Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Hvor lenge ammet du og hvorfor sluttet du? med tanke på babyer som har blitt fullammet

• Logg inn for å svare
19 svar til dette emnet

#1 stårma

stårma

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 455 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 20:46

Lurer på hvor lenge dere ammet og hvorfor dere valgte å slutte? Tenker på dere som har fullammet frem til 4-6måneders alder.
Her tenker jeg å amme til lillegull er 1år, har egentlig ingen grunn for den grensen bortsett fra at det var det jeg trodde var "riktig" og "vanlig" før jeg ble gravid osv. Tenker nå jeg kanskje skal fortsette litt lenger med tanke på barnehagestart osv, hvis det går med tanke på at babyen vil det og at kroppen min klarer det...

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 20:53

Storesøster sluttet å amme helt av seg selv et par uker før hun ble 1 år, hun hadde rett og slett ikke tid til å ligge stille ved puppen lenger.

Lillesøster ammet morgen og kveld, av og til også en gang på dagtid til hun var 15 mnd.

#3 Kira bjeffer!

Kira bjeffer!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 772 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 21:03

Min lille ville bare ha pupp når hun var trøtt, dvs morgen og kveld, fra hun var ca 8 mnd gammel. Og da hun var 10 mnd var det full stopp.

Jeg hadde på forhånd ikke tenkt på hvor lenge jeg skulle amme, men synes det var tidlig å slutte. Spesielt fordi hun nektet å drikke mme også.

Lillebror er bare 11 uker gammel, så får se hvor lenge han er interessert i puppen.

#4 L-8

L-8

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 397 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 21:07

Ammer fortsatt, 17 mnd. Hvorfor slutte hvis det føles naturlig?

#5 mor_til_Kristoffer

mor_til_Kristoffer

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 21:19

jeg fullammet til han var 6 måneder. Da han var 1 år og 2 uker sluttet han helt av seg selv. Ville ikke ha mer pupp. Jeg tror ikke at han hadde tid til mer for i samme periode slapp han seg og begynte å gå

#6 Bustehue

Bustehue

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 396 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 21:42

Jeg fullammet til han var 6-7 mnd (gikk litt treigt med mattilvenningen..). Sluttet å amme da han var like over året, da hadde han gått i bhg i to mnd. Hadde egentlig ingen grense på hvor lenge jeg ville amme, men plutselig en dag så følte jeg meg bare ferdig med ammingen. Jeg hadde egentlig sett for meg at jeg kom til å amme en god del lengre enn det.

Jeg tilbød han kumelk i stedet for morsmelk da han ba om pupp, og det godtok han helt fint. Var kun den første dagen han ba om å få pupp, neste dag hadde han helt godtatt at det var stopp så jeg tror egentlig han var helt klar for å slutte han også.

På slutten var det jo bare snakk om sekunder av gangen, vet ikke om han rakk å få ut noe melk engang. Var vel mest bare for kosen.

#7 abella

abella

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 440 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 21:59

Jeg sluttet å amme da vesla var 8 mnd. Det var nesten ikke melk igjen fordi jeg hadde begynt å jobbe og hadde gått over til å amme bare morgen og kveld og da sank produksjonen veldig mye.

#8 Stina06

Stina06

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 375 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 21:59

Jeg fullammet til 6 mnd. Mini er når 16,5 mnd og jeg ammer fortsatt morgen og kveld. :-) Tenkte før jeg fikk baby at jeg skulle slutte ved 1 års alderen, og iallfall når mini lærte å gå. Synes det så litt rart ut å amme et barn som går avsted. Men når min egen ble 1 år, så synes jeg han fortsatt var liten og det var jo så koselig å amme, så ville ikke slutte.

Jeg synes fortsatt det er veldig koselig og i tillegg veldig praktisk med tanke på at jeg kan bestemme litt når han skal sove. :-) Altså hvis han feks våkner kl 5 om morgenen kan jeg bare amme han litt så sover han litt lenger...:-) Tenker å amme ett par måneder til kanskje..

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 22:53

Jeg fullammet til ca 6-7 mnd, og fortsatte da som før i tillegg til tilvenning av annen mat. Da hun ble omtrent året begynte jeg bevisst å vente lengre og lengre mellom hver gang for å senke melkeproduksjonen. Hun sluttet av seg selv første dagen i barnehagen da hun var 15 mnd. Det virket ikke lenger som om det var i tankene hennes, hun var rett og slett ikke interessert. Jeg hadde ingen planer på forhånd om hvor lenge jeg skulle amme, og synes vi hadde en veldig naturlig avslutning.

#10 solstråle- g09 og ?12

solstråle- g09 og ?12

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 550 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 23:02

Fullammet eldste til 4 mnd, begynte da med grøt fordi mm ikke var nok før natten og han ville ikke ha tillegg. Ammet ham til han var 10,5 mnd, da ville han ikke ha mer. Sugde til melken kom og så slapp han, var melkesøl over alt og han lo :P så da var det nok. Jeg går på skole, og begynner igjen i august, men vil prøve å få ammet tulla til hun vertfall er blitt 1 år, eller mister interessen som broren :)

#11 TurboPrinsessen:-)

TurboPrinsessen:-)

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 312 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 11:36

Jeg fullammet til hun var 6mnd, da begynte vi med litt grøt.
Da hun var 8mnd sluttet det av seg selv. Jeg fikk brystbetennelse og måtte pumpe meg. Sakte men sikkert forsvant melka. Jeg kunne kanskje fått opp igjen produksjonen med litt ekstra innsats, men valgte å ikke stresse noe mer med det.

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 766 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 11:50

Mer eller mindre fullammet til ca 8 mnd. MM var hovednæring til ca 10-11 mnd. Sluttet ved 18 mnd pga at jeg skulle legges inn på sykehus i en lengre periode.
Hadde planer om 2 år.
Brukte mye tid på å få ammingen til å fungere rett fra bryst pga liten svak baby. jeg hadde brystbetennelser og tette melkeganger stadig vekkog gikk på diett. Likevel angrer jeg ikke et sekund. Har i dag en sterk og frisk unge som sjelden er syk.

#13 Bleiefu

Bleiefu

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 905 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 18:58

Jeg full-ammet frem til 7 mnd, men så mistet han etterhvert interessen... så fra 7 mnd til 9 mnd ammet jeg bare morgen og kveld, men så var det helt stopp :P Ikke det granne interessert :P

#14 81-Mamma<3<3

81-Mamma<3<3

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 297 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 18:58

Fullammet eldste til 6 md. Ammet til 16-17 md. De siste md ammet jeg morgen og middag. Hun var veldig aktiv, så var godt med en liten pause for begge. Etterhvert ammet jeg bare morgen.
Også ble jeg gravid, så da droppet jeg bare morgen amminga. Det gikk liksom av seg selv.

#15 LeTwinsA

LeTwinsA

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 189 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 19:18

Med eldstemann ammet jeg til han var 18 mnd, han sluttet da helt av seg selv.
Fullammet til han var 6 mnd, begynnte da med litt smaksprøver. Pga allergier fullammet jeg han til han var 8 mnd. (med unntak av smaksprøver)

Tvillingene fullammet jeg i 5.5 mnd, da begynnte vi med smaksprøver + måtte gi flaske i en periode. Etter det ble det vanskeligere og vanskeligere å amme dem. De "ville ikke" ta puppen, skrek etter mat helt til de fikk flasken. Så da de var 10 mnd var det full stopp med ammingen. Syntes det var grusomt! Men hverdagen funket mye bedre etter det da :)  
Jeg gikk ned 21 kg pga ammingen, enda jeg spiste som en hest. så da de var 5.5 mnd tror jeg kroppen ga opp litt. var hos HS å veide og de hadde da tapt seg vektmessig så hun anbefalte grøt pga det. Hadde ett sterkt ønske om å amme lengre.

#16 magpie

magpie

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 475 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 19:33

Jeg fullammet til han var 6 mnd. Begynte da med litt fast føde, men ammet egentli en hel del frem til han var 9-10 mnd. Sluttet når han var 11,5 mnd. Vi hadde slutta med nattamming noen uker tidliere og pga skole så fikk han pupp bare morgen og kveld. Så hadde vi besøk en kveld og da hadde gutten ikje ro i seg til å ta pupp. Han la seg uten problemer, så da tenkte jeg at kansje jeg bare ikje tilbyr han pupp på mårran. Og det var det :)

Jeg hadde egentli tenkt å fortsette til han bikka året, men når han på en måte tok initiativ selv, tenkte jeg at det er kansje best å gripe sjansen før det plutseli blir en kamp å skulle gi opp puppen ;)

#17 sommerfugl i magen

sommerfugl i magen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 53 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 19:47

Fullammet til 4-5 måneder og ammet eldste til 22 mnd (han ville ikke slutte) yngste sluttet ganske frivillig ved 18 mnd. Morsmelk er bra for så mye og who anbefaler amming i minst to år.

#18 Miamimom

Miamimom

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 064 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 19:51

Fullammet til 5 og en halv mnd, så sluttet vi helt når jeg ble syk, han var da 2 år og 1 mnd ca. Var greit å slutte da, fikk uansett bare litt "kosepupp" på morgenen. Men hadde det vært opp til han hadde det nok vært litt pupp enda, han er nå 3,5 år :-P

#19 Isola & Lillegull +2

Isola & Lillegull +2

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 274 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 23:08

Ammet til lille var 13 mnd. Da ville hun plutselig ikke ha mer! Veldig greit!

#20 Øyboeren med to små <3

Øyboeren med to små <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 155 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2012 - 23:53

Første fullammet jeg til hun var nesten 6 mnd, måtte da begynne med grøt fort pga sykdom hos henne så hun tapte seg så i vekt. Nr 2 ble fullammet i nesten 4 mnd, da begynte han å interessere seg for annen mat, og fikk ikke nok ut av mm, da han bestandig har vært en stoooor gutt. :) Sluttet å amme jenta ved 11 mnd, og gutten ved 8 mnd. Rett og slett fordi det ble naturlig, interessen var ikke der lengre, verken hos de eller meg, og orket ikke mer av det styret som var på slutten med å PRøVE å få de til å konsentrere seg om spisinga, og ikke alt annet... ;)