Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Kan jeg anmelde noen på vegne av noen andre?

• Logg inn for å svare
14 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 054 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 19:26

Jeg føler meg nødt til å politianmelde en sak. Det er en alvorlig sak. Og det er snakk om en person som er farlig - og det er barn inne i bildet her. Denne personen som er i fare, og har blitt utsatt for kriminelle handlinger, ønsker ikke å anmelde selv. Men jeg føler at dette uskyldige barnet må være trygg. Kan jeg gå å anmelde en sak som gjelder noen andre?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 054 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 19:28

Nei, det kan du ikke. Men du kan fortelle politiet det du vet og så kan eventuelt politiet anmelde på eget initiativ

#3 Noregsgard

Noregsgard

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 229 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 19:32

Moren min anmeldte eksen min til politiet. De snakket med med, men henla saken da jeg nektet å anmelde. Etter en stund fikk jeg brev om at politiet hadde tatt saken i egne hender og anmeldt han selv. Da var det veldig lite jeg kunne gjøre for å stoppe det.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 054 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 19:33

Og ikke minst, du bør ha beviser, ellers kan det slå tilbake på deg selv

#5 Eeniemeenie

Eeniemeenie

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 802 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 19:35

Vis innleggAnonym bruker skrev 30 april 2012 - 19:26:

Jeg føler meg nødt til å politianmelde en sak. Det er en alvorlig sak. Og det er snakk om en person som er farlig - og det er barn inne i bildet her. Denne personen som er i fare, og har blitt utsatt for kriminelle handlinger, ønsker ikke å anmelde selv. Men jeg føler at dette uskyldige barnet må være trygg. Kan jeg gå å anmelde en sak som gjelder noen andre?

Er barnet i fare og moren/faren nekter å anmelde den andre parten bør du kontakte barnevernet.

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 054 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 19:38

Hvis det er snakk om et barn, så bør du absolutt kontakte Barnevernet i første omgang, synes jeg.

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 054 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 20:15

Jo, det er veldig komplisert. BV er vel allerede inne i saken. Men jeg tenker at det er minst like viktig å holde denne personen langt vekk fra denne familien, enn at BV kaller inn til samtaler. Det kan komme etterpå. Trenger sikkert støtte. Men denne personen må ikke ha lov til å være i nærheten av dem.

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 054 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 20:59

Vis innleggAphelion skrev 30 april 2012 - 19:32:

Moren min anmeldte eksen min til politiet. De snakket med med, men henla saken da jeg nektet å anmelde. Etter en stund fikk jeg brev om at politiet hadde tatt saken i egne hender og anmeldt han selv. Da var det veldig lite jeg kunne gjøre for å stoppe det.

Kan jeg spøre hva anmeldelsen gikk ut p?
HI

#9 HvittHus

HvittHus

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 669 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 21:04

Hvis du mener at barnet er i fare, må du ringe barnevernvakta slik at de kan ta en vurdering av situasjonen.

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 054 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 21:17

Vis innleggzellica skrev 30 april 2012 - 21:04:

Hvis du mener at barnet er i fare, må du ringe barnevernvakta slik at de kan ta en vurdering av situasjonen.

Nå er ikke saken i den grad akutt. Barnet er i trygge hender hos den andre av sine foreldre. Men det er når han skal hjem igjen jeg frykter denne personen kan være en trussel.
Ønsker at denne personen blir tatt for det han driver med,men når ingen vil anmelde han, pga nye trusler, så vet jeg ikke hva mer jeg kan gjØre...
HI

#11 Noregsgard

Noregsgard

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 229 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 21:23

Vis innleggAnonym bruker skrev 30 april 2012 - 20:59:

HI

Fysisk og psykisk mishandling. Synes det er bra du vil gi beskjed til politiet. Selv om du ikke kan anmelde vil jo politiet vurderer selv ut ifra dine opplysninger om de synes det er alvorlig nok til en anmeldelse eller ikke.

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 054 Innlegg:

Skrevet 30 april 2012 - 21:30

Vis innleggAphelion skrev 30 april 2012 - 21:23:

Vis innleggAnonym bruker skrev 30 april 2012 - 20:59:

HI

Fysisk og psykisk mishandling. Synes det er bra du vil gi beskjed til politiet. Selv om du ikke kan anmelde vil jo politiet vurderer selv ut ifra dine opplysninger om de synes det er alvorlig nok til en anmeldelse eller ikke.

Det er snakk om vold her også. Det har vært flere voldsepisoder. Nå er det trusler, som bl.a. er sendt på sms, som er sendt til både denne personen som har barn, samt familien rundt. Ganske grove trusler. Veldig grov vold.

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 054 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 08:18

Ja, jeg sjekket om man kunne det en gang. Og dersom du enten har sett mishandlingen, truslene, skadene eller liknende mot en tredje person- så kan du lovlig anmelde helt på egen hånd!

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 054 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 09:14

I norge er det ikke som man ser på amerikanske filmer at offeret er den som må anmelde "press charrges" som de sier det.

Politiet kan selv fikse alt sånt, du sier det du vet, og de bestemmer seg for hva de gjør med saken på eget initiativ, i forhold til sitt regelverk.

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 054 Innlegg:

Skrevet 01 mai 2012 - 09:39

jeg tenker og barnevernet..ASAP!