Gå til innhold

Søvn baby 2 mnd. Luksus"problem"?


Lessy

Anbefalte innlegg

Hei! Har ei lita tulle på snart 10 uker som de siste nettene har sovet 8-9 timer om natten. Fra 22- 6 sånn ca. Har helt fra fødselen av sovet godt om natten, men etter hva jeg leser så er jo dette unormalt at en så liten baby gjør. Man er jo heldig visst de sover 5 timer har jeg skjønt.... I tillegg til at hun sover 8 timer i et strekk så sovner hun igjen etter amming, og sover gjerne 3 timer til... Det vil si at natten blir ca 12 timer. På dagtid er hun blid og aktiv. Ammingen har vi slitt med helt fra begynnelsen, men hun hadde lagt ok på seg på 6 ukerskontroll. Ingen tungvekter, men helsesøster var godt fornøyd. Jeg derimot klarer ikke finne roen helt, for jeg føler at "alle andre" har babyer som legger på seg 2 kg på 6 uker, mens snuppa her hadde gått opp 850.

 

Jeg lurer på om jeg blir nødt til å vekke på natten for å gi mat. Eller om jeg skal våge å la det gå slik fram til 3 måneders kontrollen så lenge hun ser ut til å trives godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest peacock

Du kan jo dra på helsestasjonen og kontrollveie for eksempel hver 14 dag. Om hun da ikke går nok opp i vekt kan du ringe helsesøster og spørre hva du skal gjøre. Hadde ikke ødelagt et godt søvnmønster om jeg ikke var tvunget til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke "ødelagt" denne sovevanen. Hadde i stede tatt med en tur på helsestasjonen for å sjekke at vektoppganger er god nok om ett par uker, og evt spurt helsesøster om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at baby sover så godt er du ikke alene om, tror det er forskjellig fra baby til baby. Men vi som har babyer som sover godt, klager ikke over for lite søvn, slit og ork fordi vi har godt med overskudd :)

Min baby sov 6 timer fra 4 ukers alder, 6 uker gammel sov hun natta gjennom og 8 uker gammel sov hun fra 19-7.

Nå er det litt tenner og div på gang, men søvnen var visst ok igjen nå i dag :)

 

Er du redd hun ikke går opp i vekt så kontrollveier du henne, eller tar det med helsesøster på 3 mnd kontroll. Mi gikk opp 1,5 kg. Alt er individuelt og ettersom hvor stor babyen din var ved fødsel :)

Er du redd hun har gått for lite opp, kan du prøve å gi henne en flaske mme om kvelden, men pass på at hun ikke blir så veldig dårlig i magen av den.

Mange har problemer med NAN, så prøv heller HIPP eller COLLETT.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at baby sover så godt er du ikke alene om, tror det er forskjellig fra baby til baby. Men vi som har babyer som sover godt, klager ikke over for lite søvn, slit og ork fordi vi har godt med overskudd :)

Min baby sov 6 timer fra 4 ukers alder, 6 uker gammel sov hun natta gjennom og 8 uker gammel sov hun fra 19-7.

Nå er det litt tenner og div på gang, men søvnen var visst ok igjen nå i dag :)

 

Er du redd hun ikke går opp i vekt så kontrollveier du henne, eller tar det med helsesøster på 3 mnd kontroll. Mi gikk opp 1,5 kg. Alt er individuelt og ettersom hvor stor babyen din var ved fødsel :)

Er du redd hun har gått for lite opp, kan du prøve å gi henne en flaske mme om kvelden, men pass på at hun ikke blir så veldig dårlig i magen av den.

Mange har problemer med NAN, så prøv heller HIPP eller COLLETT.

Lykke til :)

 

Uansett hva du gjør ikke begynn med mme da. Hva skal det være godt for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Ikke begynn med MME med mindre du har drøftet det med HS!!! Enig med #5, barn har bedre av morsmelk, og du kan risikere at hun plutselig ikke vil ha annet enn flaske/MME. Og så går det jo ut over melkeproduksjonen ikke minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slapp av! Hun er veid, alt ser bra ut! Er du fortsatt bekymret så legg henne til flere ganger på dagen, for å se om hun virker sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 4 her, om hun ikke produserer nok og babyen ikke går opp i vekt, skal hun la ungen sulte da?

Og det går an å gi flaske med kopp. Regner med hun hadde lest seg litt opp før hun hadde gått rett på flaska. Er man mor gjør man ikke ting uten å drøfte det på flere hold først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

# 4 her, om hun ikke produserer nok og babyen ikke går opp i vekt, skal hun la ungen sulte da?

Og det går an å gi flaske med kopp. Regner med hun hadde lest seg litt opp før hun hadde gått rett på flaska. Er man mor gjør man ikke ting uten å drøfte det på flere hold først.

 

Da må du vist lese hva du skrev en gang til... "Er du redd hun har gått for lite opp, kan du prøve å gi henne en flaske mme om kvelden.." (copy paste)

 

Nei, man venter til hun ikke har gått opp i vekt selv om man har ammet på natten OG man har snakket med HS! En MMEflaske på kvelden er absolutt siste utvei; ikke noe man skal gi bare fordi man er redd ungen ikke skal gå nok opp i vekt! De aller fleste barn regulerer spisingen og melkemengden helt fint selv. Om man ikke ammer på natten går gjerne melkeproduksjonen ned. Om dette skjer og det ikke er melk nok vil ungen helt naturlig begynne å spise på natten; alternativt må man vekke barnet. Dette må prøves FøR man innfører MMEflasker. JA, det kommer økedager hvor barnet er sulten og tilsynelatende aldri blir mett, men også dette er til for å regulere melkeproduksjonen.

 

å gi med kopp gjør man bare om ikke noe annet funker tenker jeg, men skjønner ikke helt hvor dette hører hjemme i denne debatten egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

 

HI er heldig som har et sovebarn som bare har godt sovehjerte og neppe lider av noe annet - mener jeg. Det er ikke unormalt, bare litt uvanlig :)

 

Når det gjelder vektoppgang så er det viktigst at barnet følger sin egen kurve, dvs har en kurve som er nogenlunde parallell med "de offisielle kurvene", og som går jevnt oppover - ikke nedover og ikke utflating over tid. Så lenge barnet virker fornøyd så kan man veie på nytt om en uke eller to dersom det kan se ut som vekta har stagnert, og Så kan man vurdere om det er behov for å gjøre med det.

 

Normal vektoppgang er ca 120-210 g pr uke. Så 850g på 6 uker er helt flott (ca 140 g/uke) - jeg hadde vært mer skeptisk til barn som la på seg 2 kg den samme perioden (330 g/uke)... det er nok ikke normalen at de gjør det nei :-) Samtidig er det ikke unormalt at de går mindre eller mer opp en uke - trenden skal dog være jevnt oppadgående. Babyer er ikke spisemaskiner som legger på seg nøyaktig 22 g pr dag om du veier dem daglig, ei heller vil de legge på seg akkurat 154g i uka selv om det er "den" kurven de følger.

 

Utover vektoppgang, som man altså måler hos HS, så er det barnets humør og at det tisser som er viktigst. Det bør virke fornøyd og våkent en del av tiden når det ikke sover, altså ikke grinete og slapt/sløvt HELE tida (men det er lov å gråte og det er lov å være trøtt). I tillegg bør det ha 5-8 godt våte tissebleier pr dag, og bæsje jevnlig - en gang om dagen eller en gang i uka er like normalt, og det er normalt å avvike litt fra dette eller å endre bæsjemønster totalt. Se på helheten - ser det ut som barnet har det bra, det tisser bra og det er våkent noen timer i døgnet, så er ting som regel ok.

 

Når det gjelder vekking av babyer så er det primært nyfødte som bør vekkes dersom de sover mye. I tillegg gjelder det barn som legger dårlig på seg (det sier HS fra om) og syke eller premature barn (der får man beskjed fra sykehuset om hva man skal gjøre, og spør dem på nytt om man er i tvil om hvor lenge osv man skal fortsette med det). Et barn på 2 mnd som har lagt fint på seg og som virker fornøyd på dagtid kan man gjerne nyte sovende om natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg skal nyte nattsovingen så lenge den varer :-) Og med så mange tissebleier, og så godt humør som hun er i, så tror keg ikke at jeg stresser meg selv opp med hyppig veiing. Kanskje neg tar en nå når hun er 10 uker, da er det lenge nok siden sist til at det gir en pekepinn. Helsesøster advarte meg mot å veie for ofte, da det kan gi litt feil bilde...

 

Jeg har forresten ved to anledninger gitt henne mme på kvelden, når jeg har hatt forferdelig vondt. Dette etter å ha pratet med helsesøster. Helsesøster mente det ikke ville skade ammingen å gjøre det innimellom når jeg blir veldig sliten og sår. I tillegg har jeg gitt utpumpet morsmelk på flaske et par kvelder. Men søvnen er lik uansett om hun bare blir ammet frem til leggetid, så hun blir tydeligvis mett til slutt med ammingen også ;-) Men av og til gjør det bare så vondt at jeg rett og slett ikke orker. Venter nå på svar fra lege om henvisning pga kort tungebånd... Kanskje det er derfor brystene aldri blir bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lessy, det høres ut som du er velsignet med en dyktig og klok helsesøster som har gitt deg gode og fornufitge råd!! :)

 

Det høres absolutt ut som tungebåndet er verdt å få sjekket ut, det kan gi sårhet langt ut i ammeperioden. Dersom du har ventet lenge på time for dette så ville jeg ringt og purret (enten hos fastlegen for å være sikker på at henvisning er sendt, eller til legen du er henvist til), det er ikke noe man skal vente og se an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at du har fått gode råd mot slutten her, men ville bare si at beskrivelsen din kunne vært min egen beskrivelse av sønnen min når han var like gammel :)

 

Han sov egentlig godt helt fra begynnelsen (4-5 timer fra dag 1) av og la på seg nok til å følge sin kurve (riktignok den nederste, men det er hans kurve, noen barn er store, noen barn er små og noen er på midten og ingenting er feil :) Når han var drøye halvannen måned sov han 10 timer første gangen. Så sov han veldig godt helt til han var 3,5-4mnd og begynte å våkne mye oftere for mat. Etterhvert begynte vi med grøt på kvelden (4,5 mnd, da var vi nede i mat hver 2. time - dvs. 1,5 t soveperioder - alt for lite for småen). Etter en stund var vi tilbake til lange soveøkter og der er vi fortsatt (snart 8 måneder).

 

Nyt det og vær glad for at du har en slik syvsover, det er utrolig deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...