Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Konfirmasjon av stesønn

• Logg inn for å svare
47 svar til dette emnet

#1 Magetaska

Magetaska

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 332 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 17:17

Han skal konfirmeres neste år, og jeg lurer litt på hvordan andre særkullsfamilier gjør det. Har kjent gutten i ti år. Jeg og barna skal selvfølgelig i konfirmasjonen. Men mine foreldre er ikke bedd. De er naboene våre, og gutten har sprunget inn og ut dørene der hver dag i ti år. Synes det er naturlig at de også skulle bli bedd. De har et mye bedre forhold enn det gutten har med sine besteforeldre på farssiden som han nesten ikke kjenner. Vet min mor synes dette er sårt. Hva tenker dere?

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 bærtæ

bærtæ

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 149 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 17:26

Jeg har ikke stebarn men jeg syns nok at foreldrene dine bør bli bedd. Syns det er rart om ikke konfirmanten ønsker det selv. Regner med det er hans ønsker som tas i betraktning;)

#3 Magetaska

Magetaska

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 332 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 17:28

Nei, det er morens ønsker som veier tyngst... Dessverre.

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 565 361 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 17:33

Og det er fortsatt mora som er mor.

#5 bærtæ

bærtæ

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 149 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 17:33

Vis innleggMagetaska skrev 29 april 2012 - 17:28:

Nei, det er morens ønsker som veier tyngst... Dessverre.

Synd. Jeg vet jo ingenting om deres bakgrunn som kan (kanksje) forklare morens motvilje. Men mener at på en slik dag hvor ungdommen skal tre inn i de voksnes rekker er det noe motsigende og ikke la ungdommen bestemme gjestelisten;)

Faren og moren skal jo antagelig dele på utgiftene. Sålenge far tar regningen for gjester fra deres side burde alt være greit.
Har mor ny samboer da? Hva med hans familie?;)

#6 Magetaska

Magetaska

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 332 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 17:41

Nei moren har ikke det. Hun har en type, men han er ganske ny så tviler på han kommer. Det var slutt med henne og min mann før jeg møtte han, og vi har alltid hatt en grei tone. Aldri noen store uoverstemmelser heller. Hun føler bare ikke det er naturlig å ha mine foreldre der. Og sønnen vil ikke lage noe bråk, så han sier ikke så mye om saken. Eneste jeg kan tenke meg, er at hennes foreldre ennå sliter med hennes skilsmisse. Men men, vi får ta en restefest med min familie da :)

#7 Magetaska

Magetaska

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 332 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 17:42

Vis innleggAnonym bruker skrev 29 april 2012 - 17:33:

Og det er fortsatt mora som er mor.
Har jeg påstått noe annet?

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 565 361 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 17:59

Vis innleggMagetaska skrev 29 april 2012 - 17:17:

Han skal konfirmeres neste år, og jeg lurer litt på hvordan andre særkullsfamilier gjør det. Har kjent gutten i ti år. Jeg og barna skal selvfølgelig i konfirmasjonen. Men mine foreldre er ikke bedd. De er naboene våre, og gutten har sprunget inn og ut dørene der hver dag i ti år. Synes det er naturlig at de også skulle bli bedd. De har et mye bedre forhold enn det gutten har med sine besteforeldre på farssiden som han nesten ikke kjenner. Vet min mor synes dette er sårt. Hva tenker dere?

Det er ingenting automatisk naturlig i at steforeldres foreldre inviteres i konfimasjoner ol. Det vil være individuelt hver gang.

#9 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 29 april 2012 - 18:03

Jeg er ikke konfirmert selv og har aldri vært i konfirmasjon, men jeg trodde det var vanlig å invitere familie og de som konfirmanten står nær.
Snålt at ikke dine foreldre er invitert når de kjenner gutten så godt og er glad i ham (jeg leser det slik), men jeg kan skjønne at han ikke vil bråke noe om det til sin mor.

Uff, jeg kan tenke meg at slike dager kan være slitsomme for barn av skilte foreldre når det handler mest om å tekkes mor og far.
Før hadde foreldre mange barn. Nå har barn mange foreldre.....

#10 Magetaska

Magetaska

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 332 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 18:05

Vis innleggAnonym bruker skrev 29 april 2012 - 17:59:

Vis innleggMagetaska skrev 29 april 2012 - 17:17:

Det er ingenting automatisk naturlig i at steforeldres foreldre inviteres i konfimasjoner ol. Det vil være individuelt hver gang.
Nei, selvfølgelig ingen automatikk i det, men i denne situasjonen føles det naturlig. :)

#11 Magetaska

Magetaska

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 332 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 18:07

Vis innleggLykke Fryd ♥ skrev 29 april 2012 - 18:03:

Jeg er ikke konfirmert selv og har aldri vært i konfirmasjon, men jeg trodde det var vanlig å invitere familie og de som konfirmanten står nær.
Snålt at ikke dine foreldre er invitert når de kjenner gutten så godt og er glad i ham (jeg leser det slik), men jeg kan skjønne at han ikke vil bråke noe om det til sin mor.

Uff, jeg kan tenke meg at slike dager kan være slitsomme for barn av skilte foreldre når det handler mest om å tekkes mor og far.
Før hadde foreldre mange barn. Nå har barn mange foreldre.....
Nå har barn mange foreldre. Veldig godt poeng, har aldri tenkt på det slik før :)

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 565 361 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 18:15

Vis innleggMagetaska skrev 29 april 2012 - 18:07:

Nå har barn mange foreldre. Veldig godt poeng, har aldri tenkt på det slik før Postet bilde

Dere føler det kanskje slik at gutten har reservebesteforeldre, mens mora føler at hun ikke har gjort noe for å søke etter noen reservebesteforeldre.
Og hvis de skulle kommet i konfirmasjonen, ville de sikkert blitt plassert helt nederst ved bordet. Noe de vel heller ikke ville satt pris på.
Mora di kan ikke forvente å bli invitert til en konfirmasjonsfest, dessverre.

Og jeg er ikke for "nye tradisjoner" der konfirmanten skal få bestemme alt av mat og gjester. Det skal foreldrene gjøre...

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 565 361 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 18:26

Vis innleggAnonym bruker skrev 29 april 2012 - 18:15:

Vis innleggMagetaska skrev 29 april 2012 - 18:07:

Nå har barn mange foreldre. Veldig godt poeng, har aldri tenkt på det slik før :)

Dere føler det kanskje slik at gutten har reservebesteforeldre, mens mora føler at hun ikke har gjort noe for å søke etter noen reservebesteforeldre.
Og hvis de skulle kommet i konfirmasjonen, ville de sikkert blitt plassert helt nederst ved bordet. Noe de vel heller ikke ville satt pris på.
Mora di kan ikke forvente å bli invitert til en konfirmasjonsfest, dessverre.

Og jeg er ikke for "nye tradisjoner" der konfirmanten skal få bestemme alt av mat og gjester. Det skal foreldrene gjøre...

"Og jeg er ikke for "nye tradisjoner" der konfirmanten skal få bestemme alt av mat og gjester. Det skal foreldrene gjøre..."

Og da mener du at "foreldrene" er ensbetydende med mor da?

Hva om far ønsker at de skal komme?

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 565 361 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 18:38

Man bruker be nærmeste familie i konfirmasjon og dine foreldre er ikke i slekt med han.
Han kan ikke be alle han kjenner.

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 565 361 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 18:41

Vis innleggAnonym bruker skrev 29 april 2012 - 18:38:

Man bruker be nærmeste familie i konfirmasjon og dine foreldre er ikke i slekt med han.

Jeg vil si at stebesteforeldre som man har gått inn og ut av huset til ER nærmeste familie.

Nei, man kan ikke be alle man kjenner, men her er det vel mor som bestemmer gjestelisten og ikke han som selskapet er for.

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 565 361 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 18:43

Vis innleggAnonym bruker skrev 29 april 2012 - 18:41:

Jeg vil si at stebesteforeldre som man har gått inn og ut av huset til ER nærmeste familie.

Nei, man kan ikke be alle man kjenner, men her er det vel mor som bestemmer gjestelisten og ikke han som selskapet er for.

Nei de er ikke familie uansett hvor mye han har vært hos de.

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 565 361 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 18:44

Da søsteren min ble konfirmert ble vår EKSstemor invitert, hun kom også.
Kjempekoselig :) Konfirmantens ønsker gjelder. Nær familie trenger ikke være blodsbånd!

#18 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 565 361 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 18:45

Huff, ikke lett å være stefamilie, man skal behandle stebarnebarn som egne, og aldri gjøre forskjell, men man kan ikke forvente å bli bedt i konfirmasjon? Glad jeg har kun egne barn:))

#19 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 565 361 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 18:48

Vis innleggAnonym bruker skrev 29 april 2012 - 18:43:

Ehh, joda det kan man da godt være. Familie og slekt er ikke det samme skjønner du.
Jeg og mannen min vi er familie. Vi er ikke i slekt, men likevel familie. Jeg og mine svigerforeldre er også familie. Vi er heller ikke i slekt.

Familie kan være så mangt og om gutten selv anser stebesteforeldre for familie så er de familie.

#20 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 565 361 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 18:51

Vis innleggAnonym bruker skrev 29 april 2012 - 18:48:

Vis innleggAnonym bruker skrev 29 april 2012 - 18:43:

Ehh, joda det kan man da godt være. Familie og slekt er ikke det samme skjønner du.
Jeg og mannen min vi er familie. Vi er ikke i slekt, men likevel familie. Jeg og mine svigerforeldre er også familie. Vi er heller ikke i slekt.

Familie kan være så mangt og om gutten selv anser stebesteforeldre for familie så er de familie.
Dere er familie siden dere er gift og da blir hans familie også din.
Har da ingen ting med denne saken å gjøre.