Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Lita jente som plages med magen! Hjelp!

• Logg inn for å svare
9 svar til dette emnet

#1 SiljeKatrine

SiljeKatrine

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 11:25

Den lille frøkna mi på litt over 3 uker plages veldig med magen. Hun har ikke kolikk, da hun ikke "gråter utrøstelig i mer enn 3 timer". Men hun har "tak" og knipinger gjevnt over hele dagen, er urolig og gråter en del. Det er helt tydelig at det er mage smerter da hun krøker hele kroppen, man kjenner at magen "jobber" og hun tydelig har vondt utifra kroppsspråk og gråt. Vi har forsøkt med sukkervann og det funker enkelte ganger i en kort periode. Har også begynt med minifom, men dette virker ikke som om det har effekt. Jeg har også kuttet ut sjokolade, brus, grønne epler, jordbær, kål, løk +++ og da virket det veldig bra i 2 dager, før det begynte igjen.

Er det noen som har noen råd til hva vi kan gjøre? Er forferdelig å se dne lille jenta ha det fælt :/

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 SiljeKatrine

SiljeKatrine

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 11:26

Glemte også og nevne at jeg har vært plaget med overproduksjon av melk, men har med ammehjlpen sin metode fått redusert produksjonen litt.

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 709 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 12:15

Ville forsøkt kiropraktor eller manuellterapeut

#4 heihåå

heihåå

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 20:37

kolikkhjelpen.no

#5 lillenims

lillenims

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 625 Innlegg:

Skrevet 27 april 2012 - 20:27

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no
Jeg ville først og fremst forsøkt å få henne til å rape hyppigere, ta gjerne pauser i ammingen for å rape, og det kan godt hende du må prøve i 5-10 minutter før hun raper skikkelig. Husk at det kan være forskjell på hvor mye luft hun svelger i løpet av døgnet, så det kan variere litt hvor lang tid det tar å rape, og det kan også hende at andre ammestillinger kan være lurt ved noen amminger.

Er det "full tømming og blokkamming" du har forsøkt, altså å pumpe tomt og så amme  noen timer kun på en side før du bytter side? Er det lenge siden du prøvde det? Holdt du på lenge?

Lett massasje av magen kan hjelpe, stryk i en sirkel med klokka. Ofte hjelper det mot luft i magen dersom du forsiktig bøyer barnets bein og presset dem opp mot magen noen sekunder mens det ligger på ryggen. Også mye bæring (i bæresjal) kan hjelpe, både for å rape mer og mot luft som allerede har kommet i magen.

#6 SiljeKatrine

SiljeKatrine

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Skrevet 02 mai 2012 - 19:43

Jeg har pumpet tomt, latt henne spise seg fornøyd og så hatt "perioder" for hvert bryst. Måtte gjøre hele prossesen 2 ganger før jeg merket noen effekt (med 2 døgn mellom hvergang). og har også måtte økt timene på hvert bryst vesentlig. Nå ammer jeg nesten 10timer på en side avgangen. Det er vel ca 2uker siden jeg gjorde det nå.

Hun er blitt litt roligere nå, men det er fortsatt lange peridoder på kveldstid. Dessuten virker det som om sukkervannet har effekt nå. Hun får litt, og en liten stund etter på fiser hun som en kruttpistol :P

Har en manduca bæresele som jeg bærer henne litt i.

Du som er ammehjelper, jeg har fortsatt ganske mye melk. Dvs, det er så ille at noen ganger står sruten bokstavelig talt, og jeg pumper lett 200ml på under 10min. Er det noe mer jeg kan gjøre? Dette er slitsomt både for meg, og ikke minst hun lille.

#7 lillenims

lillenims

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 625 Innlegg:

Skrevet 03 mai 2012 - 11:53

Vis innleggSiljeKatrine skrev 02 mai 2012 - 19:43:

Du som er ammehjelper, jeg har fortsatt ganske mye melk. Dvs, det er så ille at noen ganger står sruten bokstavelig talt, og jeg pumper lett 200ml på under 10min. Er det noe mer jeg kan gjøre? Dette er slitsomt både for meg, og ikke minst hun lille.

Merket du om det var like mye melk etter at du hadde prøvd med pumping og "blokkamming" også? Noen trenger å gjenta dette flere ganger eller jevnlig, kanskje de første par månedene. De første dagene er melkeproduksjonen 100% styrt av hormoner, deretter blir den gradvis styrt av etterspørsel, men det tar 2-3 mnd før produksjonen utelukkende er styrt av etterspørsel. Siden det varierer fra kvinne til kvinne, vil en del kunne ha en produksjon som er høy uansett etterspørsel ganske lenge og dermed ikke ha så stor eller varig effekt av å prøve å regulere etterspørselen.

Så jeg tror jeg ville ha prøvd å pumpe tomt og så amme i blokker, slik du alt har gjort to ganger. Det høres ut som du har gjort det helt riktig, men noen trenger altså å gjøre det flere ganger.

I tillegg er det sånn at urter tradisjonelt har vært brukt for å øke og minske melkeproduksjonen. Effekten er gjerne ikke så vitenskaplig dokumentert, men mange sier de merker effekt av det. Det står en liste over aktuelle urter nederst i denne artikkelen: http://ammehjelpen.n...-overproduksjon

Merk at "terapeutisk dose" av urtene kan variere mye, så det kan lønne seg å prøve seg frem. Jeg vet salvie har vært mye brukt, og da er det ofte nok med den mengden man har over middagsmaten (salviekylling, "franske urter" over grønnsakene etc) for å merke effekt. Andre urter,f eks peppermynte, anbefales det gjerne olje av (altså veldig konsentrert) for å gi sterk effekt - selv om noen merker det om de drikker peppermynte-te også. Jeg anbefaler at du i første omgang prøver med te (kanskje 2-3 kopper i løpet av dagen) eller et lett dryss over middagen i et par dager, så øker du evt mengden senere.

Jeg kan også legge til at det er mulig å bruke medisiner for å minske melkeproduksjonen. Dette gjør man selvsagt i samråd med lege, som igjen kan kontakte Nasjonalt Kompetansesenter for Amming (NKA) for veiledning. Blant annet brukes enkelte typer p-piller av og til for å redusere produksjonen. Jeg vet ikke hvor lang/kort tid etter fødselen dette anbefales, men tror NKA iallfall anbefaler at så mye annet som mulig er prøvd først. Som ammehjelper kan jeg ikke gi medisinske råd, så du må snakke med legen din om dette om du ønsker å se på mulighetene for det.

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 563 709 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 19:51

til du som er ammehjelp; har du noen erfaring med å gi ammete til så små barn, fikk det som tips, men tør ikke å bruke det før jeg er sikker på at det er trygt..

#9 Gjest_peacock_*

Gjest_peacock_*
  • Gjest

Skrevet 06 mai 2012 - 20:00

Vi hadde akkurat det samme problemet som deg, HI. Det varte i 6-7 uker og skyldtes et umodent tarmsystem, og det er helt vanlig! Fant aldri ut hva han reagerte på - vondtene var ikke konsistent med hva jeg spiste. Det hjalp noe å få han til å rape skikkelig; helt opp på skulderen med armene og hodet hengende ned på  ryggen. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet, så kommer rapen etterhvert. Jeg måtte liksom deg tømme ut en god del melk før han kunne spise av brystet, ellers fikk han bare i seg formelken før han var mett, og det kan jo lett gi magevondt.

Hos oss var det tiden som hjalp (og til dels rapingen), og som sagt er det helt vanlig med magevondt frem til magen har vennet seg til å fordøye melken!

#10 lillenims

lillenims

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 625 Innlegg:

Skrevet 06 mai 2012 - 20:10

Vis innleggAnonym bruker skrev 06 mai 2012 - 19:51:

til du som er ammehjelp; har du noen erfaring med å gi ammete til så små barn, fikk det som tips, men tør ikke å bruke det før jeg er sikker på at det er trygt..

Hvorfor vil du gi ammete til barnet? Vanligvis er det mor som skal drikke teen, men en del anbefaler fenikkelte eller ammete med fenikkel til barn som sliter med vondt i magen. Fenikkel er et tradisjonelt middel mot luft i magen.Det er neppe farlig å gi det i små mengder (1 ts) og lagd som vanlig te (med kokt vann, deretter avkjølt til passe temperatur), men som ammehjelper kan jeg verken anbefale eller fraråde det.