Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

7-9 MND (gammle 5-6)

• Logg inn for å svare
465 svar til dette emnet

#41 Mamma i lykkerus

Mamma i lykkerus

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 167 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 24 april 2012 - 10:01

Lykke til, Zazzy! Dere får bare følge mamma og pappahjertene deres! :D

Annonsebilag
Annonsebilag

#42 Mamma i lykkerus

Mamma i lykkerus

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 167 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 24 april 2012 - 10:02

Her kommer oppskrift på verdens beste gulrotsuppe :) :) :P

Kraft:
Rapsolje
1 kg blåskjell
1 kinesisk hvitløk eller to fedd vanlig
2 sjarlottløk
1 ss vineddik
1 dl hvitvin

Suppe:
1 kg gulrøtter
100 g smør
1 dl helmelk
Persille

4 biter rød fisk (kan sløyfes)
200 g bacon (kan sløyfes)

Vask og skrubb blåskjellene.
Bank de som er åpne i kjøkkenbenken, de som ikke lukker seg skal ikke brukes

Finhakk hvitløk og sjarlottløk.
Varm oljen i en kasserolle til det ryker.
Ha i blåskjell, løk, hvitløk og hvitvin.
Ha på lokk og la det koke i ca et minutt.
Ta av lokket og sjekk at alle blåskjellene har åpnet seg.

Sil kraften fra dette over i en kasserolle.
Skrell og skiv opp gulrøttene,  ha dem i kraften.
Fyll med vann til gulrøttene dekkes.
Kok til gulrøttene er møre.
Kjør suppen i blender eller mos med stavmikser.
Ha i smør og melk. Smak til med salt og pepper.

Stek fisken i pannen til den har fått en gyllen farge. Man trenger ikke ha noe i pannen. La fisken ligge en liten stund til den har fått en overflate, da slipper den. Når du snur fisken slår du av platen og lar den gjøre seg ferdig selv.
Rød fisk trenger ikke gjennomstekes.
Sprøstek bacon og legg over et tørkepapir.

Server retten med suppe, litt persille på toppen. Legg fiskebiten i midten og pynt med noen blåskjell på siden. Strø over bacon.

#43 Gjest_peacock_*

Gjest_peacock_*
  • Gjest

Skrevet 24 april 2012 - 15:54

Oi, her har dere kost dere idag :-) Mamma i Lykkerus, takk for oppskriften! Kanskje vi skulle trillet en tur rundt østensjøvannet engang? Da møtes vi jo halvveis :-)

Zazzy, om jenta de griner når hun skal legge seg uansett om du eller pappaen legger hende tror jeg ikke du skal bekymre deg for om hun har det bra :-) Her gjør vi som Mamma i Lykkerus, legger han først når han er trøtt, ammer i sengen, og om han ikke roer seg blir vi liggende til første gjesp. Da går det som regel fint å flytte han til sengen. Ofte sovner han mens han spiser og da er det både vanskelig å få han til å rape pluss at han våkner etter en halv time - kanskje han ikke vet hvor han er? Tror vi skal teste å legge han 15 min før. Vår kveldsrutine er grøt, ny bleie + pysj, d-vitamin, tannpuss, litt lek på teppet til han er trøtt og så amming. Ca samme rekkefølge hver dag :-)

Ellers har vi hatt en fiiiin to timers skogstur idag - et rådyr sprang over stien bare ti meter fra oss! Mini sov som en stein. På barseltreffet hadde verten bakt fantastiske grove horn og jeg var kjempesulten, så det var super deilig :-) Nå tar vi en pust i bakken - jeg har skrevet et brev til skolen mens mini og pappaen sover sødt. Etterpå skal vi se en film og kose os med restemat og kanskje noe søtt til dessert :-)

Har deres dag vært fin?

#44 Pix

Pix

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 179 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 16:45

Jeg skjønner godt det er vondt for deg! Vi har samme greie her og tenkte vi skulle teste i kveld. Det jeg tenker er hvis pappan er der og prøver å roe, går inn og ut osv så er hun jo ikke alene. Hun er bare sta fordi hun vil ha deg. Det tror jeg vil gi seg hvis du gir han og henne en sjanse. Prøv å ikke være der og høre henne gråte. Han er der for henne og det må du stole på. Gir du etter hver kveld vet hun det og gir seg ikke. Men jeg vet det er tungt!! Lykke til:)

#45 zassy☆

zassy☆

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 966 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 16:53

Takk for det, i kveld skal jeg legge fordi pappaen skal bort på trening, er nesten litt spent på hvordan det skal gå, lenge siden jeg har lagt henne nå føles det som. Men vi ble enige om at vi skal ta henne rett på rommet etter kveldsstellet, så nå prøver jeg å drøye med å gi henne grøt, evt får hun få grøt men ikke bli stelt med det samme så får vi se hvordan det går. Og at vi skal gi henne en liten kosestund på rommet før hun skal i senga slik at hun får sjansen til å "lande" og roe seg litt ned før hun skal i senga.

Bortsett fra det har hun gulpet kjempemye i hele dag, nesten så jeg lurer på om hun er syk? var jo nettopp å møtte masse babyer i går på barseltreffet, jeg fikk meg nettopp en dusj av gulp over meg da vi lå å tullet på gulvet - herlig :P

#46 zassy☆

zassy☆

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 966 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 18:14

For en super legging! foreløpig da ;)
Begynte å lage grøt 18.20, rett i baljen etterpå, og så rett på soverommet da var klokka blitt 18.50. Ammet en god stund samtidig som vi hørte på lullabysanger på babycallen, koste litt etterpå, hun var stuptrøtt. Protseterte litt da jeg la henne i senga, da fikk hun en singlet jeg har hatt på meg, la nesen mot den, pakket henne godt inn og holdt en hånd på magen hennes.. stilt!.. måtte inn et par ganger pga småsutring, men da holdt det at hun så meg så snudde hun seg mot puta, holdt hånda litt på henne igjen..nå sover hun :) Så deilig med en skrikefri kveld! Regner med at det ikke blir helt likt når pappaen skal legge i morgen..men så lenge det ikke blir kjempemye gråting så skal dette gå bra, nå skal vi prøve å gjøre legginga helt likt..bare at han ikke kan amme da, hehe! Håper dere andre har en fin kveld nå :)

#47 Harfåttprinsen:)

Harfåttprinsen:)

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 419 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 18:45

Go kveld go kveld :) Her har dagen gått i ett :P Masse besøk,trilleturer,babysang :)

Her har jeg prøvd med to dupper men han sover så kort og blir en kjempesur og overtrøtt gutt til kvelds :( holdt på lennge for og få han til og sovne ikveld :/ så tror vi på ha 3dupper ennå....

Zazzy... Flott at det gikk bra ikveld :) håper det fortsetter slik :)

Mamma i lykkerus.. Takk for deling av oppskrift :)

Håper natten blir goo :)

Nå er det omelett her ;)

#48 Prinsen og mamma`n :)

Prinsen og mamma`n :)

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 376 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 19:02

Hei :) Her har dagen også gått i ett :) Vi har hatt en fin dag, men skjønner ikke helt hvordan vi skal få dette duppestyret til å gå opp.. Vært fint om han kunne sovet lange dupper, men kan vel ikke få i både pose og sekk ;)

Idag er jeg stup trøtt, enda jeg har sovet så mye de siste nettene som jeg ikke har gjort på lenge..
¨Håper dere får en god natt og god kveld :)

#49 zassy☆

zassy☆

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 966 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 19:15

prinsen og mamman og Harfåttprinsen kan godt hende det går seg til når guttene blir litt eldre, her ble det tre dupper i en overgangsperiode når vi prøvde på to, bare noen få dager vi greide å faktisk ha to, men plutselig gikk det, og jeg tror egentlig det mest var fordi hun var klar for det, er jo ikke såå lenge siden vi begynte med to dupper her heller og jenta mi er jo litt eldre enn deres gutter? Så ikke gi opp, plutselig blir det bedre :) og i mellomtiden får dere bare ha tre dupper når det ikke går med to. De styrer en del selv disse små, det skal være sikkert!! ;)

#50 Prinsen og mamma`n :)

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 376 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 19:19

Hehe, ja det er jo de som er sjefene ;)
Det blir vel greit snart, får man håpe :) Håper leggingen deres snart går seg til, en dag skal vi alle bare legge de ned, så sovner de av seg selv og sover hele natten ;) Det må være lov å drømme :)

#51 Mamma i lykkerus

Mamma i lykkerus

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 167 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 24 april 2012 - 19:24

Peacock: Ja, det kan vi gjøre! :) :)

Prinsen og mamman og Harfåttprinsen: Enig med Zazzy, de viser selv når de er klare. Her gikk det automatisk med at han plutselig sov lenger på hvilene og rett og slett ikke rakk en siste hvil før det var natt.

Zazzy: Så bra at leggingen gikk fint!! Får håpe det går fint med pappalegging imorgen!

Vi har hatt en rolig dag med besøk av mormor. Mini er litt vanskelig idag, regner med det er magevondt pga ny grøt. Vi er på vei i seng hele familien her nå. Tidlig kveld! :)

Snakkes imorgen! Håper alle får en super natt! Nattinatt!

#52 Hannah-

Hannah-

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 535 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 20:35

Prinsen og mamman: Flink og flink, jeg blir som sagt hengende litt etter med jobben da. :P Også tar jeg ikke på meg like mye som før, så det blir deltid for tiden. Jeg driver med konsulenttjenester som selvstendig næringsdrivende.

Harfåttprinsen: Her trilles han i søvn til dagduppene. Som regel går det fort og greit, men noen ganger protesterer han veldig. Blir det for ille må jeg ta han opp igjen og roe han og prøve igjen. Vet ikke hvorfor det blir sånn, men har tenkt at jeg har bommet på tidspunktet eller at han har hatt vondt i magen eller noe...

I natt overnattet gutten min hos mormor for første gang uten mamma. Jeg la han der, også gikk jeg hjem. Våknet selvfølgelig minst like ofte som vanlig, og måtte sjekke mobilen selv om jeg hadde på kjempehøy lyd. Men det var godt å bare kunne snu seg og sove videre. Første gang på over et år at jeg ikke har måttet stå opp om natten, ettersom jeg måtte opp og gå på do flere ganger hver natt mesteparten av svangerskapet. :P

Var litt blandede følelser da, jeg savnet han selvfølgelig, og var bekymret for hvordan det gikk. Tenkte mye frem og tilbake på forhånd om vi virkelig skulle gjøre dette, om det var helt grusomt dårlig gjort mot han osv.

Men det hadde visst gått fint. Han hadde over to timer våkentid sammenlagt i løpet av natten, men lite skriking, og det er det viktigste synes jeg når han skulle sove uten meg for første gang. Han skrek da han våknet og mormor prøvde å få han til å sove igjen, men så lot hun han sitte oppreist på fanget, og snakket til han, og da var det greit. (Jeg hadde gitt instrukser om at det var viktigere at han ikke hadde det fælt enn at han sov.)

Jeg er helt overrasket over at dette gikk så bra, var sikker på jeg kom til å bli tilkalt i løpet av natten. Det får meg til å lure på om jeg feiltolker gråten hans. Han gråter ikke ved legging, for han sovner som regel med kveldspuppen. Men når han våkner om natten, så høres det ut som han har det helt forferdelig, og jeg har tenkt at han må være redd eller ha vondt et sted. Men nå virker det jo som det bare er protester? At han ikke vil sove, at han vil ha puppen å sovne til, eller at han vil sove sammen med meg kanskje... Ettersom det er de tingene som roer han når han skriker sånn skikkelig sårt så det gjør vondt å høre på.

Det var i allefall tydelig at han ikke trenger melk på natten. Han var blid og fornøyd da han sto opp, og spiste bare en halv porsjon grøt til frokost, så han kan jo ikke ha vært utsultet akkurat. Så skal prøve å ikke amme om natten, men det kan jo bli vanskeligere å få han til å godta det når jeg er der. Også kjenner jeg at jeg har savnet å ha han sammen med meg i sengen, så det kan kanskje bli vanskelig av den grunn også. :P

Han var altså våken en del i natt, men til gjengjeld sov han 2 timer og 15 min til første dupp (vanligvis 30 min). Så vi fikk nesten til 2 dupper i dag, men klokken 18 sovnet han på fanget til pappa mens de hørte på Kaptein Sabeltann sangen. :P Lot han få en powernap og vekket han etter 10 minutter. Leggingen tok litt lenger tid enn vanlig da, så håper vi klarer å få til at det bare blir de to duppene etter hvert. Sikkert lettere om han har sovet mer om natten. ;)

Det er i allefall helt sikkert at dette ikke blir siste gangen han overnatter hos mormor. Det er så godt at det gikk bra, og jeg håper jeg klarer å sove mer sammenhengende neste gang når jeg vet at han sannsynligvis har det helt fint. :)

#53 Hannah-

Hannah-

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 535 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 20:38

Huff og huff det ble langt, beklager! Måtte bare fortelle, siden dette føles som en veldig stor ting for meg. :P Men ikke føl dere forpliktet til å lese alt. ;)

#54 zassy☆

zassy☆

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 966 Innlegg:

Skrevet 24 april 2012 - 21:07

oi Hannah så godt at du fikk sove og så fint at det gikk så bra! Enig med deg, da kan han ikke ha det fælt på natta, er antagelig protester eller skriking etter pupp fordi han lukter det eller vet at han får det av deg? Kan pappaen ta over en natt f.eks eller er du alene? Her godtok hun vann av pappaen og la seg til å sove, mens når jeg prøvde i natt så nyttet det ikke, hun skulle ha puppen! Men så godt at det gikk så fint og er helt enig med deg, viktigere at de ikke har det fælt enn at de absolutt må sove hele tiden, det har jeg sagt til samboer også når jeg skal bort i helga, ta henne heller opp i stua og ro henne ned enn å på død og liv skal ha henne til å sove på soverommet hvis hun virkelig hylskriker. Det er godt å tenke på, da kan man slappe litt av når man vet at den som er sammen med dem tenker sånn også :)

Så godt at det gikk så bra, virkelig! :)

#55 Hannah-

Hannah-

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 535 Innlegg:

Skrevet 25 april 2012 - 01:00

Huff, hvorfor fant jeg på å nattavvenne egentlig? Nå angrer jeg skikkelig på hele greia. Har akkurat hatt over 2 timer med skriking... vekslende mellom helt tydelig protestskriking, og skikkelig sår vond gråt. Og det selv om jeg var der hele tiden og bysset og trøstet, bortsett fra de siste 10 minuttene, da tok pappaen over også sovnet han til slutt.

Poenget med nattavvenning var vel at han våkner så ofte om natten, og det blir gjerne amming opp til 10 ganger enkelte netter, og ofte bruker han lang tid på å sovne igjen, så det blir dårlig søvn for oss begge.

Men dette synes jeg virkelig ikke er verdt det. Fant ut det etter en times tid, men syntes ikke jeg kunne gi meg da... men nå føler jeg at det også var feil.

Huff har så utrolig dårlig samvittighet, har bare lyst til å slette de siste to timene og amme så mye han vil og gi han alt annet han vil ha i hele verden... stakkars lille gutten min. :(

#56 Prinsen og mamma`n :)

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 376 Innlegg:

Skrevet 25 april 2012 - 05:51

Hanna: Så bra at det gikk fint med overnatting borte :) Det er en stor milepæl å komme over det :)
Har desverre ingen råd å komme med ang. nattavvenning, da det gikk veldig fint fra dag 1 her.. Håper dere fikk dere litt søvn resten av natten :)

HEr har natten vært både og.. han er så forkjølet og tett, så han har vært våken og hostet en del.. Var våken mellom 23.30 og 00.30, og kl 05.30 var det morgen.. Så nå er vi snart klare for en dupp...

Hvordan har natten gått til dere andre?

#57 zassy☆

zassy☆

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 966 Innlegg:

Skrevet 25 april 2012 - 07:33

Hannah jeg skjønner deg så veldig godt!! Du må bare følge hjertet ditt, finn en gylden mellomvei? amm han på natta men litt mindre enn før, tilby vann noen ganger, la han samsove istedet for pupp? Kjenner til den dårlige samvittigheten, synes ingenting er verdt noe jeg heller når hun skriker så sårt.. er veldig spent på kvelden nå når pappaen skal legge igjen, kjenner at jeg får bare lyst å fortsette selv når det gikk så bra i går, men vet jo også at det er bra for oss alle at han også legger så stålsetter meg på litt gråt. Men husk, du var der hele tiden, det er forskjell på det, han gråt ikke alene, han fikk trøst og kos og oppmerksomhet hele tiden og han hadde neppe vondt i magen av sult, men de venner seg nok fort til vaner disse små. Håper du finner ut hva du vil gjøre i natt. Klem!

Her har natten vært bra, hun sovnet jo kl 19 og våknet første gang kl 03! Det er jo helt supert, fikk mat da og sov videre til 06, ga litt mer mat da for var så trøtt :P så våknet hun halv åtte og det var morgen :)

Jeg tenker at jeg vil og bør prøve å ikke amme på natta, men det er så lettvint og hun roer seg med en gang da og når det bare er en gang så får det bare være en stund til.

#58 Harfåttprinsen:)

Harfåttprinsen:)

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 419 Innlegg:

Skrevet 25 april 2012 - 07:49

Hannah :) Flott at det gikk greit til mormor ;)
Du må nesten føle på det med nattavvenning.. men det kan virke som det er en vane med pupp på natten... og en vane er ikke enkel og bryte.. :(

Her har natten vert litt både og :P endel oppvåkninger...

Nå skal vi straks på helsestasjonen :) Gleder meg :)

Håper alle får en fin dag ;)

#59 zassy☆

zassy☆

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 966 Innlegg:

Skrevet 25 april 2012 - 07:53

Nå har det blitt hvite prikker i gommene til jenta mi også, men det kan fortsatt ta lang tid før det evt kommer opp tenner?? håper på minst mulig ubehag..kanskje nå når vi endelig begynner å få til nettene så blir alt ødelagt igjen :P

#60 Gjest_peacock_*

Gjest_peacock_*
  • Gjest

Skrevet 25 april 2012 - 08:18

Hannah, så vidt jeg har hørt bør pappaen ta seg av nattavvending! Du lukter jo mat, du :-) Har du mulighet for å sove i sofaen/gjesterommet en periode og så la pappaen ta han på natten til han slutter å våkne? Har en venninne som måtte gjøre akkurat det... Er jo presis som å la en super overvektig amerikaner gå sulten forbi en McDonalds med gratis buffet....

Zazzy, det kan nok fortsatt ta en stund, men det er ikke til å si. Ja, det blir nok litt ubehag og urolige netter, men det er jo ikke sikkert det blir så ille! Vi har hatt veldig god hjelp av Dentinox. og du ka også gi paracet hvis det blir alt for ille. Ikke noe å være nervøs for i hvert fall :-)

Flott at begynner å gå seg til med nattesøvnen for mange av dere! Her våkna poden kl 1 for mat og kl 4 skrek han skikkelig. Han ville ikke ligge lenger sove i sengen sin, så da ble det samsoving til til han våkna rundt 7 :-)

Mamma i Lykkerus, vi er ute på trilletur de fleste dager, så bare si ifra når det passer :-)

God dag til dere alle :-) Nå er det tid for grøt og dupp, og så skal vi på babysvømming etterpå :-)