Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

HJELP! Jenta mi vil ikke ligge på magen...

• Logg inn for å svare
15 svar til dette emnet

#1 Moni<3Live

Moni<3Live

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 10:38

Min datter er nå snart 3 mnd, jeg står å river meg i håret om dagen, fordi hun nekter å ligge på magen for å trene rygg osv, vi begynte å trene henne når hun hadde passert 8 uker... hun begynner å hyle som en stukken gris tvert hun blir lagt på magen. Jeg har prøvd å la henne ligge der og håpe at hun roer seg etterhvert, men hun gråter og skriker til hun sovner der...

Kan noen gi noen tips eller trøstende ord(he-he)? noen som har opplevd det samme?
Always forgive but never forget, learn from your mistakes but never regret, people changed, things go wrong, just remember, life goes on..

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 amandine

amandine

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 308 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 10:53

Kjære tid! Slapp nå av!
Du trenger da ikke trene med en helt frisk og fin unge?
Hvis dette er nok til at du river deg i håret bør du sette deg rolig ned og telle til ti.
La humla suse litt og la ungen din kose seg og leke seg frem. Hun snur seg tidsnok.
Barn er forskjellige og gjør ikke ting etter boka nødvendigvis.

#3 Vinterstjerne

Vinterstjerne

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 584 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 11:12

Legg deg foran henne så hun kan se rett på deg.

Ellers så er det god trening selv om det bare er korte stunder om gangen for babyen.

Dette kommer til å gå seg til etterhvert.

#4 mrsrogaland.

mrsrogaland.

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 230 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 11:28

Min gutt var også slik, men det gikk seg til. Fikk beskjed på sykehuset at man må legge baby på magen fra dag 1 av. Ellers skjer det nettopp det- baby vil ikke legge seg på magen når den er 3 mnd gammel.
Man må også gjøre det tidligere fordi hodet blir så tungt etterhvert å løfte..

Min er ikke veldig flink heller, og jeg har ikke vært så flink. Men slapp av, og ta litt om gangen. 15 sek nå og da er bedre enn ingenting, og babyen skriker fordi hun ikke er vant til å ligge på magen og ikke liker å være sliten.

Så vi begynte i det små, og etter noen få uker så lå han på magen i to minutter uten å skrike :) Lykke til.
You gotta go there to come back

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 960 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 11:50

Du kan jo sjekke om hun har noen lette låsninger i nakken som gjør at det er vondt for henne...

#6 Ezmeralda

Ezmeralda

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 230 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 12:05

Jeg vet ikke om mitt tips gir samme trening som mageleie på gulv o.l, men når gutten min ikke vil ligge på magen legger jeg ham på meg, feks hvis jeg ligger på ryggen i senga og plasserer ham mellom bena mine men hans knær på senga. Jeg har en god pute under hodet mitt (eller tar situps) Vi får en fin kontakt og han løfter hodet godt. Alternativt når jeg sitter i sofaen så setter jeg hans knær inntil låret mitt og lar albuene hans hvile på låret mitt. Det tredje forslaget er å la knærne være i bakken mens overkropp og armer hviler mot ammeputa. Han holder hodet godt oppe og det er tydeligvis mer spennende enn å logge på gulvet. Stryker man over ryggen er det fine rapestillinger også. ;-) Fikk tipsene fra en fysioterapeutvenninne. Vet ikke om det duger alene som ryggtrening istedet for mageleie, men kan jo være et litt hyggeligere supplement. ;-)

#7 Brillefint - Jadda!

Brillefint - Jadda!

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 430 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 12:11

Korte økter.
Bær i kolikkgrepet.
La henne ligge på mage oppå din mage/ditt bryst.
Rull en håndduk og støtt opp under brystet hennes når hun ligger på gulvet.

#8 yrild

yrild

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 247 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 12:19

Legg henne på magen din, eller la henne ligge på stellebordet slik at hun kan titte ned på deg. Du kan også rulle et håndkle under brystet hennes slik at hun kommer litt opp av seg selv.

Ellers er jeg enig med de over her at du ikke trenger å stresse med det :-)

#9 Mamman til Loffen ♥

Mamman til Loffen ♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 47 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 13:37

Min gutt likte heller ikke å ligge på magen, selv om vi prøvde fra dag 1. Ikke i det hele tatt faktisk, han hylte! Men for all del - ta barnet ditt opp når hun skriker, det er ikke noe poeng i at hun skal ligge der og mistrives. Som andre sier her - ta det i korte etapper, så lenge som hun orker. Etter hvert vil hun akseptere lengre økter på magen og om ikke lenge skal du se at det plutselig er mageleie som er favorittposisjonen.

Ellers mye gode tips du får her, gi kontakt mens babyen ligger på magen, legg henne på magen over fanget ditt, på magen din osv. Mageleie på stellebordet med mor i merkelige posisjoner på gulvet nedenfor med dertil hørende ablegøyer ble fort en vinner her i huset;)

Og ja - slapp av må jeg også si:) Men jeg vet hvordan du har det, jeg stresset også en del med dette i starten fordi det er så evinnelig mye mas om dette med baby og magetrening. Det går seg til, ikke vær bekymret for det. Bare prøv å legge henne på magen så ofte som mulig, men ta signalene hennes når hun sier det er nok:) De blir fort sterkere disse små, og da går det fort så mye bedre.

Lykke til!

#10 littlemisstrouble

littlemisstrouble

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 18:39

Mi var akkurat lik, ville kun ligge på ryggen. La henne på magen ofte, selv om det ble veldig korte stunder. Ved 5-6 mnd alderen snudde det, og hun kunne ligge lenge og leke i mageleie :)

#11 81-Mamma<3<3

81-Mamma<3<3

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 293 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 19:14

Mitt barn likte heller ikke det før ca 5 md. 7 md nå, og ligger utviklingsmessig midt på treet.
Holder hun hodet litt selv når du bærer henne? Hvis hun er blitt bedre til det, er hun også blitt sterkere!

#12 Moni<3Live

Moni<3Live

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 20:20

ååå, det var godt å høre at det ikke er uvanlig... Hun løfter fint hodet høyt opp når hun ligger på meg, så hun er jo absolutt sterk nok til å klare oppgaven... når vi løfter henne titter hun rundt, hoder hodet oppe og ser til alle kanter :)

Grunnen til at jeg reagerer som jeg gjør er fordi jeg har fått mye pes på helsestasjonen ,fordi hun bare ligger å gnir hodet ned i teppet og gråter... jeg har fått inntrykket av at de synes hun lærer tregt og ikke klarer ting hun liksom burde klare!

Men da tar jeg det med knusende ro og tar det som det faller seg :)  Takk for mange gode tips! Nå skal det testes :D hihi :)
Always forgive but never forget, learn from your mistakes but never regret, people changed, things go wrong, just remember, life goes on..

#13 min<3

min<3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 948 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 22:44

Min hadde KISS...følte meg som verdens verste mamma som ikke skjønte de før,så det kan jo være greit å utelukke. Han likte tilslutt å ligge på magen når jeg la han oppå spisestuebordet og satt meg på en stol foran han. Tror han følte han fikk mye bedre oversikt :)

#14 Underveis -->

Underveis -->

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 271 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 10:33

Vi begynte med å legge lillebror på magen på en pute oppå fanget mens vi så på TV. Da blir ikke vinkelen så bratt og TV har en tiltrekning på de fleste ;-) Her er fargerike Uki og Timitid noe som får fart på armer og ben! Må jo ikke ligge på gulvet. Kan holde de oppe og "fly" med de, så får armene dine litt trim også *he he he*
Common sense isn't always common!

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 960 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 11:19

Min lå ikke på magen i det hele tatt de første 4 mnd. Jeg prøvde av og til, men han ville absolutt ikke. Vi fikk også mye pes på helsestasjonen. Jeg skjønner ikke helt problemet, hva er det som liksom kan skje hvis de ikke ligger på magen? Det er da ingen som blir voksne uten å kunne ligge på magen eller holde hodet selv?

Han begynte å snu seg på magen selv ved ca 5 mnd, og etter en stund ville han bare ligge på magen. Prøvde å legge han på ryggen etter mat for at han ikke skulle gulpe, men han snudde seg umiddelbart. Nå er han 10 mnd og helt gjennomsnittlig utviklingsmessig.

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 960 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 11:20

Ps. Jeg "plaget" han ikke noe særlig med å legge på magen, fordi jeg kan ikke skjønne at det skal være meningen at man skal gjøre noe som får de til å skrike når de er så små.