Sakenskjerne er at eksen til min kjære skylder han en god del penger, og i avtalen de har signert, like etter at det ble slutt mellom dem to, er at hun skulle betale tilbake innen en bestem tid etter at hun har funnet seg ny samboer. Nå har det gått flere år, og de har til og med fått seg en unge i lag, Hun mente at hun ikke hadde råd til å betale tilbake til han, ja særlig med tanke på at de nettopp har kjøpt seg helt ny SUV bil og hytte. Dermed satt min kjære foten ned og sa at hun skal bare betale hele summen innen juli i år. Hun sa at han fikk to alternativ: 1: at hun betaler kun halvparten og lar samværet bli slik som det er nå 2: hvis hun betaler hele summen, kommer hun til å gjøre et helvete ut av situasjon, dvs endre samværet slik at han betaler langt mer enn det han gjør nå samt at hun kommer til å be sønnen deres til å søke om barnebidrag etter at han fyller 18 år og.Min kjære var lei av det hele og sa at hun skal bare betale hele summen, Noen dager etterpå ringte hun og ba han møte opp på familievernkontoret for hun ønsker å endre samværet, siden deres felles unge vil ikke være hos oss fast lenger. Hun ønsker å endre samværet fra 4-8 døgn til 0 døgn skriftlig slik at hun kan søke om å endre barnebidraget. Det hele er bare økonomisk baktanke hos henne. For hun verken kjøper alle nødvendige ting eller gjøre noe i lag med ungen. De dagene han bor hos mora, tilbringer han mest i lag med vennene sine og drar på fotballtrening hvor min kjære stiller alltid opp og kjøre han. Og når det gjelder ting til han, så er spleiser vi ofte på dyre ting bl.a pc, playstation, dress, sykkel, sko ol. Ellers kjøper vi en god del ting til han som trenger til daglig som mora ikke gidder å dra og kjøpe. Når vi ber om tilbakebetaling fra henne siden min kjære betaler ganske mye barnebidrag fra før av, fnyser hun bare.
Det store spørsmålet mitt er ganske enkel: Kan min kjære nekte å endre samværsavtalen hos familievernkontoret? For JEG vet at hun aldri kommer til å klare å ha ungen 365 dager i året. Tvert i mot så er han ofte hos oss den siste tiden, for mora og samberen krangler så det fyker der nede. Det ble nesten slutt mellom de to for 2 måneder siden. Hun bruker kjørheten til å få sympati fra stesønnen min slik at hun skal få viljen sin.
I mange år har vi hatt stesønnen min mye mer enn samværet sier, men vi har ikke giddet å gjøre noe med saken, det er først nå om temaet penger som hun skylder min kjære som utløser hele greia. Sant skal sies så har hun tidligere true med både det ene og det andre. Jeg er drit lei og støtter derfor fullt og helt ut min kjære å møte opp på FVK og få denne saken ut av verden. Håpet er å få beholde samværsavtalen slik som det er nå. For jeg vet utmerket hva hun spekulerer nå, dersom det endres til 0 døgn og hun får ca 3600 kr barnebidrag fra oss (de to tjener ca like mye), står hun sterkere ovenfor NAV og FVK enn oss, og så lar hun bare samværet bli slik som før og krever at vi spleise på det stesønnen min trenger.
Apropos spleise, kan man i ettertid sender inn alle bilagene fra nettbanken inn til NAV og krever kostnadsrefusjon fra mora?
Kan far nekte å endre samværsavtalen?!
Opprettet av
Anonym bruker
, mai 01 2012 08:31
6 svar til dette emnet
Skrevet 01 mai 2012 - 08:31
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 01 mai 2012 - 08:41
Hun kan ikke bare sette saværet til 0. Far har rett på samvær. Kan han ikke bare anmelde henne med tanke på de pengene hun skylder han da?
Skrevet 01 mai 2012 - 08:43
Regner med FVK ikke endrer avtalen om faren er villig til samvær, mens mora har en egotripp. Om det ikke er noen annen grunn for at hun vil nekte sin egen sønn å treffe faren sin pga pengemessige fordeler så tror jeg det skal gå fint.
Om dere ikke er slemme med ungen, regner jeg med at avtalen blir som den er. Om dere virkelig er villige til å ha ungen mer kan dere jo ta det til retten? OM ikke det går an å ordne det via FVK
Om dere ikke er slemme med ungen, regner jeg med at avtalen blir som den er. Om dere virkelig er villige til å ha ungen mer kan dere jo ta det til retten? OM ikke det går an å ordne det via FVK
Skrevet 01 mai 2012 - 09:18
Anonym bruker skrev 01 mai 2012 - 08:41:
Hun kan ikke bare sette saværet til 0. Far har rett på samvær. Kan han ikke bare anmelde henne med tanke på de pengene hun skylder han da?
å, sier du det? Så flott, for jeg ønsker å ha stesønnen min hos oss i ny og ne. En kjempe grei gutt, som også er utrolig flink med små søskene sine
Vi har også tenkt den alternativet, men er redd for at det skal gå utover stesønnen vår på et eller annet måte...
Skrevet 01 mai 2012 - 09:27
Anonym bruker skrev 01 mai 2012 - 08:43:
Regner med FVK ikke endrer avtalen om faren er villig til samvær, mens mora har en egotripp. Om det ikke er noen annen grunn for at hun vil nekte sin egen sønn å treffe faren sin pga pengemessige fordeler så tror jeg det skal gå fint.
Jeg håper inderlig at FVK ikke endrer avtalen, for vi ønsker å ha guttungen hos oss
Hadde hun ikke vært egoist, så hadde vi nok hatt delt omsorg for ungen for lenge siden. (Vi bor i nærområdet. Det er faktisk kortere vei fra oss til skolen hans enn fra henne.) For det er det har vi lenge ønsket å ha, men hun nektet pga som sagt igjen økonomiske grunner, og med fullomsorg kan hun true med både det ene og med det andre. Vi syns det er utrolig at hun til tider bruker ungen for å få viljen sin
Når det gjelder retten, så ønsker vi ikke å gå den veien, for vi tror neppe vi har sjans der
Skrevet 01 mai 2012 - 09:34
Tar de bidraget gjennom NAV? Da kan NAV Innkreving sende regning til mor for for mye mottatt i bidrag (det skjedde med en venninne av meg).
Nei, hun kan ikke uten videre endre avtalen. Far og barn har plikt og krav på samvær. Så det er ikke noe hun kan bestemme. Det er ikke bare hennes barn!
Nei, hun kan ikke uten videre endre avtalen. Far og barn har plikt og krav på samvær. Så det er ikke noe hun kan bestemme. Det er ikke bare hennes barn!
Skrevet 01 mai 2012 - 19:10
Anonym bruker skrev 01 mai 2012 - 09:34:
Tar de bidraget gjennom NAV? Da kan NAV Innkreving sende regning til mor for for mye mottatt i bidrag (det skjedde med en venninne av meg).
Ja, det gjør de. Så flott, da vet jeg hva vi skal gjøre neste gang hun er tverr.
Ikke sant?! Jeg syns det er helt utrolig at hun saboterer det