Gå til innhold

Krav på penger fra barnefar når jeg tjener mest?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er reglene for pengestøtte fra barnefar hvis jeg har omsorgen for barna? Jeg har utbetalt ca 23000 (lønn) han ca 16000 (fra nav). Har jeg krav på noe fra han da? Hvor mye ca? Og hvordan er det med støtte til barnehage/sfo-utg?

Skal antakelig separeres, og han vil flytte langt vekk, dvs at jeg må ha omsorgen for barna (to stk). Ønsker å gjøre det jeg kan for at barna ikke skal miste huset sitt og plassen vi bor, men har 13-14000 til boliglån i mnd, vil ikke klare det alene med de inntektene jeg har. Han er villig til å la meg slippe å kjøpe han ut. Hvertfall i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han skal jo bidra han også, men det vil neppe være mye for med bare 16 000 utbetalt har han jo bare såvidt nok til seg selv..

Hva betyr "slippe å la deg kjøpe han ut"? Skal du betale på hele lånet samtidig som han står som eier? Lite smart, da kan han kreve verdiøkning etter at du "overtok" selv om han ikke har betalt et øre. Skal han betale på lånet uten å bo der? Det er jo blodig urettferdig overfor ham som også trenger å etablere seg pånytt og har lavere inntekt.....

 

Klarer du ikke betale boliglånet som det er i dag har du jo uansett ikke mulighet til å sitte med huset enten du kjøper han ut eller ei. Med såpass mye i lån vil neppe banken tillate at du overtar hele lånet heller for du må jo ha betjeningsevnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig vil du ikke få noe mer enn minstebidrag fra nav om far lever på trygd og ikke har mer å rutte med selv.

Så lenge du er i arbeid vil du få dekket ca 60% av barnehageutgiftene.

Første 3 årene får du gradert os, men siden du tjener såpass greit er det ikke så mye du får. Søsteren min tjener vel 310.000,- i året og har littegrann overgangsstønad i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, han skal selvfølgelig ikke betale på lånet og ikke bo der. Men han ønsker også at barna skal få bo i huset sitt, og derfor var tanken at HVIS det går, så betaler jeg, men han står som medeier i huset og har halve lånet i sitt navn. Om jeg får 3-4000 ekstra i mnd, så går det hvertfall..

Alternativet er å leie, og da må jeg ut med ca 10000 i leie for en leilighet med to soverom og uten hage og totalt mye mindre plass. For ikke å snakke om at barna mister venner i nærmiljøet. Eldstemann er skolegutt og har kompiser i klassen i nærheten.

Hvis ikke, ender det med at vi bare "holder ut" med hverandre litt lenger fordi vi ikke orker å skuffe barna. Har bodd her to år, og vært mye på flyttefot før det. Ønsker stabilitet for barna nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få en ekstra barnetrygd i forhold til antall barn, stønad til barnepass(63% av barnepassutgiftene utenom matpenger), og redusert overgangsstønad etter brutto inntekt. Du kan tjene ca 3 200 brutto pr mnd før de trekker noe fra overgangsstønaden, og det du tjener over den summen, blir trukket 40 øre fra overgangsstønad pr tjente krone fra arbeid.

 

Og du har rett på bidrag, men siden far har så lav inntekt, så kan det være at du bare får noe lite fra NAV i stedet.

 

Og så skal du ha skatteklasse 2. Dette må du huske, og går dere fra hverandre nå, så gjelder dette for hele 2012. For det er status pr 31.12 hvert år som sier hvilken skatteklasse du skal ha :)

 

Du vil nok komme opp i mnimum 6000 ekstra hver måned, alt samlet og uten at jeg har regnet på det.

 

I slike regnestykker gjelder alltid brutto lønn, og ikke netto slik du her oppgir.

 

Du kan også regne bidraget på Nav sin side. Bidragsveileder, heter det du da skal bruke. Og her gjelder også fars brutto inntekt. Og din. Ikke noe netto inntekt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å snakke med banken da og få betale litt lavere pr mnd. F.eks hvis dere har lånet over 20 år, øk til 30 år. Evt. gjør om lånet til fleksilån der man bestemmer litt selv hvor mye man betaler utover rentene.

 

Så blir det jo som #5 sier at du får mer utbetalt når du er i skatteklasse 2, det vil sikkert utgjøre minst et par tusen pr mnd. Dobbel barnetrygd, minstebidrag fra far/nav, evt stønad til barnetilsyn. Du tjener muligens for mye til bostøtte, men undersøk gjerne, for jeg har ikke så mye peiling.

 

Med så mye i huslån må huset være stort.. er det mulighet for at du kan leie ut et rom (hybel)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det med bil? Har du stort billån, kan du jo selge den og kjøpe en gamlere og billigere en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har to barn med en mann som tjener mye mindre enn meg (eh, sier han, da. Veldig mye skjer svart...) men det betyr altså at jeg får MINDRE enn minstebidrag. Bidrag for to barn som er hos ham annenhver helg=960 kr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han skal selvfølgelig ikke betale på lånet og ikke bo der. Men han ønsker også at barna skal få bo i huset sitt, og derfor var tanken at HVIS det går, så betaler jeg, men han står som medeier i huset og har halve lånet i sitt navn. Om jeg får 3-4000 ekstra i mnd, så går det hvertfall..

Alternativet er å leie, og da må jeg ut med ca 10000 i leie for en leilighet med to soverom og uten hage og totalt mye mindre plass. For ikke å snakke om at barna mister venner i nærmiljøet. Eldstemann er skolegutt og har kompiser i klassen i nærheten.

Hvis ikke, ender det med at vi bare "holder ut" med hverandre litt lenger fordi vi ikke orker å skuffe barna. Har bodd her to år, og vært mye på flyttefot før det. ønsker stabilitet for barna nå..

 

Om du lar han ha lånet i sitt navn kan han jo også kreve verdistigning på huset også for den perioden han ikke betaler for lånet når du en dag kjøper han ut.. Dette er jo ikke en løsning som går i lengden, han trenger vel egenkapitalen for å etablere seg pånytt??? Før eller siden må dere jo gjøre noe med dette så hvorfor ikke gjøre noe først som sist?

 

Du vil kunne få redusert overgangsstønad, stønad til barnetilsyn (dekker 64% av utgifter til sfo/barnehage) og barnebidrag. Om dette utgjør de 3-4000 du mener vil gjøre en forskjell vet jeg ikke, men du må jo uansett ha rom i budsjettet for at f.eks renta vil stige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å snakke med banken da og få betale litt lavere pr mnd. F.eks hvis dere har lånet over 20 år, øk til 30 år. Evt. gjør om lånet til fleksilån der man bestemmer litt selv hvor mye man betaler utover rentene.

 

Så blir det jo som #5 sier at du får mer utbetalt når du er i skatteklasse 2, det vil sikkert utgjøre minst et par tusen pr mnd. Dobbel barnetrygd, minstebidrag fra far/nav, evt stønad til barnetilsyn. Du tjener muligens for mye til bostøtte, men undersøk gjerne, for jeg har ikke så mye peiling.

 

Med så mye i huslån må huset være stort.. er det mulighet for at du kan leie ut et rom (hybel)?

 

Nei, det er et lite hus på 115 kvm, ingen mulighet for utleie. Er stort lån fordi vi har 100% finansiering. 2,2 mill totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med bil? Har du stort billån, kan du jo selge den og kjøpe en gamlere og billigere en :)

 

Nei, har ikke billån. Kjøpte ny bil for arvepenger. Men har studielån på ca 100 000 (dvs ca 1000 kr mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få en ekstra barnetrygd i forhold til antall barn, stønad til barnepass(63% av barnepassutgiftene utenom matpenger), og redusert overgangsstønad etter brutto inntekt. Du kan tjene ca 3 200 brutto pr mnd før de trekker noe fra overgangsstønaden, og det du tjener over den summen, blir trukket 40 øre fra overgangsstønad pr tjente krone fra arbeid.

 

Og du har rett på bidrag, men siden far har så lav inntekt, så kan det være at du bare får noe lite fra NAV i stedet.

 

Og så skal du ha skatteklasse 2. Dette må du huske, og går dere fra hverandre nå, så gjelder dette for hele 2012. For det er status pr 31.12 hvert år som sier hvilken skatteklasse du skal ha :)

 

Du vil nok komme opp i mnimum 6000 ekstra hver måned, alt samlet og uten at jeg har regnet på det.

 

I slike regnestykker gjelder alltid brutto lønn, og ikke netto slik du her oppgir.

 

Du kan også regne bidraget på Nav sin side. Bidragsveileder, heter det du da skal bruke. Og her gjelder også fars brutto inntekt. Og din. Ikke noe netto inntekt der.

 

Tusen takk for masse nyttig info!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...