Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Gåstol, helt fy fy?

• Logg inn for å svare
59 svar til dette emnet

#1 Eli8

Eli8

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 75 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 11:36

Har en gutt på 8 mnd som kun vil reise seg, overalt! Det er det eneste han vil gjøre hele dagen lang :) Vi prøde en gåstol i butikken og det synes han var veldig gøy men jeg er litt i stuss siden jeg har hørt så mye negativt.Men det hadde vært deilig å slippe å løpe etter han noen minutter av dagen. (Lekegring liker han ikke) Har hørt noen si at for hver time i gåstol, en dag senere lærer de å gå... Noen som har erfaring med gåstol? Og var de senere med å gå normalt enn andre?
Eli8

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 257 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 12:17

Sorry, men det å ha barn er slitsomt i perioder. Nå er du ikke i en sånn periode, og gåstol er ikke løsningen på problemene dine. Det er bevist at det kan forsinke den motoriske utviklingen og at når de lærer å gå, så kan balansen være nedsatt fordi de har lært å gå uten å lære balanse samtidig.

Hvis du trenger pause, så be om barnevakt, ta ungen på ryggen og gå deg en tur i meis. Fra den alderen at de begynner å reise seg ,er det ikke mye du får sitte i fred, dessverre...

#3 Eli8

Eli8

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 75 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 12:29

Det er jo ikke det at jeg ikke gidder å ta vare på barnet mitt... Men avogtil er det liksom noenting man må gjøre- som å lage mat og gå på do feks. Har ikke som mål å sitte i fred!
Eli8

#4 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 257 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 12:46

Ja, det er fullstendig fy fy. Sett ham heller i lekegrinda hvis du må gjøre noe annet, eller i en vippestol. Det hører med å måtte passe på disse små, og selv om han ikke liker lekegrinda, må han nesten lære seg til å måtte sitte der noen minutter av og til.

#5 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 257 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 12:51

Ville heller kjøpt en gåvogn eller gåbil enn gåstol. De blir veldig passive av det, og det er heller ikke bra for korppen dems. Han bør lære det av seg selv, ikke med hjelp av en gåstol.

Har ei venninne, hun begynte med gåstol når sønnen var 7mnd. Og han går ikke enda alene selv om han er 1,5år. Prøvde å få henne til å slutte å bruke den, men det skjedde ikke.

#6 Dorrimor ♂♂

Dorrimor ♂♂

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 319 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 13:34

Nå synes jeg dere er litt vel dramatiske her! D er faktisk lov å si at man kunne tenkt seg litt tid hvor man faktisk får gjort noe annet enn å løpe etter barna i en liten stund, som å henge opp klær, gå på do etc. Noen barn leker bedre alene, jeg har hatt en av hver og vet at d kunne vært godt m et lite pusterom iblant. Så slutt å kritisere så fælt, er ikke dårlig mamma av den grunn! Og som alltid kommer d av anonym!
Når d gjelder gåstolen har jeg også hørt at d ikke er d beste for den motoriske utviklingen, m tror d går helt fint hvis man ikke bruker den så mye, f.eks 30min om dagen eller noe. Kjenner flere som har brukt gåstol på sine barn og alle disse barna begynte å gå før sønnen min som ikke har brukt d. Så hvis man er litt forsiktig m bruken så tror jeg ikke d er så stort problem egentlig. Og denne frasen en time i gåstol blir en dag senere å gå tror jeg bare er bullshit, det er bare en frase. M når d er sagt så stemmer d at forskning viser at d ikke er d beste, m jeg tror msn må se litt på mengde bruk også, ikke bare bruk/ikke bruk. De fleste som har en slik bruker den nok FOR MYE. Så om du skulle skaffe deg en sånn så er du ingen dårlig mor, og jeg synes også d må være lov å si at man trenger litt tid innimellom til å gjøre andre ting! Lykke til!!

Dette innlegget har blitt redigert av Dori: 23 april 2012 - 13:34

• ♥♥♥InMyHeart♥♥♥, Leoliten og Ariadne85 liker dette

#7 Nille 76

Nille 76

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 151 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 13:39

Nå synes jeg dere er litt vel dramatiske her! D er faktisk lov å si at man kunne tenkt seg litt tid hvor man faktisk får gjort noe annet enn å løpe etter barna i en liten stund, som å henge opp klær, gå på do etc. Noen barn leker bedre alene, jeg har hatt en av hver og vet at d kunne vært godt m et lite pusterom iblant. Så slutt å kritisere så fælt, er ikke dårlig mamma av den grunn! Og som alltid kommer d av anonym!
Når d gjelder gåstolen har jeg også hørt at d ikke er d beste for den motoriske utviklingen, m tror d går helt fint hvis man ikke bruker den så mye, f.eks 30min om dagen eller noe. Kjenner flere som har brukt gåstol på sine barn og alle disse barna begynte å gå før sønnen min som ikke har brukt d. Så hvis man er litt forsiktig m bruken så tror jeg ikke d er så stort problem egentlig. Og denne frasen en time i gåstol blir en dag senere å gå tror jeg bare er bullshit, det er bare en frase. M når d er sagt så stemmer d at forskning viser at d ikke er d beste, m jeg tror msn må se litt på mengde bruk også, ikke bare bruk/ikke bruk. De fleste som har en slik bruker den nok FOR MYE. Så om du skulle skaffe deg en sånn så er du ingen dårlig mor, og jeg synes også d må være lov å si at man trenger litt tid innimellom til å gjøre andre ting! Lykke til!!

Dette er helt feil. Gåstol er ikke bra punktum. Barn skal lære å gå på beina, lære seg å måtte bruke hele kroppen for å balansere. Bruke riktige muskler, og ikke gjøre dette før alt er på plass, at barnet er klart for det.

Nå er jo uansett ikke gåstol noen babysitter da. For en må passe på ABSOLUTT HELE tiden om man trosser all sunn fornuft og beviste fakta og lar ungen bruke en slik, da fort ulykker kan skje. Så det er ikke slik at en kan sette ungen på en slik og så gå å gjøre andre ting, så da ser jeg ikke helt poenget til HI som trengte noe for å kunne få 5 minutter for seg selv. -Lekegrind-

#8 Dorrimor ♂♂

Dorrimor ♂♂

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 319 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 13:48

Tja, er ikke lekegrindt også veldig passifiserende og ikke å anbefale om man skal tror forskningen? ;)

#9 Nille 76

Nille 76

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 151 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 13:52

Tja, er ikke lekegrindt også veldig passifiserende og ikke å anbefale om man skal tror forskningen? ;)

Hvis det står om at ungen i 5 minutter enten skal gå løs og potensielt skade seg ved å rive over seg noe el, eller ødelegge kroppen og i tillegg potensielt skade seg ved velt osv ved å bruke gåstol, eller være i ei lekegrind med leker i, så har vel få problemer med å velge?

Ingen unger tar skade av å leke litt for seg selv, tvert imot.

Hvor er den såkalte forskningen på at lekegrind er skadelig? Er det så mye annerledes enn at de leker på lekematta si alene?

#10 Dorrimor ♂♂

Dorrimor ♂♂

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 319 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 13:57

Feks i boken om barnet av Manniche står d om d, og har lest d flere steder. M jeg sa d faktisk mest på spøk siden gemytten begynte å bli amper her inne nå. :) Poenget mitt var først og fremst at mange anonyme skriver så mye mer ampert enn andre. M nå tror jeg at jeg melder meg ut av videre diskusjon på dette området, jeg har sagt mitt. :)

#11 Nille 76

Nille 76

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 151 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 14:06

Feks i boken om barnet av Manniche står d om d, og har lest d flere steder. M jeg sa d faktisk mest på spøk siden gemytten begynte å bli amper her inne nå. :) Poenget mitt var først og fremst at mange anonyme skriver så mye mer ampert enn andre. M nå tror jeg at jeg melder meg ut av videre diskusjon på dette området, jeg har sagt mitt. :)

Nå vet jeg ikke hvem dette er, men da må det vel dreie seg om massiv bruk av lekegrind, uten annen stimuli?

Når den brukes som barnesikring som jeg beskrev mens man skal på do feks, kan det neppe være mer skadelig enn å bli passivisert i feks bilstol? Og det også må man jo bare for sikkerheten.

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 257 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 14:17

Du er ingen dårlig mor, jeg forstår poenget om å få fred til å lage middag og gå på do, men fremdeles er ikke gåstol svaret!! Da må du i hvert fall passe på, for det kan være ganske så skummelt! I tillegg til at det ikke er bra for utviklingen.

Det er mulig at du tenker at du bare skal bruke den litt, men når gutten har fått smaken på den, så er det veldig fort gjort å glemme gode forsetter.. Hvis han vil oppi hele tiden, kommer du mest sannsynlig til å gi etter til slutt for å få slutt på maset.

La ungene utvikle seg naturlig:)

#13 *Miss Flua*

*Miss Flua*

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 127 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 15:18

Jeg var hos helsestasjonen idag, og de sa at gåstol er fy fy. Får visst feil belastning!

#14 Eli8

Eli8

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 75 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 16:25

Takk for svar! :) Skjønner ikke helt hvorfor noen må svare på en så krass og spydig måte...? Det var jo bare et spørsmål. Har jo ikke tenkt å bruke gåstol hvis det er skadelig for barnet mitt.Var jo bare det jeg ville forhøre meg om ;) Og hvis jeg hadde gjort det hadde det jo selvfølgelig vært under oppsyn. Er det vits i å være så sint og sure? Jeeezz...
  • Tosta <3 og Moden mamma til 3 :) liker dette
Eli8

#15 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 257 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 16:39

Takk for svar! :) Skjønner ikke helt hvorfor noen må svare på en så krass og spydig måte...? Det var jo bare et spørsmål. Har jo ikke tenkt å bruke gåstol hvis det er skadelig for barnet mitt.Var jo bare det jeg ville forhøre meg om ;) Og hvis jeg hadde gjort det hadde det jo selvfølgelig vært under oppsyn. Er det vits i å være så sint og sure? Jeeezz...

Jeg syntes ikke du fikk så sure svar jeg, da.. Du fikk svar på det du spurte om, med forklaringer... Men bra du har slått det fra deg:)

#16 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 257 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 16:39

Jeg syntes ikke du fikk så sure svar jeg, da.. Du fikk svar på det du spurte om, med forklaringer... Men bra du har slått det fra deg:)

#17 Nille 76

Nille 76

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 151 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 17:35

Du skrev da selv at du ville bruke den for å slippe å fly etter ungen hele tiden, ergo virket det ikke som du hadde tenkt å ha ungen under oppsyn. Du fikk svar, synes ikke vi var spesielt krasse jeg.

#18 Eli8

Eli8

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 75 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 20:54

Neivel. Det synes jeg. Jeg var, som dere ser lengre oppe, ikke den eneste som oppfattet amper stemning. Meeen men...
  • Moden mamma til 3 :) liker dette
Eli8

#19 Flaggermusa

Flaggermusa

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 211 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 21:11

Vi hadde gåstol til gutten vår, og han lever enda :)
Kjenn på det selv du om du føler det blir rett eller galt.
  • Moden mamma til 3 :) liker dette

#20 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 606 257 Innlegg:

Skrevet 23 april 2012 - 21:23

Vi hadde gåstol til gutten vår, og han lever enda :)
Kjenn på det selv du om du føler det blir rett eller galt.

Jeg vil bare igjen påpeke at det blir frarådet fra eksperthold. Hvorfor ta sjansen? Det gikk bra med din gutt, det tar ikke livet av dem, men hvis det legger en demper på utviklingen, og kanskje til og med fører til skjevutvikling, hva er poenget?