Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hva tenker du om oss... (gjelder permisjonsfordeling)

• Logg inn for å svare
18 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 926 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 10:58

Hvis far har all permisjon utover de 6 obligatoriske ukene?

Endrer et noe på inntrykket hvis du får vite at:
- Vi er i slutten av tyveårene/starten av tredveårene
- Vi har ett barn fra før av der far hadde de obligatoriske 10 ukene pappaperm, og mor var hjemme i nesten 1,5 år
- At mor er student og under utdanning, og ved slik fordeling kan fortsette utdannelsen i normert tid mens far vil motta full lønn fra sin arbeidsgiver?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Liv & Røre

Liv & Røre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 314 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 11:00

Tenker at det er helt normalt. Mange som gjør det slik.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 926 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 11:02

Tenker ikke noe spesielt i det hele tatt, er jo mange som velger denne løsningen. Som student har du jo som regel en ganske fleksibel hverdag med tanke på amming o.l.

#4 ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 581 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 11:02

Jeg tenker at du er svært usikker som bryr deg om hva andre tenker!

Hvordan dere velger å disponere permisjonen deres, er det nok ingen andre som bryr seg med. Bruker du selv mye energi på å tenke på hvordan de rundt deg organiserer hverdagen sin?

#5 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 02 mai 2012 - 11:05

Tenker at det høres ganske så lurt og praktisk ut :)

Naboene mine gjorde det slik og det fungerte veldig bra. Hun er nå akkurat ferdig med bachelor.

#6 minni75

minni75

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 598 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 02 mai 2012 - 11:06

Det er da 12 obligatoriske uker for far nå?

Men jeg synes det høres greit ut, jeg, selv om du ikke sier hvor lenge han faktisk skal ha permisjon, da.

Dere tjener vel best på den løsningen også, siden du er under utdanning, det er lurt å tenke økonomisk også.
Likte du dette innlegget? Stem på dette som månedens innlegg ved å sende en PM til Anne Victoria!

#7 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 02 mai 2012 - 11:07

Vis innleggminni75 skrev 02 mai 2012 - 11:06:

Men jeg synes det høres greit ut, jeg, selv om du ikke sier hvor lenge han faktisk skal ha permisjon, da.

Dere tjener vel best på den løsningen også, siden du er under utdanning, det er lurt å tenke økonomisk også.

Hun mener sikkert de 6 ukene som er obl. for mor og de 10 ukene til far var ved forrige barn ;)

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 926 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 11:09

Jeg tenker at far ikke har enormt god lønn. Evt. har dere veldig god økonomi som ikke har behov for mer enn det som blir utbetalt. Ellers tenker jeg at det virker stress å studere samtidig som man har barn. Så tenker jeg ikke minst på hvor forferdelig det måtte være å gå på skolen mens baby på 6 uker er hjemme. Tror jeg hadde rømt til fjells med babyen før jeg valgte en slik løsning.

#9 minni75

minni75

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 598 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 02 mai 2012 - 11:09

Ah, jeg ser jeg leste feil, du skal kun ha 6 uker, han resten. Helt personlig synes jeg det høres veldig tøft ut å gå ut av perm kun 6 uker etter fødsel, men ellers synes jeg dere må gjøre det dere selv synes er best for dere. :)
Likte du dette innlegget? Stem på dette som månedens innlegg ved å sende en PM til Anne Victoria!

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 926 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 11:10

Vis innleggLykke Fryd ♥ skrev 02 mai 2012 - 11:07:

Hun mener sikkert de 6 ukene som er obl. for mor og de 10 ukene til far var ved forrige barn ;)

Takk lykkefryd, akkurat det jeg mente, for var 10 uker obligatorisk når vi tok ut permisjon sist, var forrige permisjon jeg refererte til på akkurat det punktet. HI

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 926 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 11:12

Som student har man veldig flesksible dager i motsetning til når man er i jobb. Så denne løsningen høres bare fornuftig ut.

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 926 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 11:13

Vis innleggHeartbroken skrev 02 mai 2012 - 11:02:

Hvordan dere velger å disponere permisjonen deres, er det nok ingen andre som bryr seg med. Bruker du selv mye energi på å tenke på hvordan de rundt deg organiserer hverdagen sin?

Dette ble vel litt utenom tema. Men der traff du spikeren Hearbroken, og shokololiker som "liker", takk som påpekte det. Jeg er en svært usikker person, og bryr meg serdeles mye om hva andre tenker. Jeg bryr meg lite om hva andre gjør, men sliter med ett og annet selv, så JA jeg bryr meg om hva folk tenker om meg desværre, skulle ønske jeg hadde din selvtillitt.

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 926 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 11:19

Vis innleggAnonym bruker skrev 02 mai 2012 - 11:12:

Som student har man veldig flesksible dager i motsetning til når man er i jobb. Så denne løsningen høres bare fornuftig ut.

Det hadde ikke jeg. Kunne ikke gått til tannlegen en gang. VI hadde mye obligatorisk, og det var svært lite fravær man kunne ha. Sykemelding hadde ikke hjelpt heller.

#14 verpesjuk86

verpesjuk86

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 180 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 02 mai 2012 - 11:24

Jeg synes det høres helt flott ut :) Her i huset er planen å dele 50/50, men i og med at vi er enige om å få to barn (foreløpig), kunne vi godt ha delt det slik at jeg tok så mye som mulig med det ene barnet og han med det andre hvis det var mer praktisk.

Jeg har ingen barn ennå, så vet ikke hvordan det er å gå tilbake seks uker etter fødsel, men du har jo tydeligvis født før, så du vet nok selv om det går bra. Nå vet ikke jeg hva du studerer, men om studiet ditt er like fleksibelt som mitt har vært, tror jeg det blir supert! Så lenge du ikke faller for fristelsen og er mer hjemme enn du "kan" i forhold til å oppnå resultater på studiet.
Gravid for første gang, håper alt går bra og at vi får et nytt familiemedlem i august 2013.

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 926 Innlegg:

Vis innleggAnonym bruker skrev 02 mai 2012 - 11:10:

Takk lykkefryd, akkurat det jeg mente, for var 10 uker obligatorisk når vi tok ut permisjon sist, var forrige permisjon jeg refererte til på akkurat det punktet. HI

Huff jeg er et rotehode ser jeg når jeg har lest igjennom en gang til her... det jeg prøvde å si (som jeg ser er uklart slik jeg skriver det), er at det er 6 uker obligatorisk for mor, så om far skal ta ut all permisjon så kan han ikke starte å ta ut permisjon før 6 uker etter fødsel.

Det med forrige gang var bare at da tok far ut 10 uker perm, som var obligatorisk da vi fikk førstemann. Og jeg tok ut resten + mye ubetalt permisjon.

HI

#16 Liv & Røre

Liv & Røre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 314 Innlegg:

Vis innleggAnonym bruker skrev 02 mai 2012 - 11:13:

Dette ble vel litt utenom tema. Men der traff du spikeren Hearbroken, og shokololiker som "liker", takk som påpekte det. Jeg er en svært usikker person, og bryr meg serdeles mye om hva andre tenker. Jeg bryr meg lite om hva andre gjør, men sliter med ett og annet selv, så JA jeg bryr meg om hva folk tenker om meg desværre, skulle ønske jeg hadde din selvtillitt.

Da håper jeg du får den selvtilliten du trenger nå siden du får så mye støtte her :)
Husk at alle er opptatt med seg og sitt og bryr seg sjelden om hva andre gjør. Og de som bryr seg om andre hva andre gjør har jo i grunnen ikke noe med det.

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 926 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 11:34

Økonomisk sett er dette definitivt den beste lØsningen for oss, praktisk også så jeg blir raskere ferdig med utdannelse, og så har jeg tenkt "hvorfor ikke"? Jeg fikk være hjemme kjempelenge med fØrstemann, så kanskje det er mannens tur nå? Vi har fin fordeling i hjemmet med ansvar for hus og barn, og det er ikke noen selfØlge at jeg skal ha permisjonen, tror også far kan ha glede av å gå hjemme med baby selv om han forelØpig er noe skeptisk til tanken fordi han tenker at det muligens blir "skummelt" og lenge. Studiet har noe obligatorisk undervisning, men ikke veldig mye. Men jeg vil delta på alt som er satt opp av forelesninger/undervisning/Øvinger osv, og det er noen dager 8 timer, andre dager kanskje bare to timer. Timeplanene varierer jo år etter år. En dag i uka ser ut, slik det er nå, til å være fri, så tenkte at jeg kunne være hjemme en dag i uka også slik at han i praksis har 1 jobbedag i uka hvis arbeidsplassen godtar det, og heller drar ut permisjonen over lengre tid, må passe med barnehagestart også, også får jeg litt tid hjemme jeg også. I helger, og ferier, er jeg selvsagt hjemme så mye som mulig, og feriene er ofte lengre for studenter, spesielt om sommeren. Og som student så tenker jeg at jeg vil ha mer fleksibel tid enn i arbeid fordi det er kortere dager studier, og mer selvstudium, som jeg disponerer "arbeidstid" med selv. Det skal nok kunne fungere at jeg sitter hjemme og leser i sovetidene til babyen, men gjØr det ikke det, har jeg også mulighet til å dra hjem for å spise middag, være hjemme med familien til stØrste legger seg, og så dra tilbake på skolens lesesal. Uten at jeg har prØvd! Og aner heller ikke hvordan det blir å skulle dra fra baby så tidlig, heller ikke hvordan det vil gå ift amming, tror det hadde vært vanskelig med fØrstemann. Men jeg tror også at det handler om innstilling, er jeg forberedt, så klarer jeg det, og alt blir en vane til slutt.

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 559 926 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 11:37

Vis innleggSjokoholiker skrev 02 mai 2012 - 11:24:

Vis innleggAnonym bruker skrev 02 mai 2012 - 11:13:

Da håper jeg du får den selvtilliten du trenger nå siden du får så mye støtte her :)
Husk at alle er opptatt med seg og sitt og bryr seg sjelden om hva andre gjør. Og de som bryr seg om andre hva andre gjør har jo i grunnen ikke noe med det.

Takk! Og ja, det var veldig gledelig å få så mye støtte her, må jeg innrømme :D Var redd mange ville tenke jeg var en dårlig mor hvis vi fordelte det slik. Og tenkte at dette var plassen for å få ærlige svar. Derimot kan nok generasjonen som ikke sitter her inne, som svigers/min familie tenke noe annet da, det vet jeg ikke.

#19 Liv & Røre

Liv & Røre

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 314 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 11:38

Vis innleggAnonym bruker skrev 02 mai 2012 - 11:34:

Økonomisk sett er dette definitivt den beste lØsningen for oss, praktisk også så jeg blir raskere ferdig med utdannelse, og så har jeg tenkt "hvorfor ikke"? Jeg fikk være hjemme kjempelenge med fØrstemann, så kanskje det er mannens tur nå? Vi har fin fordeling i hjemmet med ansvar for hus og barn, og det er ikke noen selfØlge at jeg skal ha permisjonen, tror også far kan ha glede av å gå hjemme med baby selv om han forelØpig er noe skeptisk til tanken fordi han tenker at det muligens blir "skummelt" og lenge. Studiet har noe obligatorisk undervisning, men ikke veldig mye. Men jeg vil delta på alt som er satt opp av forelesninger/undervisning/Øvinger osv, og det er noen dager 8 timer, andre dager kanskje bare to timer. Timeplanene varierer jo år etter år. En dag i uka ser ut, slik det er nå, til å være fri, så tenkte at jeg kunne være hjemme en dag i uka også slik at han i praksis har 1 jobbedag i uka hvis arbeidsplassen godtar det, og heller drar ut permisjonen over lengre tid, må passe med barnehagestart også, også får jeg litt tid hjemme jeg også. I helger, og ferier, er jeg selvsagt hjemme så mye som mulig, og feriene er ofte lengre for studenter, spesielt om sommeren. Og som student så tenker jeg at jeg vil ha mer fleksibel tid enn i arbeid fordi det er kortere dager studier, og mer selvstudium, som jeg disponerer "arbeidstid" med selv. Det skal nok kunne fungere at jeg sitter hjemme og leser i sovetidene til babyen, men gjØr det ikke det, har jeg også mulighet til å dra hjem for å spise middag, være hjemme med familien til stØrste legger seg, og så dra tilbake på skolens lesesal. Uten at jeg har prØvd! Og aner heller ikke hvordan det blir å skulle dra fra baby så tidlig, heller ikke hvordan det vil gå ift amming, tror det hadde vært vanskelig med fØrstemann. Men jeg tror også at det handler om innstilling, er jeg forberedt, så klarer jeg det, og alt blir en vane til slutt.

Jeg liker innstillingen din og tror dette går kjempebra. :)