Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Bleieslutt :) Jeg vil ha alle råd og tips dere kan komme med!

• Logg inn for å svare
9 svar til dette emnet

#1 Blabb00

Blabb00

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 693 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 20:31

Lilleprompen er nå 20 mnd og bruker bleie. Tenkte vi skulle prøve oss på bleieslutt nå i sommer, men trenger tips og råd til hvordan å gjennomføre det :)
Vi har ingen stress med bleieslutt, men tenkte vi bare skulle prøve :)

Men, hvordan begynner man? Og hva skal man gjøre?

Hilsen førstegangs ;)

Pst, sniker meg fra småtroll 1-2 år..

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 126 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 23:09

Det er mulig det er litt for tidlig for en liten promp på 20 mnd, tenker jeg:) Gutter er gjerne litt treigere enn jenter - så om han ikke viser interesse, så er det ikke sikkert han er moden helt enda. Men dere kan vel alltids kjøpe en potte og se om han fatter interesse:)

#3 Blabb00

Blabb00

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 693 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 09:16

Lilleprompen er en jente ;) Og er relativt raskt ute med andre ting, enn de fleste på hennes alder.

Potte er innkjøpt, jeg bare vet ikke hvordan å introdusere på en " riktig" måte :P

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 569 126 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 10:27

Det vi gjorde var at vi hadde potta fremme når vi var på badet, og sa at han kunne tisse og bæsje der. Fikk han til å sitte nede, og oppmuntret til å tisse. Her så tisset han alltid så fort bleia var av, så vr ikke noe problem.. Han fikk i tillegg tømme den i do og dra ned, skikkelig stas

Men så har vi ikke kommet videre, så håper det kommer flere tips her.. :P  For han tisser bare noen dråper, reiser seg og tisser på gulvet. :P Han er nok ikke kalr enda.

#5 -Juni10-

-Juni10-

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 13:17

Her er hun 22 mnd, og vi har ikke tenkt å slutte med bleia enda.. men vi kjøpte en potte for en stund siden og den står på badet, også sitter hun på den når hun får lyst selv, hun vet godt hva den er til og sitter titt og ofte på den før hun skal bade, eller når vi skal skifte på henne :) så vi tar det litt sånn i hennes tempo!

#6 Gjest_eelis+kian ♥_*

Gjest_eelis+kian ♥_*
  • Gjest

Skrevet 02 mai 2012 - 13:57

Jeg kjøpte potte når min sønn var omtrent på samme alder som din jente, og lot den bare stå fremme. Vi snakket litt om hva det var og hvordan den skulle brukes, og innimellom tisset han på den, men det var sjelden i begynnelsen, altså. Han brukte den mest som hjelm. Hehe.

Etter en stund ble det litt stas å tisse på potta, spesielt etter å ha sett storungene i barnehagen tisse på do, og da tisset han oftere og oftere på potta, og etter hvert også på do. Når han var 2 år og 3 mnd fant jeg ut at det bare var tull å skulle bruke bleie, når han likevel tisset på do. Den siste uka før jeg tok av bleia var han så å si tørr. Så hadde jeg noen dager fri fra jobb før en helg, og da sluttet han med bleie. Det gikk knirkefritt :)

Jeg har aldri presset han, bare latt han finne ut av det der selv. Men med en gang han viste interesse for å slutte, tok jeg av bleia. Ofte handler det bare om å gjøre det i riktig øyeblikk, mange foreldre venter med å slutte lenge etter at barnet er klart selv.

I begynnelsen er det bare å ta dem på do, ikke spør om de må engang (for de svarer nei uansett - de kjenner som regel ikke at de må på do før fem sekunder før de tisser). Her tok det bare noen dager før han fikk "kontroll på blæra", og kunne si fra selv uten å tisse seg ut med en gang.

Det tok rundt én mnd fra jeg tok av bleia til han var heelt bleiefri, til og med på natta. Og det er fantastisk deilig! :)

#7 Renate har ♂09, ønsker 1 til

Renate har ♂09, ønsker 1 til

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 987 Innlegg:
  • StedIndre Østfold

Skrevet 16 mai 2012 - 05:14

Vi har gjort mye av det samme som eelis. Han fikk en potte da han var 1 år. Den har han sitti mye på, med og uten klær. Lot han gå uten bleie en dag, men han tisset på seg og nektet å gå uten bleie etterpå. Etter fyllte 2 år begynte vi å la han sitte på den hver morgen og kveld, og noen ganger tisset han. I februar i år begynte vi med klistremerker, og hver gang han tisset på potta fikk han et klistremerke.

Noen ganger ville han ikke sitte på potta, og det godtok jeg. Andre ganger glemte jeg å spørre han og han sa ifra selv. I påska sa han selv at han måtte tisse, og jeg bestemte meg for å ta av bleia. Det var noen innvendinger fra lillegutt, han likte forsatt ikke å gå uten bleie. Sa da at vi var tom for bleier, men skulle kjøpe ny. Og det var helt OK. Hadde kun 2 uhell den 1. dagen. Bestemte oss da for å ikke ta på bleie selvom vi gikk ut for å leke, kjøre bil etc. Men lærte fort at det ikke er lurt å spørre om de skal tisse, vi Må ta de med på potta/do - som eelis også sier.

Her tok det ca 1 uke så var han tørr, og både tisset og bæsjet på potta. Hadde selvfølgelig 1 uhell nå og da, rett foran potta. Etter 2 uker uten bleie var han bestemt på at han var ferdig og nektet å ha på bleie om natta (hadde da allerede vært tørr i bleia i en uke) så da var det greit.

Han har hatt noen uhell om natta etter at han ble syk og forkjøla. Klarer ikke å holde igjen når han får hosteanfallene sine og han blir kjempe lei seg og unnskylder seg for å ha tisset seg ut. Spurte en kveld om han ville ha på seg bleie, så slapp han å bli lei seg, men det var ikke aktuelt, han er jo ferdig med bleia ;)

Tror det er viktig at når man tar av bleia så er den av. At selvom man skal ut å leke, på butikken, på kafe eller kjøre bil så skal ikke bleia på... Det kan skape mye forvirring hos barna!

Signerer også eelis på at det er fantastisk deilig med en bleiefri unge :)
Drømmen om en søster eller bror til sønnen er stor

#8 Magia

Magia

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 118 Innlegg:

Skrevet 26 mai 2012 - 17:59

Eelis: Hahaha, ser gutten din for meg, med potta som hjelm ;)

Ellers lurer jeg på hvorfor man egentlig bruker potte først? Må man ikke da senere "avvenne" igjen for å bli vant til doen?

#9 81-Mamma<3<3

81-Mamma<3<3

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 301 Innlegg:

Skrevet 09 juni 2012 - 18:44

Vis innleggMagia skrev 26 mai 2012 - 17:59:

Eelis: Hahaha, ser gutten din for meg, med potta som hjelm ;)

Ellers lurer jeg på hvorfor man egentlig bruker potte først? Må man ikke da senere "avvenne" igjen for å bli vant til doen?
Vi har ikke behøvd det. Potte er greit så lenge doen er for stor. Nå er snuppa stor nok til å klatre opp på do, og da gjør hun gjerne det når hun må tisse.

#10 81-Mamma<3<3

81-Mamma<3<3

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 301 Innlegg:

Skrevet 09 juni 2012 - 18:48

Vis innleggGressenka★ skrev 30 april 2012 - 20:31:

Lilleprompen er nå 20 mnd og bruker bleie. Tenkte vi skulle prøve oss på bleieslutt nå i sommer, men trenger tips og råd til hvordan å gjennomføre det :)
Vi har ingen stress med bleieslutt, men tenkte vi bare skulle prøve :)

Men, hvordan begynner man? Og hva skal man gjøre?

Hilsen førstegangs ;)

Pst, sniker meg fra småtroll 1-2 år..
vi satte snuppa på potte med en gang hun våknet. De tisser ofte rett etter soving, og etter mat! Så sier jeg alltid: nå kommer tisset mitt, nå må jeg gå på do! Så spør jeg om snuppa har tiss i magen. Her merket jenta best at hun måtte tisse når hun var naken. Så vi har latt henne være mye naken!