vi har besøk må jeg velge mellom å gå i et annet rom, eller flashe gigapuppene i godt og vel 20 min, fordi babyen sliter med å få tak. Føles ikke mye naturlig nei.. Men når melka kommer, babyen drikker og slutter å gråte, så er det jammen meg tilfredsstillende.

Endret av Ikkesåallerværst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig todelt når det kommer til amming. Jeg fikk en helt grusom brystbetennelse (måtte opereres) og var syk i ukesvis.Når det endelig gikk over, så ble det et slit med økedøgn i dagesvis. Og nå er hun 4 mnd og spiser oftere enn hver andre time - døgnet gjennom. Og det er et slit - for jeg er jo så lei!

 

Men så koser jeg meg veldig innimellom også. Tenker at det er verdt det. Sånn kan det være å ha baby. Priser meg lykkelig for at jeg ammer nå når hun er syk stakkar. Hun tar ikke smokk så det er liksom det jeg har å tilby foruten om nærhet og kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det var helt forferdelig! Vil aldri prøve å gjøre det igjen dersom jeg kan velge. Kan jo velge det bort så skal ikke om ikke det blir en unntakstilstand som krig el. (litt dramatisk da...)

Når jeg nå ser folk som ammer eller film el. kan jeg fort få frysninger og bli småuggen faktisk.

Fikk masse veilidning men mini klarte aldri å få ordentlig tak så valgte å fullpumpe en stund før vi gikk over til mme. Neste gang blir det flaske med en gang, litt usikker ang. pumpingen men skal snakke nøye med jordmor ang. dette før fødsel.

Lykke til med valget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

ja, jeg slet og en del i begynnelsen med betennelse og sår, men har da kost meg masse når jeg fikk det skikkelig igang :) han er 13 mnd nå og jeg ammer 4-5 ganger i døgnet ennå, men nå er det ikke like kos som det var. han ligger ikke i ro og koser seg ikke slik han gjorde heller.. han tuller mye.. ;) så gir oss nok snart tenker jeg.

 

Heisann!

 

Jeg lurer bare på hvor lenge du slet med betennelse og sår?? Og hva du event gjorde for å få det bort??

 

Jeg har en liten en på snart 6 uker og har åpne sår som ikke vil gro! Men har ikke lyst å gi opp ammingen!! Nå gir jeg han MME og pumper meg for å holde prod. ved like i håp om at det gror... noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg slet og en del i begynnelsen med betennelse og sår, men har da kost meg masse når jeg fikk det skikkelig igang :) han er 13 mnd nå og jeg ammer 4-5 ganger i døgnet ennå, men nå er det ikke like kos som det var. han ligger ikke i ro og koser seg ikke slik han gjorde heller.. han tuller mye.. ;) så gir oss nok snart tenker jeg.

 

Heisann!

 

Jeg lurer bare på hvor lenge du slet med betennelse og sår?? Og hva du event gjorde for å få det bort??

 

Jeg har en liten en på snart 6 uker og har åpne sår som ikke vil gro! Men har ikke lyst å gi opp ammingen!! Nå gir jeg han MME og pumper meg for å holde prod. ved like i håp om at det gror... noen forslag?

 

slet med det et par uker.. og ringte ammepoliklinikken på ahus, fikk time og tok tester og fikk tilslutt resept på antibiotika. grunnen til at sårene dine ikke vil gro er nok samme som jeg hadde, gulestafylokokker. så ring på ammepoliklinikken eller legen i morgen og få tatt prøver. du kan også bruke simplex øyesalve på skorpene. så fort du får antobiotika vil sårene gro igjen. kjøp evnt ammeskjold og bruk de til det værste er over :)

håper det går fort over og at ammingen blir bare kos fremover :) men blir det for ille så er det ingen skam å slutte, jeg hadde gitt meg om det ikke hadde blitt bedre når jeg satt med åpne sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg slet og en del i begynnelsen med betennelse og sår, men har da kost meg masse når jeg fikk det skikkelig igang :) han er 13 mnd nå og jeg ammer 4-5 ganger i døgnet ennå, men nå er det ikke like kos som det var. han ligger ikke i ro og koser seg ikke slik han gjorde heller.. han tuller mye.. ;) så gir oss nok snart tenker jeg.

 

Heisann!

 

Jeg lurer bare på hvor lenge du slet med betennelse og sår?? Og hva du event gjorde for å få det bort??

 

Jeg har en liten en på snart 6 uker og har åpne sår som ikke vil gro! Men har ikke lyst å gi opp ammingen!! Nå gir jeg han MME og pumper meg for å holde prod. ved like i håp om at det gror... noen forslag?

 

slet med det et par uker.. og ringte ammepoliklinikken på ahus, fikk time og tok tester og fikk tilslutt resept på antibiotika. grunnen til at sårene dine ikke vil gro er nok samme som jeg hadde, gulestafylokokker. så ring på ammepoliklinikken eller legen i morgen og få tatt prøver. du kan også bruke simplex øyesalve på skorpene. så fort du får antobiotika vil sårene gro igjen. kjøp evnt ammeskjold og bruk de til det værste er over :)

håper det går fort over og at ammingen blir bare kos fremover :) men blir det for ille så er det ingen skam å slutte, jeg hadde gitt meg om det ikke hadde blitt bedre når jeg satt med åpne sår.

 

Hei!

 

Takk for svar. Jeg har nok desverre gått på en antibiotika kur pluss en kur for sopp uten å bli bra, da er det kanskje ikke håp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg slet og en del i begynnelsen med betennelse og sår, men har da kost meg masse når jeg fikk det skikkelig igang :) han er 13 mnd nå og jeg ammer 4-5 ganger i døgnet ennå, men nå er det ikke like kos som det var. han ligger ikke i ro og koser seg ikke slik han gjorde heller.. han tuller mye.. ;) så gir oss nok snart tenker jeg.

 

Heisann!

 

Jeg lurer bare på hvor lenge du slet med betennelse og sår?? Og hva du event gjorde for å få det bort??

 

Jeg har en liten en på snart 6 uker og har åpne sår som ikke vil gro! Men har ikke lyst å gi opp ammingen!! Nå gir jeg han MME og pumper meg for å holde prod. ved like i håp om at det gror... noen forslag?

 

slet med det et par uker.. og ringte ammepoliklinikken på ahus, fikk time og tok tester og fikk tilslutt resept på antibiotika. grunnen til at sårene dine ikke vil gro er nok samme som jeg hadde, gulestafylokokker. så ring på ammepoliklinikken eller legen i morgen og få tatt prøver. du kan også bruke simplex øyesalve på skorpene. så fort du får antobiotika vil sårene gro igjen. kjøp evnt ammeskjold og bruk de til det værste er over :)

håper det går fort over og at ammingen blir bare kos fremover :) men blir det for ille så er det ingen skam å slutte, jeg hadde gitt meg om det ikke hadde blitt bedre når jeg satt med åpne sår.

 

Hei!

 

Takk for svar. Jeg har nok desverre gått på en antibiotika kur pluss en kur for sopp uten å bli bra, da er det kanskje ikke håp!

 

huff da.. nei det er ikke verdt å pine seg for.. du kan prøve simplex øyesalve og ammeskjold noen dager og se hvordan det går, eller la brystene få hvile og gå over på mme. dette må du kjenne på selv. lykke til og håper det går bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Når jeg er hjemme og alene(og samboer da) så trives jeg veldig godt med det ;) Men så fort vi får besøk eller er på besøk så trives jeg ikke med å amme foran folk!! serlig mannlige familie medlemmer!! så da gir jeg ho rett og slett NAN . Bruker skjold da,så blir fort litt kronglete føler jeg! funker hvetfall fint for oss!! ho får jo mye morsmelk løpet av dagen.. så er glad så lenge ho får endel av den gode morsmelka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trivdes ikke med å amme nei,men syns ikke det følte unaturlig.

Men det var vondt å fikk det heller ikke skikkelig til.

Itellegg hadde jeg lite næring i melken så han ble undervektig.

Da bestemte jeg meg for å gå over til flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig praktisk å amme, og det er jo tross alt ikke så lenge man gjør det. Med forrige mistet jeg melka da han var 6 måneder. Gadd ikke da å prøve å få det i gang igjen. Liker ikke å amme offentlig. Har vi besøk går jeg på et annet rom. Er vi på besøk spør jeg om det er et sted jeg kan sitte uforstyrret. Alle kjøpesentere jeg har vært på i det siste har ammerom. Og når jeg har vært andre steder uten ammerom f.eks legekontor, bilbutikk osv har jeg spurt om det finnes et sted jeg kan amme, og jeg har da alltid fått låne en plass jeg kan sitte uforstyrret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt er utrolig urolig ved brystet, pga magesmerter, promper og lager en masse styr og bråk. Syntes det er slitsomt å amme han, men går greit så lenge vi er alene på sofaen. Liker best å ligge å amme. Flaut å amme offentlig da han er sånn urolig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming kan være koselig, men fader hvor kjedelig jeg synes det er i lengden. Har brukt myyye tid i sofaen foran drittprogrammer på tven. Babyen krevde ofte begge hender for å roe seg/spise uten å tulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er koselig med nærhet, men gleder meg veldig til jeg er ferdig med det styret. Jeg er superstressa når det gjelder amming selv om jeg har masse melk, og føler at jeg ammer hele tiden. Skulle gjerne gitt flaske hver 3 time og heller fått litt mer tid til å leke og dulle med henne. Nå sitter jeg hele tiden med puppen ute, og får ikke gjort noe annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...