Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Liker dere kort?

• Logg inn for å svare
19 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 701 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 11:02

Jeg gjør ikke det. Jeg liker ikke å gi kort. Synes det er dyrt og unødvendige penger, kommer aldri på noe å skrive, og spesielt til barn så forsvinner de jo nesten uansett. Men verre enn å gi kort, er faktisk å få kort. Jeg synes rett og slett det er utrolig ubehagelig å motta kort. For det første fordi en må gi en passende respons på innholdet, og jeg synes ikke alltid det er så lett å komme på hva jeg skal si (pleier ofte å ende med å smile strålende og si "åå... takk!", eller noe i den duren), og så står man der med kortet i hånden og vet liksom ikke hva en skal gjøre. En må jo legge det fra seg et sted, men hvor? Og hva med etterpå? Får dårlig samvittighet når de kastes, og har ikke plass til å oppbevare dem heller...

Synes hele kortgivingstradisjonen godt kunne stoppet helt. Men så tenker jeg at noen kanskje faktisk liker å gi og få kort? Eller har de fleste det slik som meg? Har vurdert å ta det opp med de nærmeste om vi bare skal spare hverandre for bortkastede penger og pinlige situasjoner ved å slutte å gi kort til hverandre, men vil ikke såre noen dersom de faktisk liker dette her.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 701 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 11:05

Jeg gjør ikke det. Jeg liker ikke å gi kort. Synes det er dyrt og unødvendige penger, kommer aldri på noe å skrive, og spesielt til barn så forsvinner de jo nesten uansett. Men verre enn å gi kort, er faktisk å få kort. Jeg synes rett og slett det er utrolig ubehagelig å motta kort. For det første fordi en må gi en passende respons på innholdet, og jeg synes ikke alltid det er så lett å komme på hva jeg skal si (pleier ofte å ende med å smile strålende og si "åå... takk!", eller noe i den duren), og så står man der med kortet i hånden og vet liksom ikke hva en skal gjøre. En må jo legge det fra seg et sted, men hvor? Og hva med etterpå? Får dårlig samvittighet når de kastes, og har ikke plass til å oppbevare dem heller...

Synes hele kortgivingstradisjonen godt kunne stoppet helt. Men så tenker jeg at noen kanskje faktisk liker å gi og få kort? Eller har de fleste det slik som meg? Har vurdert å ta det opp med de nærmeste om vi bare skal spare hverandre for bortkastede penger og pinlige situasjoner ved å slutte å gi kort til hverandre, men vil ikke såre noen dersom de faktisk liker dette her.

Du er rar

#3 ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 799 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 11:10

Jøss, alt det går an å lage problemer av da.

Jeg leser kortet, sier så hyggelig/koselig/fint/morsomt, legger det fra meg på bordet og glemmer det...

Og noen formue blir det nok ikke gjennom året heller ;)

Så ja, jeg må si meg enig i #2 her - du er litt rar :)

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 701 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 11:10

Du er rar

Hvorfor det? Antar at du liker kort siden du svarer slik, men er jeg dermed rar fordi jeg ikke liker noe som du liker?

HI

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 701 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 11:14

kort kan være veldig fint, men også helt bortkastet.

om noen har skrevet et langt, personlig fint kort. så syns jeg det er veldig koselig. men om det står "gratulerer med dagen per. hilsen ola". så er det bare tullete.

jeg kjøper ikke kort til barnebursdager. det er jo bare unødvendig ;)

jeg kjøper egentlig bare kort om jeg har noe søtt/fint jeg vil si. sånn "nå tenker jeg spesielt på deg" ting. ikke bare fordi jeg har kjøpt en gave

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 701 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 11:15

Jeg leser kortet, sier så hyggelig/koselig/fint/morsomt, legger det fra meg på bordet og glemmer det...

Ett kort koster i snitt 25 kr. Barne er tilsammen i ca 50 bursdager i året. Det blir 1250 kr. I tillegg kommer familie, og vi har stor familie, så det er snakk om ca 30 bursdager i året, og dermed ca 750 kr. Totalt da 2000 kr. Greit nok at det ikke er en formue, men det er ganske mye penger, og dette kommer jo utenom alle gavene. Har begynt å la barna lage kort den siste tiden, men har faktisk fått respons på at det er gjerrig...

Men greit, jeg er tydeligvis rar. Hva gjør dere med kort dere får da? Kaster dere dem? Er det i så fall virkelig ingen som er enige i at det er ganske tullete å måtte gi kort?

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 701 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 11:18

Jeg er enig med deg HI. Liker ikke kort.

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 701 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 11:19

Ett kort koster i snitt 25 kr. Barne er tilsammen i ca 50 bursdager i året. Det blir 1250 kr. I tillegg kommer familie, og vi har stor familie, så det er snakk om ca 30 bursdager i året, og dermed ca 750 kr. Totalt da 2000 kr. Greit nok at det ikke er en formue, men det er ganske mye penger, og dette kommer jo utenom alle gavene. Har begynt å la barna lage kort den siste tiden, men har faktisk fått respons på at det er gjerrig...

Men greit, jeg er tydeligvis rar. Hva gjør dere med kort dere får da? Kaster dere dem? Er det i så fall virkelig ingen som er enige i at det er ganske tullete å måtte gi kort?

må man gi kort? jeg gir aldri kort.... hehe

#9 ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 799 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 11:21

Jeg har aldri følt på at jeg Må gi kort, så jeg skjønner egentlig ikke problemstillingen :) Noen ganger kommer jeg over tilbud om 10 kort for 10 kroner, og da hamstrer jeg inn litt og har til forskjellige anledninger. Når barna var små, lagde de ofte kortene selv, og jeg hørte aldri noen hinte om at det var gjerrig - tvert imot fikk de kortene ekstra oppmerksomhet.

Jeg kaster mesteparten av kortene, men jeg har tatt vare på alle kortene jeg og barna fikk av min mormor. Hun la stor omtanke i hva hun skrev og det er rørende å se hvor skjelvende og ustø skriften ble etterhvert som hun ble eldre. Hun døde 93 år gammel, og kortene er et kjært minne.

Så man er forskjellige, og om du har imot å gi kort, så kutter du det bare ut. Ingen reagerer på det, vil jeg tro.

#10 Kira bjeffer!

Kira bjeffer!

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 846 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 11:21

Jeg synes det er kjempe hyggelig å få kort, spesielt de som er sendt i posten. Noe annet enn regninger er herlig ;)

Tar ikke vare på bursdagskort og julekort, men har tatt vare på alle kortene jeg fikk til min konfirmasjon faktisk. I tillegg tar jeg vare på alle vi fikk da vi giftet oss, da barna våre ble født og døpt. Synes det er kjempe koselig.
Så jeg er sikkert rar i dine øyne HI :)
  • Moden mamma til 3 :) liker dette

#11 Dataverket

Dataverket

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 130 Innlegg:
  • StedØstenfor sol og vestenfor måne

Skrevet 29 april 2012 - 12:02

Kan du ikke bare lage kortet selv? Det tar jo bare 5 minutt. Eller enda bedre, la ungene lage kort? Enig med at kort koster mye penger. Jeg lager alltid selv, det blir jo veldig personlig da. Åsså driter jeg i om folk ikke liker hjemmelaga kort og syns jeg er gjerrig.

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 701 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 12:15

Her får barna alltid kort i barnebursdager. De er laget av barna selv. Koster ikke så mye om man har litt scrapbookark og klistremerker.

#13 Fruen i huset

Fruen i huset

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 524 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 12:28

Lag kort selv da ;) Trenger bare å brette et fint ark i to, eller klippe ut en del av litt stivere papir og sette på et klistremerke... Trenger ikke konvolutt heller :)

Jeg synes det er koselig å kunne skrive noe hyggelig til mottakeren, men hvis det er noen jeg ikke kjenner så godt bruker jeg bare til og fra-lapp. Jeg synes generelt man sier alt for lite godt til hverandre, og jeg har aldri skjønt når nær familie/nære venner kun skriver noe upersonlig i f.eks bryllypskort. En ypperlig anledning til å kunne skrive noe hyggelig til vedkommende ;) :)
  • Scaniabusslastebilmjau liker dette

#14 Scaniabusslastebilmjau

Scaniabusslastebilmjau

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 731 Innlegg:
  • StedEidsvoll

Skrevet 29 april 2012 - 12:33

Jeg lager alle kort jeg gir bort sjol, og da blir de med ett mer personlige. Ingen har likt. De fleste setter veldig pris på det (ofte mer pris på et hjemmelaget kort enn et kjøpt). Det blir på en måte en gave i seg sjøl, fordi det er lagt ned mye tid i det, for anledningen. Jeg kjøper aldri kort.

Nå liker jeg å lage kort da, og har det som en hobby....
  • Kira bjeffer! liker dette

#15 1jente2gutter

1jente2gutter

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 88 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 12:53

Her tegner og skriver barna på et brettet ark og lager et kort ut av det, og det er noe av det som besteforeldrene setter mest pris på!
Hvorfor kjøpe til hver anledning????Kjøper på runde tall og til de små niesene/nevøene mine!

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 701 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 14:05

Jeg liker faktisk å kjøpe kort selv, altså fine kort som jeg henger på veggen eller lignende. Jeg synes også det er koselig å få bildekort til jul av de jeg kjenner med barn. Koselig å se hvordan de vokser. Ellers er jeg nok som deg, jeg synes jo forsåvidt det er koselig når barna får kort, men får litt dårlig samvittighet når jeg kaster dem. Vi har veldig liten plass, så kan ikke spare på alle. Ikke noe stort problem. I mange situasjoner er det jo veldig koselig å få en hilsen, men jeg skjønner hva du mener. :)

#17 "Himmel og hav"

"Himmel og hav"

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 3 273 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 14:13

Steike...80 bursdager i året!? Minst 1 i uka! åssen rekker dere det?

Her i huset blir de fleste korta kastet, De henges opp på tavla i gangen, men om det ikke er et veldig spesielt kort eller det er skrevet noe betydningsfullt på det, så går det i papirsøpla etter en stund. Men nå synes jeg at det er fint både å gi og få kort da...

#18 Mandalas

Mandalas

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 591 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 14:32

Jeg liker heller ikke kort. Jeg lager ikke noe problem ut av det, men liker bare ikke kort. Jeg pleier aldri å kjøpe kort til bursdager, og kaster alle jeg får (når giveren har gått hjem).

#19 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 29 april 2012 - 14:36

Koselig med kort, er ikke det, men jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med dem etterpå

#20 <3Barn&Engler<3

<3Barn&Engler<3

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 6 426 Innlegg:

Skrevet 29 april 2012 - 14:39

Liker hverken å gi eller få kort, ser det ikke som nødvendig, her kjøpes det heller ikke inn gavepapir ol, vi har en stor rull med hvitt papir, hvor jeg tegner på det som passer (julemotiv, bursdags motiv osv) og skriver rett på papiret, er flink til å tegne og opplever ofte at papiret blir behandlet forsiktig, så mottakeren kan ta vare på det, datra til ei venninne av min mor har gavepapiret fra komfirmasjonsgava si hengene oppe på veggen sin :)

Får jeg kort takker jeg for det, gir en passende komentar, henger det opp på kjøleskapet, også blir det kastet når det ikke er plass lenger ;)

Problem løst for min sin del ;)