Gå til innhold

Foreldre som forskjellsbehandler voksne søsken, hva hadde du gjort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde blitt irritert om mine foreldre lot et voksent gift par med god inntekt bo gratis i et hus.

Mest fordi jeg mener at man ikke skal sy puter under armene på noen og i var familie kunne sikkert foreldrene våre hatt godt av litt ekstra inntekt.

Og jeg ville rett og slett ment at dette var å utnytte foreldrene våre.

Hadde det vært et søsken som slet med økonomien og gjeld så ville jeg ikke tenkt på det på samme måten.

 

Jeg ville reagert altså ikke fordi det er forskjellsbehandling selv om ja det er det, men fordi voksene mennesker med grei økonomi bør jaggu betale for seg. Det blir jo slitasje på huset også videre.

 

Hos oss er vi 4 søsken, med ganske stor alderforskjell fra elsdte til meg som er yngst. barn nummer en har fått hjelp i hauger og har aldri lært å stå på egene bein. Hun er gift de har grei inntekt begge to men kaster penger ut av vinduet og kunne godt hørt hjemme på luksusfellen for å si det slik.

Mine foreldre har vært åpen med oss andre om at hun nå skylder de en halv million av penger hun har lånt over de siste 20 årene i tilegg har hun sikkert fått minst 250 000kr. Pluss poser med mat hver uke og det meste av klær og annet de trengte til barna når barna hennes var små

 

Vi har aldri laget noe bråk ut av dette, mine foreldre har gjort dette for at det ikke skulle gå utover barnebarna. Nå idag er barna hennes voksene og ute av huset og mine foreldre forlanger at de skal betale en hvis sum hver mnd og nekter å gi mer penger og hjelp dit hen.

Desverre klarer ikke min søster å se hva hun faktisk har fått og er potte sur fordi hun må betale penger hun har lånt, og pottesur på oss andre søsken fordi tantebarna hennes får en gave i ny og ned. (vi andre har små barn) Nå jeg er alenemor og sliter med å få endene til å møtes og mine foreldre har stilt opp med å kjøpe litt ekstra med klær til mine barn. Og det merklige er at mine andre to søsken bare syntes det er greit mens hun som har fått hjelp hele veien skriker opp å mener det er forskjellsbehandling at mine små barn får noe og hennes voksene barn ikke får noe samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde blitt irritert om mine foreldre lot et voksent gift par med god inntekt bo gratis i et hus.

Mest fordi jeg mener at man ikke skal sy puter under armene på noen og i var familie kunne sikkert foreldrene våre hatt godt av litt ekstra inntekt.

Og jeg ville rett og slett ment at dette var å utnytte foreldrene våre.

Hadde det vært et søsken som slet med økonomien og gjeld så ville jeg ikke tenkt på det på samme måten.

 

Jeg ville reagert altså ikke fordi det er forskjellsbehandling selv om ja det er det, men fordi voksene mennesker med grei økonomi bør jaggu betale for seg. Det blir jo slitasje på huset også videre.

 

 

Nettopp! Jeg hadde aldri hatt samvittighet til å bo gratis hos noen, ihvertfall hvis vi hadde hatt god økonomi slik de har.

 

Jeg tror jeg har bestemt meg for å fortelle mine foreldre at jeg skal legge saken død, men at de må bare fortsette slik de gjør og se hvor hen det fører. Og så har jeg lyst til å si noe om at de ikke "lykkes med" oppdragelsen av min søster iom at hun ikke betaler for seg. Synd for henne! Jeg er stolt over at vi klarer oss økonomisk og at vi gjør opp for oss!

 

Det skal sies at hadde dette skjedd andre veien, hadde det vært oppstandelse for lenge siden, for min søster, ja HUN skal ha rettferdighet! Da hadde vi alle fått hørt det så til de grader. Men jeg og min bror er vel antakeligvis klok og holder kjeft... Jeg kommer vel til å sprekke en dag, jeg og!

 

Jeg tror ikke mine foreldre og søster blir bombardert med besøk fra oss framover, for å si det slik.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det bare. Dere hadde fått gratis om det var dere som budde der.

Hev deg over. Kan ikke lage familiekrangel av en slik "bagatell"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Jeg ønsker ikke å lage bråk, men synes søren meg det ikke er lett å se forbi dette heller. Dere som selv opplever dette, hvilken oppskrift har dere på å ha et "normalt" forhold til deres nærmeste? Jeg vil ikke bryte noe som helst, men vet ikke om jeg klarer å være meg selv foran dem, ihvertfall ikke på en stund...

 

HI

Vel, avstand er ikke å forakte en periode...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er vel ingen bagatell, om en tenker seg litt om, det har faktisk mye å gjøre med feks utdannelse av barn...penger spart, ellers snusket til seg, er en mulighet til å feks gi barna en utdannelse....men sånn som det her, altså din søster, tror jeg ikke at det er barna dems heller som får noen goder av det her, de virker altfor sleipe og egoistiske til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor giftet seg med ny mann da jeg var fire år. De fikk en datter da jeg var tolv. Denne datteren,, min stesøster, har fått helt annen behandling, både materielt sett og annet, enn jeg noengang har fått. Hun har stort sett fått det hun peker på. Det har aldri skjedd meg, men så ble jeg opplært til å ikke peke også.

Likevel, jeg har aldri skapt noe rabalder av det. Hvorfor skulle jeg det?

De er voksne mennesker, jeg er et voksent menneske. De bestemmer over sine ressurser. Når det er sagt: Jeg tilgodeser dem intet ekstra, Min fordel er at samboeren og jeg tjener atskillig bedre tilsammen enn de noensinne har gjort. Pengene går ikke til dem, for å si det sånn.

 

 

Skjerp deg! Det er halvsøsteren din; ikke stesøsteren! den som er smålig her er du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor giftet seg med ny mann da jeg var fire år. De fikk en datter da jeg var tolv. Denne datteren,, min stesøster, har fått helt annen behandling, både materielt sett og annet, enn jeg noengang har fått. Hun har stort sett fått det hun peker på. Det har aldri skjedd meg, men så ble jeg opplært til å ikke peke også.

Likevel, jeg har aldri skapt noe rabalder av det. Hvorfor skulle jeg det?

De er voksne mennesker, jeg er et voksent menneske. De bestemmer over sine ressurser. Når det er sagt: Jeg tilgodeser dem intet ekstra, Min fordel er at samboeren og jeg tjener atskillig bedre tilsammen enn de noensinne har gjort. Pengene går ikke til dem, for å si det sånn.

 

 

Skjerp deg! Det er halvsøsteren din; ikke stesøsteren! den som er smålig her er du!

 

jeg tror om det hadde vært deg dette hadde gjeldt,så hadde pipa fått en annen lyd....hørt om rettferdighet før??

skjerp deg du, Solkira....med masse drit etter nicket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også dette er en sak av ingenting. Min bror har leilighet som pappa eier. Han betaler ingenting for den. Spiller ingen rolle for meg. Det blir jo verst for søsteren din den dagen hun plutselig må betale leie for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster og hennes mann fikk bo gratis i mine foreldres kjellerleilighet i over ett år, de var da akkurat ferdig utdannet og hadde samlet årsinntekt på ca 750 000++ de fikk bo der gratis for å spare opp egenkapital til egen leilighet.

De flyttet ut og jeg fikk da flytte inn, alenemor og skulle til å begynne å studere. Trodde jo så klart jeg og ville få bo gratis, bodd der i 2 mnd og plutselig må jeg betale 5000 i mnd, så klart ikke så dyrt i forhold til standard, str og beliggenhet på leiligheten. Men da sitter jeg der, alene med barn og student. Ingen mulighet for å jobbe pga ingen avlastning fra bf. Bodd her i 3 år, kunne spart nærmere 200 000 hadde jeg sluppet husleie. Urettferdig? JA men har ikke laget noe nummer ut av det,..

Jeg er meget opptatt av å ikke være smålig i forhold til hva mine søsken og jeg får og ikke får av mine foreldre, men akkurat dette ville jeg faktisk tatt opp med dem!

Hvorfor i alle dager fikk de bo der gratis men ikke du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt at du er skuffet og syntes dette er urettferdig. Og selv om voksne mennesker bestemmer hvordan de bruker pengene sine så syntes jeg ikke det er greit å gjøre forskjellnpå barna sine. Det virker som dere søsknene er i småbarnsperioden, og da kunne det sikkert kommet godt med, med litt støtte til dere alle. Og ikke at den ene får alt i form av gratis bolig. Jeg har sett slik urettfrdig behandling i nær familie selv. Og er slett ikke enig i at de som stiller opp og hjelper foreldrene får mest tilbake. Jeg syntes ofte tvert i mot at enkelte blir bortskjemte og uselvstendig, og forventer å få mest hjelp. Mens de som er snille og stiller opp for familien, ikke får noe særlig tulbake. Huff, du har i hvert fall min forståelse. Og jeg synte du gjør rett i å ta det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt at du er skuffet og syntes dette er urettferdig. Og selv om voksne mennesker bestemmer hvordan de bruker pengene sine så syntes jeg ikke det er greit å gjøre forskjellnpå barna sine. Det virker som dere søsknene er i småbarnsperioden, og da kunne det sikkert kommet godt med, med litt støtte til dere alle. Og ikke at den ene får alt i form av gratis bolig. Jeg har sett slik urettfrdig behandling i nær familie selv. Og er slett ikke enig i at de som stiller opp og hjelper foreldrene får mest tilbake. Jeg syntes ofte tvert i mot at enkelte blir bortskjemte og uselvstendig, og forventer å få mest hjelp. Mens de som er snille og stiller opp for familien, ikke får noe særlig tulbake. Huff, du har i hvert fall min forståelse. Og jeg synte du gjør rett i å ta det opp.

 

Jeg og min søster har små barn, ja. Det skal også sies at de har en leilighet i en storby som de leier ut og ikke har noe utgifter på... De har bodd gratis i dette huset i flere år, så de har spart rimelig mye spør du meg. Og ja, det blir verst for dem når de plutselig en gang skal begynne å betale huslån, men den følelsen av urettferdighet som jeg har akkurat nå og hatt en god stund, forsvinner ikke med det første.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smålig av deg og din bror. Det er ikke penger de får, de får noe som ikke koster foreldrene dine noe. Det tapper ikke din arv.

 

Fy søren hvor smålig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smålig av deg og din bror. Det er ikke penger de får, de får noe som ikke koster foreldrene dine noe. Det tapper ikke din arv.

 

Fy søren hvor smålig.

 

Men de får en urettferdig fordel med at de slipper å betale leie og dermed kan spare mye mer penger... Husleie blir fort 8-10 000 i mnd som søsteren da har fritt til å spare istedet... Det blir noen tusen i løpet av et år og i løpet av flere år snakker vi hundretusener... I tilegg ville jo foreldrene fått husleie som ville økt deres kapital og evt arv så sånn sett "tar" hun jo noe fra HI og broren...

Skjønner godt at HI reagerer men vet ikke om jeg ville sagt eller gjort noe om jeg var i hennes sko. Jeg har en søster som nok har fått mye mer hjelp hjemmefra enn jeg, hun er litt "vimsete" med penger og har kommet i trøbbel flere ganger med kredittgjeld osv og da vet jeg foreldrene våre har hjulpet henne, pappaen vår har også kjøpt bil til henne.. Jeg derimot har vært mer selvstendig fra dag 1 og klart meg selv og sånn sett ikke hatt "behov" for mer, men klart det har føltes surt noen ganger... Men nå er hun heldigvis blitt "voksen" (enda hun er 4 år eldre enn meg..hehe) og har full kontroll over egen økonomi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellsbehandling skjer hos oss også. Vi er fire søsken.

Brødrene får hjelp til alt mulig når det gjelder økonomi, mens jeg og min søster ikke får hjelp til noe. Brødrene har selv rotet til økonomien sin.

Har aldri ment at det var urettferdig at dem fikk mye penger for å betale gjelden sin, bare ment at det var helt på trynet at dem kunne rote det så mye til at foreldrene våre har brukt penger dem kunne brukt på seg selv på dem.

 

Eneste gangen jeg reagerte var når mannens jobb ikke hadde penger til lønn til de ansatte. Da jeg sa dette til mamma fikk jeg bare beskjed om at hun ikke hadde penger til hjelpe meg. Var heller aldri min mening og spørre henne om penger. Men måten hun sa det på fikk nakkehårene mine til å reise seg. Spesiellt interesant ble det jo når hun uka etterpå sukket og fortalte at hun hadde betalt tannlegen til ene broren min og den kom på 16000 kr.

 

Hører også med at de andre søskene med samboere får bursdagsgaver. Det gjør ikke jeg og min mann.

 

Men det er jeg som må høre på alle klagene om brødrene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes foreldrene deres bør ha gangsyn nok til å forstå at dette kan skape splid mellom søsknene. Dette er forskjellsbehandling og det burde de slutte med.

 

De av dere som sier at "dette er bare penger", hadde det vært like greit om foreldrene rett og slett ga søsteren et par hundre tusen i cash og ikke noe til de andre barna sine? For det er jo egentlig det de gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydeligvis store forskjeller ute og går blant folks meninger. Men jeg skjønner ikke hvordan såpass mye penger som dette dreier seg om, kan bli avfeiet som bagateller av noen! Det er jo snakk om 8-10000 i måneden spart, i løpet av litt tid har det fort blitt noen hundre tusen. Og i hvert fall i min verden er det utrolig mye penger. Jeg hadde reagert om det hadde vært mine foreldre som forskjellsbehandlet slik...

 

Her er vi tre voksne søsken, alle tre i "etableringsfasen" med alt det innebærer. Vi har trengt hjelp fra våre foreldre alle tre, til ulike tidspunkt. Og vi har alle fått det - men da har det blitt gjort rettferdig. Våre foreldre hører ikke til dem som kan øse ut millioner uten å merke det, men hvis en av mine brødre har fått eks. hjelp til et billån, har det blitt gjort som forskudd på arv, som denne broren da må avstå fra når arven en gang kommer. Alt vi har fått hjelp til økonomisk, har vært enten forskudd på arv eller lån (som vi faktisk også betaler tilbake).

 

Hadde det vært en og annen søndagsmiddag, så kan jeg forstå de som sier at du skal heve deg over det. Men så mye penger som det her er snakk om - vel, jeg tror at dersom du hever deg over det, vil det faktisk ødelegge søskenforholdet og forholdet ditt til foreldrene dine mye mer enn om du tar det opp på en ordentlig og rolig måte. For jeg tipper at du ikke vil klare å heve deg over det (det hadde ikke jeg gjort), men i stedet forsøker å svelge kameler og så ender opp med å være bitter i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den første som svarte.

Ja, jeg synes det er bagateller det hi skriver. Det er foreldrenes hus, og det må de få bruke som de føler for. Noe av det dere andre skriver, reagerer jeg mer på. (Som hun som må betale 5000 i mnd, da søsterens familie bodde der gratis året før.) Slikt er urettferdig.

Selv har jeg ikke reagert på at broren min "fikk" et hus med foreldrene mine. Det huset som besteforeldrene mine eide, som foreldrene mine arvet da de gikk bort.

Jeg har ikke tenkt tanken på at det er urettferdig engang. Jeg har fått bo gratis hos dem og fått spart meg opp litt penger slik jeg fikk råd til å kjøpe mitt eget lille krypinn. Det går nok ikke opp i opp, men so what? Alle har så vi klarer oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den første som svarte.

Ja, jeg synes det er bagateller det hi skriver. Det er foreldrenes hus, og det må de få bruke som de føler for. Noe av det dere andre skriver, reagerer jeg mer på. (Som hun som må betale 5000 i mnd, da søsterens familie bodde der gratis året før.) Slikt er urettferdig.

Selv har jeg ikke reagert på at broren min "fikk" et hus med foreldrene mine. Det huset som besteforeldrene mine eide, som foreldrene mine arvet da de gikk bort.

Jeg har ikke tenkt tanken på at det er urettferdig engang. Jeg har fått bo gratis hos dem og fått spart meg opp litt penger slik jeg fikk råd til å kjøpe mitt eget lille krypinn. Det går nok ikke opp i opp, men so what? Alle har så vi klarer oss:)

 

Jo, selvsagt er det urettferdig! Søsteren min og jeg har omtrent det samme i lån og vi betaler ca 11.000 i mnd for å bo. Dersom jeg hadde fått bo gratis i et hus foreldrene mine eide vil det si at jeg får en fordel av mine foreldre som beløper seg til godt over 100.000 kr i året ETTER skatt! Det er en urettferdig forskjellsbehanding av søsken og foreldre bør forstå at det kan skape splid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den første som svarte.

Ja, jeg synes det er bagateller det hi skriver. Det er foreldrenes hus, og det må de få bruke som de føler for. Noe av det dere andre skriver, reagerer jeg mer på. (Som hun som må betale 5000 i mnd, da søsterens familie bodde der gratis året før.) Slikt er urettferdig.

Selv har jeg ikke reagert på at broren min "fikk" et hus med foreldrene mine. Det huset som besteforeldrene mine eide, som foreldrene mine arvet da de gikk bort.

Jeg har ikke tenkt tanken på at det er urettferdig engang. Jeg har fått bo gratis hos dem og fått spart meg opp litt penger slik jeg fikk råd til å kjøpe mitt eget lille krypinn. Det går nok ikke opp i opp, men so what? Alle har så vi klarer oss:)

 

Jo, selvsagt er det urettferdig! Søsteren min og jeg har omtrent det samme i lån og vi betaler ca 11.000 i mnd for å bo. Dersom jeg hadde fått bo gratis i et hus foreldrene mine eide vil det si at jeg får en fordel av mine foreldre som beløper seg til godt over 100.000 kr i året ETTER skatt! Det er en urettferdig forskjellsbehanding av søsken og foreldre bør forstå at det kan skape splid.

 

Og som jeg sa i mitt forrige svar lenger opp: Er det like uproblematisk om foreldrene rett og slett gir ett av søsknene noen hundre tusen rett i hånda? Det er jo i realiteten det de gjør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Du som voksen har ingen rettigheter mht å få noe som helst av mor og far etter at du har flytta hjemmefra. Hvis ungene mine kommer og mener noe om hva jeg bruker penger på når de sjøl er fylt 30 år, kommer jeg til å le meg fillete.

 

HI, dette er noe av det mest fåfengte jeg har hørt. Mora og faren din eier et hus de låner bort, dvs de GIR ikke penger av sin egen formue til noen, men DU syns likevel at de skal kreve inn ei husleie de ikke trenger så ditt søsken ikke spares for utgifter? Alle skal lide like mye, liksom? Hva hvis foreldra dine krever inn mindre enn det DU har i husleie, er det fortsatt urettferdig fordi ditt liv da er litt mindre bekvemt enn noen andres?

 

Kanskje bør de rett og slett betale husleie til dere søsken som ikke får noe gratis. Og så bør mor di innføre en kølapp-ordning for barnepass, slik at ikke ett av hennes voksne barn går hen og legger beslag på flere timer av hennes tid enn noen andre.

 

Ta deg sammen. Broren min har bodd 4 år HJEMME hos mamma, han. Uten å betale. Lurer på hva han skylder meg.... Eller er det kanskje jeg som er den heldige, som greier meg sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor giftet seg med ny mann da jeg var fire år. De fikk en datter da jeg var tolv. Denne datteren,, min stesøster, har fått helt annen behandling, både materielt sett og annet, enn jeg noengang har fått. Hun har stort sett fått det hun peker på. Det har aldri skjedd meg, men så ble jeg opplært til å ikke peke også.

Likevel, jeg har aldri skapt noe rabalder av det. Hvorfor skulle jeg det?

De er voksne mennesker, jeg er et voksent menneske. De bestemmer over sine ressurser. Når det er sagt: Jeg tilgodeser dem intet ekstra, Min fordel er at samboeren og jeg tjener atskillig bedre tilsammen enn de noensinne har gjort. Pengene går ikke til dem, for å si det sånn.

 

 

Skjerp deg! Det er halvsøsteren din; ikke stesøsteren! den som er smålig her er du!

 

jeg tror om det hadde vært deg dette hadde gjeldt,så hadde pipa fått en annen lyd....hørt om rettferdighet før??

skjerp deg du, Solkira....med masse drit etter nicket ditt.

 

Ja, jeg har hørt om rettferdighet. Praktiserer det også. MEn kaller ikke halvsøsken for stesøsken, eller driter i å hjelpe foreldre eller søsken om det trengs fordi mine halvsøsken har fått mer enn meg. Handler vel litt om livssituasjon og.

Og hva du mener med masse drit etter nicket mitt, se der finner jeg ikke sammenhengen med innlegget..

Uansett, jeg synes innlegget ditt sier noe om at du er smålig, hvorvidt det er feil eller ikke er vanskelig å si all den tid jeg ikke kjenner deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell i den saken du er i så ville jeg tatt det opp med foreldrene mine. sagt min mening og sagt at dette sårer deg.

jeg leide leilighet av min mor for noen år tilbake.

 

min bror ble ganske sinna for dette. jeg leide for 6000 kr måneden.

min bror mente jeg skulle ha betalt mer. for totale kostnadene var på litt over 9000 kr i mnd. det siste året jeg bodde der. han bodde hjemme hos pappa og betalte 3000 kr i leie for et lite rom. + mat. han var nok veldig sjalu.

 

jeg bodde sammen med min mann. vi ventet barn.

begge var uten jobb. derfor slik billig leie. når vi begge hadde jobb så flyttet vi til noe vi eide selv.

vi ville ikke holde tilbake mamma når hun hadde bruk for pengene i leiligheten.

 

så tenker jo at det finnes grunner for å gi barn billigere leie. men her er forskjellen at jeg betalte jo leie. og alt som var med.

 

skal sies at både jeg og min bror fikk 80.000 kr av mamma når hun solgte leiligheten sin. pengene skulle gå til bolig kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...