Gå til innhold

Han står i senga og skriker!! =(


Lillespiren<3

Anbefalte innlegg

Er helt fortvila. Hva gjør dere når 1-åringen står i senga og hylgråter?

Vi har veldig gode leggerutiner med nedroing, lesing, og vuggeviser. Han har vært som en engel å legge hele tiden. Inntil fir ca.9 dager siden. Vi gjør de samme tingene, men før vi har kommet oss ut døra står han i senga. vi går inn og godsnakker og legger han ned. Tilog begynne med trodde vi han var syk eller redd. Vi har tatt han opp og bysset han osv. sittet der inne, men da reiser han seg opp sier hei og ler. Vi holder på et par timer. Siste dagene har han enten sovnet av utmattelse i armene våre, eller vi har sittet der inne og lagt han ned helt til han sovnet, etter en totimers kamp. Jeg er pedagog selv og jobbet mange år med små barn, men med min egen 15 mnd tass kommer jeg nå til kort:(( hva gjør dere når de reiser seg og står å gråter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mini er bare 11 mnd men svarer alikevel.. Vi hadde en periode ved 9,5-10 mnd alder med hyling når vi gikk ut av rommet, antar det var separasjonsngst-periode. Det hjalp litt å ha på litt svakt lys på rommet.

 

Men vi har aldri løftet henne ut av senga etter legging. Når hun har stått i senga og grått bøyer vi oss ned og holder rundt henne og koser uten å løfte henne opp. Når hun har roet seg legger vi henne ned og gir smokk, deretter blir vi stående ved senga med ansiktet vårt vendt bort fra senga, sier ingenting, prøver hun å få kontakt bare overhører vi henne. Tilslutt blir hun lei og legger seg ned og sover, skjønner vel at hun ikke blir belønnet med noe (opp og kose etc) og at hun like godt kan sove, men hun ser vi står der og føler seg trygg.

 

Dette fungerer hos oss iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Skjer her fra tid til annen, hun er 14 mnd. Har hun holdt på en stund går jeg inn, tilbyr vann, legger henne ned gir smokk og går ut igjen. Aldri et ord, løfter henne ikke opp.

 

Skjer det flere ganger i løpet av den kvelden da får hun bar eholde på, jeg ignorerer det for ejg vet hun kun er slskapssyk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger han ned når han reiser seg, det eneste vi sier til han er "legg deg ned". Hvis han enda gråter når han er lagt ned enten stryker vi han litt på ryggen eller bare står i døråpningen og hysjer. Vi løfter han heller ikje opp.

 

Med gutten vårres opplever vi at det ikke funker å la han bare stå der å hyle. Da tar det ingen ende. Ganske ofte så er han egentli så utmattet at når vi legger han ned siste gangen sovner han før han treffer madrassen. Har tolket det slik at han ikke klarer å roe seg selv når han blir slik. Han har styrt ganske så mye de siste kveldene, men satser på at det bare er en fase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer her også, innimellom. Hun er 12 mnd. Da går jeg inn og legger henne ned sier det er natt og at hun må sove. De andre gangene sier jeg ingenting. Bare går inn, legger henne ned og ut igjen. Så går jeg ut og inn til hun roer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om hvor mye han sover på dagtid. Men kanskje det er på tide å kutte ned noe på dagsovingen? Evt litt lengre våkentid mellom dagduppen og leggetid, dersom det er slik at han rett og slett ikke er trøtt nok ved leggetid?

 

Ellers er det jo på den alderen at trassen setter inn hos svært mange barn, og da blir det jo å gå inn og ut helt til han roer seg; hvertfall ikke ta ham ut av rommet igjen, for da er det nok gjort...

 

Her har Muffin ved et par anledninger ikke villet roe seg på kvelden selv om han har vært trett(pga tenner og samtidig sykdom), og da har jeg lagt ham i dobbeltsenga sammen med meg - da sovner han på et blunk. Så har jeg bare kosa og snusa ham i håret i 10 min før jeg har bært ham over i hans seng på hans rom igjen. Mye bedre enn 2 timers grining hver kveld - dersom det funker selvfølgelig ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode svar! :) ja det høres litt likt ut magpie, det vil ingen ende ta når han står der å skriker. Mannen holdte på 1,5time igår og. Nå er det min tur. Vi har flyttet en seng inn på hans rom, så nå har jeg lagt han og lagt meg i den. Han har ikke reist seg enda men ligger å tutter på tutten og vrir seg. Vet ikke om det er det smarteste. Men er litt sliten. Sku egentlig i bryllup i kveld, men hadde ikke samvittighet til å la mannen som er syk, holde oå med dette alene.

Madolyn: det har jeg tenkt på, men vi har kuttet ene kvilen hans for en stund siden og nå sover han 1 til 2,5 timer mellom 10 og 13. Så tror han bør være trøtt. Nå håper jeg han faller til ro snart. Hører at han,prøver men ikke får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi. Nå har det gått bra to kvelder på rad! Jeg hoppa rett til køys etter å ha lagt han i sin seng i en seng ved siden av hans sprinkelseng. Han lå å vriddr seg ca 30-35min, men reiste seg ikke og søkte ikke min oppmerksomhet. Var tydeligvis nok at jeg var der. Kan han rett og slett ha vært redd?? Men jeg kan jo ikke fortsette å ligge der 40 min hver kveld... Får bare se hvordan det går etter et par kvelder til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det går bedre:)

Jeg brukte den famøse skrikemetoden på min da han gikk igjennom denne fasen rundt året.....

La han i senga si og lot han skrike, gikk inn på rommet ca hvert 5 min. Første natta skrek han 40 min før han roet seg. Neste natt 5 min, og deretter lo/kosepratet han i senga (!). Dette fungerer helt sikkert ikke for alle, men det fungerte veldig bra for oss.

 

Helt enig med deg, du kan ikke ligge i senga 40 min ved siden av barnet hver kveld. Jeg mener det er viktig for barnet å vite at det ikke kan få bestemme over foreldrene på denne måten (herse dem rundt, når det faller barnet inn, som at du må ligge der inne til det sovner....) Tror du lett kan komme inn i en rutine hvor barnet forventer dette.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...