Våger ikke bli gravid pga at jeg er redd for og ikke få vakter mens jeg er gravid og evnt at jeg ikke har noe jobb når permisjonen er over.
Er organisert, kan fagforeningen hjelpe meg??
Har vært vikar i 100% stilling i 4 år på samme sted, er de pliktig og gi meg fast stilling??
Opprettet av
Anonym bruker
, april 30 2012 19:34
12 svar til dette emnet
Skrevet 30 april 2012 - 19:34
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 30 april 2012 - 19:38
I det offentlige? Ja, da har du krav på fast stilling etter 4 års sammenhengende vikariat.
Det var slik jeg fikk fast jobb
Det var slik jeg fikk fast jobb
Skrevet 30 april 2012 - 19:38
Så vidt jeg vet kan du kreve å få fast stilling hvis du har vært hos samme bedrift i samme stilling i 1 år. Slik er det ihvertfall i vår bedrift.
Ville nok tatt en prat med fagforeningen.
Ville nok tatt en prat med fagforeningen.
Skrevet 30 april 2012 - 20:20
Er det en offentlig stilling har du krav på fast stilling, i private bedrifter fungerer det ikke alltid sånn.
Du blir ikke stående helt uten penger uansett da, om du jobber 100% nå og plutselig ikke får vakter har du jo krav på dagpenger som også gjelder som grunnlag for foreldrepenger. Men dagpenger er jo mindre enn lønn da.
Du blir ikke stående helt uten penger uansett da, om du jobber 100% nå og plutselig ikke får vakter har du jo krav på dagpenger som også gjelder som grunnlag for foreldrepenger. Men dagpenger er jo mindre enn lønn da.
Skrevet 30 april 2012 - 21:33
Er i samme situasjon. er fagarbeider å er vikar på mitt 6 år. Man har krav på fast jobb etter 4 år, men hva skal dem gjøre når det ikke er noe å tilby. de som fikk fast jobb sist hos oss hadde vært vikar i 8 år. Nå er heldigvis jeg nestemann når det blir noe ledig
Skrevet 02 mai 2012 - 12:33
Har du hatt samme kontrakt hele veien, eller har den blitt endret underveis?
Hvis det er samme kontrakt har du krav på fast jobb, men ikke hvis de har endret noe på kontrakten, for da er det ikke nødvendigvis "samme" stilling - om du forstår..
Mange arbeidsgivere er slue slik.. De vet de må tilby fast jobb når det har gått en viss tid, men så snart det er en liten endring, begynner du på null igjen. Så da endrer de heller litt på ordlyden i kontrakten og kan ha deg som vikar lenger.
Ikke alle gjør dette da...
Synes jo det er rart det ikke skulle være ledig stilling så lenge man går år ut og år inn i samme stilling. Med mindre det er langtidssykemeldinger som er årsaken, så burde de jo ansatte da de tydelig trenger folka som er der.
Hvis det er samme kontrakt har du krav på fast jobb, men ikke hvis de har endret noe på kontrakten, for da er det ikke nødvendigvis "samme" stilling - om du forstår..
Mange arbeidsgivere er slue slik.. De vet de må tilby fast jobb når det har gått en viss tid, men så snart det er en liten endring, begynner du på null igjen. Så da endrer de heller litt på ordlyden i kontrakten og kan ha deg som vikar lenger.
Ikke alle gjør dette da...
Synes jo det er rart det ikke skulle være ledig stilling så lenge man går år ut og år inn i samme stilling. Med mindre det er langtidssykemeldinger som er årsaken, så burde de jo ansatte da de tydelig trenger folka som er der.
Skrevet 02 mai 2012 - 13:16
Er det i det offentlige? Har du ikke hatt noen lengre opphold, men jobbet 100% hele tiden? Har det gått over 4 år? Er det eksakt samme stilling du har hatt hele tiden? Mange slike spm må besvares først.
Og nei, du er ikke garantert fast jobb etter sterkt stillingsvern men da må de slutte å bruke deg, og før det har gått 4 år. Og så kan de ringe deg etter noen uker å spørre om du vil være vikar igjen, så begynner "dansen" på nytt..
Jeg er hovedtillitsvalgt for Norsk Tjenestemannslag i en STOR bedrift, så jeg kan mye om sterkt stillingsvern.
Og nei, du er ikke garantert fast jobb etter sterkt stillingsvern men da må de slutte å bruke deg, og før det har gått 4 år. Og så kan de ringe deg etter noen uker å spørre om du vil være vikar igjen, så begynner "dansen" på nytt..
Jeg er hovedtillitsvalgt for Norsk Tjenestemannslag i en STOR bedrift, så jeg kan mye om sterkt stillingsvern.
Skrevet 02 mai 2012 - 18:19
Ta kontakt med forbundet ditt, det er derfor du er organisert. De vil hjelpe deg og vet hva du har krav på.
Inkjeveda!
Skrevet 03 mai 2012 - 08:20
Det er i kommunen innen pleie og omsorg, har gått i stilling som er vakant og såvidt jeg vet har de ikke lyst ut denne stillingen, men ifølge avd.leder så skulle dette gjøres og nå er det gått 4 år og jeg har bare skrevet under kontrakter på vikar under tilkalling:(
Vet ikke om jeg orker og være på denne plassen om de bare utnytter meg:(
HI
Vet ikke om jeg orker og være på denne plassen om de bare utnytter meg:(
HI
Skrevet 03 mai 2012 - 08:58
Det viktige spørsmålet er - har du gått i samme stilling hele tiden? Om du har det har du rett på fast stilling, men om du har hatt forskjellige vikariater og forskjellige stillingsprosenter stiller du nok ikke så sterkt.. Men arbeidsgiver har uansett et ansvar og om det er behov for en ekstra person fast over så mange år kan man argumentere for at det reellt sett er behov for en ekstra stilling...
Snakk med forbundet du og se hva de sier.. Lykke til!
Snakk med forbundet du og se hva de sier.. Lykke til!
Skrevet 03 mai 2012 - 09:12
Ja har jobbet 100% stilling hele tiden og går ofte også overtidsvakter!
HI
HI
Skrevet 03 mai 2012 - 13:46
Da har du en VELDIG god sak, ta kontakt med forbundet ditt, hva venter du på? :-)
Skrevet 03 mai 2012 - 20:03
Snakk med fagforeninga di. En kollega av meg fikk fast jobb etter å ha vært vikar mange steder i kommunen (samme type stilling). Han fikk hjelp av fagforeninga.
barnebokblogg.blogspot.no