Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Ingen burde få ha bil som ikke også kan dokumentere at de har parkeringsplass

• Logg inn for å svare
32 svar til dette emnet

#1 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 088 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 07:39

Garasje, parkering på egen grunn eller borettslagets grunn - hvordan man ordner det er underordnet ,men gateparkering burde vært forbudt ved lov og bilsalg kun lovlig om man kan dokumentere at bilen ikke blir stående i gata og gjøre framkommelighet langt vanskeligere. Det ville medført oversiktlige gater, framkommelighet for både store og små, myke og harde - samt langt mindre bilkjøring generelt, mer bruk av kollektive transportmidler og sånn sett en enorm miljøgevinst.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Light of my life

Light of my life

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 714 Innlegg:
  • StedBloksberg

Skrevet 26 april 2012 - 07:43

Eh, har du vært i Oslo noen gang?

#3 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 088 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 07:44

Jeg bor i Oslo.

#4 Gjest_Mentha & Junior_*

Gjest_Mentha & Junior_*
  • Gjest

Skrevet 26 april 2012 - 07:45

...og det ville gjort morgenen så utrolig mye koseligere for mange, som slipper å bannes over at det står en idiot i veien (bokstavelig talt) når de har dårlig tid.
Eller som i Oslo, at trikken blir stående fordi en luring har parkert 10 cm fra trikkeskinna.

#5 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 26 april 2012 - 07:48

Skulle til å spørre om du bodde i Oslo for gateparkering var noe jeg kunne irritere meg over da jeg bodde i Oslo så jeg ser poenget ditt og det er ikke så dumt.
Alle gode tiltak som kan gi mindre bilkjøring, særlig i de store byene, er noe jeg kan like

#6 Light of my life

Light of my life

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 714 Innlegg:
  • StedBloksberg

Skrevet 26 april 2012 - 07:49

Vis innleggsug lut skrev 26 april 2012 - 07:44:

Jeg bor i Oslo.

Men da vet du jo at det du beskriver er utopi.

Høres koselig ut, men alas ikke praktisk mulig i denne verden.

#7 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 088 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 07:50

Jepp. Og bor man utenfor byene har man jo "alltid" parkering uansett, så de som mjauer om at distriktene ikke har godt nok kollektivtilbud kan jo uansett kjøre egen bil, siden de har plass sjøl.

#8 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 088 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 07:50

Vis innleggBabymama♡ skrev 26 april 2012 - 07:49:

Jeg bor i Oslo.

Og?

#9 Light of my life

Light of my life

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 714 Innlegg:
  • StedBloksberg

Skrevet 26 april 2012 - 07:53

Vis innleggsug lut skrev 26 april 2012 - 07:50:

Jeg bor i Oslo.

Og?

Og? Lurte du på noe mer? :)

#10 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 088 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 07:56

Det er bare en utopi fordi det ikke er gjennomført ennå. Ergo ikke en ekte utopi. Det var ingen som trodde man kunne få røykfrie puber heller (og det suger,men det er gjennomført).

#11 Gjest_Mentha & Junior_*

Gjest_Mentha & Junior_*
  • Gjest

Skrevet 26 april 2012 - 07:56

Ja jeg bør vel ikke brøle så høyt her inne, siden jeg har flere mål med parkeringsmuligheter, men jeg har tross alt bodd i Oslo i flere år og vet akkurat hvor trangt og jævlig det er å få plass til både bil og kropp i en leilighet på 26 kvm uten garasjeplass. Mang en ettermiddag ble brukt til både sløsing av bensin og sirkling rundt kvartalene i nærområdet for å finne parkering.
Har forøvrig kommet for sent på jobb flere ganger pga problemstillingen med trikk vs bileier som tror han eier hele veien.

#12 Gjest_Lykke Fryd ♥_*

Gjest_Lykke Fryd ♥_*
  • Gjest

Skrevet 26 april 2012 - 07:57

Jeg bor i Oslo.

Det er strengt tatt ikke umulig.

Det er mange regler i verden og i Norge som forteller oss at enkelte ting må være på plass før man får lov til noe annet. Man må feks. ha sertifikat for å kunne kjøre bil og man må betale årsavgiften for å kunne fortsette å eie bilen. Det med å måtte eie eller ha fast tilgang på parkering er et logistikk- og byplanleggingsanliggende, men slett ikke umulig.

#13 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 464 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 07:58

Vis innleggBabymama♡ skrev 26 april 2012 - 07:53:

Jeg bor i Oslo.

Og?

Og? Lurte du på noe mer? :)

Det er ikke utopi. Innfør et generelt og fullstendig forbud mot å parkere i gatene. Problem solved. Det er fulltmulig å gjennomføre om viljen er der.

#14 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 464 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 08:02

Selv om man har stor tomt og nok av parkeringsplasser hjemme hender det jo at man bruker bilen for å dra et annet sted, hvor man må parkere i gata... Det hadde krevd ganske stor utbygging av parkeringshus over alt hvis alle parkeringsplasser langs gatene ikke lengre kunne brukes:)

Men for all del, å ha en parkeringsplass i tilknytning til boligen sin kunne helt sikkert vært greit!

#15 Gjest_Mentha & Junior_*

Gjest_Mentha & Junior_*
  • Gjest

Skrevet 26 april 2012 - 08:07

Jepp. Og bor man utenfor byene har man jo "alltid" parkering uansett, så de som mjauer om at distriktene ikke har godt nok kollektivtilbud kan jo uansett kjøre egen bil, siden de har plass sjøl.

Apropos det med distrikter og kollektivtilbud så må jeg le litt innimellom. Jeg bor i et typisk trøndelagsdistrikt. Det er ca 10 busstopp fra huset mitt til butikken (1,5 mil), og selv om jeg kjører den strekningen to ganger daglig er det sjelden jeg ser noen på holdeplassene. Kanskje én person annenhver dag på én holdeplass i løpet av strekningen. Det sier seg selv at den ene personen ikke kan forventes å innbringe et overskudd til kommunekassa (den billettprisen hadde i alle fall ikke jeg betalt!). I tillegg blir det ikke akkurat mer miljøvennlig når en hel buss skal brukes til å frakte to-tre personer.

#16 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 088 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 08:08

Sitat:
"Selv om man har stor tomt og nok av parkeringsplasser hjemme hender det jo at man bruker bilen for å dra et annet sted, hvor man må parkere i gata... Det hadde krevd ganske stor utbygging av parkeringshus over alt hvis alle parkeringsplasser langs gatene ikke lengre kunne brukes:)"

Da har man flere muligheter: enten må man opprettholde det absolutte forbudet og du må dermed finne andre måter å komme deg dit du skal; eller man har bilmerking - med fastmontert chip - som viser at du er på besøk i området og ikke fastboende. Om det bare var de besøkende som parkerte i gata hadde jo også bildet vært en god del bedre, tross alt.

Dette innlegget har blitt redigert av sug lut: 26 april 2012 - 08:09

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 566 464 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 08:08

Jeg lurer på hvordan du mener det skal kunne gjennomføres i praksis? Skal man dokumentere at man har parkeringsplass alle steder hvor man er av og til?

For eksempel: Jeg jobber på Skøyen i Oslo, bor utenfor byen, og er avhengig av bil pga levering og henting i bhg og lange omveier til kollektiv-transport.
Situasjonen er den samme for veldig mange av mine kolleger, og helt tydelig for mange andre som jobber i området.
Skal man da også kunne dokumentere at man har fast parkeringsplass ved arbeidsstedet? Jeg lurer på hvor de skal sette det parkeringshuset som har plass til alle bilene som parkeres i gaten der...

Og så kanskje jeg skal innom en butikk og en venninne på vei hjem. Skal jeg da leie en parkeringsplass på Frogner fordi jeg skal besøke noen der en gang i blant, og så leie en på Grunerløkka fordi jeg noen ganger handler der? Og så må jeg selvsagt også ha en plass på Nordstrand, en i Gamlebyen, og en på Torshov, for de dagene jeg skal gjøre ting der.

Skal dette kunne la seg gjøre, så må alle leiligheter utstyres med parkeringsplasser uavhengig av om eier har, eller ønsker å ha, bil, og alle butikker må ha parkering til alle kunder.
Dette vil utvilsomt bety slutten for samtlige mindre butikker i Oslo, og kjedebutikkene på kjøpesentre utenfor sentrum ville være eneste med mulighet til å overleve.

Jeg ser poenget med feilparkeringer, men da bør man heller ha høyere bøter/straffer for de som faktisk gjør det, enn å fjerne all gateparkering, for skal man bygge parkeringshus til alle så tror ikke jeg at Oslo blir så veldig trivelig å bo i lenger.

#18 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 088 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 08:11

"Skal man da også kunne dokumentere at man har fast parkeringsplass ved arbeidsstedet?" Ja.

Og når det gjelder parkeringshus - du går ut fra at alle fortsatt skal bruke bil like mye. Men det blir jo ikke mulig.

#19 Light of my life

Light of my life

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 714 Innlegg:
  • StedBloksberg

Skrevet 26 april 2012 - 08:11

Vis innleggsug lut skrev 26 april 2012 - 07:56:

Det er bare en utopi fordi det ikke er gjennomført ennå. Ergo ikke en ekte utopi. Det var ingen som trodde man kunne få røykfrie puber heller (og det suger,men det er gjennomført).

Du har rett, jeg ser nå at min fantasi er begrenset. Man kan for eksempel gjevne Grünerløkka med jorda og lage parkering for de andre bydelene der. Problem solved :D

#20 sug lut

sug lut

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 7 088 Innlegg:

Skrevet 26 april 2012 - 08:15

Vis innleggBabymama♡ skrev 26 april 2012 - 08:11:

Vis innleggsug lut skrev 26 april 2012 - 07:56:

Du har rett, jeg ser nå at min fantasi er begrenset. Man kan for eksempel gjevne Grünerløkka med jorda og lage parkering for de andre bydelene der. Problem solved :D
Igjen, hvis man går ut fra at det skal være like mange biler så er det jo umulig. Halve poenget er å få mindre bilisme som en bieffekt av å få rydda gatene.

Forøvrig, dette var utelukkende inspirert av at de skal feie gatene hjemme i dag, så det var ikke en bil parkert noe sted - og det ga virkelig perspektiv på hvordan disse gatene var ment å se ut. Hele nabolaget endrer uttrykk - det estetiske skal man ikke forakte, det har med livskvalitet å gjøre - og ingen måtte kjøre slalom inn mellom parkerte biler for å slippe fram buss eller lastebiler, og ingen småsneiper dukka plutselig opp mellom to parkerte biler og lagde nestenulykker.