Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Tungen henger ute store deler av dagen

• Logg inn for å svare
4 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 447 889 Innlegg:

Skrevet 25 april 2012 - 09:38

Ja,som overskriften sier.

TUNGA er et stort " problem " her hos min sønn.
Han er 6.5år og den tunga,ja den " henger " mer eller mindre ute hele tiden. SItter han å ser tv, tunga ute, konser han seg, tunga ute..
Sitter vi å prater,og han venter på tur, tunga ute..

Nå ser jeg at det ser ut som at jeg mener at tunga henger ute som ei bikkje, men den ligger i åpningen da stort sett all the time.. du ser den tunga heeeeeele tiden.
I tilegg så har han mye spytt i munnen og ja..

Npen som har erfaringer med dette/ vært borti dette ?

Forumtråden fortsetter under...

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 447 889 Innlegg:

Skrevet 25 april 2012 - 11:43

Dette kan fort bli et sosialt problem for gutten, om det ikke allerede er det. Så det bør jo jobbes med, men jeg er ingen pedagog. Så mitt råd er å ta det opp med f.eks helsesøster og spurt om råd for videre fremgangsmåte, siden jeg antar at du allerede har prøvd å si i fra til gutten uten særlig hell?

#3 MariaS

MariaS

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 88 Innlegg:

Skrevet 25 april 2012 - 12:04

Ta en sjekk til øre-nese og halsspesialist, kan være noe med mandlene

#4 Gjest_Julia_*

Gjest_Julia_*
  • Gjest

Skrevet 11 mai 2012 - 21:55

Han er 6.5år og den tunga,ja den " henger " mer eller mindre ute hele tiden. SItter han å ser tv, tunga ute, konser han seg, tunga ute..

Nå ser jeg at det ser ut som at jeg mener at tunga henger ute som ei bikkje, men den ligger i åpningen da stort sett all the time.. du ser den tunga heeeeeele tiden.

Ja, har alltid gjort dette selv! Det er bare at man suger på tunga, mange barn gjør det! Selv gjorde jeg det helt fra jeg var baby, og hadde da aldri behov for smokk. Har veldig lang tunge, så kan være derfor, at når jeg slapper av i munnen så liksom er det ikke helt plass til den på en måte. Jeg satt alltid og sugde på tunga når jeg tegnet, koste meg, slappet av, osv. Tenkte aldri over det selv! Men, folk begynte jo å kommentere det etterhvert som jeg ble større, så lærte meg etterhvert å holde den inne i munnen. Måtte tenke på det en del i starten, men det gikk seg til. Likevel gjør jeg dette fortsatt når jeg sover eller f.eks. hvis jeg ser på film og er helt i min egen verden haha, men ikke like tydelig som da jeg var barn! Merker det som sagt ikke selv, det bare skjer. Har jobbet i barnehage og sett andre barn også gjøre det, så er ikke unormalt. Han må bare lære seg til å tenke over det så han holder den inne i munnen, man kan fortsatt suge på den uten at det syns

#5 Gjest_Julia_*

Gjest_Julia_*
  • Gjest

Skrevet 11 mai 2012 - 22:04

Ja, har alltid gjort dette selv! Det er bare at man suger på tunga, mange barn gjør det! Selv gjorde jeg det helt fra jeg var baby, og hadde da aldri behov for smokk. Har veldig lang tunge, så kan være derfor, at når jeg slapper av i munnen så liksom er det ikke helt plass til den på en måte. Jeg satt alltid og sugde på tunga når jeg tegnet, koste meg, slappet av, osv. Tenkte aldri over det selv! Men, folk begynte jo å kommentere det etterhvert som jeg ble større, så lærte meg etterhvert å holde den inne i munnen. Måtte tenke på det en del i starten, men det gikk seg til. Likevel gjør jeg dette fortsatt når jeg sover eller f.eks. hvis jeg ser på film og er helt i min egen verden haha, men ikke like tydelig som da jeg var barn! Merker det som sagt ikke selv, det bare skjer. Har jobbet i barnehage og sett andre barn også gjøre det, så er ikke unormalt. Han må bare lære seg til å tenke over det så han holder den inne i munnen, man kan fortsatt suge på den uten at det syns

Et tips er at han kan øve seg på å holde tunga bak tennene, det funket for meg. Da var jeg trygg på at den ikke syntes selv om jeg skulle begynne å suge på den uten å tenke over det

Annonse