Gå til innhold

Foreldre som forskjellsbehandler voksne søsken, hva hadde du gjort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For noen år siden kjøpte mine foreldre et hus i tillegg til sitt eget, som de leide ut i endel år. Da min søster og hennes familie kom flyttende hjem etter studier og jobb i en by langt unna, fikk de bo i dette huset. Nylig har jeg oppdaget at de ikke betaler en krone i husleie. Dette synes jeg og min bror er svært urettferdig og føler oss såret og veldig forskjellsbehandlet. De er voksne mennesker i full jobb! Vi tok opp dette med mine foreldre for noen uker siden, og de sa at de skulle ta affære og be om husleie. Det må sies at jeg har et svært godt forhold til min søster, men forholdet har nok skrantet fra min sin side i det siste pga denne saken. Foreldrene mine ba oss om å ikke si noe til søsteren vår, for søskenforholdet måtte vi bevare...

 

Idag spurte min bror foreldrene våre om det hadde skjedd noe framgang i saken, men nei, ingenting. Jeg er lei meg, oppgitt, sint og skuffet... Jeg synes dette er en vanskelig sak, for jeg vil jo ikke ødelegge familieforholdet, men samtidig akter jeg å gjøre noe med urettferdigheten. Hva ville dere gjort i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, nå synes jeg dere lager trøbbel for lite og ingenting. Det er vel foreldrene deres som eier huset? Hvorfor i huleste helvete skal dere ha noe med det å gjøre da?

Foreldrene dine må si ifra, om de vil det. På eget initiativ. Redd arven blir mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du og broren din syntes det er urettferdig! Da kunne jo de likså godt betalt der dere også bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt. om dette er det eneste forskjellen så har dere det godt :)

Hos oss har min søster fått alt. pappa fortalte at de har tatt 600 000 i lån for å hjelpe henne økonomisk for 4 år siden.

De har passet hennes barn i 18 år. gitt henne mat, klær, bensin, telefonkort. ++

 

Mine foreldre kjenner ikke mine barn, har ikke besøkt oss siden november. (de bor 15 min unna)

Heller ikke mi andre søster.

 

Ting hun har fått gjennom årene:

et par sofa

bil

moped

tre tv

4 data

3-4 senger

klær

?? ++

 

Hun er voksen, selvstendig og ikke dum.

 

Jeg er yngst og gitt opp hele familien bortsett fra min andre søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel tenkes at søsteren din og familien hennes tar seg av foreldrene dine også, i større grad enn dere andre søskenene. Nå vet jeg ikke hvor gamle foreldre du har, men det blir vel ikke mindre krevende i tiden som kommer.

Ellers er dette kanskje litt kinkig, men personlig synes jeg at dere bør heve dere over dette og ikke lage en stor sak utav det.

Foreldrene dine er i sin fulle rett til å disponere sine midler slik de vil, hvis de vil leie ut gratis til noen så kan de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge har de bodd der da? Viss det er snakk om svært lang tid kan jeg forstå irritasjonen. Men jeg kan jo skjønne at foreldrene dine syns det er vanskelig å kreve leie av sitt eget barn, ihvertfall viss det bare dreier seg om en kort periode.

 

Kanskje burde de gitt dere andre en pengegave for å gjøre det litt mer rettferdig, viss de har råd til det.

 

Men en ting vet jeg, og det er at all verdens penger er ikke verdt å ødelegge søskenforhold for! Og jeg vet hva jeg snakker om, desverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt det med foreldrenen at om de ikke ønsker ødelegge familieforholdet er det akkurat det som skjer om de forskjellsbehandler. Har full forståelse for at du er skuffet å sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er alle voksne mennesker, også dine foreldre, og som voksne mennesker kan man disponere pengene sine akkurat som man vil, dette gjelder også dine foreldre.

Dette er en sak mellom dine foreldre og din søster. Det er ikke din sak.

 

Jeg ville aldri blandet meg i noe slikt. Hadde følt meg passe flau og småling om jeg skulle begynne å bråke om hva andre i familien gjør ang. økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er anonym 5.

Kompå at den søstra mi har jo bud i mine foreldres andre hus gratis i 2-3 år. det var noe vi aldri stusset på.

 

-urettferdig er det jo. men vi trenger ikke dele colaen på midten lenger for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster og hennes mann fikk bo gratis i mine foreldres kjellerleilighet i over ett år, de var da akkurat ferdig utdannet og hadde samlet årsinntekt på ca 750 000++ de fikk bo der gratis for å spare opp egenkapital til egen leilighet.

De flyttet ut og jeg fikk da flytte inn, alenemor og skulle til å begynne å studere. Trodde jo så klart jeg og ville få bo gratis, bodd der i 2 mnd og plutselig må jeg betale 5000 i mnd, så klart ikke så dyrt i forhold til standard, str og beliggenhet på leiligheten. Men da sitter jeg der, alene med barn og student. Ingen mulighet for å jobbe pga ingen avlastning fra bf. Bodd her i 3 år, kunne spart nærmere 200 000 hadde jeg sluppet husleie. Urettferdig? JA men har ikke laget noe nummer ut av det,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster og hennes mann fikk bo gratis i mine foreldres kjellerleilighet i over ett år, de var da akkurat ferdig utdannet og hadde samlet årsinntekt på ca 750 000++ de fikk bo der gratis for å spare opp egenkapital til egen leilighet.

De flyttet ut og jeg fikk da flytte inn, alenemor og skulle til å begynne å studere. Trodde jo så klart jeg og ville få bo gratis, bodd der i 2 mnd og plutselig må jeg betale 5000 i mnd, så klart ikke så dyrt i forhold til standard, str og beliggenhet på leiligheten. Men da sitter jeg der, alene med barn og student. Ingen mulighet for å jobbe pga ingen avlastning fra bf. Bodd her i 3 år, kunne spart nærmere 200 000 hadde jeg sluppet husleie. Urettferdig? JA men har ikke laget noe nummer ut av det,..

 

Samme anonym som over, i tillegg fikk min andre søster studere 1 år i utlandet, hvor mine foreldre sendt 6500 kr i mnd til hun( dette var 2 året jeg bodde der) urettferdig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de ikke har lån på huset, så bør det være helt kurabt at de bor der gratis.

Helt alvorlig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ikke interessert meg mindre. Jeg har tre søsken, og foreldre som til en viss grad har forskjellsbehandlet oss. Eldste bror forsøkte seg en gang med noe surmuling ang dette, men han satte jeg på plassog siden har ingen sagt noe. Hvordan mine høyst oppegående foreldre disponerer sine verdier, er deres sak og ikke min. Vi er dessuten flinke til å oppfordre dem til å bruke opp pengene sine, så blir det mindre for oss å krangle om når de er døde. De er gamle, så det er en reell probl.stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er dårlig gjort av dine foreldre å forskjellsbehandle dere.de har nok tenkt at dette ville blitt oppdaget,men håpet i det lengste at det ikke ble.

jeg hadde sagt i fra, at de fikk frist på seg til å si i fra, hvis ikke hadde jeg gjort det selv...

og det er ikke snakk om å ødelegge, men litt rettferdighet må en vel forlange????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor giftet seg med ny mann da jeg var fire år. De fikk en datter da jeg var tolv. Denne datteren,, min stesøster, har fått helt annen behandling, både materielt sett og annet, enn jeg noengang har fått. Hun har stort sett fått det hun peker på. Det har aldri skjedd meg, men så ble jeg opplært til å ikke peke også.

Likevel, jeg har aldri skapt noe rabalder av det. Hvorfor skulle jeg det?

De er voksne mennesker, jeg er et voksent menneske. De bestemmer over sine ressurser. Når det er sagt: Jeg tilgodeser dem intet ekstra, Min fordel er at samboeren og jeg tjener atskillig bedre tilsammen enn de noensinne har gjort. Pengene går ikke til dem, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner på et vis den følelsen du har av urettferdighet, men ærlig talt, så er ikke dette din sak. Du bør bare bite det i deg. Det at du og broren din maser på foreldrene deres for å få søsteren din til å betale husleie, er til å bli flau av. Jeg syns kanskje du bør si unnskyld til foreldrene dine. Det som er viktig i livet er at foreldrene dine er glade i deg, og det kan ikke vises med penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...likevel er hundretusener av kroner det som oftest ødeleggger gode søskenforhold! Penger representerer følelser. Det er innmari dumt av foreldre å behandle sine barn ulikt. Jeg ville definitivt sagt fra til mine foreldre at de burde være smartere hvis det er viktig at barna har et godt forhold - særlig etter at de går bort. Det burde først og fremst skrives av søsterens arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor giftet seg med ny mann da jeg var fire år. De fikk en datter da jeg var tolv. Denne datteren,, min stesøster, har fått helt annen behandling, både materielt sett og annet, enn jeg noengang har fått. Hun har stort sett fått det hun peker på. Det har aldri skjedd meg, men så ble jeg opplært til å ikke peke også.

Likevel, jeg har aldri skapt noe rabalder av det. Hvorfor skulle jeg det?

De er voksne mennesker, jeg er et voksent menneske. De bestemmer over sine ressurser. Når det er sagt: Jeg tilgodeser dem intet ekstra, Min fordel er at samboeren og jeg tjener atskillig bedre tilsammen enn de noensinne har gjort. Pengene går ikke til dem, for å si det sånn.

 

Hun er vel din halvsøster hvis hun er din mors og stefars barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk låne 20 000,- av mine foreldre til for noen år siden til en bil rep. Dette ba de meg bare glemme etter en stund.

 

Broren min hisset seg opp og styrte på ang utettferdighet.

 

På dette tidspunktet bodde han gratis i våres foreldres hus... Sparte seg 5-6000 kr mnd over en periode på 3 år.

 

Har ikke orket å ta til motmæle hvis han ikke ser den selv. Blir for dumt.

 

Men søskenforholdet er ødelagt da han ikke orker å prate til meg nesten. Tåpelig. Jeg forstår følelsen din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Dessverre er det slik i de fleste familier at alt man kan gjøre er å hate, bråke og gå videre. Kjenner ennå ingen hvor det har kommet noe mer rettferdighet ut av bråkinga, men det kjennes i alle fall ut som man har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å lage bråk, men synes søren meg det ikke er lett å se forbi dette heller. Dere som selv opplever dette, hvilken oppskrift har dere på å ha et "normalt" forhold til deres nærmeste? Jeg vil ikke bryte noe som helst, men vet ikke om jeg klarer å være meg selv foran dem, ihvertfall ikke på en stund...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere hadde vel allerede hus når søsteren deres kom flyttende. Så dere ville vel uansett ikke bodd i dette huset?

Du kan mene hva du vil, men det er ikke opp til deg og din bror om din søster skal betale leie eller ei. Det bestemmer de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...