Gå til innhold

Norge er ingen Nasjon..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så hvorfor i alle dager prater man om Norge i medier som en nasjon?

 

For og være en nasjon er man nødt til og ha ET folkeslag, EN kultur og ET flag! Norge er ikke mye til Nasjon når vi på 17 Mai kan springe rundt med det Pakistanske, Australske, Svenske eller det Spanske flagget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, ja! Du kan så si! Man skulle hørt litt mer på teksten i alle de fine sangene vi synger på 17 mai. Det er ingenting som stemmer mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor i alle dager prater man om Norge i medier som en nasjon?

 

For og være en nasjon er man nødt til og ha ET folkeslag, EN kultur og ET flag! Norge er ikke mye til Nasjon når vi på 17 Mai kan springe rundt med det Pakistanske, Australske, Svenske eller det Spanske flagget!

 

Da er det vel ingen land i verden som kan kalle seg det, i tilfelle. Ingen land er bebodd av kun ett enkelt folkeslag eller kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du kommet frem til en så tåpelig definisjon på "nasjon"?

 

Tidene forandrer seg. Hvorfor skal vi være unntatt fra utviklingen her oppe i nord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, furet værbitt over vannet, stemmer vel. Og tusen hjem er det jo minst... Og landet er jo fagert. Og mine barn er i hvert fall glade i 17.mai, moro de har fra morgen til kveld.

 

Eller? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tilfelle er det ikke mange nasjoner igjen i verden.... Svært få land har noen gang kunnet skilte med ETT folkeslag, EN kultur, heller ikke før de fikk innvandrere. Vi har også lenge hatt to flagg - det norske og det samiske.

 

En landegrense er en kunstig grense som ikke automatisk kan sørge for at alle innenfor den har samme språk og kultur. Det er en politisk grense som er til av praktiske og administrative årsaker. Hadde vi ikke hattt nasjoner og landegrenser i verden hadde den nok vært et bedre sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at det er så mange som mener at det ikke er nøye med landet vårt, som våre forfedre har kjempet og slitt for. Tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at det er så mange som mener at det ikke er nøye med landet vårt, som våre forfedre har kjempet og slitt for. Tragisk.

 

 

Håååkeiii... Så den eneste måten å "hedre" landet vårt, er ved å ikke slippe inn noen andre fra andre land eller "være gjestfri"?? Jeg synes det er tragisk at du tenker sånn, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor i alle dager prater man om Norge i medier som en nasjon?

 

For og være en nasjon er man nødt til og ha ET folkeslag, EN kultur og ET flag! Norge er ikke mye til Nasjon når vi på 17 Mai kan springe rundt med det Pakistanske, Australske, Svenske eller det Spanske flagget!

 

vi har aldir vært en nasjon. for vi har aldri hatt ett land med bare ett folkeslag og ett flagg. vi har samene også... og nordmenn har allitd reist mye og har derfor også tatt med seg mange hit. norge har aldri vært "rent". og det burde vi være glade for. for innavl er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge, på lik linje med Sverige, Pakistan, USA og Belarus, er et LAND. NASJON er noe helt annet enn land, og "Norge" kan ikke kalles for "nasjon", siden det er navn på et land. Nasjon er NORDMENN, hva man legger i det, om man tar med innvandrere eller ikke, er da ens eget valg. Men å betegne landet Norge som nasjon er språklig inkorrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall har Norge aldri vært en nasjon. Til og med i vikingetida var det inn- og utvandring, og takk og lov for det. Bare tenk hvor innavla vi hadde vært uten. Eller teller ikke innvandring fra andre vestlige nasjoner/land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt over det med nasjon før. Men tenker når det sies her, at begrepet kanskje er "feildefinert" litt, at Norge aldri har vært en nasjon hvis det skal være slik det beskrives her. Jeg for min del synes da uansett at norge kan være "ETT" og "HELT" selv om det finnes ulike kulturer, hudfarger, genetiske aner osv osv, i dag har det liten betydning, da har der mer å gjøre med om man føler seg norsk eller ikke. Uansett må vi henge med i tiden når det gjelder oppgradering av definisjoner også. F.eks. så ville det å være "norsk" før (for både 50 år siden og for 200 år siden) være noe helt annet enn det vi definerer som norsk i dag. Det er jo en selvfølge i dag at min adopterte lillebror er norsk, samtidig som mitt søskenbarn med havparten thailandske gener og min venninne som har bodd i norge fra hun var 7 år gammel, i tillegg til min kompis som nylig har fått norsk statsborgerskap. Men det hadde ikke vært snakk om at disse var nordmenn tidligere for noen årtier eller århundrer tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg grøsser over at man kan heise et annen flagg en det Norske på nasjonaldagen vår. Lurer på om det er vanlig i andre land, eller om det i det hele og store er lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grøsser over at man kan heise et annen flagg en det Norske på nasjonaldagen vår. Lurer på om det er vanlig i andre land, eller om det i det hele og store er lov?

 

 

What? Jeg håper dette var ironi/sarkasme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innvandrer selv og er overhode ikke imot innvandring til Norge. Men jeg mener at andre flagg enn norsk og samisk har ingenting i 17. mai-toget å gjøre. Det er Norges fødselsdag som skal feires med Norges flagg. På samme måte som Russland sin nasjonaldag skal feires med russiske flagg, og Pakistan sin med pakistanske. Man kan drive med kulturbevaring og integrering de andre 364 dagene i året, 17. mai er NORSK nasjonaldag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de jeg kjenner er førstegenerasjon-innvandrere de som er ivrigst på å feire 17.mai og går i tog, baker kake til loddsalg på skole etc. Som ei sa; "Norge er landet mitt nå, så selvsagt vil jeg feire det". Sier ikke at alle er sånn, men de jeg personlig kjenner er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de jeg kjenner er førstegenerasjon-innvandrere de som er ivrigst på å feire 17.mai og går i tog, baker kake til loddsalg på skole etc. Som ei sa; "Norge er landet mitt nå, så selvsagt vil jeg feire det". Sier ikke at alle er sånn, men de jeg personlig kjenner er det.

 

Jeg er også førstegenerasjons, kom til Norge rett oppunder 20 år gammel. Og ja, jeg baker, stiller opp på dugnader og feirer 17. mai. Men samtidig bevarer mitt språk og min kultur hjemme. Får inntrykk av at noen mener at bevaring av egen kultur og integrering er to forskjellige ting som ikke kan kombineres :o

 

Hilsen #16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk at vi tillater alle flagg under 17 mai-feiring.Mannen min er IKKE norsk, men vil da aldri gå rundt på VåR dag med sitt lands flagg.Norsk og naiv burde bety det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de jeg kjenner er førstegenerasjon-innvandrere de som er ivrigst på å feire 17.mai og går i tog, baker kake til loddsalg på skole etc. Som ei sa; "Norge er landet mitt nå, så selvsagt vil jeg feire det". Sier ikke at alle er sånn, men de jeg personlig kjenner er det.

 

Jeg er også førstegenerasjons, kom til Norge rett oppunder 20 år gammel. Og ja, jeg baker, stiller opp på dugnader og feirer 17. mai. Men samtidig bevarer mitt språk og min kultur hjemme. Får inntrykk av at noen mener at bevaring av egen kultur og integrering er to forskjellige ting som ikke kan kombineres ohmy.png

 

Hilsen #16

 

Synes det er helt greit jeg, og at det er et tegn på integrering. Jeg har også kommet til å feire 17.mai selv om jeg hadde flyttet til et annet land. Forskjell på integrering og assimilering.

 

Men synes vi nordmenn tar av litt med 17.mai-feiringa i utlandet da...

Endret av Cimorene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg flytter til feks Egypt hadde jeg aldri deltatt i stor grad på deres nasjonaldag.Gått rundt i millitante marsjer med mitt norske flagg.Krevd norske pølser i butikken eller valset rundt og snakket om at det er mitt land også. Herregud,jeg misliker 17 mai mere og mere.Snart blir det vel homoparade-tog på 17 mai også( hvis det ikke er allerede da..) Tilsutt kan jo alle samles til felles muslimsk bønn på youngstorget.Herlige Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være født her så mye man vil.Men blir aldri norsk! vil aldri ha de samme norske verdiene,kulturen,tenkemåten osv. Selv om man har norsk pass gjør det en IKKE til nordmann i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være født her så mye man vil.Men blir aldri norsk! vil aldri ha de samme norske verdiene,kulturen,tenkemåten osv. Selv om man har norsk pass gjør det en IKKE til nordmann i mine øyne.

 

Jeg har ikke norsk pass, men er permanent bosatt her. Er utlending. Men har mange av de norske verdiene og har tatt innover meg god del av norsk kultur. Ved å lære og oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Man kan være født her så mye man vil.Men blir aldri norsk! vil aldri ha de samme norske verdiene,kulturen,tenkemåten osv. Selv om man har norsk pass gjør det en IKKE til nordmann i mine øyne.

 

Når det gjelder verdien og tenkemåten - mesteparten av brukerne her er sikkert etnisk norske. hvis alle hadde like verdier, så hadde det ikke vært behov for opphetede diskusjoner om abort, utroskap, ekteskap, økonomi, forhold, barneoppdragelse and the list goes on...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være født her så mye man vil.Men blir aldri norsk! vil aldri ha de samme norske verdiene,kulturen,tenkemåten osv. Selv om man har norsk pass gjør det en IKKE til nordmann i mine øyne.

 

Hvem ER nordmann i dine øyne, da?

 

En som har norsk mor, men utenlandsk far? En som har norsk mor og utenlandsk far, men som aldri har kjent faren sin?

En som er adoptert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...