Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hvordan få vesla på 4uker til å roe seg og sovne i egen seng på kvelden?

• Logg inn for å svare
19 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 009 Innlegg:

Skrevet 03 mai 2012 - 11:21

Hun sovner bare inntil meg på kvelden. På dagtid kan jeg legge henne i vogna og hun sover greit men kvelden et vanskelig. Hun bruker laaang tid på å finne roen på kvelden virker det som...

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Gjøkeredet③

Gjøkeredet③

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 051 Innlegg:

Skrevet 03 mai 2012 - 11:30

Jeg har alltid tullet mine ganske godt inn i et heleteppe før jeg har lagt dem. Det har ihvertfalll funket her, at det blir litt tett rundt dem liksom.
Babydry ammemadrass er også veldig grei.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 009 Innlegg:

Skrevet 03 mai 2012 - 11:34

Jeg ville ikke hatt forventninger om at hun skal sovne i sin egen seng på kvelden ennå. Prøv svøping i helseteppe, men dersom hun trenger nærhet på kvelden, så gi henne det:)

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 009 Innlegg:

Skrevet 03 mai 2012 - 13:45

Kjøp en uro til å ha over senga,gjerne med lys og musikk.Vi hadde en fischer price med fjernkontroll.Sønnen min lå helt stille og tittet på denne og sovnet deretter.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 009 Innlegg:

Skrevet 03 mai 2012 - 13:48

Hallo!! Hun er fire uker, hun trenger nærhet. La nå stakkars jenta få ligge inntil mamman sin, hun trenger det. Ikke å bli dyttet ned i en seng alene.

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 009 Innlegg:

Skrevet 03 mai 2012 - 13:48

Mi lille tulle var også urolig på kvelden. Ville sovne inntil med. Da fikk hun det. Hun sov i egen seng fra ca 6 mnd og på eget rom fra 8 mnd. Hun styrte det litt selv, da hun var klar for å sovne uten meg, så gjorde hun det, syns å huske at det var da hun var 4-5 mnd...

#7 mrsrogaland.

mrsrogaland.

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 230 Innlegg:

Skrevet 03 mai 2012 - 13:49

Ha det lunt rundt hodet. Min gutt sovner lettere om han har trygghet og nærhet i form av ullpledd/helseteppe ballet rundt seg. Også når det gjelder hodet. Har han noe som ligger rundt hodet hans, så sovner han lettere. Ellers nytter det ikke  å legge baby rett ned i sengen uten å koble av en stund før med dempet lys, byssing, kos og kjærlighet. Sørg for at baby er mett før senga. Det blir de trøtt og fornøyd av. 4 uker er ikke så gammelt, og snart blir det bedre, når dere kjenner hverandre litt bedre og hva som skal til. Lykke til :)
You gotta go there to come back

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 009 Innlegg:

Skrevet 03 mai 2012 - 13:50

anonym #6 her. Altså, hun sovnet ikke på egenhånd uten meg før hun var 4-5 mnd. Hun sov i senga vår til hun var 6 mnd.

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 009 Innlegg:

Skrevet 03 mai 2012 - 13:51

Dette er min erfaring, men jeg vil ikke annbefale uro.. Gjør babyen oppgiret.. Sovetid er sovetid. Senga er senga. og natt er natt. Viktig å skille.

#10 Gjøkeredet③

Gjøkeredet③

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 051 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 20:31

Vis innleggAnonym bruker skrev 03 mai 2012 - 13:51:

Dette er min erfaring, men jeg vil ikke annbefale uro.. Gjør babyen oppgiret.. Sovetid er sovetid. Senga er senga. og natt er natt. Viktig å skille.

Veldig enig med deg!

#11 yrild

yrild

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 253 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 20:35

Jeg ville ikke stresset med å få henne til å sove i egen seng jeg. Det kan du tidsnok gjøre når hun blir litt eldre. Hvis hun trenger din nærhet nå et par mnd til om natten så er vel ikke det det værste...?

#12 Idril Vardamir

Idril Vardamir

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 427 Innlegg:
  • StedBodø

Skrevet 04 mai 2012 - 20:38

Jeg startet med at hun fikk sove i vognen (klarte ikke å ha henne i sengen pga jeg måtte bruke dyner og puter som støtte). Hun ville ikke sove i sengen sin.

Trur hun var et par måneder før hun sov i egen seng, og jeg skaffet et natt lys og hengte på sengen pga hun ble redd i mørket. :)

Hun får ikke lov til å sove i sengen her før hun er mye større, rullet nesten oppå henne en gang i halvsøvne. Er redd for å mose henne i søvne.

Noen bruker en hard/myk bagg som ungen ligger i, i begynnelsen siden noen babyer synes at mye plass er skummelt :)
Ta vare på det du har, for du vet ikke hva det er før du har mistet det...

#13 TigerpoteJ09G12<3

TigerpoteJ09G12<3

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 150 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 20:42

4 uker gammel? Nei, du kan da ikke forvente at en så liten baby skal sovne av seg selv i egen seng ;) Kanskje ikke på mange måneder ;)

#14 stinen ♀ ♂ ♂

stinen ♀ ♂ ♂

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 585 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 21:13

Enig med de andre her:) Hun er litt for liten til at du kan forvente at hun sovner alene i senga. Ville ikke forventet det det på enda noen måneder.

=)
"Noen ganger er alt man tenker noe som ikke kan hjelpe i det hele tatt." - Ole Brumm

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 5 928 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 21:28

Jenta vår har sovet i egen seng fra dag en, jeg kaster og vrir på meg i søvne og har gitt mannen blåveis med almuen mer enn en gang..

Hun blir ammet, deretter et langt stell der hun får tran og blir innsmurt med babyolje (erstatning for kveldsbad, hun blir ofte innmari sint når hun blir tatt opp av vannet. Alt annet enn søvndyssende..). Deretter blir hun lagt i vogga og vugget gjennom en nattasang før jeg (eller pappaen om det er han som legger henne) går. Hun ligger våken en stund, men er fornøyd. Om hun mister smokken og vil ha den tilbake må vi inn, men går ut med en gang.

Vil presisere at vi ikke har tvunget frem dette ritualet, hun trives med det. Om hun trenger oss er vi der. Vi legger henne ikke når hun er urolig, og har dermed sluppet å løfte henne ut igjen av vugga. Kanskje det er derfor hun legger seg til med en gang, hun "vet" at det er natt og det ikke skjer mer den dagen? Eller mest sansynlig har vi vært griseheldige og fått en baby som er lett å legge. Får håpe det vedvarer (hun er seks uker nå).

#16 Linerlen og pipipen

Linerlen og pipipen

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 488 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2012 - 21:28

Det er det samme med gutten min på seks uker. Ammer du? Da er det isåfall en viktig årsak. Du produserer mindre melk som er mindre næringshodig på kvelden. Det er ikke så lett å få en baby som ikke er helt mett til å sovne. Jeg styra fælt med leggingen om kvelden, men fant ut at jeg rett og slett måtte vente til han var ordentlig god og mett. Da var det lett som en plett og legge seg. Han bestemmer når, det er alt fra 2100 til 0300, men sånn må det bare være nå som han er så liten!!

#17 mrsrogaland.

mrsrogaland.

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 230 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 11:37

Min sov også i egen seng fra dag 1 av og sov veldig godt. Fikk mye kos og kjærlighet ellers, men ikke behov for oss eller han å sove i senga vår. :)

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 009 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 11:42

Det er ikke alle som kan sove sammen med en nyfødt baby. Jeg klarte selv ikke å sove godt når han lå i samme seng, for var livredd for å rulle på han. Hadde i tillegg en veldig myk madrass, så han havnet lksom i en slags dal om natten, og det er jo kke bra med tanke på krybbedød.

Her ble løsningen å lage en slags hule til han i sin egen seng. Først lå vi en kveld med babydynen hans, slik at den luktet meg og pappaen. Så rullet jeg den sammen og la den i den ene enden av senga, Hadde et teppe som jeg rullet sammen i fotenden til babyen, Brukte vel bare halve sengen. Så hadde han vogndynen oppå seg. Vogndynen luktet også oss. Og han sov veldig godt i egen seng etter det. :)

Kjærlighet og nærhet fikk han på dagen og kvelden. 3timer 2 ganger om natten klarte han seg fint alene uten å bli skadet for livet.

#19 Gjest_Juliea+gullet07.03.11_*

Gjest_Juliea+gullet07.03.11_*
  • Gjest

Skrevet 05 mai 2012 - 11:54

Du har fått mange gode råd her. Jeg sov heller aldri med min baby i sengen jeg var livredd for å mose henne, og jeg ble servert en skrekk historie av legen min der han visste om en som faktisk hadde kvalt babyen sin i søvne, så det var ikke aktuelt.

Jeg hadde en kurv til henne, lun og god, jeg fikk en bamse/koseklut til henne, den puttet jeg ned i bh´n min og gikk med en hel dag, så da luktet den meg og den la jeg inntil henne litt over hodet som hun likte godt. Så ga jeg henne smokk og pakket henne inn i tepper da sov hun som en stein.

Da hun var 11 uker flyttet jeg henne over på eget rom i ordentlig seng, da ble det litt uroligheter igjen så da gjorde je sengen mindre og la tepper rundt henne som en pølse, hadde en bamse man dro i halsen så spiller den vuggevise Brahms og den roet hun seg av og gjør enda. Hun sover fremdeles som en stein og er 1 år.

Lykke til!

#20 mrsrogaland.

mrsrogaland.

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 230 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 18:43

Vis innleggTigerpoteJ09G12<3 skrev 04 mai 2012 - 20:42:

4 uker gammel? Nei, du kan da ikke forvente at en så liten baby skal sovne av seg selv i egen seng Postet bilde Kanskje ikke på mange måneder Postet bilde

Kanskje ikke forvente, men veldig store sjanser for det. Min sov i egen seng fra dag en av, og nå er han 4 mnd og sover natta rundt, er lett å legge..