Drittgubbe, ba han tømme oppvaskmaskinen og henge opp noen klær mens jeg var borte i helgen, men
Skrevet 23 april 2012 - 07:33
Kjenner jeg blir så irritert på slike små ting som jeg ber om at han fikser.
Flere som har slike late mannfolk i hus??
Snarvei til forumene
Skrevet 23 april 2012 - 07:37
Neida, skjønner hva du mener. Pleier å bli temmelig uggen selv om jeg kommer hjem og ser at stabelen med oppvask er en halv meter høyere enn da jeg dro, selv om han sa at han skulle ta den.
Eller at kurven med skittentøy har tippa pga tårnet av klær som ble bygget oppå der...
Skrevet 23 april 2012 - 07:39
Her gjør vi husarbeid i skippertak sammen en kveld eller formiddag i helgen. Klesvask skjer etter prinsippet "den som setter på henger opp", så blir det ikke glemt..
#4 Gjest_peacock_*
Skrevet 23 april 2012 - 07:50
å kalde han drittgubbe er kanskje litt i meste laget? Han har ikke tømt vaskemaskinen og oppvaskmaskinen, nei, men drittgubbe? Ærligtalt høres du ut som en 5åring som ikke får viljen sin. Husk at du har valgt å vÆre sammen med ham, du eier ham ikke og kan ikke diktere hva han skal gjøre!
Et ordtak som er veldig fint å tenke på er "pick your battles". Hvor viktig er egentlig dette? Er det så viktig at du vil ofre husfreden? Eller klarer du å leve med det, evt spørre ham pent en gang til?
Dette innlegget har blitt redigert av peacock: 23 april 2012 - 07:56
#5 Gjest_Lykke Fryd ♥_*
Skrevet 23 april 2012 - 08:07
Skrevet 23 april 2012 - 12:07
Skrevet 23 april 2012 - 12:46
Hi, hadd jeg hatt en mann som er så lat...hadde jeg kalt han for drittgubbe selv. Det tar han maks 10 min. å rydde oppvaskmaskinen. Og kanskje 10 min. til å henge opp klær. Men at han er så forbanna lat at han i hele helgen ikke har giddet å gjøre noe av dette, så burde du ha kalt han lat drittgubbe istedet
Skrevet 23 april 2012 - 13:40
peacock skrev 23 april 2012 - 07:50:
å kalde han drittgubbe er kanskje litt i meste laget? Han har ikke tømt vaskemaskinen og oppvaskmaskinen, nei, men drittgubbe? Ærligtalt høres du ut som en 5åring som ikke får viljen sin. Husk at du har valgt å vÆre sammen med ham, du eier ham ikke og kan ikke diktere hva han skal gjøre!
Et ordtak som er veldig fint å tenke på er "pick your battles". Hvor viktig er egentlig dette? Er det så viktig at du vil ofre husfreden? Eller klarer du å leve med det, evt spørre ham pent en gang til?
Haha, så behagelig din mann må ha det. "Du eier ikke ham og kan ikke diktere hva han skal gjøre"? JO, man kan minne partneren sin på hans/hennes forpliktelser for fellesskapet! Ellers er det veldig lett å unndra seg det kjedeligste husarbeidet slik at den andre får mye mer å gjøre.
#9 Gjest_peacock_*
Skrevet 23 april 2012 - 13:53
Anonym bruker skrev 23 april 2012 - 13:40:
Haha, så behagelig din mann må ha det. "Du eier ikke ham og kan ikke diktere hva han skal gjøre"? JO, man kan minne partneren sin på hans/hennes forpliktelser for fellesskapet! Ellers er det veldig lett å unndra seg det kjedeligste husarbeidet slik at den andre får mye mer å gjøre.
Om du hadde lest innlegget mitt hadde du kanskje fått med deg at jeg også hadde blitt sint om han ellers forventet mye av meg i hverdagen. Her i huset deler vi på ting - kunne ikke falle meg inn å kjefte over en oppvaskmaskin som ikke var tømt eller en full vaskemaskin og kalde mannen min for en drittgubbe på grunn av det! Minne på er en annen sak, men ville kanskje begynt med å spørre hvorfor han ikke hadde gjort det. Vi kan også diskutere ting, men hvorfor synke så lavt som å kalde han for en drittgubbe på grunn av småting? Det er faktisk ting som er viktigere for meg enn å rope KRIG og skape konflikt på grunn av en full oppvaskmaskin eller vaskemaskin. Pick your battles sier jeg bare.
#10 Gjest_peacock_*
Skrevet 23 april 2012 - 13:57
Om jeg skulle gå så langt som til at kalde noen en drittgubbe måtte de virkelig fortjene det - og da snakker vi om utroskap og liknende. Om jeg faktisk mener noen er en drittgubbe ville jeg ikke vært sammen med vedkommende.
Skrevet 23 april 2012 - 14:26
Jeg kaller samboeren min møkkamann dersom jeg er irritert på noe han har gjort/ikke gjort
Men ja - har slike tilfeller her, da jeg har spurt om han kunne gjøre ting og han ikke har gjort det. Og jeg VET at han som regel sitter foran TV'en. Men jeg er like ille selv, så vi også har slike skippertak, så vi får unnagjort ganske mye på ganske kort tid sammen, og da blir jeg ofte såpass motivert at jeg fortsetter med andre ting også!
Prøver å aldri sette igang vask hvis jeg vet at jeg sannsynligvis kommer til å glemme å henge opp i tide...
Føler meg litt sånn dårlig husmor når jeg hører venninnene mine prate - ei av dem har en dag i uken da hun gjør alt etter jobb, og hver gang vi kommer på besøk så er det plettfritt der, enten om vi kommer med eller uten varsel. Her er det alltid kattehår på gulvet (vi har to katter) - rot på stuebordet mm. Blir neste bare perfekt når vi venter besøk. Skulle gitt mye for å være litt mer husmor gitt, og kunne få besøk når det skulle være, uten å bli flau..
Skrevet 23 april 2012 - 15:24
Anonym bruker skrev 23 april 2012 - 07:33:
Kjenner jeg blir så irritert på slike små ting som jeg ber om at han fikser.
Flere som har slike late mannfolk i hus??
Jeg håper du ikke gjorde jobben for han når du kom hjem da men sendte han ut for å gjøre det.
For hvis ikke kan du vel ihvertfall ikke regne med at det gjøres av han neste gang heller.
Nå er jeg singel, men min ex var samme type, vi kunne dele opp ting som jeg skal gjøre det og det så tar du. Men når jeg var ferdig med mitt var aldri hans rørt. Og tiden gikk og fortsatt ikke ble det tatt til jeg ble drit sur og lei av å se på det og gjøre det.
Eneste han lærte av det var at han slapp hvis han bare ventet lenge nok.
En sur kone en periode var verdt det for han.
Vel og merke fram til den dagen jeg ble så lei av det at jeg kastet han på dør. (etter gjentatte samtaler og lovnader om endring som ikke skjedde selvsagt.)
Tror vi damer har for vane å gjøre dette, i begynnelsen av et forhold gjør vi det meste for å vise at vi er gode kjæresteemner, (gjerne ubevist) vi liker å stelle og styre rundt dem.
Og når vi kommer dit hen at vi forventer at de skal ta sin del så er de vant til at vi gjør alt. Og de fleste vet at venter de en stund blir vi sure men gjør jobben fordi vi har lavere terskel på hva vi klarer av rot.
Sier ikke det er slik med alle "late" menn, men til stor del.
Bare synd de ikke klarer å se hvor stor denne frustrasjonen kan bygge seg opp, og hvor mye det ville gjort for samlivet om de bare løftet på rompa og gjorde sin del eller til og med litt mer en gang i mellom
Skrevet 24 april 2012 - 10:49
Det gikk 3 dager.. vi hadde etterhvert begynt å gå tom for ting, så jeg vasket akkurat det jeg trengte, men det var det.
Den 3. dagen ser han på oppvasken og sier: uff for en stor oppvask, nesten så jeg ikke orker å se på den. Er det slik for deg også? "Nei, du sa for 3 dager siden at du skulle ta oppvasken, så den står til du tar den" Han sa ikke et ord og begynte... han vasket alt, men tørke gjorde han ikke.. det ble stående.. da var jeg så lei av alt rotet på kjøkkenet at jeg tok det selv...
Han er mye flinkere nå :-)
Skrevet 24 april 2012 - 11:02
Han har vokst opp med at hun gjør alt for han. Når jeg satte ned foten og sa til min svigermor at det fikk være nok, det var på tide å la sønnen vokse opp og ta ansvar for eget liv, så gikk det nesten 1 uke før han gjorde noe, når det startet å bli manko på undertøy i skapet og rene talerkner på kjøkkenet kom han til meg og spurte om jeg hadde tid til å lære han hvordan han brukte vaskemaskin
ca 1 mnd etter var han sånn passe flink innen det å holde hus rent. Nå som vi er samboere, har et hus og to barn å ta oss av, så er han kjekk å ha, han støvsuger, hjelper til med å ta ut og inn av oppvaskmaskinen 1-3 ganger i uka (går hver natt) vasker og henger opp klær når han ser det starter å velte utenfor kleskørja og han tar morgenstell og kveldstell på ungene annenhver dag (altså guttungen ene dagen og jenta andre dagen) Blitt veldig flink, men må ha en del påminnelser, da han vledig lett kan falle tilbake til "mor gjør det" holdningen sin
Skrevet 24 april 2012 - 11:05
INGEN har det så travelt at de ikke rekker å tømme oppvaskmaskinen og henge opp en klesvask! Det tar vel toppen et kvarter til sammen.
Selv om man ikke eier mannen sin, kan man faktisk forvente at visse ting blir utført - det heter å leve sammen og ta ansvar for familien sin.
Og jeg må le av deg som kjefter i en saklig tone - hvordan får du det til
#16 Gjest_peacock_*
Skrevet 24 april 2012 - 13:53
Heartbroken skrev 24 april 2012 - 11:05:
INGEN har det så travelt at de ikke rekker å tømme oppvaskmaskinen og henge opp en klesvask! Det tar vel toppen et kvarter til sammen.
Selv om man ikke eier mannen sin, kan man faktisk forvente at visse ting blir utført - det heter å leve sammen og ta ansvar for familien sin.
Og jeg må le av deg som kjefter i en saklig tone - hvordan får du det til
En saklig tone i en diskusjon er å si akkurat hva man mener og ikke mer enn det. Jeg kan godt fortelle han at jeg synes det er for dårlig at han ikke har hengt opp vasketøyet om han har lovet det, spesielt om jeg har påminnet ham og det fortsatt ikke skjer noe. Men jeg sier ikke drittgubbe eller noe som helst annet i den duren om jeg ikke virkelig mener det. Og en vaskemaskinfull tøy og en full oppvaskmaskin kvalifiserer absolutt ikke til det. Mine taleevner er gode nok til at jeg kan fortelle hva jeg er sur over uten å måtte ty til ukvemsord.
Så kan du le så mye du bare orker om du synes det er morsomt. Jeg synes det er helt alminnelig god oppførsel.
Dette innlegget har blitt redigert av peacock: 24 april 2012 - 13:54